@article { author = {Shaghaghi, Masomeh and Heydari, Arash}, title = {The problematization of youth: A Genealogical study about the objectification of Youthhood in Contemporary Iran}, journal = {Sociological Review}, volume = {26}, number = {2}, pages = {37-65}, year = {2020}, publisher = {Faculty of Social Sciences, University of Tehran}, issn = {1010-2809}, eissn = {2717-3291}, doi = {10.22059/jsr.2020.75858}, abstract = {The aim of the present study is to understand this question that how youthfulness has been visible in Iranian human sciences? With emphasis on archaeology and genealogy, present research seeks to discover the original moments of youth formation as an object for knowledge-power. In another word we sought to the springs which youth has become problematic. On the one hand, non-discursive practices, and in the other hand discursive propositions were analyzed and excavated. Historical excavations suggested at least four different discourses are objectifying youth: religious, legal-juridical, sociological, and psychological. These orders of discourses making youth as a pathological object which needs cure and policymaking. In this sense, the early moments of youth formation as an object of knowledge-power are accompanied by the pathological reading of youth. These findings are discussed in light of the current area of social pathology studies in contemporary Iran.}, keywords = {Youth,discourse,Visibility,problematic}, title_fa = {مسئله‌مند شدن جوانی: مطالعه‌ای تاریخی دربارۀ رؤیت پذیر شدن جوانی در ایران معاصر}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف فهم چگونگیِ رؤیت‌پذیر شدنِ جوانی برای علوم انسانی ایران انجام شده است. این پژوهش با تأکید بر دیرینه‌شناسی و تبارشناسی تلاش دارد آغازین لحظاتِ شکل‌بندیِ جوانی همچونِ ابژۀ دانش-قدرت را بررسی کند و نشان دهد که جوانی چگونه پروبلماتیک (مسئله‌مند) شده است. از این رو از یک سو با بررسی نهادهایی که در فاصلۀ سال‌های 1330 تا 1350 حول جوانی شکل گرفته‌اند، منطق کردارها را پی می‌گیرد و در سطح بعد با بررسی متونی که در این دهه‌ها دربارۀ جوانی نوشته شده‌اند به بررسی گفتمان‌هایی می‌پردازد که جوانی را رؤیت‌پذیر و بدل به مسئله کرده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهند که چهار گفتار دینی، حقوقی، جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه در همدستیِ استراتژیکی که با یکدیگر دارند در چارچوب منطق توسعه و پیشرفت، جوانی را بدل به موضوعی برای آسیب‌شناسی می‌کنند. از این حیث آغازین لحظات شکل‌بندیِ جوانی همچون ابژۀ دانش-قدرت همراه است با آسیب‌شناسانه خواندن جوانی. این یافته‌ها با نظر به منطقِ رایج مطالعات آسیب‌شناسی اجتماعی در ایران امروز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.}, keywords_fa = {جوانی,گفتمان,رؤیت‌پذیری,پروبلماتیک شدن}, url = {https://jsr.ut.ac.ir/article_75858.html}, eprint = {https://jsr.ut.ac.ir/article_75858_b5791a2111510a0dad7b1d31ffb58253.pdf} }