دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280921220141122The Ambivalence of Space in Simmelدوسودایی فضا در زیمل9305630310.22059/jsr.2014.56303FAابراهیمتوفیقدکتری جامعهشناسی تاریخیامیرخراسانیکارشناس ارشد مطالعات فرهنگیJournal Article20150114This article explores the ontological nuances of space in Simmel`s sociology. We have demonstrated how two different conceptions of space coexist in Simmel’s social thought. By reviewing his “sociology of space”, we have traced a Newton-Kantian absolute space in Simmel’s thought; while through investigating his social ontology, exemplified in concepts of sociation, social interaction, significance of number for social life, we have demonstrated how this ontology presumes a relational space. Excavating these two seemingly paradoxical notions of space, we have tried to find a resolution to this ambivalence. We have come to the conclusion that this ambivalence is generated by two different explanatory devices that Simmel uses to illustrate social life.مقالهی حاضر میکوشد دو تصور کاملاً متفاوت از فضا را در جامعهشناسی زیمل برجسته کند. در این مسیر ابتدا نشان میدهیم که زیمل چگونه از دو انگارهی متفاوت فضا در آثارش استفاده میکند. با مرور جستار «جامعهشناسی فضا»ی زیمل، و مقایسهی آن با فضای کانتی- نیوتنی نشان میدهیم، چگونه انگارهی فضای زیمل در این جستار مبتنی بر فضای مطلق است. سپس با مرور دیگر آثار زیمل و مفاهیمی چون جامعهزیستی، اندرکنش اجتماعی، و دلالت عدد برای زندگی اجتماعی خواهیم دید، که انگارهی نسبتباور فضا در بنِ هستیشناسی اجتماعی زیمل قرار دارد. با سنجش این دو انگارهی در ظاهر متعارض، در پی یافتن پاسخی برای حل این تعارض برمیآییم. در پایان خواهیم دید که وجه دوسودایی فضا نزد زیمل برآمده از کاربست دو تمهید تبیینی متفاوت است.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280921220141122Sustainable Architecture & social health: A Study on Chaharsad Dastgah in Tehranمعماری پایدار و سلامت اجتماعی (مورد پژوهش: محلهی چهارصد دستگاه در تهران)31425630410.22059/jsr.2014.56304FAجلال الدینرفیع فراستاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانشهرهشکریکارشناس ارشد مردمشناسیJournal Article20140412One of the inevitable features of modern life is Apartment living. Therefore, it is important to design proper houses that amount to the residents’ social health. As one of the key components of social networking, housing plays an important role in promoting social interactions. Although social health is mainly regarded as a medical concept, in this study we have tried to indicate the socio-cultural components of social health through comparison with architectural patterns. The main question of this research is as follows: to what extent the new architecture affects the social health of residents? This study has applied Lee’s theory in the field of architecture and social health. The qualitative content analysis of 25 semi-structured interviews with the residents of Chaharsad-dastgah neighborhood demonstrated that the interviewees believe that social sub-spaces should be created in buildings in order to increase the social interactions among neighbors.یکی از ویژگیهای اجتنابناپذیر زندگی امروزی آپارتماننشینی است. از همین رو طراحی مناسب مسکن با هدف ارتقای سطح سلامت اجتماعی ساکنین امری مهم به نظر میرسد. سلامت اجتماعی بهمثابه یکی از مولفههای مبتنی بر شبکهسازی اجتماعی نقش مهمی در تقویت تعامل اجتماعی دارد. اگرچه سلامت اجتماعی مفهومی بهظاهر پزشکی تلقی میشود، اما در این تحقیق تلاش شده است تا مولفههای اجتماعی-فرهنگی آن از خلال تطبیق با الگوهای معماری نشان داده شود. سوال اصلی در این پژوهش این است که سهم طراحی معماری جدید در شکلگیری سلامت اجتماعی ساکنین به چه میزان است؟ در این پژوهش از نظریه لی در حوزه طراحی معماری و سلامت اجتماعی استفاده شده است. یافتههای حاصل از 25 مصاحبه نیمهساختاریافته با ساکنین محله چهارصددستگاه که براساس روش تحلیل محتوای کیفی بازخوانی شده است، نشانگر آن است که ساکنین با ایجاد خردهفضاهایی اجتماعی در ساختمان که تعاملات بین همسایگی را افزایش دهد موافق هستند.