دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280923220170219An Analysis of Representation of the “Ahl-e Hava Ritual” in the Documentary of “Baad-e Jenبازنمایی مراسم «اهل هوا» در فیلم مستند «باد جن»3053216104310.22059/jsr.2017.61043FAحمیدعبداللهیاناستاد گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران0000-0003-4852-5300عاطفهاقاییدانشجوی دکترای ارتباطات، گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانمعصومهشفعتیدانشجوی دکترای جامعه شناسی، گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشگاه تهرانJournal Article20170131<span>The documentary movie, “Baad-e Jen ” made by Naser Taghvai represents the “Zaar” ritual at the south of Iran. The paper tries to answer the following questions: what aspects of this rite are represented in this movie? Were the movie “Baad-e Jen” able to document the social functions of this ceremony? And more importantly, does this ritual give a tangible meaning to people’s lives? Thus, the two dimensional theoretical synthesis of the “Dual conflicts theory” of Lévi Strauss and “the role of rituals in solving the human conflicts” of Mary Douglas were used. The methodologies used in this study were the qualitative content analysis and the topic inductive conception. Findings analysis were conducted using the maxqda10 qualitative data analysis software were used and in order to increase the reliability, the intercoder agreement tool of the software were used. 5 dual conflicts were resulted from the context analysis of the movie. conflicts include: the conflict of Heath and Disease, the conflict of crowd-individual, the conflict of relatives and outsiders, the conflict of Good and Bad, and the conflict of nature and supernatural. the most important result of this study is that firstly, the conflicts observed by Strauss in human nature and his behaviors seem correct and secondly, as Douglas has mentioned, these conflicts are solved in the form of Baad-e Jen ritual and the ways it is treated also are solved by these rituals, thus human can live a life of traditions and be released from its conflicts.</span><span lang="FA" dir="RTL">فیلم مستند «باد جن» ساخته ناصر تقوایی، به بازنمایی مراسم «زار» در جنوب ایران</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> می</span><span lang="FA" dir="RTL">پردازد. در این مقاله نویسندگان تلاش کرد</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">هاند </span><span lang="FA" dir="RTL">تا با تحلیل ارتباطی متن این فیلم، به این پرسش</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ها </span><span lang="FA" dir="RTL">پاسخ دهند که: کدامیک از ابعاد این مراسم در این فیلم بازنمایی شد</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">هاند</span><span lang="FA" dir="RTL">؟ آیا فیلم باد جن توانسته کارکردهای اجتماعی این مراسم را مستند کند؟ و مهمتر اینکه آیا این مراسم معنایی ملموس به زندگی افراد</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> می</span><span lang="FA" dir="RTL">بخشد؟ برای این منظور از سنتز نظری دو وجهی «نظریه تقابل</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">های </span><span lang="FA" dir="RTL">دوتایی» لوی اشتراوس و «نقش آیین</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ها </span><span lang="FA" dir="RTL">در رفع تناقضات بشری» مری داگلاس، کمک گرفته شد.</span><span lang="FA" dir="RTL">به لحاظ </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">روششناسی</span><span lang="FA" dir="RTL">،</span><span lang="FA" dir="RTL">روش تحلیل محتوای کیفی و شیوه تکوین استقرایی مقوله</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ها </span><span lang="FA" dir="RTL">به کار برده شده است.</span><span lang="FA" dir="RTL">تحلیل یافته</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ها </span><span lang="FA" dir="RTL">به کمک </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">نرمافزار </span><span lang="FA" dir="RTL">تحلیل داده</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">های </span><span lang="FA" dir="RTL">کیفی مکس کیو دی اِی10 انجام شد و برای افزایش پایایی (قابلیت اتکا) از ابزار «توافق بین کدگذاران» در </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">نرمافزار </span><span lang="FA" dir="RTL">کمک گرفته شد. از تحلیل محتوای فیلم، 5 تقابل دوتایی به دست آمد که عبارتند از: تقابل بیماری-سلامتی؛ فرد-جمع؛ خیر-شر؛ خودی-غیرخودی؛ و طبیعت-ماوراء طبیعت. مهمترین دستاوردهای تحقیق این است که اولا تناقضهایی که اشتراوس در ماهیت بشر و رفتارهایش</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> می</span><span lang="FA" dir="RTL">بیند درست به نظر</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> می</span><span lang="FA" dir="RTL">آیند و دوم اینکه این تناقضها همانطور که داگلاس</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> می</span><span lang="FA" dir="RTL">گوید در قالب مناسک بادجن و شیوه</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">های </span><span lang="FA" dir="RTL">برخورد آن از طریق مناسک حل</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> می</span><span lang="FA" dir="RTL">شوند و بشر قادر</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> می</span><span lang="FA" dir="RTL">شود آیینی زندگی کند تا از شر تناقضهایش رهایی یابد.