ORIGINAL_ARTICLE
عوامل فرهنگی مؤثر بر تحرک اجتماعی مردان ۳۵ تا ۶۴ ساله شهر تهران
تحرک اجتماعی به جابهجایی افراد و گروهها در طبقات اجتماعی یا مراتب شغلی مختلف اطلاق میگردد. در پژوهش حاضر، تأثیر عوامل فرهنگی به ویژه اخلاق کار و سرمایه فرهنگی بر تحرک اجتماعی دروننسلی و بیننسلی مورد بررسی قرار گرفته است. 7/32 درصد از نمونههای پژوهش، تحرک صعودی دروننسلی و 8/5 درصد تحرک نزولی داشته و ۶۰ درصد نیز فاقد تحرک بودهاند. همچنین 83/49 درصد، تحرک صعودی بیننسلی و 1/22 درصد تحرک نزولی داشته و ۲۸ درصد نیز فاقد تحرک بودهاند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، تحرک بیننسلی، شایعتر از تحرک دروننسلی است. ضریب تعیین تحرک بیننسلی، بیش از 69 درصد و تحرک دروننسلی بیش از 15 درصد و در هر دو معنیدار است. در بین متغیرهای سرمایه اقتصادی خانواده، سرمایه فرهنگی خانواده، سرمایه فرهنگی و اخلاق کار، اول اخلاق کار و پس از آن سرمایه فرهنگی، تأثیر مستقیمی در تحرک اجتماعی دارند.
https://jsr.ut.ac.ir/article_56101_dc2c88f4596849231e798a31a0e907a1.pdf
2012-02-20
1
34
تحرک اجتماعی
تحرک اجتماعی بیننسلی
تحرک اجتماعی دروننسلی
تحرک شغلی
منزلت مشاغل
سرمایه اقتصادی
سرمایه فرهنگی
اخلاق کار
هوشنگ
نایبی
hnayebi@ut.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
رضا
معصومی راد
2
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
AUTHOR
بازرگان، مهدی. 1354. سازگاری ایرانی. در روح ملتها. آندره زیگفرید. تهران: شرکت سهامی انتشار.
1
بازرگان، مهدی. 1354. سازگاری ایرانی. در کتاب روح ملت ها ، آندره زیگفرید، فصل الحاقی ، صص 231 تا 304 . تهران: شرکت سهامی انتشار.
2
رفیعپور، فرامرز. 1384. توسعه و تضاد. تهران: شرکت سهامی انتشار.
3
سلطانزاده، حسین. 1365. تاریخ شهر و شهرنشینی در ایران. تهران: آبی.
4
شایگان، داریوش. ۱۳۸۲. آسیا در برابر غرب. تهران: امیرکبیر.
5
قائمیزاده، محمدسلمان. ۱۳۸۱. تحرک اجتماعی و ساخت طبقاتی در همدان. مجله جامعهشناسی ایران 4 (4).
6
قائمیزاده، محمدسلمان. ۱۳۸۶. جامعهشناسی قشربندی و تحرک اجتماعی. دانشگاه بوعلی سینا.
7
قائمیزاده، محمدسلمان. ۱۳۸۶. جامعهشناسی قشربندی و تحرک اجتماعی، همدان، دانشگاه بوعلی سینا.
8
قاضی مرادی، حسن. 1387. کار فراغت ایرانیان. اختران.
9
قاضی مرادی، حسن. 1387. کار و فراغت ایرانیان. تهران، نشر اختران.
10
کاتوزیان، محمدعلی. بی.تا. جامعه کوتاهمدت. ترجمه عبدالله کوثری. 1387. مجله بخارا 69.
11
کاتوزیان، محمدعلی. بی.تا. جامعه کوتاهمدت. ترجمه عبدالله کوثری. 1387. مجله بخارا 69 : 292- 270.
12
کاظمیپور، شهلا. 1374. مهاجرت و تحرک اجتماعی. رساله دکتری. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
13
کاظمیپور، شهلا. 1378. الگویی در تعیین پایگاه اجتماعی اقتصادی افراد و سنجش تحرک اجتماعی با تکیه بر مطالعه موردی در شهر تهران. نامه علوم اجتماعی 14: 172 – 139.
14
کلانتری، صمد و محمد سلمان قایمیزاده. ۱۳۸۱. تحرک اجتماعی و ساخت طبقاتی در همدان. مجله جامعهشناسی ایران 16 : 76-100.
15
گیدنز، آنتونی. بی. تا. جامعهشناسی. ترجمه منوچهر صبوری. ۱۳۸۳. تهران: نی.
16
معیدفر، سعید. 1378. بررسی میزان اخلاق کار و عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر آن در واحدهای تولیدی صنعتی استان تهران. تهران: مؤسسه کار و تأمین اجتماعی.
17
معیدفر، سعید. 1385. اخلاق کار و عوامل مؤثر بر آن در کارکنان ادارات دولتی. رفاه اجتماعی ۲۳: ۳۲۱ – 341.
18
مقدس، علیاصغر. ۱۳۷۴. بررسی تحرک طبقاتی و منزلت شغلی در شهر شیراز و بوشهر. رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
19
نایبی، هوشنگ و حمید عبداللهیان. 1381. تبیین قشربندی اجتماعی. نامه علوم اجتماعی ۲۰: 205-236
20
هاشمی، سید ضیاء. 1383. خانواده مهمترین گروه مرجع جوانان در تهران. فصلنامه فرهنگ عمومی 38.
21
هاشمی، سید ضیاء. 1383. خانواده مهمترین گروه مرجع جوانان در تهران. فصلنامهفرهنگعمومی38: 43-53.
22
· Blau, Peter M. and Duncan, Otis Dudley. 1967. The American Occupational Structure. New York: Wiley.
23
· Boudon, R. 1974b. Educational growth and economic inequality. Quality and Quantity 8: 1–10.
24
· Boudon, R. 1974a. Education, Opportunity, and Social Inequality: Changing Prospects in Western Society. New York: Wiley.
25
· Bourdieu, Pierre. 1977. Outline of a Theory of Practice. Cambridge University Press.
26
· Bourdieu, Pierre. 1980. The Production of belief, Contribution to an Economy of Symbolic Goods. Media, Culture and Society 2: 261 – 293.
27
· Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction, a Social Critique of the judgment of taste (Translated by Richard Nice) Routledge. Cambridge: Harvard University Press, Massachusetts.
28
· Breen, R. and J. H. Goldthorpe. 2001. Class, mobility and merit: the experience of two British birth cohorts. European Sociological Review 17: 81–101.
29
· Breen, Richard. 2004. Social Mobility In Europe. Oxford University Press.
30
· DiPrete, T. A. and D. B. Grusky. 1990. Structure and trend in the process of stratification for American men and women. American Journal of Sociology 96: 107–43.
31
· Erikson, R. and J. O. Jonsson. 1998. Social origin as an interest-bearing asset: Family background and labour market rewards among employeesin Sweden. Acta Sociologica 41: 19–36.
32
· Erikson, Robert. and John H. Goldthorpe. 1992. The Constant Flux – a Study of Class Mobility in Industrial Societies. Oxford: Clarendon Press.
33
· Featherman, D. L. and R. M. Hauser. 1978. Opportunity and Change. New York: Academic Press.
34
· Ganzeboom, H. B. G. 1984. Path models for the transmission of social inequality in the Netherlands in 1958 and 1977. In Social stratification and mobility in the Netherlands. 109 –22. Amsterdam: SISWO.
35
· Goldthorpe, Johan H. 2000. On Sociology: Nu mbers, Narratives and the Integration of Research and Theory. Oxford: Oxford University Press.
36
· Goldthorpe, Johan. H., Clive. Payne, and Catriona. Llewellyn. 1980. Social Mobility and Class Structure in Modern Britain. Oxford: Clarendon Prees.
37
· Goldthorpe, John. H. and Hope. Keith. 1974. The Social Grading of Occupations: a New Approach and Scale. Oxford: Clarendon Prees.
38
· Hauser, R. M. and Huang. M. H. 1997. Verbal ability and socioeconomic success: A trend analysis. Social Science Research 26: 331–76.
39
· Hout, M. 1988. More universalism, less structural mobility: the American
40
· Hout, M. 1988. “More Universalism, less Structural Mobility: the American Occupational Structure in the 1980s”. American Journal of Sociology Vol. 93, No. 6 : 1358-1400.
41
· Jonsson, J. O. and C. Mills. 1993. Social mobility in the 1970s and 1980s—a study of men and women in England and Sweden. European Sociological Review 9: 229–48.
42
· LIPSET, S. M. and Bendix. Reinhard. (eds) 1954. Class, Status and Power. London: Rutledge.
43
· Luijkx, R. and H. B. G. Ganzeboom. 1989. Intergenerational class mobility between 1970 and 1986. in Similar or Different? 5 –30. Amsterdam: SISWO.
