TY - JOUR ID - 66090 TI - چالش‌های سازمان صداوسیما در مواجهه با مخاطبان با سواد رسانه‌ای بالا در دهکده جهانی JO - مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) JA - JSR LA - fa SN - 1010-2809 AU - صلواتیان, سیاوش AU - میناوند, محمد قلی AU - خدابنده بایگی, ایمان AD - عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما AD - عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما AD - کارشناسی ارشد مدیریت رسانه Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 24 IS - 2 SP - 489 EP - 521 KW - سواد رسانه‌ای KW - سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران KW - مخاطب KW - چالش DO - 10.22059/jsr.2018.66090 N2 - افزایش سواد رسانه‌ای مخاطب عاملی است که مخاطب و رابطۀ مخاطب با رسانه را برای همیشه دگرگون می‌کند و در نتیجه رسانه نیز باید برای ادامۀ نیل به اهداف و انجام مأموریت‌های خود دگرگون گردد. با انتخاب صداوسیما به‌عنوان رسانۀ موردنظر در این پژوهش، شناسایی چالش‌های ناشی از افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان برای سازمان صداوسیما به‌عنوان هدف پژوهش برگزیده شد. برای نیل به هدف پژوهش از روش دلفی استفاده شد. در دور اول دلفی با انجام 21 مصاحبه با خبرگان، 52 چالشِ افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان برای صداوسیما شناسایی شد. در دور دوم و سوم با ارسال پرسشنامه و دریافت 18 پرسشنامه در دور دوم و 15 پرسشنامه در دور سوم 50 چالش از 52 چالش شناسایی‌شده در دور اول به اجماع رسید. کاهش مخاطبان، کم‌تحمل شدن و افزایش انتظار مخاطبان، افزایش امکان مخالفت مخاطبان با پیام‌های دریافتی، کاهش باورپذیری رسانه برای مخاطبان، لزوم افزایش کیفیت فنی تولیدات رسانه، تنزل وجهۀ رسانه، کاهش اثرگذاری رسانه، کاهش درآمدهای تبلیغاتی رسانه، بی‌اعتمادی به رسانه، عدم تأثیرگذاری رسانه در شرایط حساس، کاهش کنترل رسانه بر افکار عمومی، افزایش هزینه‌های تولید رسانه، ضرورت وجود نیروهای متخصص در رسانه، لزوم ارتقاء و بهبود روش‌های تبلیغی رسانه، دشواری معناسازی برای رسانه، از دست دادن توان هنجارسازی رسانه و اجبار به تعدیل خط قرمزها، افزایش تصور ناکارایی نظام و زیان به اقتصاد داخلی بخشی از مهمترین یافته‌های این پژوهش بودند. UR - https://jsr.ut.ac.ir/article_66090.html L1 - https://jsr.ut.ac.ir/article_66090_9cb3ac804f29bf485bf75d88b3ea8259.pdf ER -