@article { author = {Tavakol, Mohammad and Hassanzadeh, Azim}, title = {Sociological understanding of Civic Trauma; motorcyclists' trauma in Tehran, 2010-11}, journal = {Sociological Review}, volume = {20}, number = {2}, pages = {209-232}, year = {2014}, publisher = {Faculty of Social Sciences, University of Tehran}, issn = {1010-2809}, eissn = {2717-3291}, doi = {10.22059/jsr.2014.56279}, abstract = {This research aims to explain urban trauma with a special focus on social and individual factors affecting the trauma in motorcycle drivers’ accidents. Studies in this field show car and especially motorcycle accidents are the most important factors of trauma in Iran and specifically in Tehran. Research literature shows that most of the studies in this field, first of all, have a positivist and individualistic perspective, and moreover they neglect the effect of structural factors in social subjects’ behavior and at last impose artificial concepts to analyze meaning of subjects’ actions. Therefore, for understanding the trauma with having an eye on structural and individual factors and from the viewpoint of subjects, we chose grounded theory as our method. This research includes 20 in-depth interviews   with traumatized motorcycle drivers and 2 police officers. In order to complete research data, we used field and observational methods too. Regarding the effect of unequal distribution of social capitals on the behavior that results trauma, policy making should aim to overcome social inequalities in order to reduce the accidents of motorcycles.  }, keywords = {Truma,Civic truma,Cyclo,Social inequlity,Epidemiology,Grounded theory}, title_fa = {فهم جامعه‌شناختی ترومای شهری «ترومای حاصل از تصادفات موتورسیکلت‌سواران در تهران»}, abstract_fa = {هدف مقاله‌ی حاضر فهم ترومای شهری با عنوان فرعی عوامل اجتماعی و فردی موثر بر ترومای ناشی از سوانح موتورسیکلت‌سواران بوده است. بررسی وضعیت ترومای ناشی از سوانح به‌طور کلی در ایران و به‌ویژه تهران نشان داد که سوانح ناشی از وسایل نقلیه‌ی موتوری و در راس آن وسایل نقلیه‌ی موتورسیکلت عمده‌ترین عامل در ایجاد تروما بوده‌اند. بررسی پیشینه‌ی موضوع نیز نشان می‌داد که تحقیقات انجام‌شده در این زمینه با رویکردی فردگرایانه و از منظر پوزیتیویستی دنبال شده‌اند که اولا عوامل ساختاری را در رفتارهای سوژه‌های اجتماعی نادیده گرفته و دوم این که معنای کنش‌های این سوژه‌ها را در مفاهیمی تحمیلی به تحلیل برده‌اند. ازاین‌رو در جهت فهم ترومای ناشی از سوانح موتورسیکلت‌سواران با لحاظ عوامل ساختاری و فردی و از منظر سوژه‌های اجتماعی روش پژوهش گراندد تئوری به‌عنوان روشی متناسب تشخیص داده شد. با‌استفاده از این روش، با 20 نفر از موتورسیکلت سواران تروماتیزه‌شده و نیز 2 نفر از عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی مصاحبه گردید. برای تکمیل داده‌های پژوهش از روش‌های مشاهده‌ی میدانی و مطالعه‌ی متون تخصصی و غیرتخصصی نیز استفاده شده است. باتوجه به تاثیر عمده‌ی ساختار نابرابر توزیع سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی در بروز رفتارهای منجر به تروما در موتورسیکلت‌سواران سیاست‌گذاری در جهت کاهش نابرابری های اجتماعی از هر نوع آن تاثیر موثری بر کاهش ترومای ناشی از سوانح مرتبط با موتورسیکلت‌سواران خواهد داشت. }, keywords_fa = {تروما,ترومای شهری,موتورسیکلت‌سواران,نابرابری اجتماعی,اپیدمیولوژی,گراندد تئوری}, url = {https://jsr.ut.ac.ir/article_56279.html}, eprint = {https://jsr.ut.ac.ir/article_56279_03147ea0556a659f3e060d340399a236.pdf} }