44
· Marshall, G. and S. Roberts. 1997. Against the Odds? Social Class and Social Justice in Industrial Societies. Oxford: Clarendon Press.
45
· Payne, G. and J. Roberts. 2002. Opening and Closing the Gates: Recent Developments in British Male Social Mobility. Sociological Research Online 6(4), http://www.socresonline.org.uk/6/4/payne. (accessed May 2007).
46
· Sorokin, Pitirim. A. 1957. Social and Cultural Mobility.
47
· Sorokin, Pitirim. A. 1957. Social and Cultural Mobility. New York, Free Press.
48
· Werfhorst, Herman. G. van de. 2002. A Detailed Examination of the Role of Education in Intergenerational Social-class Mobility. Social Science Information: 41; 407.
49
· OECD, 2009. SOCIETY AT A GLANCE: OECD SOCIAL INDICATORS – ISBN 978-92-64-04938-3 – OECD 2009. http://lysander.sourceoecd.org.
50
ORIGINAL_ARTICLE
کاربری اینترنت و تأثیر آن بر هویت اجتماعی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه کردستان
در مقالهحاضر، با توجه به سهم فراوانرسانههای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، به ویژه اینترنت در مصرف فرهنگی و فراغتی دانشجویان، تأثیر اینترنت بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه کردستان مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش نظری، بر اساس نتایج به دست آمده از بررسی دیدگاههای صاحبنظران این حوزه و مرور منابع تجربی مرتبط، یک چهارچوب مفهومی تنظیم گردیده و در قالب آن، فرضیههای اصلی پژوهش مطرح شده است. بر اساس یافتههای حاصل از پیمایش در بین 400 نفر از دانشجویان کاربر اینترنت، بکارگیری اینترنت، اثر کاهش دهندهای بر هویت قومی و اثر تقویتکنندهای بر هویت اجتماعی عام در سطوح ملی و جهانی دارد. اما بیشترین اثر تقویتکنندگی بکارگیری اینترنت، بر هویت جهانوطنانه است. همچنین نوع همبستگی میزان دسترسی به اینترنت با انواع هویتهای اجتماعی، تا حدودی متفاوت با میزان و نوع مصرف آن است. بنابراین، مجاری نوین ارتباطی و اطلاعاتی، به ویژه اینترنت به مثابه جنبه سختافزاری جهانیشدن فرهنگی، باید به مثابه فرصتی برای بازاندیشی در مرزبندیهای هویتی، تعدیل خاصگراییهای فرهنگی و اجتماعی و تقویت عامگرایی هویتی در نظر گرفته شود.
https://jsr.ut.ac.ir/article_56164_a19fcb5baf1cb2b7a216ca73ea775945.pdf
2012-02-20
35
68
دانشجویان
هویت ملی
فضای مجازی
هویت قومی
اینترنت
هویت جهانوطنی
امید
قادرزاده
ogh1355@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
مریم
احمدپور
2
کارشناس ارشد جامعهشناسی
AUTHOR
تامپسون، جان. بی. تا. رسانهها و مدرنیته. ترجمه مسعود اوحدی. 1387. تهران: سروش.
1
تاملینسون، جان. بی. تا. جهانی شدن و فرهنگ. ترجمه محسن حکیمی. 1381. تهران: دفتر پژوهش.
2
تاملینسون، جان. جهانی شدن و هویت فرهنگی. ترجمه الهام کریمی. 1387. پژوهشنامه هویت (19): 139-155.
3
توسلی، غلامعباس و سیاوش قلیپور. 1386. جهانیشدن و هویت فرهنگی قوم لک. مجله جامعهشناسی ایران 8 (3): 81-104.
4
جواهری، فاطمه و لیلا باقری. 1386. تأثیر استفاده از اینترنت بر سرمایه اجتماعی و انسانی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم 15 (58-59): 33-66.
5
چلبی، مسعود. 1378. هویت قومی و رابطه آن با هویت ملی در ایران. تهران: دفتر امور اجتماعی وزارت کشور.
6
حافظنیا، محمدرضا، کاویانیراد، مراد، کریمی پور، یداله، طاهرخانی، مهدی. 1385. تأثیر جهانی شدن بر هویت ملی. فصلنامه ژئوپلتیک 2(3-4): 1-22.
7
دان، رابرت. بی. تا. نقد اجتماعی پست مدرنیته: بحرانهای هویت. ترجمه صالح نجفی. 1381. تهران: شیرازه.
8
ذکایی، محمد سعید و فاخره خطیبی. 1384. رابطه حضور در فضای مجازی و هویت مدرن پژوهشی در بین کاربران اینترنتی جوان ایرانی. فصلنامه علوم اجتماعی 8 (33): 111-153.
9
رابرتسون، رونالد. بی. تا. جهانیشدن تئوریهای اجتماعی و فرهنگ جهانی. ترجمه کمال پولادی. 1387. تهران: ثالث.
10
رابرتسون، رونالد. جهان- محلیشدن: زمان- فضا و همگونی- ناهمگونی. ترجمه مراد فرهادپور. 1388. مجله ارغنون 6 (24): 211-238.
11
عبداللهی، محمد و محمدعثمان حسینبر. 1381. گرایش دانشجویان بلوچ به هویت ملی در ایران. مجله جامعهشناسی ایران 4 (4): 101-126.
12
عبداللهی، محمد و برزو مروت. 1384. هویت جمعی غالب در بین دانشجویان دانشگاههای شهر سنندج. فصلنامه علوم اجتماعی (32): 77-113.
13
عبداللهی، محمد و امید قادرزاده. 1388. هویت جمعی غالب کردها در کشورهای ایران و عراق. نامه علوم اجتماعی 17 (36): 1-25.
14
· فکوهی، ناصر. 1381. شکلگیری هویتی و الگوهای محلی، ملی و جهانی. مجله جامعهشناسی ایران 4 (4): 127-161.
15
فکوهی، ناصر. 1388. همسازی و تعارض در هویت و قومیت. تهران: گل آذین.
16
کاستلز، مانوئل. بی. تا. عصر اطلاعات، قدرت هویت. ترجمه حسن چاوشیان. 1380. تهران: طرح نو.
17
گلمحمدی، احمد. 1386. گفتوگو در دنیای مجازی (تأثیر فناوریهای ارتباطی- اطلاعاتی بر گفتوگوی میان فرهنگها). پژوهش علوم سیاسی (4): 165-177.
18
گیدنز، آنتونی. بی. تا. چشماندازهای جهانی. ترجمه محمدرضا جلایی پور. 1384. تهران: طرح نو.
19
گیدنز، آنتونی. بی. تا. تجدد و تشخص. ترجمه ناصر موفقیان. 1385. تهران: نی.
20
گیدنز، آنتونی. بی. تا. پیامدهای مدرنیت. ترجمه محسن ثلاثی. 1387. تهران: مرکز.
21
محسنی، منوچهر و بهزاد دوران، سهرابی، محمد هادی. 1385. بررسی اثرات استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی کاربران اینترنت. مجله جامعهشناسی ایران 7(4): 72-95.
22
· منتظرقائم، مهدی. 1387. تأثیر اینترنت بر افزایش سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری در دانشگاههای برگزیده. فصلنامه پژوهشهای فرهنگی 1(4): 185-211.
23
نش، کیات. بی. تا. جامعهشناسی معاصر: جهانی شدن، سیاست، قدرت. ترجمه محمد تقی دلفروز. 1380. تهران: کویر.
24
· Deane, J. 2000. Information, knowledge and development. http://www.oneworld.org/panos.html (accessed feb.12, 2010).
25
· Delanty, G. 2002. Challenging Knowledge. Open University Publications.
26
· Entessar, N. 1992. Kurdish Ethnonationalism. The United States of America: Lynne Rienner Publishers.
27
· Featherstone, M. 1990. Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity. London: Sage.
28
· Fenton ,S. 2004. Beyond Ethnicity: The Global Comparative Analysis of Ethnic Conflict. International Journal of Comparative Sociology 45(3-4): 179-194.
29
· Guibernau, M. 2001. Globalization and Nation-State In Guibernau, M&Hutchinson, j (eds) Understanding Nationalism. Cambridge: Polity Press.
30
· Hess, D. J. 1995. Science and Technology in a Multicultural World. New York: Columbia University Press.
31
· Horboken, V. 2004. Ethnic Communication. In Social Identities. Taylor, G & Spencer, S.(eds) 199-218. London: Routledge
32
· Jenkins, R. 2000. Categorization: Identity, Social Process and Epistemology. Current Sociology 48(3): 7-25.
33
· Jones, F. L. and Smith, P. 2001. Diversity and Commonality in National Identities: An Exploratory Analysis of Cross-National Patterns. Journal of Sociology 37(1): 45-63.
