دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-2809183920120220A Study of Cultural Factors Influencing Social Mobilityعوامل فرهنگی مؤثر بر تحرک اجتماعی مردان ۳۵ تا ۶۴ ساله شهر تهران13456101FAهوشنگنایبیعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانرضامعصومی راددانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20110409Social mobility is defined as the displacement of individuals and groups between social classes or different occupation status. In this study, the impact of cultural factors, especially the work ethic and cultural capital on social mobility within a generation and between generations was investigated. Our finding indicates that 32.7 % of men of 35 to 64 years old in Tehran, have experienced upward mobility, 60 % have stayed the same and 5.8% of respondents have experienced downward mobility.
In addition, 49.83% of respondents had Inter-generation upward mobility. Downward Inter-generation mobility includes 22.1%, of respondents and 28% of them did not mention any mobility between two generations. Adjusted R Square in inter-generational mobility Regression is more than 69% and in Intra-generation model is over 15% and both of them are statistically significant. Among the variables of the research conceptual model: 1 - family economic capital ,2- family cultural capital ,3- Respondent's cultural capital and 4 - work ethics, first work ethics and then cultural capital had more direct effect in path analysis of social mobility.تحرک اجتماعی به جابهجایی افراد و گروهها در طبقات اجتماعی یا مراتب شغلی مختلف اطلاق میگردد. در پژوهش حاضر، تأثیر عوامل فرهنگی به ویژه اخلاق کار و سرمایه فرهنگی بر تحرک اجتماعی دروننسلی و بیننسلی مورد بررسی قرار گرفته است. 7/32 درصد از نمونههای پژوهش، تحرک صعودی دروننسلی و 8/5 درصد تحرک نزولی داشته و ۶۰ درصد نیز فاقد تحرک بودهاند. همچنین 83/49 درصد، تحرک صعودی بیننسلی و 1/22 درصد تحرک نزولی داشته و ۲۸ درصد نیز فاقد تحرک بودهاند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، تحرک بیننسلی، شایعتر از تحرک دروننسلی است. ضریب تعیین تحرک بیننسلی، بیش از 69 درصد و تحرک دروننسلی بیش از 15 درصد و در هر دو معنیدار است. در بین متغیرهای سرمایه اقتصادی خانواده، سرمایه فرهنگی خانواده، سرمایه فرهنگی و اخلاق کار، اول اخلاق کار و پس از آن سرمایه فرهنگی، تأثیر مستقیمی در تحرک اجتماعی دارند.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-2809183920120220Internet and, Social Identity The Case of Students of Kurdestan Universityکاربری اینترنت و تأثیر آن بر هویت اجتماعی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه کردستان356856164FAامیدقادرزادهعضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستانمریماحمدپورکارشناس ارشد جامعهشناسیJournal Article20110508The present paper aims at investigating the impacts of Internet usage on students<sup>'</sup> social identity. Students are the biggest virtual space users. Presence in virtual space, whether for professional purposes or for amusement and either continuously or irregularly for special functions of virtual space, leaves deep impact on different dimensions of students' social identity. Theoretically, the article is based on an integrated conceptual framework by which main questions and hypotheses are developed. Drawing on a survey of 400 professional and recreational internet users, the results show that the exposure to virtual space reduces the ethnic identity and promotes the formation and strength of national and cosmopolitan identities, particularly regarding professional users. Yet, the strengthening impact of uses of Internet on students, concerns cosmopolitan identity. Also, the correlation between the various aspects of social identity and the level of consumption is to some extent different from the type of consumption. Thus, the virtual space can be considered as an opportunity for reflectivity of identity boundaries, reduction of the particularity and promotion of universalism.