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280921220141122A DISCOURSE SEMIOTIC APPROACH TO “A SEPARATION”نشانهشناسی گفتمانی یک «جدایی»43725630510.22059/jsr.2014.56305FAسیدعلی اصغرسلطانیعضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)Journal Article20140505While many researches have been carried out on Farhadi's A Separation, still major questions remain unanswered. Which discourses does the film represent and how are they related to dominant discourses of Iranian society? Resorting to Laclau and Mouffe's discourse theory, the present study offers a three- stage framework for answering the above questions. The results show that A Separation depicts four micro-discourses, i.e. Islamic, Iranian, Western, and official, as well as two macro-discourses, modernity and tradition. The opposition between these two discourses is the reason behind many conflicts visible in Iranian films.اگرچه تلاشهای زیادی برای بررسی فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساختهی اصغر فرهادی صورت گرفته است، اما هنوز جنبههای زیادی از آن کشفنشده مانده است. درحقیقت مسئلهی این مقاله آن است که نظامهای گفتمانی مختلف بازنماییشده در فیلم کداماند و چه نسبتی با گفتمانهای حاکم بر ایران دههی هشتاد دارند. دغدغهی دیگر این مقاله ارائهی روشی مناسب برای تحلیل فیلم است. ازاینرو، بهکمک نظریهی گفتمان لاکلائو و موف و طراحی یک روش سه مرحلهای، تلاش شد الگوی مناسبی برای تحلیل فیلم ارائه شود. با کمک این روش، مشخص شد که چهار خردهگفتمان فرهنگ اسلامی، ایرانی، غربی و حکومتی در فیلم حضور دارند، ولی دو گفتمان بنیادینی که جامعهی ایران را دوپاره کردهاند، گفتمانهای سنت و مدرنیته هستند. بههمینسبب، بسیاری از تضادهایی که در فیلمهای ایرانی مشاهده میشود، حاصل تقابل میان این دو گفتمان است.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280921220141122Beyond Conventional Approaches: Murder as Interactionفراتر از رویکردهای متعارف: قتل بهمثابه کنش متقابل73965630610.22059/jsr.2014.56306FAسهیلاصادقی فساییدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20141219Most of the studies on murder have tried to explain the difference in death rates in different areas. Despite being valuable, these studies and produced theories are not able to answer the questions of, ‘who kills whom’ or ‘where’, ‘when’ and ‘why,’ a murder occurs. Unlike more common ways that describe and interpret aspects of murder, the present study has applied qualitative method and has conducted 14 in-depth interviews with 12 men and 2 women that had committed murder, with the hope of obtaining comprehensive understanding of offenders.
Hence, personal understanding of offenders and the way that they make sense of their lives, as well as the identification of their motives, are the main objectives of this research. The results indicate that the majority of murders are caused by conflict between people in various situations.
The option of resorting to murder as a way to resolve the disagreements and conflicts between individuals, widely differs due to variables such as class, gender and age. The majority of murders have two main features: first, in most cases violence is regarded as an acceptable means of resolving conflicts, and second, the events are not arranged in a particular place and time.
In other words, crime develops through a course of events and cannot be considered to be pre-arranged.در عمدهی مطالعاتی که در حوزهی قتل انجام شده، سعی بر آن است تا تفاوت در نرخ قتل در مناطق مختلف توضیح داده شود. اما این مطالعات و نظریههای حاصل از آنها علیرغم ارزشمند بودن قادر به پاسخگویی به این سوالات نیستند که چه کسی، چه کسی را میکشد؟ یا در کجا و چه وقت و به چه دلیلی قتلی رخ میدهد؟ برخلاف روشهای رایج که بیشتر به توصیف و تفسیر جنبههایی از قتل میپردازد، تحقیق حاضر با تکیه بر روش کیفی و انجام 14 مصاحبهی عمیق با 12 مرد و دو زن که مرتکب قتل عمد شدهاند، بهدنبال فهم جامع مجرمین است. ازاینرو درک شخصی مجرمان و معنابخشی به زندگی روزمرهی آنها و شناسایی انگیزههای آنها از اهداف عمدهی این تحقیق است.