</span>دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280923220170219The Image of History: From Denmark to Paris (SemioticAnalysis of Islamic Caricatures)تصویرِ تاریخ: از دانمارک تا پاریس (تحلیل اسطورهشناختیِ کاریکاتورهای سیاسی درباره پیامبر اسلام (ص))3233506104410.22059/jsr.2017.61044FAجلیلکریمیعضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه رازی0000-0003-0669-4261جلال الدینرحیمیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه رازیمبینرحیمیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه رازیJournal Article20161011<span>Islamic fundamentalism is the product of political modernity in the Middle East. This formation is due to the orientalist representation of the Islamic world. In the center of the West’s Representation policies, the political Islam and its embodied violence have been saw as the essential of Islam and considered as the collective spirit of Muslims. The outcome of this process is de-historicizing of Islamic world and myth-making out of it. One of the means of myth-making in the Islamic world is media reflection. The West has a widespread hegemony over publishing media images, one of the main media focuses of Islam and Muslims and consequently proliferating Islamophobia policies is publishing caricatures related to the Islam Prophet in recent years. Barthe’s mythology provides us with a critical outlook by means of which we can decode myth in the present time and decipher the basci ideology of it. This study, by taking into account the presupposition that images have social-historical implications, tries to semioticize the caricatures of the Prophet in the light of a mythological system. Finally, the latent myths in these caricatures have been revealed and their social-historical implications have been decoded. Islamic terrorism, the clash of civilizations and the end of history are myths propagated by these caricatures and naturalize the political Islam. The aim behind these myths is to defamiliarize the process of capital flow under the cover of war against terrorism and defense of expression freedom. These hegemonic images are process of systematic de-politicizing from global ravage and plunder which is guided by populist and conservative currents.</span><span lang="FA" dir="RTL">در بطن سیاستهای بازنمایی غرب، اسلام سیاسی و خشونتهای تجسمیافتهی آن، امری درونماندگارِ جهان اسلام و روحیهی جمعی مسلمانان تلقی میشود. پیامد این امر، تاریخزدایی از جهان اسلام و اسطورهسازی از آن است. یکی از میانجیهای این اسطورهسازی، بازنماییهای رسانهای است. غرب، هژمونی گستردهای بر انتشار تصاویر رسانهای دارد؛ یکی از جلوههای عمدهی رسانهای از اسلام و مسلمانان و به تبع آن تکثیر سیاستهای اسلامهراسی، انتشار کاریکاتورهایی منسوب به پیامبر اسلام</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL"> (ص) در غرب و در چند سال اخیر بوده است. اسطورهشناسیهای بارت طرح نقادانهای را پیشروی ما میگذارد تا از طریق آن اسطوره را در زمانهی حاضر رمزگشایی کنیم و به ایدئولوژی بنیادی آن بپردازیم. این جستار با این پیشفرض که تصاویر دارای دلالتهای تاریخی-اجتماعیاند، کوشیده است کاریکاتورهای نامبرده را در مقام نظامی اسطورهای، نشانهشناسی کند. رمزگشایی کاریکاتورها فاش میکند که تروریسم اسلامی، برخورد تمدنها و پایان تاریخ، اسطورههایی هستند که آنها عرضه میکنند. هدف این اسطورهها غسل تعمید جریان گردش سرمایه تحت عنوان جنگ علیه تروریسم و دفاع از آزادی بیان است. این فرایند هژمونیک بخشی از عملیات موجهسازی نظاممند بهرهکشی، در سطح جهانی است که از سوی جریانهای پوپولیستی و دستِراستی هدایت میشود.