دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Social crises and effervescent mourning in 13th century Hijriدر نسبت بحرانهای اجتماعی و عزاداریهای جوشان در سدۀ سیزدهم هجری7289151610.22059/jsr.2023.91516FAعلیرضاذاکریاستادیار جامعهشناسی دانشگاه تربیتمدرسJournal Article20220925Like any other social phenomena, mourning (azādārī) is not static; impacted by a variety of social variables, it goes through ups and downs and changes form. The 19th century (13th Hijri), especially the second half of the rule of Naser ad-Din Shah, is one of the most important periods of proliferation of mourning; new mourning ceremonies were born and ghulūw (extremism/exaggeration) became common. Employing Durkheim’s theoretical framework and his concept of collective effervescence, we have named this phenomenon “effervescent mourning”. The main point of this article is to describe the characteristics of effervescent mourning and explain the social causes of its proliferation in this period. In this paper we indicate that this phenomenon is a reaction to society’s despair in the face of successive inflictions of famine, cholera and plague, and the ensuing social crises such as poverty and population decline.عزاداریها مانند سایر پدیدههای اجتماعی، واقعیتی ایستا نیستند و در طول زمان، تحت تأثیر متغیرهای اجتماعی دچار فراز و فرود میشوند و شکلِ آنها تغییر میکند. سدۀ سیزدهم هجری و به ویژه نیمۀ دوم عصر ناصری یکی از مهمترین دورههای اوجگیری عزاداریها، تولد شیوههای جدید عزاداری و رشد غلو در عزاداریهاست. این پدیده در این مقاله به تأسی از چارچوب نظری دورکیمی و با استفاده از مفهوم «غلیان جمعی»، «عزاداریهای جوشان» نامیده شده است. مسئلۀ اصلی این مقاله توضیح مختصات عزاداریهای جوشان و تبیین عللِ اجتماعیِ گسترشِ عزاداریها و رشد عزاداریهای غالیانه در این دوره است. در این مقاله نشان داده شده است که اوجگرفتنِ عزاداریها و تولد عزاداریهای جوشان در این دوره واکنشی است به استیصال جامعه در برابر ظهور پیاپی قحطی و وبا و طاعون در جامعه و از بین رفتن تعداد قابل توجهی از جمعیت کشور و تداومِ بحرانهای اجتماعی مانند فقر و بیماری در اثر آن.https://jsr.ut.ac.ir/article_91516_0f691af6bd3f67abbee4ed0c5ca92cf7.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Cultural policy and power field in Tehranسیاستگذاری فرهنگی و میدان قدرت در شهر تهران29479151810.22059/jsr.2023.91518FAمجتبیبیاتدکتری جامعه شناسی – سیاستگذاری فرهنگی، گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانصلاح الدینقادریگروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحسینایمانی جاجرمیگروه توسعه و سیاست گذاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220110Since 1989, Tehran city management has had extensive and different experiences in the social and cultural fields. The extent to which these experiences and cultural policy-making have been aligned with the cultural issues of the city and urban management is a question that this article seeks to address. Based on the initial ideas of the article, the cultural policy agenda is not in line with the cultural issues of the city and urban management of Tehran and has a disorder. This issue has been followed by analyzing and reconstructing the history of actions and structures involved in shaping urban cultural policy.
In response to the question of article, Bourdieu's three levels of analysis which are the relationship between the policy field and the power field, the relationship between field agents and the habitus of field agents and effective streams on agenda setting, including issue formation, policy, politics, strategic evaluation and Possible choices, prioritization and ideology; Has been studied. For this purpose, the data of semi-standard interviews with 15 urban policy maker in the years 1990 to 2017 have been coded and thematic analysis.
Based on the 39 main themes of the interviews, the habitus of the agents of the urban cultural policy-making field, the current of ideology, the political current and changes and the greed’s of the broad field of power as influential factors in the subject of urban cultural policy have continued throughout the three decades. This effect is considered as weakness of urban management independence and formal and informal institutional mechanisms for setting agenda.از سال 1368 به بعد مدیریت شهری تهران در حوزه اجتماعی و فرهنگی تجارب گسترده و مختلفی داشته است. اینکه این تجارب و سیاستگذاری فرهنگی معطوف به آن چقدر با مسائل فرهنگی شهر و مدیریت شهری همسو بوده است سوالی است که این مقاله درصدد پرداختن به آن است. بر اساس ایدههای اولیه مقاله، دستورکار سیاستگذاری فرهنگی با مسائل فرهنگی شهر و مدیریت شهری تهران همسو نبوده و دارای اختلال است. این مسئله با واکاوی و بازسازی تاریخ کنشها و ساختارهای درگیر در شکلگیری سیاستگذاری فرهنگی شهری دنبال شده است.
بررسی مسئله در چارچوب رویکرد جامعه شناسی بوردیو یعنی رابطه میدان سیاستگذاری و میدان قدرت، روابط بین عوامل میدان و عادتواره عوامل میدان و جریانهای مؤثر بر شکلگیری دستورکار شامل شکلگیری مسئله، سیاسی، سیاستگذاری، ارزیابی استراتژیک و انتخابهای ممکن، تنظیم با دستورکار پیشین و ایدئولوژی انجام شده است. بدین منظور دادههای مصاحبه نیمه استاندارد با 15 نفر از کارگزاران شهری در سالهای 1368 تا 1396، کدگذاری و تحلیل مضمون شده است.
بر اساس 39 مضمون اصلی احصاء شده از مصاحبهها، عادتوارههای سیاستگذران، جریان ایدئولوژی، جریان سیاسی و تحولات و مطامع میدان گسترده قدرت به عنوان عوامل موثر در موضوعیت سیاستگذاری فرهنگی شهری در تمام سه دهه مورد بررسی تداوم داشتهاند. اثر گذاری این عوامل به معنای ضعف استقلال مدیریت شهری و سازوکارهای نهادی رسمی (قانونی) و غیر رسمی (عرفی) برای دستورکارگذاری است.https://jsr.ut.ac.ir/article_91518_bac108adac12ee52ddd8b16174876a48.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Women and Development: Iranian women's roles under the Qajar and Pahlavi dynastiesزن و توسعه: وضعیت زنانِ ایران در دوره قاجار، پهلوی اول و دوم49789151910.22059/jsr.2023.91519FAملیحهشیانیگروه توسعه و سیاستگذاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانحنانزارعگروه توسعه و سیاستگذاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220117<strong>Introduction:</strong> Several approaches have emerged in recent decades to illustrate how development concerns impacted women and men. Furthermore, women's development models have attempted to explain why women have not progressed at the same level as men, particularly in developing countries.
<strong>Aim:</strong> This article discusses the involvement of Iranian women in the development process during the Qajar and Pahlavi dynasties in the education, work, political and legal rights area. Therefore, in this regard, the most important questions to consider are: what impact did development have on women in Iran throughout the Qajar and Pahlavi dynasties, and how did women participate in the development process? The theoretical framework has based on the six approaches in the field of women and development, including Women in Development (WID), Women and Development (WAD), Gender and Development (GAD), Gender Mainstreaming (GMS), Women, Culture, and Development (WCD), and Gender, Law, and Development (GLD).
<strong>Methods:</strong> Based on qualitative and documentary research, this study has a historical perspective.
<strong>Finding:</strong> The findings show that women's progress during the Qajar period had greatly enhanced by their active participation in the formation of the Constitutional Revolution. However, Women were marginalized after the revolution and deprived of education and the right to vote. Women's activists began spontaneously organizing schools and even giving jobs to convince men in the National Consultative Assembly that women could have the right to study by highlighting the importance of motherhood and marriage. During the Pahlavi era, particularly the second, women were primarily involved in the development of Iran since providing education and jobs for women was a government strategy to modernize and build the state.