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که عمدهی قتلها ناشی از تضاد میان افراد در شرایط مختلف است. پذیرش قتل بهعنوان روشی برای حل تعارضات و تنازعات میان اشخاص باتوجه به متغیرهایی چون طبقه، جنسیت و سن متفاوت است. بیشتر جرایم قتل دربرگیرندهی دو ویژگی اصلی است: اولا خشونت راهی پذیرفتهشده است و دوم، حوادث معمولا در زمان و مکان خاص ترتیب داده نشده است. بهعبارت دیگر حادثه توسعه مییابد؛ نه اینکه ازقبل ترتیب داده شده باشد. معمولا خشونت بهوسیلهی شخصیتی تنازعی و دعوایی، شدت میگیرد و در آن قربانی و مجرم هر دو سعی میکنند وجههی خود را بهقیمت نابودی طرف مقابل حفظ کنند. رابطهی بین قربانی و مجرم و شباهت ویژگیهای آنها ما را به این فرض میراند که خشونتهای مرگبار بیشتر در روابط قرینهای پدیدار میشوند، نه در روابطی که مبنی بر سلسلهمراتباند.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280921220141122Reflections on Ibn Khaldun’s Rise and Fall theory from the perspective of political modernityتأملی در نظریه ی ریزشی - چرخشی ابن خلدون از منظر مدرنیته ی سیاسی971265630710.22059/jsr.2014.56307FAیارمحمدقاسمیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه ایلامقاسماویسی فردوییدانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20150607The present article is a theoretical analysis of the capability of Ibn Khaldun’s theory of “Rise and Fall” in explaining the state’s mechanism and its dynamics in the context of political modernity. <br />To answer this question, first, on the basis of some theoretical approaches to political modernity, properties, functions and concepts of modern political discourse are introduced, and then encountered with Ibn Khaldun's ideas and his political discourse. <br />Based on this theoretical analysis, this essay reveals that since the ideas of Ibn Khaldun, as a system of truth, are affected by the conditions and requirements of the society of his time and have nurtured in a peculiar social, political and economic context, theoretically in general and epistemologically and anthropologically in particular, they lack the necessary qualifications and capabilities for explaining the evolution and transformation of the modern state. Therefore, the efforts of some intellectual and even ideological circles to apply his ideas to the modern state, is only a waste of time and energy of the research programs on modernity and the modern society. مقالهی حاضر تلاش میکند به تحلیل نظری این مسئله بپردازد که آیا نظریهی چرخشی-ریزشی ابنخلدون در باب دولت ازمنظر مدرنیتهی سیاسی، توان تبیین مکانیسم و دینامیسم دولت را دارد؟ برای پاسخ به این سئوال، ابتدا برمبنای پارهای از رهیافتهای نظری موجود در زمینهی مدرنیتهی سیاسی، خواص و کارکردها و مفاهیم موجود در گفتمان سیاسی مدرن، معرفی شده و سپس این بررسی با آرای ابنخلدون و گفتمان سیاسی او به مواجهه نهاده شده است. نگارنده برمبنای این تحلیل نظری نشان داده است که از آنجایی که آرای ابنخلدون بهعنوان یک نظام حقیقت، برساختهی شرایط و اقتضائات جامعهی زمان خود است و در چهارچوب اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خاصی پرورش یافته است، بهلحاظ نظری عموما و از جنبههای معرفتشناسی و انسانشناسی خصوصا، کفایت و توانایی لازم را برای تبیین تحولات و دگردیسی دولت مدرن ندارد و بنابراین تلاش پارهای از جریانهای فکری و بعضا ایدئولوژیک جهت تسری و تعمیم آرای او به دولت مدرن امروزین، جز اتلاف و هدر دادن وقت و توان برنامههای تحقیقاتی در باب مدرنیته و جامعهی جدید نخواهد بود.