</span>دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280923220170219“Other” in Neorealist Cinema of Iran«دیگری» در سینمای نئورئالیستی ایران (مورد مطالعه: تختهسیاه و باد ما را خواهد برد)3513746104510.22059/jsr.2017.61045FAجمالمحمدیعضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستانجهانگیرمحمودیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسیJournal Article20161030<span>The representation of Kurds in post-revolutionary Iranian cinema is based on a binary opposition according to which they are either a traditional, hospitable and simple-hearted people or some aggressive, deceived and restive one. This picture which has been showed especially in a genre named <em>Defamogadas</em> and some other films and serials was itself basically the result of tensions occurred during the early years of revolution and Iraq war. After the war this image of the Kurds changed gradually. Some writers and artists tended to represent a more realistic image of this ethnic group. <em>Takhtesyah</em> and <em>Bad</em> <em>Ma ra Khahad Bord </em>are the products of this period. These two films were produced at the end of eightieth and tried to show a very different picture of the Kurds. This article attempts to interpret this image using postcolonial theoretical concepts and symptomatic reading in methodology. The findings show that the image of the Kurds in these two films is made through using old and common perceptions of them in Iranian oral culture. According to this perception, the Kurds are identifies with images like pure nature, old lifestyle, simple-mindedness and resistant to progress.</span><span lang="FA" dir="RTL">تصویر غالب از کُردها در سینمای دهههای شصت و هفتاد ایران بر محور تقابلی دوتایی ساخت یافته است که یک سوی آن مردمی سادهدل، سنتی، روستانشین و غریبنواز و سوی دیگر آن افرادی خشونتطلب، فریبخورده و شرور است. این تصویر که بالاخص در سینمای دفاع مقدس و برخی سریالها و فیلمهای تلویزیونی ارایه میشد خود حاصل تنشها و تقابلهایی بود که اوایل انقلاب و نیز همزمان با جنگ هشت سالۀ ایران و عراق بهطور عینی در مناطق مرزی وجود داشت. با پایان جنگ و شروع دوران سازندگی و گسترش ارتباطات در میان ایرانیان، این ایماژ از کُردها بهتدریج دگرگون شد و تصویر آنها در متون ادبی و هنری تقریباً شکل دیگری یافت. از اینجا بود که برخی نویسندگان و هنرمندان بر آن شدند تا تصویری واقعگرایانهتر از این «دیگری» ارایه دهند، یعنی به محل زندگی آنها بروند و دوربین بهدست بگیرند و از هر آنچه واقعاً اتفاق میافتد تصویر بردارند. دو فیلم <em>تختهسیاه</em> (سمیرا مخملباف) و <em>باد ما را خواهد برد</em> (عباس کیارستمی) بر اساس همین منطق ساخته شدند (با این تفاوت که موضوع اثر دوم، دستکم بهطور آشکار، بههیچوجه کُردبودن و قومیت و دیگری نیست و فقط از طریق خوانشی سمپتوماتیک میتوان چنین چیزی را از لابهلای تناقضات آن آشکار ساخت). این دو اثر که در پایان دهۀ هفتاد ساخته شدهاند ازجمله نخستین آثاریاند که کوشیدهاند از آن تصویر غالب فاصله بگیرند. این جستار کوشیده است از طریق «خوانش سمپتوماتیک» این دو فیلم به این پرسش پاسخ دهد که آثار کُردها را چگونه بازنمایی میکنند؟ از چه کلیشهها و ایماژهایی استفاده میکنند؟ و آیا اساساً بازنمایی واقعگرایانۀ «دیگری» ممکن است؟ تحلیل سمپتوماتیک نشان میدهد که تصویر کُردها در این دو اثر محصول کاربست همان کلیشهها و ایماژهایی است که در عالَم واقع دربارۀ کُردها وجود دارد و مبنای تعامل فرهنگ مسلط با آنها و نیز مبنای بسیاری از سیاستگذاریها در ارتباط با آنها است. در این تصویر، کُردبودن واجد اینهمانی تام با «طبیعت بکر»، «سنن قدیمی»، «سادگی» و «مقاومت در برابر تغییر» است. </span>دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280923220170219How did the notion of "Mardom" (the people) evolve in the predominant discourse of the Iranian intellectuals? A study from the constitutional state to Rezakhan governmentبررسی چگونگی تحول جایگاه «مردم» در گفتمان مسلط منوّرالفکران ایرانی از «دولت مشروطه» تا «حکومت رضاخان»3754046104610.22059/jsr.2017.61046FAقاسمزائریعضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20161030Modern Iranian intellectualas played a crucial role in the establishment of the "constitutional state" with democratic and constitutionalistic demands and the emergence of "Rezakhan government" relying on a tyrannical <em>coup d'état</em> in a short period of time (1285-1304).
This article deals with the evolution of the Iranian intellectuals' discourse from the constitutional revolution up to the emergence of Rezakhan government and demonstrates how the constitutionalistic cause was substituted for tyranny and obligatory (<em>Zoor</em>) practices were substituted for pursuing awareness. The intellectuals' attitude towards the people (<em>Mardom</em>) evolved and the claim that the "insane people" (<em>Mardom-e-Nadan</em>) needs "education" (<em>Tarbiat</em>) became the central point in social and cultural policy making during Reazakhan government.
Although the constitutional state faced a great deal of problems from the very beginning of its establishment and was not able to fulfill its promises because of internal disagreements and external defiances of the powerful traditional structures of the Iranian society, the incidence of the World War I had a remarkable influence on the evolution of the intellectuals' discourse. In fact, the War threatened social and political structures of the Iranian society and ignored its territorial integrity and political govrnance and resulted in failure of the constitutional movement.