<strong>Discussion:</strong> Thus, the Constitutional Revolution changed attention to gender policies during the Qajar era, while modernization and nationalization signified a turning point in gender policies during the Pahlavi dynasty.<strong>مقدمه</strong>: در چند دهه گذشته، رویکردهای ویژه ای در زمینه مشارکت مردان و زنان در توسعه و پیشرفت مطرح شده است؛ این رویکردها یا مدلها در پی توضیح این موضوع هستند که چگونه توسعه، زنان و مردان را متأثر ساخته و چرا زنان مانند مردان توسعهیافتگی را تجربه نکردهاند.
<strong>هدف</strong><strong>:</strong> مقاله حاضر در صدد بررسی وضعیت توسعهیافتگی زنان ایرانی در دوران قاجار و پهلوی برآمده و با تأکید بر مؤلفههای آموزش، اشتغال، حقوق سیاسی و حقوق قانونی وضعیت زنان را در این دورهها با بهرهگیری از شش رویکرد حوزه توسعه و زنان بررسی کرده است.
<strong> روش پژوهش</strong><strong>:</strong> این مطالعه اسنادی و مبتنی بر پژوهش کیفی با نگاه تاریخی بوده است.
<strong> یافتهها</strong><strong>:</strong> میتوان گفت توسعه در دوران قاجار برای زنان با مشارکت گسترده آنان در شکلگیری انقلاب مشروطه آغاز گردید، در ادامه زنان فعال به گونهای خودجوش شروع به تأسیس مدارس و حتی ایجاد اشتغال نموده تا موفق شدند مردان مجلس ملی را متقاعد کنند که زنان با تأکید بر نقش مادری و همسری میتوانند از حق آموزش برخوردار باشند. توسعه در دوران پهلوی به ویژه پهلوی دوم عمدتاٌ با هدف ادغام زنان در توسعه ایران صورت گرفته و فراهم ساختن آموزش و اشتغال برای زنان ابزاری برای دولت جهت مدرانیزاسیون و دولتسازی بوده است.
<strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> نقطه عطف توجه به سیاستهای جنسیتی در زمان قاجار را میتوان انقلاب مشروطه و دوران پهلوی در مدرنسازی و ملتسازی مشاهده کرد.https://jsr.ut.ac.ir/article_91519_06ba23b6b9bc855edab6757c0d2756c3.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Polish, Kermanshah, WorldWar IIکرمانشاه، لهستانیان، جنگ جهانی دوم79969152610.22059/jsr.2023.91526FAتینالطفعلی زادهکارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایراننادرامیریاستادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0001-8007-9318سیاوشقلی پوردانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20211216Memory is one of the most important individual and social dimensions of human beings. Memory, even in its most personal form, is influenced by social, economic, and political contexts. Norms, values, and social rules, which have been passed down from generation to generation, shows that memory has a social dimension. Collective memory is not like a fixed and unchangeable format, but also a process that is Constructed under the influence of the present and social frameworks. The main issue of the present study, entitled "Poles in World War II in Kermanshah", is to try to understand how the process of forgetting about Polish refugees in the city of Kermanshah. The theoretical framework of the research is based on the theory of social memory of Maurice Halbwax and the social frameworks of memory (age, sex, race, religion, ethnicity, socioeconomic status) to which Holbwax refers and also Paul Ricoeur's views, which are also influenced by Holbawax's theory of social memory in the discussion of recollection and forgetfulness, have been used. The research approach is qualitative and the method of narrative analysis has been used. 82 people were interviewed through purposive sampling and to increase the validity of the research, the relevant documents were also examined. The results indicate that collective memory is constructed by factors such as media, formal education, memorial ceremonies and memorial communities, places, the possibility of having different groups in society and the relationship and membership of different socialgroups with each other, Economic social class and ideology.تاریخ اجتماعی با نگاه به زندگی روزمره و گوش فرادادن به روایتهایی که متعلق به مردمان عادی و مطرودان دور از قدرت است، سعی دارد تاریخ را از پایین روایت کند. البته از یک سو، در پیوندی دیالکتیکی، نوع نگاه تاریخی و چینش رویدادها در یک طرح، حافظه را تحت تاثیر قرار میدهند و از سویی دیگر حافظه جمعی نیز با یادآوری یا فراموشی رویدادهای تاریخی، آن هم بهواسطه روایت، تاریخ را پیکربندی میکند. حافظه، عمل بهیادآوری و فراموشی، با قابلیتی روایی و متأثر از کادرهای اجتماعی، در بستر زمان حال و در ساحت جمعی تبلور مییابد. از این منظر، مسئله اصلی پژوهش حاضر فهم چگونگی فرآیند فراموشیِ حضور آوارگان لهستانی در شهر کرمانشاه است. چارچوب نظری پژوهش بر نظریه حافظه اجتماعی موریس هالبواکس درباره چارچوبهای اجتماعی حافظه (سن، جنس، نژاد، مذهب، قومیت، پایگاه اقتصادی- اجتماعی) استوار است و همچنین از آرای پل ریکور نیز استفاده شده است. رویکرد پژوهش کیفی است و از روش تحلیل روایت استفاده شده است. از طریق نمونهگیری هدفمند با 86 نفر مصاحبه و علاوهبر روایت، در میان اسناد کتابخانهای نیز به جستوجوی ردپایی از لهستانیان پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاکی از این امر است که حافظه جمعی تحت تأثیر عواملی همچون رسانهها، آموزش همگانی، مراسمات یادبودی و اجتماعات یادمانی، مکانها، امکان وجود گروههای متنوع در جامعه، ارتباط و عضوگیری گروههای اجتماعی مختلف با یکدیگر، طبقه اقتصادی و اجتماعی و ایدئولوژی برساخته میشود و پیکربندی هدفمند حافظه جمعی بستر تاریخزدایی و فراموشی را ایجاد میکند.https://jsr.ut.ac.ir/article_91526_3574f7465f059f27eb707d0bd5c02bb1.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Analysis the state of Middle Class in Post-Revolution Iranتحلیلی بر وضعیت طبقه متوسط در ایران بعد از انقلاب971129152010.22059/jsr.2023.91520FAخیامعزیزی مهرگروه توسعه و سیاستگذاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4550-5283Journal Article20211216Iran’s 1979 revolution caused some changes in the class structure of society and led to a kind of class mobility. After the revolution, the relationship between the government and social classes formed differently based on the level of adherence of each class to the agreed values of the government. Moreover, freedom and justice-seeking slogans during the revolutionary process were a reflection of the democratic and development demands of the new middle class. Now, considering the reformistic and democratic desires of the new middle class and its role in the process of revolution, we encounter a question what changes has Iran post-revolution’s middle class experienced in terms of size, demands, and interaction with the government?<br />This article, which has been done by documentary analysis, has used two different sets of data: the economic data (consumption expenditure per capita) has been obtained from the Brookings Institute. The second type of data, including the rate of university education and white-collar workers (employment), has been obtained from Iran’s statistical yearbooks and the results of the population and housing censuses for different years in Iran.<br />The findings show that the size of the new middle class has increased which is an outcome of the renovation of the war-torn country, the reforms pursued by the Hashemi Rafsanjani and Khatami states and expanding of education across the country. This new middle class has tried to pursue its demands which have been ignored by the government. This contradiction has created some challenges in the relationship between the government and the new middle class.انقلاب 1357 ایران تغییراتی را در ساختار طبقاتی جامعه ایجاد کرد و شکلی از تحرک طبقاتی را برانگیخت. بهنظر میرسد در این فرایند، لایههایی از طبقات اجتماعی اهمیت محوریتری برای حکومت تازهتأسیس پیدا کردند و نوع تعامل نظام حکمرانی با طبقات اجتماعی مختلف متفاوت بوده است. طبقه متوسط، بواسطة تکثر درونی و کنشگری خاصِ خود، که در فرایند انقلاب نقش فعالی ایفا کرد، در دورة پساانقلابی فراز و فرودهای خاص و نستباً متفاوتی را تجربه کرده است که مقالة حاضر به بررسی آن میپردازد.<br />در اینجا طبقه متوسط با معیارهای اقتصادی، تحصیلات، و اشتغال سنجش میشود و برای دستیابی به این هدف از تحلیل اسنادی استفاده شده و دادههای موردِنیاز از گزارشهای رسمی سازمانها، بویژه مرکز آمار ایران، بدست آمده اند.