TY - JOUR ID - 66987 TI - مطالعه جامعه‌شناختی سکولاریسم و پساسکولاریسم از منظر پیتر برگر JO - مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) JA - JSR LA - fa SN - 1010-2809 AU - غفاری نسب, اسفندیار AU - هاشم پور صادقیان, مریم AD - دانشیار بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز AD - دانشجوی دکتری جامعه شناسی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 24 IS - 2 SP - 651 EP - 664 KW - پیتر برگر KW - سکولاریسم KW - پساسکولاریسم KW - دین KW - برساخت اجتماعی DO - 10.22059/jsr.2018.66987 N2 - مقاله‌ی حاضر درصدد است به بررسی آرای برگر در خصوص سکولاریسم و پساسکولاریسم بپردازد. به این منظور ابتدا به بررسی بنیان نظری او می‌پردازیم و سپس در دو مبحث، سکولاریسم و پساسکولاریسم را از منظر او به بحث می‌گذاریم. برگر مبتنی بر نگرشی معرفت‌شناسانه، دین را نوعی برساخت اجتماعی می‌داند؛ همچنین، او با اتخاذ رویکردی ذات‌گرایانه در تعریف دین، سکولاریسم را نوعی افول دین در عصر مدرن می‌داند که در تمام دنیا گسترش یافته است. برگر با گذر زمان دچار تحول نظری شده و نظرش را بدین شکل تغییر می‌دهد که مدرنیته ذاتاً منجر به ایجاد سکولاریسم نمی‌شود و به همین دلیل امروزه دین در حال بازگشت به جوامع است و ما شاهد افول سکولاریسم و نه افول دین هستیم که از آن در مقاله‌ی حاضر با عنوان ظهور "پساسکولاریسم" تعبیر شده است. دستاوردهای نظری این مقاله نشان می‌دهد که گرچه در عصر پساسکولار شواهدی از حضور مجدد دین ملاحظه می‌شود اما در جوامع اروپایی و در میان اقشار تحصیل کرده در رشته‌های علوم انسانی، این گرایش به سوی دین ملاحظه نمی‌شود. علاوه بر این باید گفت که دین بازگشت یافته در مقایسه با گذشته، تغییرات و تحولاتی را تجربه نموده و به سمت غیرنهادی‌شدن پیش رفته است. UR - https://jsr.ut.ac.ir/article_66987.html L1 - https://jsr.ut.ac.ir/article_66987_5755a52d7848d51568228308c6e0b585.pdf ER -