34
· Keyes, C. 1998. Ethnicity. In Wuthnow, R(eds). The Encyclopedia of Politics and Religion. London: Routledge.
35
· Kia, A. 2007. Professional users cyberspace and identity. Allameh Tabatabai University: Tehran.
36
· Kivisto, P. 2002. Multiculturalism In a Global Society. USA: Black Publishers Inc.
37
· Matthews, D, Schrum, l. 2003. High-Speed internet use and academic gratifications in college residence. The Internet and Higher Education 6(2): 125-144.
38
· Morahan-Martin, J, Schumacher, P. 2003. Loneliness and social uses of the internet. Computers In Human Behaviuor 19(6): 659-671.
39
· Munch, R. 1988. Understanding Modernity. London: Routledge.
40
· Saha,T. K. 2009. War on words in cyberspace- Legal constraints and conflicts between rights of privacy and freedom of speech. Journal of intellectual property Rights14 (6): 489-500.
41
· Sanders, J. M. 2002. Ethnic Boundaries and Identity in Plural Societies. Annual Review of Sociology (28): 327-357.
42
· Smith, A. D. 2001. Nationalism. Combridge: Polity.
43
· Spohn, W. 2003. Multiple modernity. Nationalism and Religion: A Global Perspective. Current Sociology 15(3-4): 265-286.
44
· Tajfel, H. and Turner, J. C. 1986. The Social Identity Theory of Intergroup Behaviour. Worchel, S. and Austin ,W. G. (eds). Psychology of Intergroup Relations. Chicago, IL: Nelson-Hall.
45
· Taylor, G and Spencer, S. 2oo4. Social Identities. London: Routledge.
46
· Wenjing. X. 2005. Virtual space,real identity: Exploring cultural identity of Chinese Diaspora in virtual community. Telematics and Informatics 22(4): 395-404.
47
Whittle, David. B. 1997. Cyberspace: the human dimension. New York: W. H. Freeman and company.
48
ORIGINAL_ARTICLE
ناسیونالیسم ایرانی در سده نوزدهم
ناسیونالیسم ایدئولوژی ملت است و بر حاکمیت ملت بر سرنوشت خویش تاکید دارد. ناسیونالیسم ایرانی با پیشینه دوسدهای خود، همزاد گریزناپذیر مدرنیته ایرانی است. در مقاله حاضر، با بازخوانی ناسیونالیسم ایرانی در سده نوزدهم، اهداف و ابعاد زمینهساز پیدایش آن مورد بررسی قرار میگیرد. پیدایش ناسیونالیسم ایرانی در این سده، پیامد گریزناپذیر بحران ناشی از رویارویی ایران سنتی با مدرنیت است که به صورت نخبهگرایانه و ابتدایی در میان برخی دولتمردان و روشنفکران ایرانی و در قالب سیاستها و اندیشههای نوگرایانه تبلور یافت. ناسیونالیسم ایرانی در اصل در واکنش به توسعهطلبی قدرتهای مهاجم خارجی، به نحو ضداستعماری بروز کرد و سرانجام در برابر استبداد داخلی، شکل ضداستبدادی به خود گرفت. ناسیونالیستهای ایرانی در این دوره بر حفظ استقلال ایران تمرکز کردند، هر چند حفظ هویت و یکپارچگی ایران را نیز کمابیش در زمره اهدافشان داشتند. از همین دوره، ناسیونالیسم ایرانی به تدریج در پیوند با زمینه متنوع و در حال دگرگونی ایران، ماهیتی چندبعدی یافت. آشنایی و دریافت دادههای سیاسی مدرن، گرایشی مدنی به آن داد و سپس در بازگشت به داشتههای فرهنگی، گرایشی باستانی و مذهبی نیز یافت. مهمترین دستاورد ناسیونالیستهای ایرانی تا پایان سده نوزدهم، پردازش زمینههای حکومت قانون به عنوان پیشدرآمد حق حاکمیت ملت بود که سرانجام در مشروطه ایرانی رونمایی شد. از همین دوره است که زمینه اشکال گوناگون ملتسازی در ایران معاصر شکل گرفت و فرایند تدریجی گذار از یک ملت فرهنگی به یک ملت سیاسی پیریزی شد، هر چند تاکنون به طور کامل تحقق نیافته است.
https://jsr.ut.ac.ir/article_56165_a07843d1d551c4754281fe5db617117b.pdf
2012-02-20
69
103
ناسیونالیسم ایرانی
ناسیونالیسم مدنی
باستانگرایی
ملت
جامعهشناسی تاریخی
طاهره
قادری
1
عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سیدآیت الله
میرزایی
sayatmir@yahoo.com
2
پژوهشگر فوق دکترای جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
آبراهامیان، یرواند. بی.تا. ایران بین دو انقلاب. ترجمه احمد گلمحمدی و محمد ابراهیم فتاحی. 1383. تهران: نی.
1
آجودانی، ماشاالله. 1383. مشروطه ایرانی. تهران: اختران.
2
آجدانی، لطفالله. 1386. روشنفکران ایران در عصر مشروطه. تهران: اختران.
3
آخوندزاده، میرزا فتحعلی.1357. الفبای جدید و مکتوبات. به کوشش مید محمدزاده و حمید آراسلی. تبریز: احیا.
4
آخوندزاده، میرزا فتحعلی. 1351. مقالات. گردآورنده باقر مومنی. تهران: آوا.
5
آخوندزاده، میرزا فتحعلی. 1364/1985. مکتوبات: نامههای کمالالدوله به شاهزاده جمالالدوله. مرد امروز. ketabnak.com (دسترسی در 20/2/1389).
6
آدمیت، فریدون. 1378. امیرکبیر و ایران. تهران: خوارزمی.
7
آدمیت، فریدون. 1340. فکر آزادی و نهضت مشروطیت ایران. تهران: سخن.
8
آدمیت، فریدون. 1349. اندیشههای میرزا فتحعلی آخوندزاده. تهران: خوارزمی.
9
آدمیت، فریدون. 1357. اندیشههای میرزا آقاخان کرمانی. تهران: پیام.
10
آدمیت، فریدون. 1351. اندیشه ترقی و حکومت قانون عصر سپهسالار. تهران: خوارزمی.
11
آدمیت، فریدون. 1363. اندیشههای طالبوف تبریزی. تهران: دماوند. Ketabnak.com (دسترسی در 20/2/1389).
12
آلگار، حامد. بی.تا. میرزا ملکمخان. ترجمه جهانگیر عظیما و مجید تفرشی. 1369. تهران: مدرس.
13
آلگار، حامد. بی.تا. دین و دولت در ایران: نقش علما در دوره قاجار. ترجمه ابوالقاسم سری. 1369. تهران: توس.
14
· اتابکی، تورج. بی.تا. «خلافت، روحانیت و جمهوریت در ترکیه و ایران، برخی ملاحظات تطبیقی». در تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضا شاه، تورج اتابکی، ترجمه مهدی حقیقتخواه. 1385. تهران: ققنوس.
15
اتابکی، تورج. 1381. آذربایجان و ناسیونالیسم ایرانی. گفتگو. شماره 33. خرداد 1381. صص: 36-17.
16
احمدی، حمید. 1383. ایران؛ هویت ملیت و قومیت. تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
17
· اسکاچپول، تدا. بی. تا. دستورکار نوظهور و راهبردهای تکرار شونده در جامعه شناس تاریخی. در بینش و روش در جامعهشناسی تاریخی. تدا اسکاچپول. ترجمه سید هاشم آقاجری. 1388. تهران: مرکز.
18
اسمت، آنتونی. دی. بی. تا. ناسیونالیسم: نظریه، ایدئولوژی، تاریخ. ترجمه منصور انصاری. 1383. تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
19
اسمت، فیلیپ و برد وست. بی. تا. فرهنگپژوهی. ترجمه محبوبه مهاجر. در دایره المعارف ناسیونالیسم. 1384. تهران: وزارت امور خارجه.
20
اقبال آشتیانی، عباس. 1340. میرزا تقیخان امیرکبیر. تهران: دانشگاه تهران.
21
اکبری، محمدعلی. 1384الف. تبارشناسی هویت جدید ایرانی: عصر قاجاریه و پهلوی اول. تهران: شرکت سهامی انتشارات علمی و فرهنگی.
22
اکبری، محمدعلی. 1384 ب. پیشگامان اندیشه جدید در ایران عصر روشنگری. تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
23
امانت، عباس. بی. تا. زمینههای فکری در انقلاب مشروطیت. در دانشنامه ایرانیکا. ترجمه پیمان متین. 1382. تهران: امیرکبیر.
24
انتخابی، نادر. 1381. ناسیونالیسم و تجدد در فرهنگ سیاسی بعد از مشروطیت. نگاه نو. شماره 12: صص26-8.