<br />براساس یافتهها حجم طبقه متوسط در ایران پساانقلاب، در ابعاد مختلف افزایش داشته که این امر محصول نوسازی پس از جنگ، اصلاحات و گسترش آموزش عالی بوده است. در این میان طبقه متوسط جدید، که دارای ارزشهای نوگراتر است، بیش از بخش سنتی آن، که یکی از پایگاههای اجتماعی حاکمیت به شمار میرود، رشد داشته است. رشد آن از یکسو و بیتوجهی به مطالباتِ آن از سوی دیگر تضادهایی را در رابطه بین حاکمیت و این طبقه شکل داده است.https://jsr.ut.ac.ir/article_91520_185843af4975d836c7c11cdbed68c244.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Contrasting Discourse of Femininity and Masculinity in Beyzai Cinema (Case Study of Killing Mad Dogs)تقابل گفتمان زنانگی و مردانگی در سینمای بیضایی (مطالعه موردی سگکشی)1131329152210.22059/jsr.2023.91522FAحفیظهمهدیانمدیر گروه ارتباطات موسسه شناختJournal Article20101116Discourse analysis is to go beyond the visible forms of language and reach social contexts and discover the mutual relationship between language and social processes. This article tries to investigate the discourse of femininity and masculinity in Killing Mad Dogs movie, and what kind of gender perspective is reproduced by the oval cinema and what is the effect and impression of the author's perspective on the cultural society of the late 60's and early 70's. For this purpose, it is tried to analyze the "textual", "intertextual" and "textural" layers of the film using the discourse analysis method. The results claim that by accepting the foundations of social feminism, Killing Mad Dogs considers femininity in opposition to masculinity and represents women under the oppression of two systems, "patriarchy" and "capitalism". In this film, truth, culture, love, morality, suffering and commitment are the peripheral signifiers of the female discourse, which are in opposition to the peripheral signifiers of the male discourse, namely deception, economy, sex, violence, power and betrayal. Finally, it must be said that the woman fails in the society that Killing Mad Dogs represents and leaves the male world and returns to the her original county.تحلیلگفتمان، فراتر رفتن از صورتهای قابلرویت زبان و رسیدن بهزمینههای اجتماعی و کشف رابطه متقابل میان زبان و فرایندهای اجتماعی است. این مقاله سعی دارد با بررسی گفتمان زنانگی و مردانگی در فیلم سگکشی، به این مساله بپردازد که سینمای بیضایی، چه دیدگاه جنسیتی را بازتولید میکند و تاثیر و تاثر دیدگاه مولف فیلم با جامعه فرهنگی اواخر دهه60 و اوایل دهه70 چگونه است. بدین منظور سعی میشود با استفاده از روش تحلیلگفتمان، لایههای «متنی»،«بینامتنی» و «بافتی» فیلم تحلیل شود. نتایج براین مدعاست که سگکشی با پذیرفتن مبانی فمینیسم سوسیال، زنانگی را در تقابل با مردانگی میداند و زن را تحتستم دو نظام «پدرسالاری» و «سرمایهداری» بازنمایی میکند. در این فیلم، صدق، فرهنگ، عشق، اخلاق، رنج و تعهد، دالهای پیرامونی گفتمان زنانهاند که در تقابل با دالهای پیرامونی گفتمان مردانه یعنی فریب، اقتصاد، سکس، خشونت، قدرت و خیانت قرار دارند. درنهایت باید گفت زن در جامعه سگکشی شکست میخورد و دنیای مردانه را رها کرده و به شهرستان بازمیگردد.https://jsr.ut.ac.ir/article_91522_4e3dc0b7bbc9e77aaaf577ec4bb96e66.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Perception of justice and evaluation of the criteria of just status in the class structure, Comparison of Job system in two provinces of Tehran and Gilanادراک از عدالت و ارزیابی معیارهای وضع عادلانه در ساختار طبقاتی؛ مقایسه نظام مشاغل در دو استان تهران و گیلان1331489152310.22059/jsr.2023.91523FAمهدیمالمیرگروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران0000-0003-3393-3475هدایاقوتیفارغالتحصیل دکتری جامعهشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانJournal Article20220716This study seeks to compare the extent of feelings of injustice among different occupational groups. In addition, the criteria for income distribution based on the three positions of "rewarder", "reward recipient" and "neutral observer" have been measured experimentally and then compared with theoretical criteria. The research method is a survey with a structured questionnaire technique with a sample size of 381 people. The results of measuring the fairness of income assessment using the "Jesso method" show that the evaluation of all occupational groups of their income is at a negative pole, meaning that the amount of real income is estimated to be less than the expected fair income. Also, in examining the criteria of justice, it was found that the index of "merit" related to the process criterion is the main priority of income distribution over other indicators. From the perspective of social comparison criteria between occupational groups, it was found that firstly, most occupational groups compare their status with occupational groups higher than their occupational group, and secondly, the reference group for comparing all occupations, the occupational group "government officials and national management officials" have been.این پژوهش به دنبال بررسی مقایسهای ادراک از عدالت و احساس بیعدالتی در بین گروههای مختلف شغلی(ساختار طبقاتی) است. معیارهای وضع عادلانه از طریق ارزیابی ملاکهای توزیع درآمد در سه موضع «پاداشدهنده»، «پاداشگیرنده» و «ناظر بیطرف» به صورت تجربی سنجیده و سپس با ملاکهای نظری مقایسه شده است. روش انجام پژوهش پیمایش با تکنیک پرسشنامه ساختیافته با حجم نمونه 381 نفر از بین دو جامعه آماریِ نظام مشاغل استان تهران و گیلان بوده است. یافتههای حاصل از سنجش ارزیابی عادلانه بودن درآمد با «روش جِسو» نشان داد، ارزیابی تمام گروههای شغلی از درآمدشان، در قطب منفی است به این معنا که میزان درآمد واقعی کمتر از درآمد عادلانهِ مورد انتظار برآورد شده است. از منظر مقایسه اجتماعی بین گروههای شغلی نیز مشخص گردید که اولاً اکثر گروههای شغلی وضع خود را با گروههای شغلی بالاتر از گروه شغلی خود مقایسه میکنند و ثانیاً گروه مرجع مقایسهای تمام مشاغل، گروه شغلی «مسئولین دولتی و مقامهای مدیریتی کشوری» بوده است. این تحقیق نشان داد که ارزیابی معیارهای وضع عادلانه نسبت به سه موضع پاداشگیرنده، پاداشدهنده و موضع بیطرف ترتیب و اولویتهای متفاوتی دارد اما فصل مشترک آنها این است که شاخص «سزاواری» مربوط به معیار فرایند کار نسبت به سایر شاخصها در اولویت اصلی توزیع درآمد قرار دارد.https://jsr.ut.ac.ir/article_91523_b0ed6b355abc3da50859b031f2bc8e2b.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312The mirage of theses defense sessions A reflection on Iran''''s academic culture through defense meetingsسراب جلسات دفاع از پایاننامهها تأملی بر فرهنگ دانشگاهی ایران از خلال جلسات دفاع1491629190610.22059/jsr.2023.91906FAجباررحمانیدانشیار انسانشناسی. موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20210222Thesis presentation meetings are an important part of the academic system and the processes of educating students and new generations of academics. These meetings are, in a sense, part of the rituals that the new generation of academics through transitions claim to achieve a relative maturity in scientific understanding and insight. What we consider in this article is the quality of these meetings and the processes that make up its content. From this perspective, I have attempted, based on my own experience of defense meetings during the last eight years, as well as conversations with my colleagues, to look at dissertation defens meetings in master and doctoral degrees in social sciences and art research, and in specific cases in the fields of urban planning and architecture. The findings show that these sessions are more than just a mechanism for socializing students in terms of social relationships and status among college professors, rather than being rituals for internalizing students'' scientific insights. It is in this context that each of the main actors, namely tutors, counselors, referees, and students, strives to have the least academic impact and the highest degree of prestige of social capital for their future. Therefore, in the light of favorable norms of science and scientific communities, it can be said that defense meetings are more like a scientific mirage than a serious transition ritual for the education of a new generation of scholars and researchers.