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280921220141122Revengeful Acts as a Radical Reaction to Modern World in Post-Qaysar Movies (A Case Study of Reza Motori, Gavaznha, and Kandoo)بررسی کنش انتقامجویانه در مقام واکنش رادیکال به جهان جدید در فیلمهای مابعد قیصر (نمونه موردی:رضاموتوری، گوزنها، کندو)1271585630810.22059/jsr.2014.56308FAیوسفعلیاباذریدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهرانعلیپاپلی یزدیدکترای جامعهشناسیJournal Article20150102The movie Qaysar marks the entrance of Jaheli movies into the “revengeful” phase. This revengefulness was depicted in different ways in the movies, the protagonists of which were extensions of the Qaysar type. In this article we have investigated the post-Qaysar revengeful act by studying three movies: Reza Motori, Gavaznha (The Deers), and Kandoo (Beehive). My approach to the study of the film is that of a sociological intra-textual reading - a reading that studies the Laat in the context of the social world that is his condition of possibility, and is depicted in the movie itself. We have hypothesized a “situation of balance” in the narrative of the movie: a situation the disruption of which makes the formation of the movie plot possible. Having this situation in the background we have tried to answer these two main questions: In what situation would the Laat refrain from a revengeful act? And now that the situation of balance is disrupted, how does he react to the new situation? Our study shows that in such movies, we are dealing with a process that represents both the radicalization of the Laat and his losing self-consciousness in his acts. These two aspects eventually lead to a total conflict with all manifestations of the modern world. This total conflict is activated through a minor incident. The movies are coded through a qualitative content analysis. The categories achieved are not presented in tables, but in an analytic textual body instead, in an attempt to explain the radicalization process. The process could only be presented in the flow of text and not in the form of table.با اکران فیلم قیصر در سال 1348 فیلمهای جاهلی وارد فاز انتقامجویانه شدند. این انتقامجویی در فیلمهایی که امتداد تیپ قیصر را به نمایش گذاشتند، به انحای مختلف طرح شد. در این مقاله با بررسی فیلمهای رضاموتوری، گوزنها و کندو، چگونگی کنش انتقامجویانهی مابعد قیصری را بررسی کردهایم. رویکرد این مقاله در بررسی این فیلمها خوانش جامعهشناختی درون-متنی است؛ خوانشی که لات را در نسبت با جهان اجتماعی ممکنکنندهی او در داخل خودِ فیلم مورد بررسی قرار داده است. برای تحلیل فیلمها وضعیتی را در روایت فرض گرفتهایم که از آن تحت عنوان «وضعیت تعادلی» نام بردهایم: وضعیتی که عدم تعادل آن، شکلگیری روایت را امکانپذیر میکند. برمبنای فرض گرفتن این وضعیت سعی کردهایم به این دو سوال محوری پاسخ دهیم: لات اگر در چه وضعیتی میبود کنش انتقامجویانه صورت نمیگرفت؟ و حال که از آن وضعیت خارج شده است، به چه شکل در مقابل وضعیت جدید واکنش نشان میدهد؟ بررسی ما نشان میدهد که در فیلمهای مذکور با فرایندی روبهروییم که همزمان هم معرف رادیکال شدن لات و هم ناخودآگاه شدن او است. این دو وجه درنهایت منتج به ضدیت تام با کل مظاهر جهان مدرن میشود. این ضدیت تام از طریق اتفاقی جزئی بالفعل میشود. فیلمها از طریق تحلیل محتوای کیفی مقولهبندی شدهاند؛ اما این مقولهها در قالب جداول ارائه نگشتهاند، بلکه از طریق به هم پیوستن آنها، متنهای تحلیلی ساخته شده است. علت این مسئله توضیح فرآیند رادیکالشونده است. این فرآیند در قالب یک متن و نه جداول جداگانه میتواند نمود یابد.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280921220141122Youth Religiosity, Ideals and Facts A Study of the Limits of religious Discourses in the Analysis of Youth Religiosityدینداری جوانان، ایدهآلها و واقعیتها بررسی محدودیتهای گفتمانهای دینی در تحلیل دینداری جوانان (شهر تهران)1591885630910.22059/jsr.2014.56309FAمریمعالم زادهدکتری جامعهشناسی دانشگاه شیکاگوثمینارستگاریدانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزادJournal Article20150214This study is an attempt to present a systematic description of the current state of youth religiosity in Tehran. The description is based on the meta-analysis of 15 recent studies of various aspects of youth religiosity. The quantitative results obtained from these 15 studies have been interpreted and reorganized based on concepts and propositions derived from theories of cultural studies. By adopting this perspective, i.e. that of cultural studies, a new dimension of religious behavior and mindset of young people is revealed; one that has been neglected by classical sociological and also theological approaches. This dimension includes personalized interpretations of religion, tendency to permissive interpretations, attributing self-centered meanings to religious phenomena, and seeking pleasure and change in religious routines, among others.