25
اوزکریملی، اوموت. نظریههای ناسیونالیسم. ترجمه محمدعلی قاسمی. 1383. تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
26
بشیریه، حسین. 1383. جامعهشناسی سیاسی. تهران: نی.
27
بهنام، جمشید. 1383. ایرانیان و اندیشه تجدد. تهران: بیستون.
28
بیگدلو، رضا. 1380. باستانگرایی در تاریخ معاصر ایران. تهران: مرکز.
29
بینا، علیاکبر. 1348. تاریخ سیاسی و دیپلماسی ایران. تهران: دانشگاه تهران.
30
پولاک، یاکوب ادوارد. سفرنامه پولاک: ایران و ایرانیان. ترجمه کیکاووس جهانداری. 1368. تهران: خوارزمی.
31
ثلاثی، محسن. 1386. جهان ایرانی و ایران جهانی. تهران: مرکز.
32
جلاییپور، حمیدرضا. 1384. سازگاری و تعارض ناسیونالیسم با دموکراسی با اشاره به ایران. نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز. تابستان و پاییز. شماره 21. صص35-54.
33
حائری، عبدالهادی. 1368. ایران و جهان اسلام: پژوهشهایی تاریخی پیرامون چهرهها، اندیشهها و جنبشها. مشهد: آستان قدس رضوی.
34
خانملک ساسانی، احمد. 1338. سیاستگران دوره قاجار. تهران: هدایت با همکاری بابک.
35
· ذاکر اصفهانی، علیرضا. 1381. «نقد پاسخ روشنفکران باستانشناس به پیجویی هویت ایرانی» در گروه تحقیقات سیاسی اسلام. مؤلفههای غربگرایی در تاریخ تحولات ایران. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
36
رجایی، فرهنگ. 1386. مشکله هویت ایرانیان امروز. تهران: نی.
37
رضاقلی، علی. 1377. جامعهشناسی نخبهکشی. تهران: نی.
38
رفسنجانی، اکبر. 1346. امیرکبیر یا میرزاتقی خان قهرمان مبارزه با استعمار. تهران: فراهانی.
39
زرگرینژاد، غلامحسین. 1386. عباسمیرزا، نخستین معمار "بنای نظام جدید" در ایران. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران 58(5): 112-79.
40
زیباکلام، صادق. 1379. سنت و مدرنیته: ریشهیابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی سیاسی در ایران عصر قاجار. تهران: روزنه.
41
شیفر، برندا. بی. تا. مرزها و برادری: ایران و هویت آذربایجانی. ترجمه یاشار صدقیانی آذر. 1385. تهران: اولوس.
42
طالبوف، عبدالرحیم. 1356. کتاب احمد، با مقدمه و حواشی باقر مؤمنی. تهران: شبگیر.
43
طالبوف، عبدالرحیم. 1357. سیاست طالبی. به کوشش رحیم رئیسنیا، محمدعلی علینیا و علی کاتبی. تهران: علم.
44
طباطبایی، سید جواد. 1386 الف. مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی. تهران: ستوده.
45
طباطبایی، سید جواد. 1386 ب. دیباچهای بر نظریه انحطاط ایران. تهران: نگاه معاصر.
46
علیخانی، علیاکبر. 1386. "اولین لرزههای هویتی ایرانیان"در از هویت ایرانی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
47
عیسوی، چارلز. بی. تا. تاریخ اقتصادی ایران عصر قاجار، 1332-1215 ق. ترجمه یعقوب آژند. 1369. تهران: گستره.
48
فریش، هلیل. بی. تا. "خاورمیانه". در دایرهالمعارف ناسیونالیسم. زیر نظر الکساندر ماتیل. ترجمه هرمز همایونپور. 1384. جلد اول. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه. صص: 450-431.
49
فوران، جان. بی. تا. مقاومت شکننده: تاریخ تحولات اجتماعی ایران. ترجمه احمد تدین. 1385. تهران: رسا.
50
کاتم، ریچارد. 1378. ناسیونالیسم در ایران. احمد تدین. تهران: کویر.
51
· کاتم، ریچارد. ناسیونالیسم در ایران قرن بیستم و دکتر محمد مصدق در مصدق، نفت، ناسیونالیسم ایرانی. جیمز بیل و ویلیام راجرلویس. ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی و کاوه بیات. 1372. تهران: گفتار. صص:75-33.
52
کاتوزیان، محمدعلی. بی. تا. تضاد دولت و ملت: نظریه تاریخ و سیاست در ایران. ترجمه علیرضا طیب. 1381. تهران: نی.
53
· کاتوزیان، محمدعلی. جامعه کم آب و پراکنده: الگوی تحول درازمدت اجتماعی- اقتصادی در ایران. در نه مقاله در جامعه شناسی تاریخی ایران، نفت و توسعه اقتصادی. محمدعلی کاتوزیان.ترجمه علیرضا طیب. 1377. تهران: مرکز. صص: 90-58.
54
· کاتوزیان، محمدعلی. حکومت خودکامه: نظریهای تطبیقی درباره دولت، سیاست و جامعه ایران در نه مقاله در جامعهشناسی تاریخی ایران، نفت و توسعه اقتصادی. محمدعلی کاتوزیان.ترجمه علیرضا طیب. 1377. تهران: مرکز. صص: 58-4.
55
کدی، نیکی آر. ریشههای انقلاب ایران. ترجمه عبدالرحیم گواهی. 1369. تهران: قلم.
56
· کرونین، استفانی. ارتش، جامعه مدنی و دولت در ایران: 1305-1300. در تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضا شاه. مولف تورج اتابکی. ترجمه مهدی حقیقتخواه. 1385. تهران: ققنوس.
57
گلنر، ارنست. ناسیونالیسم. ترجمه سید محمدعلی نقوی. 1388. تهران: مرکز.
58
لمبتون، آن. ک. اس. بی.تا. زمینههای دگرگونی اجتماعی در ایران در قرن نوزدهم میلادی. در زمینه ایران شناسی. چنگیز پهلوان. ترجمه چنگیز پهلوان. 1367. تهران: مؤلف.
59
لمبتون، آن. ک. اس. بی.تا. علمای ایران و جنبش اصلاحی مشروطیت. ترجمه چنگیز پهلوان. 1379. تهران: گیو.
60
مشایخی، مهرداد. 1386. نهال ملیگرایی در خاک چپ. شهروند.
61
ملکمخان ناظمالدله. 1327. مجموعه آثار. محیط طباطبایی. تهران: دانش.
62
میرزایی، سید آیتالله. 1390. بررسی گرایش دانشجویان ایرانی به ناسیونالیسم : با تاکید بر خاستگاه قومی آنها. رساله دکتری. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
63
همیلتون، گری جی. بی.تا. تاریخ نو در جامعهشناسی. در تاریخ نگاری و جامعهشناسی تاریخی. گری جی. همیلتون، رندال کولینز و دیگران. ترجمه هاشم آقاجری. 1385. تهران: کویر.
64
هوشنگ مهدوی، عبدالرضا. 1355. تاریخ روابط خارجی ایران از صفویه تا پایان جنگ جهانی دوم. تهران: کتاب سیمرغ.
65
وحدت، فرزین. بی.تا. رویارویی فکری ایران با مدرنیت. ترجمه مهدی حقیقتخواه. 1385. تهران: ققنوس.
66
· Gellner, E. 1983. Nations and Nationalism. Oxford: Blackwell.
67
· Hobsbawm, E. J. 2004. Nation and Nationalism since 1780, Programme, Myth, Reality. Cambridge University Press.
68
· Kohn, H. 1950. Romanticism and the Rise of German Nationalism. The Review of Politics 12 (4): 443-72.
69
· Mangol, Bayat. 1974. Mirza Aqa khan kirmani: A Nineteenth Century Persian Nationalist. Middle Eastern Studies 10(1):36-59.
70
· Mann, Michael. 1995. A Political Theory of Nationalism and Its Excesses in Sukumar Periwaled Notions of Nationalism. Budapest: Central European University Press.
71
· Nairn, T. 2003. The Break-up of Britain: Crisis and Nationalism. Australia, Common Ground Publishing.
72
Tilly, Charles. 1998. Social Movements and (All Sorts of) Other Interactions – Local, National and International – Including Identities. Theory and Society Special Issue on Interpreting Change at the End of the Twenties Century 27(4): 453-480.