جلسات دفاع، یکی از بخشهای مهم و کلیدی نظامهای دانشگاهی و فرایندهای تعلیموتربیت دانشجوان و نسلهای جدید دانشگاهی هستند. این جلسات به تعبیری بخشی از آیینهای گذاری هستند که نسل جدید دانشگاهی بهواسطۀ گذار از آن مدعی رسیدن به یک بلوغ نسبی در فهم و بینش علمی است. آنچه در این مقاله مد نظر ماست، کیفیت این جلسات و فرایندهای برسازندۀ آن است. از این منظر تلاش کردهام به شیوهای مردمنگارانه برحسب تجربههای زیستۀ خودم از جلسات دفاع طی هشت سال اخیر و همچنین مصاحبهها و گفتگوهایی با اساتید و دانشجویانی که جلسۀ دفاع داشتهاند، نگاهی به جلسات دفاع از رساله در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشتههای علوم اجتماعی و پژوهش هنر و در موارد خاصی در رشتههای شهرسازی و معماری داشته باشم. یافتهها نشان میدهد این جلسات بیش از آنکه آیینهای گذاری برای درونیسازی بینش علمی در دانشجویان باشند، بیش از همه مکانیسمی برای جامعهپذیری دانشجویان برحسب مناسبات اجتماعی و قدرت در میان اساتید دانشگاهی هستند. در این شرایط است که هرکدام از کنشگران اصلی یعنی استادان راهنما، مشاور و داور و دانشجویان، تلاش میکنند در این میانه کمترین ضربۀ علمی و منزلتی و بیشترین انتفاع منزلتی را داشته باشند؛ بیشتر تلاش میکنند سرمایههای اجتماعیشان را تقویت کرده یا توسعه بدهند. ازاینرو برحسب هنجارهای مطلوب علم و اجتماع علمی، میتوان گفت جلسات دفاع بیشتر به یک سراب علمی شبیه هستند تا یک آیین گذار جدی برای تربیت نسل جدید محققان و اندیشمندان.https://jsr.ut.ac.ir/article_91906_4954785dc40d51c28f890f8ec799da90.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Clusters of Violence; A New Ranking of Iran’s Top Universities in Symbolic Violence Reproduction as A Mean of Status Quo Preservationخوشههای خشم؛ رتبهبندی دانشگاههای برتر کشور از نظر خشونت نمادین به مثابه ابزار بازتولید وضعیت موجود1632009190710.22059/jsr.2023.91907FAتهمتنبرومندکارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشگاه تهرانمقصودفراستخواهگروه برنامهریزی برنامهریزی آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی کشورJournal Article20220221<strong>Intro</strong>: Based on Bourdieusian definition of symbolic violence, the research aims to introduce an index of symbolic violence, capable of quantification and numerical analysis, to give a comprehensive and comparative insight to the social reproduction and the degree each social institution—here specifically the universities— tend to do such a reproduction.
Thus, the research targets to give a ranking of Iran’s top universities in accordance to their symbolic violence index.
En route to this target, researchers in response to the current socio/political situation and conditions of Iran, established the theoretical framework in the foundation of the “stats-quo” and its philosophical and sociological development of the status-quo in Foucauldian, Derridean & Bourdieusian perspectives. It’s only then become clear the relation between the status-quo, the power relations and the educational system as the reproduction platform of the status-quo.
With such a philosophical/theoretical inquiry, the problematique of the research is reformulated into assessing Universities share in maintenance of the status-quo through the medium of “symbolic violence” in education.
In accordance to such quest of introducing most symbolically violent university ranking, … criteria extracted from the Bourdieu’s Reproduction (1990), surveyed in Iran’s top universities. Based on MCA analysis of the data and the theory of distinction from Bourdieu, most distinguished criteria have been chosen and implied for a cluster analysis. In the procedure of the cluster analysis, categorial independent variable of the correspondent’s university name has been fixed in order to observe which university has the most dense distribution of other dependent or independent criteria of symbolic violence. That being said, the analysis is a combination of multi correspondence analysis and a clustering analysis based on Xi-2 distribution of the target sample responds to the questionnaire of symbolic violence criteria. Eventually, the symbolic violence criteria is defined by the vector addition of distributed respondents as a characteristic of how dense the whole distribution is over the symbolic violence criteria for each university.
<strong>Objectives</strong>
: With the above in mind, the research has been designed to meet the following milestones in the journey to the final ranking of the universities degree of symbolic violence and their share of status-quo maintenance:
Clarification of Iran’s undesirable status-quo
2.Definition of the status-quo
3.The relationship between the status-quo and the educational system social reproduction through the symbolic violence
4.extraction of objective symbolic violence criteria in respect to Iran’s higher educational system
5.Recognition of the most critical symbolic violence criteria
6.Ranking Iran’s top universities based on their symbolic violence criteria
<strong>Findings & Conclusion: </strong>Findings indicate that in spite of the collectively high level of the total symbolic violence reproduced in Iran’s top universities; Iran’s most violent universities in respect to the symbolic violence notion, are those of STEM colleges in which they have receive the most application for and have the best reputation in the society. Humanities and Art schools come last in such ranking. Which means the status-quo establishment is dependent to the STEM knowledge-based cultural and social reproduction which is being reproduced mainly at technic universities and Med-schools of Iran.در روند بررسی وضعیت خشونت نمادین آموزش عالی ایران به واسطهی عادتواره (هبیتوس) کنکور سراسری، به بهانهی نابسامانی کلی پیشآمده در وضیعت کشور، پیوند مفهوم وضعیت نظم موجود با نظام آموزش عالی یک کشور، ابتدا از دیدگاه نظری مورد بررسی قرار گرفتهاست. سپس با تمرکز بر مفهوم خشونت نمادین، با رویکردی بوردیویی، سعی در تحلیل کمی وضعیت خشونت نمادین و بازتولید وضعیت موجود توسط عاملین اجتماعی تحت آموزش در دانشگاههای برتر داشتهایم. این دانشگاهها با توجه به رتبهبندیهای بینالمللی و داخلی و همینطور ترتیب اولویت آنها در انتخاب داوطلبان برتر کنکور انتخاب شدهاند. در این روند با اتکا به روش تحلیل تناظر چندگانه و تحلیل خطی خوشهای، حد معناداری از میزان خشونت باز تولید شده در دانشگاههای برتر کشور بر اساس پیشزمینه ذهنی بهوجود آمده در دانشجویان این دانشگاهها، ارائه شدهاست و بر اساس آن رتبهی دانشگاههای برتر کشور در تولید خشونت نمادین ارائه و سهم آنها در بازتولید وضعیت موجود مشخص گردیده است. بدین ترتیب که پس از ارائهی تعریف دقیقتری از خشونت نمادین و استخراج شاخصهای قابل اندازهگیری در مقیاس لیکرتی، میزان خشونت تولید شده توسط دانشجویان هرکدام از این دانشگاهها با سنجهی ارائه شده در روششناسی پژوهش اندازهگیری و با توجه به درجهی معناداری این سنجه، دانشگاهها نسبت به یکدیگر در یک رتبهبندی مقایسه شدهاند.https://jsr.ut.ac.ir/article_91907_139c642bdd49305a611cf6b052954b8b.