در مقالهحاضر، با توجه به سهم فراوانرسانههای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، به ویژه اینترنت در مصرف فرهنگی و فراغتی دانشجویان، تأثیر اینترنت بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه کردستان مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش نظری، بر اساس نتایج به دست آمده از بررسی دیدگاههای صاحبنظران این حوزه و مرور منابع تجربی مرتبط، یک چهارچوب مفهومی تنظیم گردیده و در قالب آن، فرضیههای اصلی پژوهش مطرح شده است. بر اساس یافتههای حاصل از پیمایش در بین 400 نفر از دانشجویان کاربر اینترنت، بکارگیری اینترنت، اثر کاهش دهندهای بر هویت قومی و اثر تقویتکنندهای بر هویت اجتماعی عام در سطوح ملی و جهانی دارد. اما بیشترین اثر تقویتکنندگی بکارگیری اینترنت، بر هویت جهانوطنانه است. همچنین نوع همبستگی میزان دسترسی به اینترنت با انواع هویتهای اجتماعی، تا حدودی متفاوت با میزان و نوع مصرف آن است. بنابراین، مجاری نوین ارتباطی و اطلاعاتی، به ویژه اینترنت به مثابه جنبه سختافزاری جهانیشدن فرهنگی، باید به مثابه فرصتی برای بازاندیشی در مرزبندیهای هویتی، تعدیل خاصگراییهای فرهنگی و اجتماعی و تقویت عامگرایی هویتی در نظر گرفته شود.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-2809183920120220Iranian Nationalism in the Nineteenth Centuryناسیونالیسم ایرانی در سده نوزدهم6910356165FAطاهرهقادریعضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطباییسیدآیت اللهمیرزاییپژوهشگر فوق دکترای جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20110201Post Doctorate Researcher, The Institution of Humanities and Cultural Studies Iranian nationalism, dates back two century in history, is an inevitable concomitant of Iranian modernity. The emergence of Iranian nationalism in the nineteenth century is the inevitable consequence of the encounter of traditional Iran with modernity which was manifested in an elitist and at the same time an elementary way, in the form of modern thoughts and policies, among Iranian statesmen and intellectuals. Iranian nationalism, in reaction towards the expansionist policies of the invading foreign powers, also took an anti-colonial form. Also, in the face of the despotic states of the time, it took an anti-despotic aspect. Iranian nationalists of the Nineteenth Century focused their efforts on maintaining the independence of Iran; though the protection of Iranian identity and integrity was also among their goals. However, gradually, Iranian nationalism in response to the various changes of Iranian society developed a multi-dimensional nature. Facing the modern political changes, it developed a civil dimension and regarding the cultural qualities and properties of the country the religious and archaic dimensions of it also emerged. Till the end of the nineteenth century, the most important accomplishment of Iranian nationalists was preparing the grounds for the rule of law, which was in turn a prelude for the establishment of people’s right to rule. This ultimately crystallized in the Iranian constitutional revolution. From this period onwards the grounds for different forms of nation-building has been established in contemporary Iran, and so has the grounds for the gradual process of transition from a culturally-oriented nation to a politically-oriented nation<strong> </strong>ناسیونالیسم ایدئولوژی ملت است و بر حاکمیت ملت بر سرنوشت خویش تاکید دارد. ناسیونالیسم ایرانی با پیشینه دوسدهای خود، همزاد گریزناپذیر مدرنیته ایرانی است. در مقاله حاضر، با بازخوانی ناسیونالیسم ایرانی در سده نوزدهم، اهداف و ابعاد زمینهساز پیدایش آن مورد بررسی قرار میگیرد. پیدایش ناسیونالیسم ایرانی در این سده، پیامد گریزناپذیر بحران ناشی از رویارویی ایران سنتی با مدرنیت است که به صورت نخبهگرایانه و ابتدایی در میان برخی دولتمردان و روشنفکران ایرانی و در قالب سیاستها و اندیشههای نوگرایانه تبلور یافت. ناسیونالیسم ایرانی در اصل در واکنش به توسعهطلبی قدرتهای مهاجم خارجی، به نحو ضداستعماری بروز کرد و سرانجام در برابر استبداد داخلی، شکل ضداستبدادی به خود گرفت. ناسیونالیستهای ایرانی در این دوره بر حفظ استقلال ایران تمرکز کردند، هر چند حفظ هویت و یکپارچگی ایران را نیز کمابیش در زمره اهدافشان داشتند. از همین دوره، ناسیونالیسم ایرانی به تدریج در پیوند با زمینه متنوع و در حال دگرگونی ایران، ماهیتی چندبعدی یافت. آشنایی و دریافت دادههای سیاسی مدرن، گرایشی مدنی به آن داد و سپس در بازگشت به داشتههای فرهنگی، گرایشی باستانی و مذهبی نیز یافت. مهمترین دستاورد ناسیونالیستهای ایرانی تا پایان سده نوزدهم، پردازش زمینههای حکومت قانون به عنوان پیشدرآمد حق حاکمیت ملت بود که سرانجام در مشروطه ایرانی رونمایی شد. از همین دوره است که زمینه اشکال گوناگون ملتسازی در ایران معاصر شکل گرفت و فرایند تدریجی گذار از یک ملت فرهنگی به یک ملت سیاسی پیریزی شد، هر چند تاکنون به طور کامل تحقق نیافته است.