73
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه جامعهشناختی- انسانشناختی فرهنگ قومی – جماعتی برخی از مناطق آذرینشین ایران و نقش آن در توسعه اقتصادی - فرهنگی
در مقاله حاضر، تلاش شده است در چارچوب رویکرد جامعه شناختی– انسانشناختی، ویژگیهای فرهنگ قومی – جماعتی برخی از مناطق آذرینشین ایران، با تأکید بر سه عنصر قومی گردشگری، رسانه و غذا و تأثیر آنها در توسعه مورد بررسی قرار گیرد. استدلال اصلی مقاله حاضر این است که بازاریابی قومی، به عنوان ابزاری برای تقویت هویت فرهنگی و نیز توسعه اقتصادی، با توجه به هممرزی مناطق آذرینشین ایران با کشورهای همسایه و با بهرهبری از گرایش درونی قومیتها به حفظ فرهنگ خود، در عین استمرار و همگنی با فرهنگی ملی، اهمیت دارد. بنابراین، هدف این است که ابتدا عناصر بالقوه محلی در بخش بازاریابی قومی شناسایی شود و سپس راهکارهای لازم به منظور تقویت و ارتقای توسعه اقتصادی و هویتدار کردن فرهنگی کالاها در سطح محلی، ملی و جهانی تشریح شود.
https://jsr.ut.ac.ir/article_56166_1f7b1cf4b9a395701c481f55efadfe87.pdf
2012-02-20
105
128
انسانشناسی اقتصادی
بازاریابی قومی
کالاهای جماعتی
کالاهای هویتی
مناطق آذرینشین
ناصر
فکوهی
1
دانشیار گروه انسانشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
روح اله
نصرتی
nosrati_ut@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
· احمدی، حمید. 1381. قومیت و قومگرایی در ایران. تهران: نی.
1
· آپادورای، آرجون. 1380. چشماندازهای قومی جهانی: یادداشتها و پرسشهایی درباره انسان شناسی فراملی. ترجمه فریده ممتاز. انسانشناسی (انسان و فرهنگ) 1: 35-27 .
2
· جیکوب، لاندو. 1382.پان ترکیسم. ترجمه حمید احمدی. تهران: نی.
3
· ذهتابی، محمدتقی. 1381. تاریخ دیرین ترکان. ترجمه علی احمدیانسرای. تهران: اختر.
4
· رابرتسون، رولند. 1383. جهان- محلی شدن: زمان- فضا و همگونی – ناهمگونی. ترجمه مراد فرهاد پور.. ارغنون 24.: 238- 211.
5
· رجبزاده، احمد. 1381. رفتارهای فرهنگی ایرانیان. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
6
· سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.1382.قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (83 ـ 1379). تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
7
· سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.1383.بخشنامه بودجه سال 1384 کل کشور. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
8
· سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور. 1383. ماده واحده و تبصرههای قانون بودجه سال 1383 کل کشور. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
9
· سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور. 1382. ماده واحده و تبصرههای قانون بودجه سال 1382 کل کشور. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
10
· شهشهانی، سهیلا. 1383. مجموع مقالات انسانشناسی. تهران: آگاه.
11
· صرافی، علی. 1383. ایران تورکلری جوغرافیاسی، ماهنامه دیلماج 2: 63-56.
12
· عاملی، سعید رضا. 1383. جهانی شدنها: مفاهیم و نظریهها. ارغنون 24.
13
· فکوهی، ناصر. 1384. فرهنگ ملی، فرهنگهای قومی – محلی و جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
14
· مرکز آمار ایران.1381. سالنامه آماری کشور. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
15
· الوانی، مهدی و زهره دهدشتی شاهرخ. 1373. اصول و مبانی جهانگردی. تهران: بنیاد مستضعفان و جانبازان.
16
· وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.1382. گزارش فرهنگی کشور. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
17
· فکوهی، ناصر. 1383. انسانشناسی خوراک با نگاهی به مفهوم غذاهای قومی– جماعتی. همایش خوراک و فرهنگ. تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.
18
· Appadurai, A. 1990. Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy. in Theory. Culture and Society 7:295-310.
19
· Arce, A. and N. long. 2000. Reconfiguring modernity and development from an anthropological perspective. In anthropology development and modernity. arce & long (eds). 1-31. London. Routledge.
20
· Bourdieu. P.1984. Distinction:A Social Critigue Of The Judgment Of Taste. Cambridge.MA: Harvard university press.
21
· Hobsbawm .E. and T. Ranger. (eds). 1983. The Invention Of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
22
· Hannerz, u. 1990. Cosmopolitans and Locals in World Culture. In global cultur:Nationalism, Globalization and Modernity. M. Featherstone (eds). 237-251.
23
· London. Sage.
24
· Morineau, M. 1996. Anthropologie Historique- Histoire de l’alimentation. In Encyclopédie Universalis.
25
· Martinon, J. P. 1980. Gastronomie. In Encyclopédie Universalis. Supplement. 4: 641-644.
26
· Pottier, J. 2000. Food. In Encyclopedia of Social and Cultural Anthropology. Barnard, A., Spencer, J. (eds). 361-370. London and New York. Routledge.
27
· Rabertson, R. 1992. Globalization: Social Theory and Global Culture. London: Sage.
28
· World Trade Organization. 2007. International trade statistics. Geneva. Switzerland.
29
· World Trade Organization. 2007. International trade statistics. Geneva. Switzerland
30
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی جامعهشناختی به نهادهای کنترلی (قانون، قدرت، مالکیت و دین) در ادبیات دده قورقود
داستانهای دده قورقود، به مثابه آئینه تمامنمای آمال، سجایا و خصایل مردمانی از قوم ترک در گذشتههای دور است. به عبارت بهتر، داستانهای دده قورقود، بخشی از یاداشتهای تاریخی ـ فرهنگی شاخهای از اقوام بزرگ ترک (قبایل اوغوز) محسوب میشود که بررسی ابعاد اجتماعی آنها و کشف مضامین و مفاهیم هنجاری و ارزشی نهفته در آنها به لحاظ جامعهشناختی میتواند پرتویی بر حیات اجتماعی اقوام ترک و نوع نگرش و سازمان اجتماعی آنها و امور مرتبط با آن افکند. به همین دلیل، در مقاله حاضر تلاش میشود قدرت، ساختار سیاسی و تأثیر و نفوذ رهبران فرهمند در مدیریت اجتماعی، کیفیت قوانین و مراجع و منابع تدوین آن، ساخت اقتصادی جامعه و کارکردهای آن و نیز تأثیر دین و باورهای دینی در استحکام و تداوم سازمان اجتماعی اقوام مورد بررسی تحلیل شود.
https://jsr.ut.ac.ir/article_56167_3cf5420803569ffea398fe74d3685078.pdf
2012-02-20
129
152
دده قورقود
قانون
مالکیت
دین
قدرت
قبایل اوغوز
محمد
عباس زاده
m-abbaszadeh@tabrizu.ac.ir
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
رحیم
بشیرپور
2
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
· الیاده، میرچا. بیتا. چشماندازهای اسطوره. ترجمه جلال ستاری. 1362. تهران: توس.
1
· بارنز و بکر. بیتا. تاریخ اندیشه اجتماعی در میان اقوام نانویسا. ترجمه جواد یوسفیان و علی اصغر مجیدی. 1354. تهران: سیمرغ.
2
· ناس، جان. بیتا. تاریخ جامع ادیان. ترجمه علی اصغر حکمت. 1373. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
3
· حریری اکبری، محمد. 1380. هرمنوتیک سهندیه. نامه علوم اجتماعی 17: 58 ـ79.
4
· باقر. 1378. دایرهالمعارف علوم اجتماعی. تهران: کیهان.
5
· صدیق .حسین. 1357. هفت مقاله. تهران: دنیای دانش.
6
· عمید، حسن. 1374. فرهنگ فارسی عمید. تهران: امیرکبیر.
7
· فرزانه، محمدعلی. 1358. دده قورقود. تهران: فرزانه.
8
· فرخنیا، رحیم. 1375. زمینه انسانشناسی فرهنگی و اجتماعی. همدان: جهاد دانشگاهی.
9
· لوئیس، جفری. بیتا. کتاب دده قورقود. ترجمه فریبا عزبدفتری و محمد حریری اکبری. 1379. تهران: قطره.
10
· نیایش، امید .1382. آلتایلاردان سهندیمیزه، تورک مدنیتلر تاریخی. بیجا، ناشر مؤلف.
11
هیئت، ج. 1377. تورکلرین تاریخ و فرهنگینه بیباخیش. مجله وارلیق 4 (111): 54ـ 60.
12
ORIGINAL_ARTICLE
جماعتوارگی و جماعت هیأتی
مناسک مذهبی، علاوه بر ایجاد زمینهای برای کسب تجربه دینی، عامل مهمی در بازتولید وجدان جمعی در جامعه است. این موضوع، بیش از همه در مناسک جمعی و عمومی دیده میشود. در جامعه ایران، مناسک عزاداری محرم، یکی از عمومیترین و جمعیترین مناسک مذهبی است که علاوه بر کارکردهای دینی، تأثیر بسیار مهمی در سازماندهی گروههای اجتماعی و هویت اجتماعی مردم شیعی دارد. اجتماعات و تشکلهای دینی که حول این مناسک شکل میگیرد، یکی از مجاری اصلی جامعهپذیری افراد در حوزه جمعی است.