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Impact of New Social Movements on the Power and Political Arena of Brazil and Argentina during 1960s to 1990sتأثیر جنبشهای اجتماعی نوین بر عرصۀ قدرت و سیاست برزیل و آرژانتین طی دهههای 1960 تا 1990 میلادی2012219190810.22059/jsr.2023.91908FAالههنوری غلامی زادهاستادیار گروه مطالعات آمریکا، دانشکدۀ مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-5145-6356پریسارضایی فدشکویهکارشناسی ارشد مطالعات منطقهای، دانشکدۀ روابط بینالملل وزارت امور خارجه، تهران، ایرانJournal Article20201128Latin America has long been the birthplace of social movements. New social movements have emerged in the heart of the political space of those countries of the region that were dominated by the military regimes, and the relevance of these movements lies in their struggles on the way to democracy. Based on the Frankfurt school and using the theories of new social movements, this research has investigated the impact of these new social movements on the power relations in the political space of Brazil and Argentina, two powerful countries in the Latin American region. According to the Frankfurt school, new social movements are the product of the continuity of domination relations during modenism, especially late capitalism, and their main mission is to eliminate the mechanisms of supremacy and oppression. A descriptive-analytical study in the context of five new social movements, namely the women's movement, neighborhood associations and grassroots church groups in Brazil, human rights groups in Argentina and environmental activist associations in both countries shows that the deteriorating patterns of traditional political institutionalism during the 1960s to 1990s in Brazil and Argentina created a power vacuum, and consequently the new social movements of these two countries offered political alternatives based on the people's power. These movements not only challenged power relations, but also helped to the empowerment and politicization of the people at the local level, a process that continued with greater vigor in the following decades. In sum, these people-based power relations have created informal neighborhood and local networks, and supportive associations that in turn change and reinforce social life.منطقۀ آمریکایلاتین، از دیرباز مهد پیدایش جنبشهای اجتماعی بوده است. برخی از جنبشهای اجتماعی نوین در بطن فضای سیاسی حاکم بر کشورهایی از این منطقه پدید آمدهاند که تحت سلطۀ نظامیان بودند و اهمیت این جنبشها در مبارزاتی است که در راه رسیدن به دموکراسی انجام دادهاند. تحقیق حاضر بر پایۀ مکتب فرانکفورت و با استفاده از نظریات جنبشهای اجتماعی نوین، به بررسی تأثیر این جنبشهای اجتماعی نوین بر عرصۀ قدرت در فضای سیاسی برزیل و آرژانتین، دو کشور قدرتمند منطقۀ آمریکایلاتین، پرداخته است. از نگاه مکتب فرانکفورت، جنبشهای اجتماعی نوین محصول تداوم روابط سلطه در مدرنیته و بالاخص سرمایهداری متأخر بوده و رسالت اصلی آنها رفع سازوکارهای سلطه و سرکوب است. بررسی توصیفی-تحلیلی در زمینۀ پنج جنبش اجتماعی نوین، یعنی جنبش زنان، انجمنهای محله و کلیساهای پایه در برزیل، گروههای حقوق بشری در آرژانتین و انجمنهای فعال محیطزیست در هر دو کشور نشان میدهد که ناکام ماندن الگوهای نهادگرایی سیاسی سنتی طی دهههای 1960 تا 1990 در برزیل و آرژانتین باعث به وجود آمدن خلاء قدرت شد و این مسئله جنبشهای اجتماعی نوین این دو کشور را به سمتی سوق داد که گزینههای جایگزین سیاسی مبتنی بر قدرت مردم را ارائه دهند. این جنبشها نه تنها روابط قدرت را به چالش کشیدند، بلکه به قدرت یافتن مردم در سطح محلی و سیاسی شدن آنها نیز کمک کردند، فرآیندی که در دهههای بعدی با قدرت بیشتری تداوم پیدا کرد. در مجموع، این روابط قدرتِ مبتنی بر مردم باعث ایجاد شبکههای غیررسمی همسایگی و محلی و انجمنهای حمایتی شده است که خود تغییردهنده و قوامدهندۀ زندگی اجتماعی هستند.https://jsr.ut.ac.ir/article_91908_3a1fbcd37d14f44cedc0a3820993c25d.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Society and New Religious and Spiritual Groupsجامعه و گروههای نوپدید دینی و معنوی2232409190910.22059/jsr.2023.91909FAمحمدمسعودسعیدیگروه حکمت و کلام جدید (جامعهشناسی دین)، پژوهشکدۀ اسلام تمدنی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مشهد، ایران0000-0001-9734-2223Journal Article20210712In recent decades, the formation of new spiritual groups and the attraction of people, especially adolescents and young people, to these groups has created problems for some people as well as for some government institutions. Appropriate confrontation with this reality is based on recognizing it exactly, and its accurate cognition in today's globalized world is based on knowing similar developments in other parts of the world. Only from a multiple and comparative perspective a complete cognition about effective social trends and their orientation and appropriate confrontation can be reached. The important features of the new spiritual groups are numerous, and each deserves a separate study. In this article, by logical analysis of research and findings in sociology of religion, just one of these features - that is, the way of interaction between society and new religious and spiritual groups - is studied from a global perspective comparing with an internal example. In Iranian society, the reaction of the traditional sections of the society, in coordination with the official institutions, is hostile when facing these groups. While these groups are spreading in other parts of the society. Researches show that the spread of these groups cannot be considered only as a kind of foreign influence, but the growth of these groups is mainly a cultural and religious development and is influenced by macro social trends, and therefore, the social issues they have created in the interaction with the society cannot be resolved by physical and security confrontation alone.در دهههای اخیر، شکلگیری گروههای نوپدید دینی و معنوی و جذب شدن مردم، بهویژه، جوانان و نوجوانان به این گروهها مشکلاتی را برای بخشی از خانوادهها و برخی از نهادهای حکومتی فراهم آورده است. مواجهۀ مناسب با این واقعیت مبتنی بر شناخت دقیق و بیطرفانۀ آن است و شناخت دقیق آن در دنیای جهانیشدۀ کنونی، مبتنی بر شناخت تحولات مشابه در دیگر نقاط جهان است. تنها از چشماندازی چندگانه و تطبیقی میتوان به شناختی کامل رسید، روندهای اجتماعی مؤثر و جهتگیری آنها را درک کرد و مواجهۀ مناسب را تشخیص داد. ویژگیهای مهم گروههای نوپدید دینی و معنوی متعدد هستند و هر کدام شایستۀ مطالعهای جداگانه میباشند. در این مطالعه، با تحلیل و استنتاج منطقی از پژوهشها و یافتههای جامعهشناسی دین، فقط یکی از این ویژگیها، یعنی چگونگی برهمکنش و تعامل میان جامعه و گروههای نوپدید دینی و معنوی از چشماندازی جهانی و در مقایسه با نمونهای داخلی بررسی شده است. در جامعۀ ایران، واکنش بخشهای سنتی جامعه، هماهنگ با نهادهای رسمی، در مواجهه با این گروهها خصمانه است، در حالی که این گروهها در بخشهای دیگری از جامعه رواج پیدا میکنند. پژوهشها نشان میدهد که رواج این گروهها را نمیتوان، تنها نوعی نفوذ خارجی دانست، بلکه رشد این گروهها، بیشتر تحولی فرهنگی و دینی و متأثر از روندهای کلان اجتماعی است و بنابراین، مسائلی را که در برهمکنش با جامعه بهوجود آوردهاند، نمیتوان صرفاً با برخورد فیزیکی و امنیتی حل کرد.https://jsr.ut.ac.ir/article_91909_2cd7cbe1161b3b060b4ea0d2e1e274d8.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312"ugly suffering" Semantic reconstruction of the lived experience of ugliness«رنج زشتی» بازسازی معنایی تجربه زیسته زشترویی2412549191010.22059/jsr.2023.91910FAخدیجهحاتمی خلجاندکتری جامعه شناسی دانشگاه الزهراJournal Article20220924In <strong>life there</strong> are <strong>wounds</strong> that, like leprosy, silently scrape at and <strong>consume</strong> the <strong>soul</strong>, in <strong>solitude</strong>—”[1]
The word "ugly" evokes many meanings, including monstrous, ridiculous, degenerate, strange, hateful, degenerate, and degenerate. Ugliness is a deviation from the standards of beauty and a label that is an unpleasant experience and a kind of heat with unfortunate consequences for the affected people. Goffman defined stigma as ‘the situation of theindividual who is disqualified from fullsocial acceptance’ (Wright, 1960). Thismight occur in relation to a visible stigmasuch as a scar or functional disability, orbecause the individual failed to conformto social norms. Goffman showed how stigmatized persons struggled toreconcile gaps between their perceivedreality and the identity expected by thesocial group. Based on the conceptual framework used in the present research, this research has described the experience and feeling and perception of people about the stigma of being "ugly". Understanding what emotions these people have experienced when they are judged and prejudiced by others, and what reactions and emotions they express, and through what strategies they have dealt with this issue.