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-2809183920120220A Socio- Anthropological Study of Ethnic – Community Cultureمطالعه جامعهشناختی- انسانشناختی فرهنگ قومی – جماعتی برخی از مناطق آذرینشین ایران و نقش آن در توسعه اقتصادی - فرهنگی10512856166FAناصرفکوهیدانشیار گروه انسانشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانروح الهنصرتیدانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20110206In this paper we have tried to study the characteristics of ethnic – community culture of some parts of Azerbaijan in Iran with an emphasis on three elements of ethnic tourism, media, and food and their roles in development. We have taken a socio- anthropological approach. Our main argument is that ethnic marketing, as a means of strengthening cultural identity and economic development is an important issue to study. Azerbaijan region in Iran shares long borders with neighboring countries and ethnic people in the region are eager to preserve their ethnic and national cultures. In this paper our goal is to introduce the local elements in ethnic marketing and promote economic development and to identify goods at the local, national and global levels.<strong> </strong>در مقاله حاضر، تلاش شده است در چارچوب رویکرد جامعه شناختی– انسانشناختی، ویژگیهای فرهنگ قومی – جماعتی برخی از مناطق آذرینشین ایران، با تأکید بر سه عنصر قومی گردشگری، رسانه و غذا و تأثیر آنها در توسعه مورد بررسی قرار گیرد. استدلال اصلی مقاله حاضر این است که بازاریابی قومی، به عنوان ابزاری برای تقویت هویت فرهنگی و نیز توسعه اقتصادی، با توجه به هممرزی مناطق آذرینشین ایران با کشورهای همسایه و با بهرهبری از گرایش درونی قومیتها به حفظ فرهنگ خود، در عین استمرار و همگنی با فرهنگی ملی، اهمیت دارد. بنابراین، هدف این است که ابتدا عناصر بالقوه محلی در بخش بازاریابی قومی شناسایی شود و سپس راهکارهای لازم به منظور تقویت و ارتقای توسعه اقتصادی و هویتدار کردن فرهنگی کالاها در سطح محلی، ملی و جهانی تشریح شود.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-2809183920120220A Sociological Study of Social Control Institutions in the Dada Qorqud Literatureنگاهی جامعهشناختی به نهادهای کنترلی (قانون، قدرت، مالکیت و دین) در ادبیات دده قورقود12915256167FAمحمدعباس زادهاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزرحیمبشیرپورکارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه تبریزJournal Article20101230Dada Qorqud stories are like a mirror that reflect the characteristics and behaviors of Turk tribes in the far past. These stories are part of the cultural- historical branch of Turk tribe (Oghoz tribes).An attempt to study social aspects and discovering the normative concepts of these stories can help us to analyze its different aspects from sociological view. Because of this, in this research we try to explore the effects of political structure, role of leaders in social management, quality of laws and their references, their functions and also the role of religious beliefs in stability of social organization.<strong> </strong>داستانهای دده قورقود، به مثابه آئینه تمامنمای آمال، سجایا و خصایل مردمانی از قوم ترک در گذشتههای دور است. به عبارت بهتر، داستانهای دده قورقود، بخشی از یاداشتهای تاریخی ـ فرهنگی شاخهای از اقوام بزرگ ترک (قبایل اوغوز) محسوب میشود که بررسی ابعاد اجتماعی آنها و کشف مضامین و مفاهیم هنجاری و ارزشی نهفته در آنها به لحاظ جامعهشناختی میتواند پرتویی بر حیات اجتماعی اقوام ترک و نوع نگرش و سازمان اجتماعی آنها و امور مرتبط با آن افکند. به همین دلیل، در مقاله حاضر تلاش میشود قدرت، ساختار سیاسی و تأثیر و نفوذ رهبران فرهمند در مدیریت اجتماعی، کیفیت قوانین و مراجع و منابع تدوین آن، ساخت اقتصادی جامعه و کارکردهای آن و نیز تأثیر دین و باورهای دینی در استحکام و تداوم سازمان اجتماعی اقوام مورد بررسی تحلیل شود.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-2809183920120220Communities and Hey`ati Communityجماعتوارگی و جماعت هیأتی15316556168FAجباررحمانیهیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی0000-0001-7461-015Xعلیکاظمیکارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20110110Rituals are the main context of producing the religious experience. In Iranian society, mourning rituals of Muharram are the central collective rituals. These rituals have important functions to organize social groups and identities of Shias. Assemblies and processions that formed on the base of these rituals are the main process of religious socialization.
There is an especial kind of social groups on the base of Muharram rituals, that is called “Hey`at” or Hey`at Azadari. In this paper the author will try to provid an anthropological analysis of components and structure of Hey`at and its functions in reproducing the organization of Shia religious communities.