در جامعه شیعی ایران، به نوع خاصی از سازماندهی گروهی و اجتماع مذهبی که در زمینه مناسک عزاداری شکل گرفته است، هیأت مذهبی گفته میشود. در مقاله حاضر، به لحاظ انسانشناختی مؤلفهها و ساختار هیأتهای عزاداری و تأثیر و کارکرد آنها در بازتولید شکل خاصی از سازماندهی اجتماعی مؤمنان و هویت اجتماعی گروههای مذهبی بررسی شده است. هیأتهای عزاداری، یکی از اشکال سنتی گروههای اجتماعی مذهبی است که ساختار آن در بسیاری از حوزههای جامعه ما، بازتولید شده است، بر این اساس در جامعه شیعی ایران، میتوان از "جماعت هیأتی" یا "اجتماع هیأتی" بحث کرد. بر اساس نظریههای ویکتور ترنر درباره حوزه مرحله آستانهای و جماعتوارگی، هیأتها به مثابه نوعی جماعتواره، در فضاهای آستانهای جامعه شکل گرفته است و عامل مهمی در شکلگیری و تداوم هویت اجتماعی- مذهبی مؤمنان است. در شرایط امروز ایران، به دلیل گسترش رسانهها و فضاهای مجازی، شاهد شکلگیری جماعت هیأتی مجازی یا رسانهای نیز بودهایم. از این رو، ظاهراً فهم هیأتها، عامل مهمی در فهم ساختارهای تشکیلات جمعی سنتی ایران است.
https://jsr.ut.ac.ir/article_56168_2da54f338c02650a34df0205b2ba2411.pdf
2012-02-20
153
165
مناسک عزاداری
هیأت مذهبی
اجتماع هیأتی
جماعت هیأتی
جماعت هیأتی مجازی
جماعتواره
آستانه
جبار
رحمانی
j_rahmani59@yahoo.com
1
هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
LEAD_AUTHOR
علی
کاظمی
mtkazemi@ut.ac.ir
2
کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
AUTHOR
·چلکووسکی، پیتر. جی. بی.تا. تعزیه: نیایش و نمایش در ایران. ترجمه داوود حاتمی. 1367. تهران: علمی و فرهنگی.
1
·حجاریان، سعید. 1380. از شاهد قدسی تا شاهد بازاری. تهران: طرح نو.
2
·الحیدری، ابراهیم. 1423. تراجیدیا کربلا. بیروت: دارالکتاب الاسلامی.
3
·دورکیم، امیل. بی.تا. صور ابتدائی حیات دینی. ترجمه باقر پرهام. 1383. تهران: مرکز.
4
·سنگری، محمدرضا. 1381. پیوند دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس. قم: یاقوت.
5
·لیتل، دانیل. بی.تا. تبیین در علوم اجتماعی. عبدالکریم سروش. 1381. تهران: مؤسسه فرهنگی صراط.
6
·موریس، بهرایان. بی.تا. مطالعات مردمشناختی دین. ترجمه حسین شرفالدین و محمد فولادی. قم: زلال کوثر.
7
·مؤسسه فرهنگی شیعهشناسی. 1384. سنت عزاداری و منقبت خوانی. تهران: مؤسسه شیعهشناسی.
8
·میراث فرهنگ. 1383. همایش بینالمللی محرم و فرهنگ مردم. تهران: سازمان میراث فرهنگی.
9
میراث فرهنگی. 1379. نخستین همایش محرم. تهران: سازمان میراث فرهنگی.
10
·Alexander, Bobby. C. 1997. Ritual in Galzer, 139-160.
11
·Braun, W. and R. T. McCutcheon. 2000. Guide to Study of Religion. New York: Cassel. ·Fischer, m. 1980. Iran: from Religious Dispute to Revolution. London: Cambridge. ·Geertz, Clifford. 1973.Interpretation of Cultures. New York: Basic Book. ·Glazer, Stephen. D. 1997. Anthropology of Religion. London: Greenwood Press. ·Grime, Ronald. L. 2000. “Ritual” in Braun and McCutcheon, 2000:259-270. ·Lambek, Misheal. 2002. A Reader in the Anthropology of Religion. oxford: Blackwell. ·Smith, Philip. 2001. Cultural Theory. Oxford: Blackwell. ·Turner, Victor. 1982. From Ritual to Theatre. New York: PAJ. Turner, Victor. 2002. “Liminality and Communitas” in Lambek, 2002:358-376.
12
·چلکووسکی، پیتر. جی. بی.تا. تعزیه: نیایش و نمایش در ایران. ترجمه داوود حاتمی. 1367. تهران: علمی و فرهنگی.
13
·حجاریان، سعید. 1380. از شاهد قدسی تا شاهد بازاری. تهران: طرح نو.
14
·الحیدری، ابراهیم. 1423. تراجیدیا کربلا. بیروت: دارالکتاب الاسلامی.
15
·دورکیم، امیل. بی.تا. صور ابتدائی حیات دینی. ترجمه باقر پرهام. 1383. تهران: مرکز.
16
·سنگری، محمدرضا. 1381. پیوند دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس. قم: یاقوت.
17
·لیتل، دانیل. بی.تا. تبیین در علوم اجتماعی. عبدالکریم سروش. 1381. تهران: مؤسسه فرهنگی صراط.
18
·موریس، بهرایان. بی.تا. مطالعات مردمشناختی دین. ترجمه حسین شرفالدین و محمد فولادی. قم: زلال کوثر.
19
·مؤسسه فرهنگی شیعهشناسی. 1384. سنت عزاداری و منقبت خوانی. تهران: مؤسسه شیعهشناسی.
20
·میراث فرهنگ. 1383. همایش بینالمللی محرم و فرهنگ مردم. تهران: سازمان میراث فرهنگی.
21
·میراث فرهنگی. 1379. نخستین همایش محرم. تهران: سازمان میراث فرهنگی.
22
·Alexander, Bobby. C. 1997. Ritual in Galzer, 139-160.
23
·Braun, W. and R. T. McCutcheon. 2000. Guide to Study of Religion. New York: Cassel. ·Fischer, m. 1980. Iran: from Religious Dispute to Revolution. London: Cambridge. ·Geertz, Clifford. 1973.Interpretation of Cultures. New York: Basic Book. ·Glazer, Stephen. D. 1997. Anthropology of Religion. London: Greenwood Press. ·Grime, Ronald. L. 2000. “Ritual” in Braun and McCutcheon, 2000:259-270. ·Lambek, Misheal. 2002. A Reader in the Anthropology of Religion. oxford: Blackwell. ·Smith, Philip. 2001. Cultural Theory. Oxford: Blackwell. ·Turner, Victor. 1982. From Ritual to Theatre. New York: PAJ. ·Turner, Victor. 2002. “Liminality and Communitas” in Lambek, 2002:358-376.
24
ORIGINAL_ARTICLE
وبلاگنویسان دارای معلولیت: تجربه استفاده از وبلاگ و افزایش حضور اجتماعی
هدف پژوهش حاضر، بررسی چگونگی تأثیر وبلاگنویسی بر عرضه مثبت خود، گسترش شبکه اجتماعی و مشارکتجویی افراد دارای معلولیت در سطوح فردی و اجتماعی است تا دریابیم مزایای مذکور، چه کمکی به جذب اجتماعی افراد دارای معلولیت در زندگی روزمره، به ویژه در روابط بینفردیشان کرده است. در پژوهش حاضر، با اتخاد رویکرد تحلیلی تفسیر استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، به بررسی تجارب فردی کاربران دارای معلولیت و شناسایی الگوی استفاده آنها از این فناوری در بافت زندگی روزمرهشان پرداختیم. با پانزده تن از وبلاگنویسان فعال در حوزه معلولیت و وبلاگنویسان دارای معلولیتهای جسمی مختلف مصاحبه عمقی انجام شد. روش نمونهگیری، هدفمند و از نوع گلوله برفی بود. مشاهده شد که وبلاگنویسان دارای معلولیت، وبلاگ را ابزاری برای ارتباط با جماعت خود و نیز ارتباط با جامعه بزرگتر تفسیر کردند. فعالان حوزه معلولیت همچنین تمایل به استفاده از وبلاگ به مثابه کانال ارتباطیای برای مطرح کردن مشکلات افراد دارای معلولیت و ضعف عملکرد مسئولان داشتند؛ اما معرفی هویت واقعی خود در این فضا، سبب عدم فراهم شدن امکان استفاده از وبلاگ به این منظور بود.
https://jsr.ut.ac.ir/article_56169_8db320d4ac76c579c0abf93eeeaa9747.pdf
2012-02-20
167
196
اینترنت
وبلاگنویسی
افراد دارای معلولیت
استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی (ICTs)
روابط آنلاین
حذف / طرد اجتماعی
جذب / شاملسازی اجتماعی
مهدی
منتظرقائم
mehdighaem@yahoo.com
1
استادیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
کبری
الهی فر
2
کارشناس ارشد ارتباطات
AUTHOR
· به بی، ا. بی.تا. روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه رضا فاضل. 1384. تهران: سمت.