Due to the moral sensitivity of the issue in the society and respect for the self-esteem of the sample people, instead of interviews, Discreet and non-intrusive methods were used (Therefore, the possibility of influencing the research process on the sample people was also neutralized), In this way, the opinions and heartaches that were posted by these people on the sites and online chat rooms,... . were collected and entered into the Maxquda software. In this study, the main categories reached saturation in the comments of 204 users And the findings of the current research are presented in four general categories: 1- The formation of the self-concept of ugliness 2- The experience of ugliness 3- The consequences of ugliness 3- Strategies for facing the experience of ugliness.. The results of the present study showed; Most of the time, the perception of one's ugliness is more related to two factors than an inherent phenomenon, : 1- Labeling by another 2- Comparing yourself with another 3- Representation and limited definition of beauty in the media. Ugly people find themselves very different from others, and this difference causes them to feel insecure in their daily lives. These people experience very negative feelings in this regard, which create experiences and self-concepts such as being hateful, unlovable, inferior, mean and evil. The stain of disgrace and shame will be on them.
Among the widespread consequences of this issue, we can point out ridicule and humiliation, mental problems, low self-esteem, regression, loneliness and rejection by the opposite sex, and family formation problems. The strategies of these people in the face of the experience of being ugly can be divided into three general categories: 1-passive maladjustment strategies (crying, complaining, depression, addiction, etc.) 2-change strategies (compensation-de-identification) 3-acceptance strategies (coping and raising self-esteem, gratitude).
As mentioned earlier, ugliness is a word that has always been considered synonymous with filth and malice, shameful and ridiculous in different societies. There is this stereotyping in artworks and media representations, and angels and kind people are depicted as beautiful, but devils and evil humans are depicted as ugly and unsightly, as if outward ugliness is a sign of internal ugliness. One of the most important problems faced by these people is the existence of stereotypes and negative prejudices. It is often observed that people show altruistic and empathetic feelings when faced with people who suffer from a physical defect, but unfortunately, when it comes to the issue of ugliness, sometimes these The feelings are opposite and they show a kind of feeling of hatred and disgust and avoidance.
Therefore, the biggest problem for these people is not ugliness per se, but a series of myths and stereotypes and disrespectful treatment. Throughout history, ugly people have been discriminated against, rejected, humiliated, tortured and even killed. They have seen sufferings, the sufferings they have kept silent about as if they never existed, while it has cast a terrible shadow on their lives and souls. In the words of Sadegh Hedayat: “In <strong>life there</strong> are <strong>wounds</strong> that, like leprosy, silently scrape at and <strong>consume</strong> the <strong>soul</strong>, in <strong>solitude</strong>—”
Due to the negative stereotypes in the media and society about ugly people, they experience disrespectful treatment. The results of this research are a small reflection of the sad situation and deep suffering that ugly people face during their life, especially in their teenage years. this condition can be corrected and improved by changing the conventional attitude and establishing the discourse that "ugly is not evil and hateful"..
«در زندگی زخمهایی هست که مثل خوره در انزوا روح را آهسته می خورد و می تراشد این دردها را نمی شود به کسی اظهار کرد». زشتی انحراف از معیارهای زیبایی و برچسبی است که برای افراد مشمول، نوعی داغ و تجربهای بغرنج، همراه با پیامدهای ناگوار می باشد. این پژوهش به بررسی تجربه زیسته از انگ “زشت”رویی پرداخته است. به دلیل حساسیت اخلاقی مسئله در جامعه و احترام به عزتنفس افراد نمونه، بجای مصاحبه از روشهای بدون مزاحمت و محجوب استفاده گردید، به این نحو که نظرات و درد دلهایی که توسط این افراد در سایتها و انجمنها و تالارهای گفتگوی آنلاین درج گردیده بود جمعآوری و وارد نرمافزار مکس کیودا[1] گردید. در این مطالعه، مقولههای اصلی، در نظرات 204 کاربر به اشباع رسید .
نتایج پژوهش حاضر نشان داد؛ درک زشترویی خویشتن در اکثر مواقع بیش ازآنچه پدیدهای ذاتی باشد به سه عامل عمده مرتبط است: 1- برچسبزنی از سوی دیگری 2- مقایسه خود با دیگری3- بازنمایی و تعریفی محدود از زیبایی در رسانه ها. زشترویی با تجربیات و خودپنداره هایی مانند تنفرآمیز بودن، شرم آوری، بدشگون و شروربودن، ناقص و لکه ننگ بودن در افراد همراه است. از پیامدهای بسیار شایع این مسئله میتوان به مورد تمسخر و تحقیر واقعشدن، مشکلات روحی، پایین آمدن عزتنفس، پسرفت، تنهایی و طرد شدن از سوی جنس مخالف، مشکلات تشکیل خانواده و فرزندآوری اشاره کرد. استراتژیهای این افراد را در مواجهه با تجربه زشترویی را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد: 1- استراتژیهای ناسازگاری منفعلانه (گریه، شکایت، افسردگی، اعتیاد و...) 2- استراتژیهای تغییر (جبران-هویت زدایی و پنهان سازی)3 - استراتژیهای پذیرش (کنار آمدن و بالا بردن عزت به نفس، شکرگزاری). به دلیل کلیشه سازیهای منفی که در رسانهها و جامعه در مورد افراد زشترو وجود دارد این افراد برخوردهای نامحترمانه ای را تجربه میکنند. نتایج این پژوهش بازتاب اندکی از وضعیت غمبار و زجرهای عمیقی است که افراد زشترو در طول زندگی بخصوص در سنین نوجوانی با آن دست به غریبان هستند، وضعیتی که با تغییر نگرش مرسوم و پیریزی گفتمان «زشت شرور و تنفرآمیز نیست»، امکان اصلاح و بهبود آن وجود دارد.