Widespread impacts of Hey`at in Iranian society lead us to use the term “Hey`ati community or Hey`ati society”. On the base of Victor Turner`s theory on Liminal situation and Communities, Hey`at as a community, formed within liminal situation during religious rituals, has most aspects and functions of communists. In the last decade because of mass communication and developing of media and virtual spaces, a special kind of Hey`at has been emerged that we can call it “virtual Hey`at”. Finally due to importance of Hey`at in Iranian Shia communities, Hey`at is a social and cultural key to understand and analysis of the traditional communities in Iran.مناسک مذهبی، علاوه بر ایجاد زمینهای برای کسب تجربه دینی، عامل مهمی در بازتولید وجدان جمعی در جامعه است. این موضوع، بیش از همه در مناسک جمعی و عمومی دیده میشود. در جامعه ایران، مناسک عزاداری محرم، یکی از عمومیترین و جمعیترین مناسک مذهبی است که علاوه بر کارکردهای دینی، تأثیر بسیار مهمی در سازماندهی گروههای اجتماعی و هویت اجتماعی مردم شیعی دارد. اجتماعات و تشکلهای دینی که حول این مناسک شکل میگیرد، یکی از مجاری اصلی جامعهپذیری افراد در حوزه جمعی است.
در جامعه شیعی ایران، به نوع خاصی از سازماندهی گروهی و اجتماع مذهبی که در زمینه مناسک عزاداری شکل گرفته است، هیأت مذهبی گفته میشود. در مقاله حاضر، به لحاظ انسانشناختی مؤلفهها و ساختار هیأتهای عزاداری و تأثیر و کارکرد آنها در بازتولید شکل خاصی از سازماندهی اجتماعی مؤمنان و هویت اجتماعی گروههای مذهبی بررسی شده است. هیأتهای عزاداری، یکی از اشکال سنتی گروههای اجتماعی مذهبی است که ساختار آن در بسیاری از حوزههای جامعه ما، بازتولید شده است، بر این اساس در جامعه شیعی ایران، میتوان از "جماعت هیأتی" یا "اجتماع هیأتی" بحث کرد. بر اساس نظریههای ویکتور ترنر درباره حوزه مرحله آستانهای و جماعتوارگی، هیأتها به مثابه نوعی جماعتواره، در فضاهای آستانهای جامعه شکل گرفته است و عامل مهمی در شکلگیری و تداوم هویت اجتماعی- مذهبی مؤمنان است. در شرایط امروز ایران، به دلیل گسترش رسانهها و فضاهای مجازی، شاهد شکلگیری جماعت هیأتی مجازی یا رسانهای نیز بودهایم. از این رو، ظاهراً فهم هیأتها، عامل مهمی در فهم ساختارهای تشکیلات جمعی سنتی ایران است.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-2809183920120220The Experience of Blogging and Enhancing Social Presence The Case of Disabled Bloggersوبلاگنویسان دارای معلولیت: تجربه استفاده از وبلاگ و افزایش حضور اجتماعی16719656169FAمهدیمنتظرقائماستادیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانکبریالهی فرکارشناس ارشد ارتباطاتJournal Article20101101The purpose of this study is to study how blogging practices influences positive self- presentation, expands social networks and enhances social participation of disabled people. Furthermore, the paper explores how these uses have credited the social inclusion of bloggers with disability in their everyday life, esp. in their interpersonal relationships. Applying Latour’s 1986 Translation of Innovations approach, an analytic approach to focus further on the users’ interpretation of technologies, we studied the individual experiences of both the disabled and the disability activists to extract the patterns of their blog use in their everyday life. A snowball sampling was used in this study to gather needed information. In-depth interviews were aslo conducted with 15 bloggers. Findings revealed that bloggers found weblog as a tool to connect to the disabled people, from one hand and, to connect to the larger society, i.e. people without disability, or those who have no immediate contact with people with disability from the other hand. Regarding the former use, weblog was mainly considered as a societal medium to provide the disabled society with items such as disability news, medical and health care information, individual experiences on how to manage one’s disability in everyday life, and consultation on different areas. As for the latter use, bloggers first saw weblog as a tool to present a new narrative of bodies with disability, different from the dominant normal vs. Pathologic discourse, to expose the Disability Identity. According to the bloggers under study, people with