1
· بیکر، ت. ال. بی.تا. نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. 1381. تهران: روش.
2
· جغتایی، ب. 1386. وضعیت معلولیت در ایران. مؤسسه رحمان. rahman.org.ir/sportal/.../ uploads/Dr .%20 Joghataee %2001.pdf (دسترسی در 6/3/1389).
3
· حسن زاده، م. و ف نویدی. 1388. مطالعه مقایسهای دسترسپذیری وب سایت وزارتخانههای ایران بر اساس شاخصهای کنسرسیوم وب جهانگستر و تجارب کاربران. مجله مطالعات آموزشی. http://jm.um.ac.ir/index.php/ riis/article /downloadFile/5428/12196/1، (دسترسی در 04/06/1390).
4
· فقیه، الف.،ک نظمده، و م .ت. همرنگ یوسفی. 1388. راهنمای تطبیق و اجرای اثربخش میثاق جهانی حقوق افراد دارای معلولیت. تهران: سازمان بهزیستی.
5
· زبرا، م. بی.تا. نظریههای جامعهشناسی طردشدگان اجتماعی. سید حسن حسینی. 1385. تهران: آن.
6
· عاملی، س. ر. 1382الف. دو جهانی شدنها و آینده جهان. کتاب ماه علوم اجتماعی. 58-1.
7
· عاملی، س. ر. 1382ب. دو جهانی شدنها و جامعه جهانی اضطراب. نامه علوم اجتماعی 11(1): 174-141.
8
· عاملی، س. ر. 1385الف. خانه هویت و تجسم شخصیت. www.hanshahri.online.ir/News/?id=35 (دسترسی 07/08/1388)
9
· گافمن، ا. 1386. داغ ننگ: چارهاندیشی برای هویت ضایع شده. تهران: نشر مرکز.
10
· گیدنز، آ. بی.تا. جهان رها شده. ترجمه علی اصغر سعیدی و یوسف حاجی وهاب. 1379. تهران: علم و ادب.
11
· منتظر قائم، م. و ع. تاتار. 1384. اینترنت، سرمایه اجتماعی و گروههای خاموش. مطالعات فرهنگی و ارتباطات 1(4): 245-223.
12
· مواد قـانـون بـرنـامـه چهـارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.http://www.mefa.gov.ir/laws/ Show PLst.asp? DN=4&nFrom=139&nTo=153.
13
· وبستر، ف. بی.تا. نظریههای جامعه اطلاعاتی. ترجمه اسماعیل قدیمی. 1383. تهران: قصیدهسرا.
14
· واترز، مالکوم. بی.تا. جهانی شدن. ترجمه اسماعیل گیوی و سیاوش مریدی. 1379. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
15
· سازمان بهزیستی کشور: http://www.behzisti.ir/Documents/Show.aspx?id=14
16
· مرکز آمار ایران. نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1385:http://csi.org.ir/portal/faces/public/ census85/ natayej/census85/jadavelmonakhab (دسترسی 90/10/1388)
17
· Alassturi, P. 1996. Theorizing in qualitative research: A cultural studies perspective. Qualitative inquiry 2, 371-384.
18
· Altman, L. and D. A. Taylor. 1973. Social penetration: The development of interpersonal relationships. New York: Holt, Rinehart & Winster.
19
· Antias, F. 2001. ICT and social inclusion in the everyday life of less abled people. LENTIC: University of liege and ASCOR: University of Amesterdam.
20
· Armstrong, D. 1989. An outline of sociology as applied to medicine. 3rd. edn, London: Wright.
21
· Bakardjieva, M. 2003. Virtual togetherness: an everyday-life perspective. Media, Culture and Society 25 (3): 291-313. http://mcs.sagepub.com/cgi/content/abstract/25/3/291/ (accessed 2008/08/15).
22
· Ben Ze'ev, A. 2005. Detatchment: the unique nature of online romantic relationships. In The social net: human behavior in cyber space. Amichaie Hamburger. 115-138. New York: Oxford University Press.
23
· Bell, D. 2001. An introduction to Cyber Culture. London: Routledge.
24
· Castells, M. 2003. The information age: economy, society & culture. The power of identity. Cornwall: Blackwell Publishing.
25
· Crossly, N. and J. M. Roberts. 2004. After Habermas: new perspectives on the public spheres. Oxford: Blackwell Publishing.
26
· Cunningham, M. R. and A. P. Barbee. 2000. Social support. In Close relationships: A sourcebook, 273–285. Thousand Oaks, CA: Sage.
27
· Davis, L. J. 1995. Enforcing normalcy: disability. Norman: University of Oklahoma Press.
28
· Dragen, D. and S. Duck. (Eds). 2005. Understanding research in personal relationships. London: Sage.
29
· Durieux, D. 2003. ICT and social inclusion in the everyday life of less abled people. LENTIC: University of Liege and ASCOR: University of Amesterdam.
30
· Garland-Thompson, R. 2005. Feminist disability studies. Signs, 30(2). Research Library, 1557-1587.
31
· Gibbs, J. L., N. B. Ellison., and R. D. Heino. 2006. Self- presentation in On-line Personals: the role of anticipated future interaction, self-disclosure, & perceived success in Internet dating. Communication Research 23(2): 152-177.http://jcmc.indiana.edu/vol11/issue2/ellison.html(accessed 2010/03/15)
32
· Godwin-Jones, R. 2003. Emerging technologies: blogs and wikis: environments for online collaboration. Language learning and Technology 7(2): 12-16. http://llt.msu.edu/vol7num2/emerging (accessed 2010/03/15)
33
· Hall, S. 1991b. Old & new identities; old & new ethnicities. in Culture, globalization and the world system. C. Hendrick and S. S. Hendrick (Eds.). 41-68. Baskindstoke: Macmillan.
34
· Hall, L. and G. Mallalieu. (?) Identifying the needs and expectation of users with learning disabilities. http://www.cet.sunderland.ac.uk/~cs0lha/Publications/2003/hall-mallalieu.pdf. (accessed 2009/11/17).
35
· Herring, S. C., L. A. Scheidt., I. Kouper., and E. Wright. 2004. A Logitudinal Analysis of Weblogs: 2003-2004. In Blogging, Citizenship and the Future of Media. M. Tremayne (Ed.) 2-30 London: Routledge. http://www.computer.org/portal/web/csdl/doi/10.1109/HICSS.2005.167(accessed 2010/03/15).
36
§ Hynes, D., T. Tiainen., E. R. Koivunen., and M. R. Paaki. 2006. Articulating ICT use narratives in everyday life. In Encyclopedia of gender and information, Ideas Publishing Group. E. Trauh (Ed). 37-43 http://e-space.mmu.ac.uk/e-space/handle/2173/93926 (accessed 2010/10/23).
37
· Kallians, V., and P. Rubenfeld. 1997. Disabled women and reproductive rights. Disability and Society 12 (2): 203-21.
38
· Kellener, D., R. Kahn. 2004. New media & Internet activism: from the Battle of Seattle to blogging. New Media & Society 6 (1): 87-95.
39
· Kling, R. 2000. Learning about information technologies and social change: the contribution of social informatics. The information Society 16: 217-232.
40
· Latour, B 1986. The powers of association. In Power, Action and belief. J. Law (Ed). 264-80. London: Routledge & Kegan.
41
· Lea, M., and R. Spears. 1995. Love at first byte? Building personal relationships over computer networks. In Understudied Relationships: Off the Beaten Trac. J. T. Wood and S. Duck. 197-223. Thousand Oaks, CA. Sage.
42
· Lie, M. and K. H. Sorenson. (Eds). 1996. Making Technology Our Own? Domesticating Technology into Everyday Life. Oslo: Scandinavian University Press.
43
· Lindlof, T. R. and B. C. Taylor. 2002. Qualitative Communication Research Methods. 2nd Ed, London: Sage
44
· Mc Climens, A. and F.Gordon. .2008. Presentation of Self in E-veryday Life: how people labelled with intellectual disability manage identity as they engage the blogsphere. Sociological Research Online 13(4). http://www.Socresonline.org.uk/13/4/1.html. (accessed 2009/10/18).
45
· Mc Kenna, K. Y. A., and J. A. Bargh. 2000. Plan 9 from cyber space: the implications of the Internet for personality & social psychology. Personality & Social Psychology Review, 4: 57-75.
46
· Mc Ruer, R. & A. L. Wilkerson. (Eds). 2003. Desiring disability: queer studies meets disability studies. special issue of GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies 9(1-2).
