TY - JOUR ID - 56209 TI - نحوه‌ی‌ خوانش رمان‌های جنگ تحمیلی در میان دانشجویان و طلاب JO - مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) JA - JSR LA - fa SN - 1010-2809 AU - جوادی یگانه, محمدرضا AU - جمشیدیها, غلامرضا AU - صحفی, سیدمحمدعلی AD - دانشیار گروه جامعه‏شناسی دانشگاه تهران AD - دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران AD - کارشناس ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 20 IS - 1 SP - 67 EP - 94 KW - رمان‌های جنگ تحمیلی KW - خوانش متن KW - تحلیل محتوا KW - دانشجویان KW - طلاب DO - 10.22059/jsr.2013.56209 N2 - نظریه‌ی ادبی که پیش از این خود را به متن یا نویسنده‌ی آن متعلق می‌دانست، در چند دهه‌ی اخیر به مخاطبان این آثار و چگونگی دریافت متن ادبی توسط آنان توجه نموده است. اکنون خواننده به‌مثابه‌ عنصری فعال در درک اثر ادبی، در خلق اثر به‌وسیله‌ی نویسنده نیز اهمیت یافته است. این وضعیت در آثار ادبی جنگ تحمیلی نیز قابل مشاهده است. از آن‌جا که این آثار قصد دارند تا ارزش‌های دوران جنگ را به نسل پس از خود منتقل سازند، فهم خواننده از آنان اهمیت می‌یابد. این تحقیق سعی دارد تا با استفاده از نظریه‌های اندیشمندانی چون ولفگانگ آیزر، استنلی فیش و ژولیا کریستوا به فهم خوانندگان رمان‌های جنگ تحمیلی دست یابد. بدین منظور بااستفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و تکنیک مصاحبه‌ی عمیق به تحقیق مذکور در میان دو قشر دانشجویان و طلاب پرداخته‌ایم. نتایج تحقیق نشان‌دهنده‌ی تفاوت طلاب و دانشجویان در برخی موارد از جمله نگاه معنوی طلاب و نگاه مادی دانشجویان به این‌گونه رمان‌ها است. UR - https://jsr.ut.ac.ir/article_56209.html L1 - https://jsr.ut.ac.ir/article_56209_39ed37358b5523e9c5c643e77cd1e22d.pdf ER -