این پژوهش تلاشی است برای بهدست دادن توصیفی نظاممند از وضعیت کنونی دینداری جوانان در شهر تهران. توصیف وضعیت کنونی برمبنای فراتحلیل نتایج 15 تحقیق متأخر دربارهی ابعاد مختلف دینداری جوانان تنظیم شده است؛ بدینترتیب که نتایج کمّی بهدست آمده از ترکیب این 15 تحقیق، با تکیه بر مفاهیم و گزارههایی که از نظریات مطرح در مطالعات فرهنگی استخراج شدهاند، بازخوانی شده و از نو سازماندهی گردیدهاند. با اتخاذ این منظر (مطالعات فرهنگی)، ابعاد جدیدی از رفتارها و ذهنیات دینی جوانان آشکار شده که تاکنون از نگاه رویکردهای کلاسیک جامعهشناختی و نیز رویکردهای دینی مغفول ماندهاند؛ ابعادی چون شخصیشدن قرائت از دین، تمایل به قرائت سهلگیرانه، معناسازی خودمحورانه برای پدیدههای دینی، لذتجویی و تنوعطلبی در قالب دین و ....دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280921220141122Identity-based Policy making in Formal Education of the Pahlavi Era (Under Mohammad Reza Pahlavi)سیاستگذاری هویتی در آموزش رسمی دورهی پهلوی دوم1892175631110.22059/jsr.2014.56311FAملیحهشیانیدانشیار گروه برنامهریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانعلیکاظمی زرومیکارشناس ارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20140706Educational institutions are regarded as very important mechanisms for reproduction of values in every society, of which identity is an important component. Textbooks are the most important media of educational institutions for transferring the desired values. The aim of this article is to demonstrate the identity-based policy making in the textbooks of the second Pahlavi era. Due to the nature of the subject, qualitative method was applied. Six books were selected through purposive sampling and conventional and oriented content analysis was applied for analyzing them. Content analysis of different dimensions of social identity (including national identity, modern-western identity, religious identity, ethnical and local identity) in the social sciences textbooks reveal that modern-western identity was more underlined than other identities. The recurrent application of notions such as nation, homeland and Iranian ancient history shows that much emphasis was also put on national identity. This is while the other two identities are rarely mentioned; although religious identity is often presented in the service of other identities especially modern-western identity.نهاد آموزشی بهعنوان سازوکاری محتوایی و صوری برای بازتولید ارزشهای هر جامعه شناخته میشود و هویت بهعنوان اولین پیشداشتههای هر شخص از جمله مهمترین آنها بوده است. کتابهای درسی مهمترین بخش رسانهی محتوایی یک نهاد آموزشی به حساب میآید و هدف از نگارش این مقاله آشکارسازی سیاستگذاری هویتی در متون درسی دورهی پهلوی دوم است. مطالعه بنا بر اقتضای موضوع با روش کیفی و تکنیک تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. شش کتاب با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب و برای تحلیل آنها از میان روشهای تحلیل محتوای کیفی بهصورت تلفیقی دو روش تحلیل محتوای عرفی و جهتدار به کار گرفته شده است. تحلیل محتوای کتابهای علوم اجتماعی دورهی پهلوی با توجه به ابعاد هویت اجتماعی (هویت ملی، هویت مدرن-غربی، هویت دینی- مذهبی و هویت قومی- محلی) نشان میدهد که در این دوره به هویت مدرن- غربی نسبت به دیگر هویتها توجه بیشتری شده است. هویت ملی نیز با توجه به مفاهیم ملت، میهن و باستانگرایی مورد توجه بوده و از دو هویت دیگر نیز بحثی به میان نیامده است؛ هرچند هویت مذهبی اغلب در خدمت دیگر هویتها و مخصوصاً هویت مدرن- غربی قرار داشته و در این جهت به کار گرفته شده است.