47
· Mehra, B., C. Merkel. and A. Peterson Bishop. 2004. The Internet for Empowerment of Minority & Marginalized Users. New Media & Society 6(6): 781-802.
48
· Mitra, A. and E. Watts. 2002. Theorizing Cyberspace: The Idea of Voice applied to the Internet Discourse. New Media & Society 4(4): 479-498.
49
· Mitra, A. 2008. Using Blog to Creat Cybernetic Space. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 14(4): 457-472.
50
· Orlikowski, W. J. 2000. Using technology and constituting structures: a practice lens for studying in organizations. Organizations Science 11(4): 404-428.
51
· Peterson, A. 2007. Body in the Everyday Life. London: Routledge.
52
· Phipps, L. 2000. New Communications Technologies: A Conduit for Social Inclusion. Information, Communication & Society 3(1): 39-68.
53
· Rafaeli, Sh., & R. J. Larose. 1993. Electronic bulletin boards & “public goods”: expectations of collaborative mass media. Communication Research 20(2): 277-297.
54
· Rogers, E. 1962. Diffusion of innovations. New York: Free Press.
55
· Rojek, C. 2003. Stuart Hall. Polity: London.
56
· Sink, S. & J. King. 1998. Adults with disabilities: Perceived barriers that prevent Internet access. Paper presented at the CSUN 1998 Conference. Los Angeles, http://accessibility.noie.gov.an/ view.cfm? resource_id =499.html (accessed 2009/10/19).
57
· Silverstone, R. 1994. Television & Everyday Life. London: Routledge.
58
· Slevin, J. 2000. The Internet & Society. London: Polity.
59
· Söderström, S. 2009. Offline social ties and online use of computers: A study of disabled youth and their use of ICT advance. New Media & Society 11(5), 709-727. http://nms.sagepub.com/ cgi/content/ abstract/11/5/709 (accessed 2010/09/14)
60
· Spilker, H., and K. H. Sorenson. 2000. A Room of one’s own or a home for sharing? New Media & society 2, 265-285.
61
· Tatnall, A. and B. Davey. 2001. How Visual Basic Entered the Curriculum at an Australian University: An Account Informed by Innovation Translation. Informing Science, 510-517. http://informingscience.org/ proceedings/IS2001Proceedings/pdf/TatnallEBKInno.pdf (accessed 2010/02/25).
62
· Trammell, K. D., A. Tarkowski., J. Hofmak., and A. M. Sapp. 2006. Republic of Blog: Examining Polish bloggers through content analysis. Journal of Computer-Mediated Communication 11(8). (accessed 2009/12/24).
63
· Valkenberg, P. M., and J. Peter. 2007a. Preadolescents' & adolescents' online communication & their closeness to friends. Developmental Psychology 43(2), 267-277. http://cdp.sagepub.com/content/18/1/1.full (accessed 2008/07/12).
64
· Vehviläinen, M. 1997. Gender, expertise and information technologies. Tempere: University of Tempere.
65
· Walther, J. B. 1992b. A Longitudinal experiment in relational tone in computer-mediated & face-to-face interaction. Proceedings of Hawaii International Conference on System Sciences 4, 220-231.
66
· Walther, J. B. 1996. Computer- mediated communication: Impersonal, interpersonal & hyperpersonal interaction. Human Communication Research 20, 473-501.
67
· Walther, J. B. and J. K. Burgoon. 1992. Relational Communication in Computer mediated interation. Human Communication Research, 19, 50-88.
68
· Wellman, B. and M. Gulia. 1999. Virtual Communities: Net surfers Don't Ride Alone. In Communities in Cyber space. M. A. Smith, & P. Kollock (eds). 167-197. London: Routledge.
69
· Wellman, B. and C. Haythorn whaite. (eds). 2002. The Internet in Everyday Life. Oxford: Blackwell.
70
Williamson, K., S. Wright, D. Schauder., and A. Bow. 2001. The Internet for the Blind & visually impaired. JMC, 7(1).
71
ORIGINAL_ARTICLE
اسطوره اسطوره شناسی
چکیده: رولان بارت از اسطورهشناسی به عنوان ابزاری برای رمزگشایی از ابعاد متفاوت زندگی روزمره و فرهنگ عامه استفاده میکند. گرچه نگاه نکتهبین بارت در تحلیل ابعاد مذکور، تحسین برانگیز است، اما مهم روشی است که وی را قادر میکند تا بتواند از دلالتهای پنهان پیشپاافتادهترین و جزئیترین مسایل زندگی روزمره اسطورهزدایی کند. سپس دیگران نیز این روش را به کار گرفته و تأثیر مهمی در حوزه پژوهشهای فرهنگی گذاشتهاند. در مقاله حاضر، نقد روش مورد استفاده رولان بارت در اسطورهشناسی مورد توجه است. برای این کار، از آرای ژاک لکان و اسلاوی ژیژک استفاده شده است. بارت مقاله اسطوره در عصر حاضر را که در آن به تفصیل، روش و بینش مورد نظرش را توضیح داده است، با بیان تناقضی پایان میبخشد که اسطورهشناسی قادر به حل آن نیست: اسطورهشناسی از ارائه کلیت ابژه ناتوان و مدام بین ابژه و رمزگشایی از آن در نوسان است. این تناقض برای بارت قابل حل نیست و باعث میشود که تحلیل اسطورهشناسانه به درک نااستوار از واقعیت منجر شود. ظاهراً راهحل این تعارض، استفاده از مفهوم ناخوداگاه است؛ مفهومی که بارت آگاهانه آن را از تحلیلش حذف میکند. وساطت ناخوداگاه به عنوان گفتمان دیگری میتواند از محدودیتهای دوگرایی شعر (کیفیت طبیعی چیزها) و ایدئولوژی (کیفیت رازآلود چیزها) فراتر رود و پشتوانه نهایی نقد ایدئولوژی را نقطه فراایدئولوژیکی قرار دهد که برای منتقد این امکان را فراهم میکند تا محتوای طبیعی و بیواسطه تجربه را به عنوان پدیده ایدئولوژیک رد کند.
https://jsr.ut.ac.ir/article_56170_dd8ca659aac93dc0a90460e4d8b2a1f1.pdf
2012-02-20
197
221
اسطورهشناسی
دیگری
دال
ناخوداگاه
انحراف
سوژه
یوسفعلی
اباذری
yabazari@social.ut.ac.ir
1
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
عباس
خورشیدنام
q5mono@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مطالعات جوانان
LEAD_AUTHOR
· استوری، جان. 1383. داستانهای عامه پسند. ترجمه حسین پاینده. فصلنامه ارغنون 25: 43-1.
1
· بارت، رولات. 1380. برج ایفل. ترجمه یوسف اباذری. فصلنامه ارغنون 19(2): 43-31.
2
· بارت، رولات. اسطوره در زمانه حاضر. ترجمه یوسف اباذری. 1380. فصلنامه ارغنون 18.
3
· بوتبی، ریچارد. بی.تا. فروید در مقام فیلسوف، فراروان شناسی پس از لاکان. ترجمه سهیل سمی. 1384. تهران: ققنوس.
4
· ژیژک، اسلاوی. بی.تا. کژ نگریستن. ترجمه مازیار اسلامی و صالح نجفی. a 1388. تهران: رخداد نو.
5
· ژیژک، اسلاوی. بی.تا. وحشت از اشکهای واقعی. ترجمه فتاح محمدی. b1388. زنجان: هزاره سوم.
6
· فرتر، لوک. بی.تا. لویی آلتوسر. ترجمه امیر احمدی آریان. 1386. تهران: مرکز.
7
· فوکو، میشل. بی.تا. نظم گفتار. ترجمه باقر پرهام. 1384. تهران: آگه.
8
· مایرز، تونی. بی.تا. اسلاوی ژیژک. ترجمه احسان نوروزی. 1385. تهران: مرکز.
9
· Butler, Rex. and Slavoj. Zizek. 2005. Continiuum.
10
· Lacan, Jacques. 1988. The seminar of Jacques Lacan, Book II: The ego. In Theory and in the Technique of Psychoanalysis. P. 221-235 Cambridge University Press, New York
11
· Muller, John. P. and William. J. Richardson. 1982. Lacan and Language: a reader, guide to Ecrits. New York: Intenational University Press.
12
· Zizek, Slavoj. 1997. Mapping Ideology. New York: Verso.
13
· Zizek, Slavoj. The Most Sublime of Hysterics: Hegel with Lacan. http://www.lacan.com/zizlacan2.html (دسترسی در 25/11/1389)
14
· Zizek, Slavoj. 2008. The Sublime Object Of Ideology. London.New York.Verso.
15
· Zizek, Slavoj. 1999. The Zizek Reader. Edited by Edmond and Elizabeth Wright. Blackwell.
16