disability are isolated and marginalized in society as a whole. هدف پژوهش حاضر، بررسی چگونگی تأثیر وبلاگنویسی بر عرضه مثبت خود، گسترش شبکه اجتماعی و مشارکتجویی افراد دارای معلولیت در سطوح فردی و اجتماعی است تا دریابیم مزایای مذکور، چه کمکی به جذب اجتماعی افراد دارای معلولیت در زندگی روزمره، به ویژه در روابط بینفردیشان کرده است. در پژوهش حاضر، با اتخاد رویکرد تحلیلی تفسیر استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، به بررسی تجارب فردی کاربران دارای معلولیت و شناسایی الگوی استفاده آنها از این فناوری در بافت زندگی روزمرهشان پرداختیم. با پانزده تن از وبلاگنویسان فعال در حوزه معلولیت و وبلاگنویسان دارای معلولیتهای جسمی مختلف مصاحبه عمقی انجام شد. روش نمونهگیری، هدفمند و از نوع گلوله برفی بود. مشاهده شد که وبلاگنویسان دارای معلولیت، وبلاگ را ابزاری برای ارتباط با جماعت خود و نیز ارتباط با جامعه بزرگتر تفسیر کردند. فعالان حوزه معلولیت همچنین تمایل به استفاده از وبلاگ به مثابه کانال ارتباطیای برای مطرح کردن مشکلات افراد دارای معلولیت و ضعف عملکرد مسئولان داشتند؛ اما معرفی هویت واقعی خود در این فضا، سبب عدم فراهم شدن امکان استفاده از وبلاگ به این منظور بود. دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-2809183920120220The Myth of Mythologyاسطوره اسطوره شناسی19722156170FAیوسفعلیاباذریدانشیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانعباسخورشیدنامکارشناس ارشد مطالعات جوانانJournal Article20110317Roland Barthes applies mythology as a means to decode different aspects of everyday life and popular culture. Besides his sophisticated analysis of these aspects, the method that enables him to demythologize even the most trivial aspects of everyday life is important and should be taken into consideration. The Barthian method was applied later by others and influenced cultural studies greatly. The present article examines the method applied by Barthes in his mythology. It does so by applying Lacanian and Zizekian viewpoints. Barthes ends his article Mythology today, which has explained in his method and insight in details, with a paradox that mythology can't solve. According to Barth, Mythology is unable to present its totality and oscillate between object and its decoding. This paradox which Barthes can't solve causes an inconsistent understanding of reality in mythology. It seems that the solution to this paradox is unconscious, the concept Barthes omits in his analysis intentionally. The mediation of unconscious as the discourse of the other can transcend the limitations of the duality of poetry (natural quality of things) and ideology (mysterious quality of things) and supports ideology critique with an extra-ideological point which enables the critic to reject the natural and unmediated characteristic of experience as ideological.<strong>چکیده: </strong>رولان بارت از اسطورهشناسی به عنوان ابزاری برای رمزگشایی از ابعاد متفاوت زندگی روزمره و فرهنگ عامه استفاده میکند. گرچه نگاه نکتهبین بارت در تحلیل ابعاد مذکور، تحسین برانگیز است، اما مهم روشی است که وی را قادر میکند تا بتواند از دلالتهای پنهان پیشپاافتادهترین و جزئیترین مسایل زندگی روزمره اسطورهزدایی کند. سپس دیگران نیز این روش را به کار گرفته و تأثیر مهمی در حوزه پژوهشهای فرهنگی گذاشتهاند. در مقاله حاضر، نقد روش مورد استفاده رولان بارت در اسطورهشناسی مورد توجه است. برای این کار، از آرای ژاک لکان و اسلاوی ژیژک استفاده شده است. بارت مقاله اسطوره در عصر حاضر را که در آن به تفصیل، روش و بینش مورد نظرش را توضیح داده است، با بیان تناقضی پایان میبخشد که اسطورهشناسی قادر به حل آن نیست: اسطورهشناسی از ارائه کلیت ابژه ناتوان و مدام بین ابژه و رمزگشایی از آن در نوسان است. این تناقض برای بارت قابل حل نیست و باعث میشود که تحلیل اسطورهشناسانه به درک نااستوار از واقعیت منجر شود. ظاهراً راهحل این تعارض، استفاده از مفهوم ناخوداگاه است؛ مفهومی که بارت آگاهانه آن را از تحلیلش حذف میکند. وساطت ناخوداگاه به عنوان گفتمان دیگری میتواند از محدودیتهای دوگرایی شعر (کیفیت طبیعی چیزها) و ایدئولوژی (کیفیت رازآلود چیزها) فراتر رود و پشتوانه نهایی نقد ایدئولوژی را نقطه فراایدئولوژیکی قرار دهد که برای منتقد این امکان را فراهم میکند تا محتوای طبیعی و بیواسطه تجربه را به عنوان پدیده ایدئولوژیک رد کند.