https://jsr.ut.ac.ir/article_91910_63bb0a0c16b6c423af54a67587e7b143.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Knowledge-based technologies and religion; A sociological study of the activities of seminaries and students in religious-Qur'anic start-upsفناوریهای دانش بنیان و دین ؛ مطالعه جامعه شناختی فعالیت حوزه علمیه و طلاب در استارتآپهای دینی-قرآنی2572789247010.22059/jsr.2023.92470FAیوسفعلیاباذریدانشیار جامعه شناسی،دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمهدیمسعودیاندانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-8788-2661Journal Article20210114 Commercialization of humanities is one of the shared and common goals of the institutions of politics (government), knowledge (university), and religion (theology) in Iran. Over time, this common goal, in the form of legalized knowledge-based companies was approved by the Iranian parliament and became a law by establishing entrepreneurship in universities and start-up companies. This process, which indicates the intertwining of the above-mentioned fields in the social whole, approves the exchange of legal, scientific, and religious legitimacy between them, which over time has introduced the culture as a business. Religion as well as being a part of Culture was discovered as a virgin and also an untouched market. On the other hand, religion (seminary) also identified this situation as an opportunity to conquer the market. In this research, the logic, dialectical method, and immanent criticism will help us to understand the intertwining of religion, politics, and knowledge into each other and in society as a whole through the medium of the economy in order to clarify the internal contradictions of those activities attributed to seminaries in religious start-ups; Moreover, this research will also shed light on how these contradictions are kept buried by the ideology of the late capitalism and the process of hidden legitimation which has led to the reproduction of the existing order and market-based relations. This research is based on the fact that such economic activities of seminaries -contrary to their initial claim- according to the logic of the market, have necessarily led to the commodification, monetarization, and objectification of religious relations -which ultimately will be an antireligious actor. It also indicates that the nature of such economic activities in the field of religion -which is intertwined with the free market-based system- leads people to identify religious matters as economic-financial ones, and cannot understand the contradiction existing in the economic-religious relation in its social whole. It seems that this in return leads to a change in people’s mentality which leads to its legitimization, the charismaticization of entrepreneurship, and the commodification of religious relations. On the other hand, it causes a change in social relations, creating the arrival of new institutional arrangements and the religion of the free market, which dissolves many forms of resistance, egalitarian and libertarian struggles in their pre-formation stage, or suppresses it by representing it as an antireligious act. In the end, the combination of the free market-based and religious worldviews comes with an internal contradiction that makes its sublimation impossible as well as resolving it.نفوذ در علوم انسانی و تجاریسازی آن، از اهداف مشترک و مکتوب نهاد سیاست(دولت)، نهاد دانش(دانشگاه) و نهاد دین (حوزۀ علمیه) در ایران است. این هدف مشترک طی زمان، در قالب قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، تأسیس رشته کارآفرینی در دانشگاهها، و راهاندازی شرکتهای استارتآپی، به تصویب مجلس نمایندگان ایران رسید و به قانون تبدیل شد. این روند که نشان دهندۀ درهم تنیدگی حوزههای فوق در کلیت اجتماعی است، حاکی از مبادلۀ مشروعیت قانونی، علمی و دینی بین آنها است، که طی زمان، فرهنگ را به مثابه کسب و کار معرفی کرده و حوزۀ دین را به عنوان بخشی از فرهنگ، و به مثابه بازاری بکر و دست نخورده کشف نمود، از طرف دیگر، دین( حوزه علمیه) نیز این شرایط را به عنوان یک فرصت شناسایی کرد و در تلاش برای تسخیر «بازار» برآمد. در این پژوهش، منطق و روش دیالکتیکی به ما کمک میکند تا بتوانیم درهمآمیختگی دین، سیاست، و دانش را به میانجی اقتصاد و در کلیت اجتماعی خود درک کنیم، و با نقد درونماندگار، تضاد و تناقضهای درونی فعالیت «حوزه علمیه» در استارتآپهای دینی-قرآنی را نشان دهیم، و آشکار سازیم که این تناقضها چگونه بواسطه ایدئولوژی سرمایهداری متأخر و فرآیندی از مشروع سازی پنهان نگاه داشته شده و منجر به بازتولید نظم موجود و مناسبات بازار میشود. این پژوهش بر آن است که اینگونه فعالیتهای اقتصادی «حوزه علمیه»، برخلاف ادعا و تصور نخستین، و ظرورتأ بنا به منطق بازار، منجر به کالایی، پولی و شیواره شدن مناسبات دینی – مذهبی شده، که در نهایت بر ضد دین عمل خواهد نمود. همچنین نشان میدهد که ماهیت اینگونه فعالیتهای اقتصادی حوزۀ دین، که در پیوند است با نظام بازار آزاد، منجر میشود که انسانها امر دینی-مذهبی را با امر اقتصادی-مالی اینهمان دانسته، و نتوانند تناقض موجود در مناسبات اقتصادی-دینی را در کلیت اجتماعی آن درک کنند. به نظر میرسد که این امر، به نوبه خود، از یک طرف منجر به تغییر ذهنیت افراد و مشروعیت یافتن آن، کاریزماتیک شدن کارآفرین و کالایی شدن روابط دینی-مذهبی میشود، و از طرف دیگر موجب تغییر روابط اجتماعی، بوجود آمدن تنظیمات نهادی جدید والهیات بازارآزاد،که بسیاری از اشکال مقاومت، مبارزات برابری طلبانه و آزادی خواهانه را پیش از شکلگیری، در خود حل کرده، و یا با بازنمایی آن به عنوان فعالیتی علیه دین، آن را سرکوب میکند، اما آنچه مسلم است جمع جهان بینی نظام بازارآزاد و جهان بینی نظام دینی،دربردارندۀ تناقضی درونی است که امکان رفع یا فراروی را ناممکن میسازد. https://jsr.ut.ac.ir/article_92470_1082a5b68a9ad6c94a15d69efce10caa.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312The Role of Education Institution in the Insitutionalizing the Religiosity of Youth in Rashtنقش نهاد آموزشوپرورش در نهادینهسازی دینداریِ جوانان در شهر رشت2793039247110.22059/jsr.2023.92471FAعلیتصدی کاریدانشآموختة دکتری تخصصی جامعهشناسی، پژوهشگر و نویسنده. ایرانحسنمحدثی گیلواییاستادیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران، ایران.0000-0002-6955-3290Journal Article20210206The present study was conducted with the aim of exploring and describing the mediating role of the religious government (theocratic regime) education institution in relation to make religious among a group of young women and men aged 21 to 36 with an equal number in Rasht city. There is no doubt that today's world is experiencing the fastest changes and transformations, both pleasant and unpleasant, compared to the previous decadesThe people and youth of the world today in the world we are talking about, due to various developments in different fields and more precisely in the field of electronics and computers in different dimensions from artificial intelligence to metaverse, are moving towards great changes and transformations of developments. This inevitable process will occur in the bio-social world of the world's societies, which is very difficult to predict. Maybe the world of the future is not so clear, that is, new problems will arise in connection with new technologies, which will be a new experience and will require new solutions. But many people, especially young people, want to have new experiences. Since the people, especially the Iranian youth, are among the people of the world, they also have such a belief. Therefore, they neither want nor can be passive in this change.<br />This research explores to understand the success or failure of the role of making people religious, especially the youth, in the religious system based on the task assigned to the institution of education, which is being carried out as a mediator.<br />But there is an important point in this research that should be noted, and that point is: the government of the Islamic Republic of Iran should be compared and examined with the government of the Islamic Emirates of Afghanistan, the government of Syria and Iraq, the government of the Vatican and similar cases, such as Iran., Afghanistan, Vatican and...; Why? Because the paradigm of religious governments, such as the rule of the Imam and Ummah of Islamic with the Shiite denomination and the Amir-al-Mu'minin and Ummah of Islamic with the Sunni denomination, as well as the Caliph and Ummah of Islamic with the Sunni denomination, as well as the Pope and followers of Christian with the Catholic denomination, is very different and distinct from the paradigm of nation-state governments, which is based on the rights of citizens.<br />This research was done with qualitative approach and narrative analysis research method. The tool for gathering its findings is a narrative interview with 16 young people. The theoretical framework is a combination of the views of several sociologists about the evolution of religiosity. which discusses religious system education, education "In the wall", "At the wall" and "Beyond the wall”. Therefore, we scrutinized the formal education system as an institution that acts as an intermediary between the government and the people. Regardless of the researchers' own lived experience, which was based on empathy with the respondents (but the researchers were unbiased and neutral), they (respondents) clearly, transparently and openly stated their beliefs and thoughts that the weaknesses and inabilities of the country's education institution are very serious. From their point of view, these disabilities and weaknesses were so serious that they considered their lives "lost". The results show that: 1. Iran's official religious education system is very closed and therefore very ineffective. 2. This educational system acts in a completely dogmatic way by repeatedly repeating religious topics and justifying and commentators based on personal understanding the sacred and profane based on guiding people towards eternal salvation by guiding and guiding them and finally by coercion and force only in religious topics. Therefore, it prevents students' creativity because the whole principle and component of the educational approach of such an institution is based on this basis. And the reason for this is that the main ruling system considers only matters related to religion of Islam/denomination of Shiite as important. 3. Allocating a lot of time to theoretical religious education classes, i.e., books and monologues of school teachers and high school teachers, and then performing religious practices practically in all educational stages, beginning with guidance and, if necessary, with coercion by principals and assistants and staff of schools and high schools, the cause of stress and the erosion of students. Finally, it creates an unbalanced and non-constructive situation for students in solving personal and social problems, which, of course, should be noted that such skills are not taught to students, too. This case becomes one of the main and important factors of conditioning and alienation of students from religion and maybe other religions.<br />Therefore, all the limited participants in this research described the religious education system as useless and ineffective. So, it is suggested that the educational system be removed from the algorithmic mode so that the field taken from Procrustes' bed is not the basis of education.پژوهش حاضر با هدف اکتشاف و توصیف نقش میانجی آموزشوپرورش حکومت دینی در خصوص دیندارسازی، در میان گروهی از جوانان ۲۱ تا ۳۶ سالة زن و مرد با تعداد برابر در شهر رشت انجام شد. رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن تحلیلِ روایت، ابزار گردآوری یافتهها، مصاحبة روایتی با ۱۶ تن از جوانان است. چارچوب نظری تلفیقی از آرای چند جامعهشناس در بارة تحولات دینداری است. نتایج پژوهش گویای آن است که: 1. نظام رسمی یزدانسالار ایران دارای آموزشوپرورش به شدت بسته است و بهتبع بسته بودن بسیار ناکارآمد است؛ 2. این نظام آموزشی با تکرار مباحث دینی و با توجیه و تفکیک امور مقدس و نامقدس، حسب ارشاد و سپس اجبار در مباحث دینی بهصورت اعتقادیاندیشانة صرف، تمرکز دارد که مانعی در بروز خلاقیتهای دانشآموزان است؛ 3. اختصاص زمان زیادی به کلاسهای تعلیمات دینی بهطور نظری (کتاب و تکگویی معلمان و دبیران) و انجام فرایض به گونة عملی در تمام مقاطع تحصیل از عوامل فشار و فرسایندگی و در نهایت، موجب وضعیت نامتعادل و غیرسازنده از نوع شرطی شدن و بیگانگی دینی دانشآموزان شده است. از اینرو، همة مشارکتکنندگان محدودِ در این پژوهش، نظام آموزشوپرورش را نهادی غیرمفید و ناکارآمد معرفی نمودند.https://jsr.ut.ac.ir/article_92471_7f5c66fd8803626f07f53667aa42de3d.pdfدانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280929220230312Paradigm analysis of the concept of maternal femininity with grounded theory method Case Study (Employees of Abfai Company, Zone 1, Tehran)تحلیل پارادایمی مفهوم زنانهانگاری مادری با روش نظریه بنیانی ؛ موردمطالعه (کارمندان شرکت آبفای منطقه یک تهران)3053229247210.22059/jsr.2023.92472FAپیامخادم صباگروه جامعه شناسی، گرایش فرهنگی، دانشکده علوم انسانی.، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.، ایرانمصطفیازکیاگروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانخدیجهسفیریگروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانسیف اللهسیف اللهیگروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200817This research is about the understanding of the femininity of motherhood and what are the factors that constructed motherhood within the scope of women's responsibilities and based on which situations and elements is it understood and what are its consequences on the everyday life of women. By using the grounded theory approach and conducting in-depth interviews with 32 people and collecting and analyzing data, four phenomena of "maternal feminization", "resistance to maternal feminization", "dominant and ideal discourse of motherhood" and "resistance against the dominant discourse of motherhood” have been emerged. From the findings, it appears that women are expected to fulfill the role of mother completely, it is a matter constructed by structures and traditions and due to the pressure of different discourses. On the other hand, women's desire for motherhood has been understood by some as a universal phenomenon, instinctive and eternal in nature. "Dominant discourse of motherhood" calls women to comply with the ideal models of motherhood, and the approaches that oppose this discourse by moving from "motherhood" to "mothering", the central phenomenon of "multiplicity in the role of mothering" " and include the pseudo-theory "emergence of fluid mothering practices"As a result, the myth of "motherhood, a female role" is challenged and causes a shift from the approaches that consider motherhood to be purely feminine and possessing inherent originality towards the fluidity and dynamism of the construction of mothering. In this sphere of discourse, mothering is not necessarily considered feminine.این پژوهش به فهم زنانهانگاری مادری میپردازد و اینکه قرار گرفتن مادری در حیطه مسئولیتهای زنانه بر مبنای چه عواملی برساخته و با چه وضعیتها و عناصری درک میشود و پیامدهای آن بر زندگی روزمرۀ زنان چیست. با بهرهگیری از رهیافت گرندد تئوری و انجام مصاحبههای عمیق با 32 نفر و گردآوری و تحلیل دادهها چهار پدیده "زنانه انگاری مادری" " مقاومت در برابر زنانه انگاری مادری" " گفتمان مسلط و ایدهآل مادری" و "مقاومت در برابر گفتمان مسلط مادری" پدیدار شدهاند. از یافتهها چنین برمیآید که انتظار از زنان برای ایفای تمام و کمال نقش مادری، امری برساختة ساختارها و سنتها و ناشی از فشار گفتمانهای مختلف است. در برابر، میل زنان به مادری کردن توسط برخی دیگر پدیدهای جهانشمول، غریزی و دارای ذاتی ازلی و ابدی فهم شده است. "گفتمان مسلط مادری"، زنان را به رعایت الگوهای ایدآل مادری فرا میخواند و دیدگاههایی که در تقابل این گفتمان قرار میگیرند با عزیمت از «مادر بودن/مادری» به سوی «مادریکردن/مادرانگی»، پدیده مرکزی "تکثر در نقش مادری" و شبهنظریه "ظهور شیوههای مادرانگی سیال" را دربردارند. نتیجه آنکه اسطوره-افسانه « مادری، نقشی زنانه» به چالش کشیده میشود و ما شاهد چرخش از رویکردهایی که مادری را صرفا زنانه و دارای اصالتی ذاتی میپندارند به سمت سیالیت و پویایی برساخت مادرانگی هستیم که در این سپهر گفتمانی، مادری الزاماً امری زنانه شمرده نمیشود.https://jsr.ut.ac.ir/article_92472_47891f3c81963ebade305b94b8cc7d2d.pdf