On the other hand, groups of the intellectuals supporting both sides of the War actively participated in it and the experience of the people's refusal in response to their call for helping them ended in change of their attitude towards the people (<em>Mardom</em>) and their ethos and qualifications.
At the end of this period, "the education of the nation" (<em>Tarbiat-e-Mellat</em>) and the necessity of making them to participate in the modernization programs turned out to be the most fundamental proposition of the intellectual's discourse relying on Rezakhan's enlighted tyranny. Faucoultian way of analysis is utilized to explain the evolution of the discourses. <span lang="AR-SA" dir="RTL">منوّرالفکران متجدد ایرانی، در یک دورهی زمانی کوتاه از 1285 ش. تا 1304 ش. نقش تعیینکنندهای در تأسیس «دولت مشروطه» و رویکارآمدن «حکومت رضاخان» داشتند؛ با این تفاوت که اولی، دعوی مشروطهخواهی و دموکراسی داشت و دومی، متکی به کودتا و مستبدانه بود. این مقاله به تحول گفتمان منوّرالفکران ایرانی در فاصلهی انقلاب مشروطه تا به</span><span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">قدرترسیدن رضاخان اختصاص دارد و نشان خواهد داد که چگونه آرمان مشروطهخواهی جای خود را به ضرورت استبداد داد و اعمالِ زور جایگزین آگاهیبخشی شد. مقاله نشان میدهد که نگرش منوّرالفکران نسبت به «مردم» تغییر کرد و این گزاره که «ملت نادان» نیازمند «تربیت» است، به محور اصلی سیاستگذاریهای فرهنگی و اجتماعی در حکومت رضاخان تبدیل شد. هرچند دولت مشروطه از همان ابتدای تأسیس خود با مشکلات بسیاری مواجه بود و نتوانسته بود در امواج اختلافات درونی و مقابله با نظامهای سنتی قدرتمندِ جامعهی ایران به وعدههایش عمل کند، اما خصوصاً وقوع پیشامد جنگ جهانی اول در تحول گفتار منوّرالفکران نقش بهسزایی داشت. در واقع، جنگ موجب تهدید شاکلهی سیاسی و اجتماعی جامعهی ایران و نادیده گرفتهشدنِ تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی آن شد و به شکست مشروطه انجامید. از سوی دیگر، منوّرالفکران به هواداری از طرفین جنگ، فعالانه در آن مشارکت داشتند و تجربة نافرمانی «مردم» نسبت به خواستههای آنها در هواداری از یکی از طرفین جنگ، موجب تغییر نگرش آنها نسبت به «مردم» و روحیات و شایستگیهایشان شد. در پایان این دوره، «تربیت ملت» و لزوم همراهساختن مردم با برنامههای نوسازی، با اتکا به استبداد منوّر رضاخانی، به اصلیترین گزارهی گفتمان منوّرالفکران بدل شد. در این مقاله، از شیوهی فوکوییِ توضیحِ تغییرات گفتمانها استفاده شده است.</span>دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280923220170219Sociological factors influencing the tendency of students to vandalism (Case study: high school students in Tehran)بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم (مورد مطالعه: دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران)4054316104710.22059/jsr.2017.61047FAمهرانسهراب زادهعضو هیئت علمی دانشگاه کاشانایوبسخاییدانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران ، دانشگاه کاشانسید سعیدحسینی زاده آرانیدانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشانفروزانجوادی زادهدانش آموخته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزدJournal Article20161021This study was conducted sociological factors affecting the tendency of students to vandalism. This study is survey reaserch and tools information collection is questionaire. The population, high school students in Tehran Sample size with Cochran formula is 384 persons and inorder to acces to total population used simple random and cluster samplnig. The theoretical framework of this research is the failure theories Mnrlty Cohen, lower-class culture Miller, anomie, the differential companion Sutherland, anomie theory and family structure and socialization have formed. In order to assess the validity have used from methods face validity and techniques Confirmatory Factor analysis and In order to assess the Reliability used from Cronbach'sCoefficient Alpha. So inorder to analyze in formation, we have used spss and lisrel And to investigate the factors influencing the tendency of students to vandalism used from Pearson correlation and structural equation modeling. The results showed that relative deprivation feeling, the feeling of anomie and associate with delinquent peers is a significant inverse relationship with the tendency of students to vandalism And variables economic-social and socialization relationship direct and significant with tendency of students to vandalism, also results of structural equation modeling showed that 24 percent of changes tendency to vandalism explained by the independent variables. <span dir="RTL" lang="FA">این مطالعه با هدف بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر گرایش </span><span dir="RTL" lang="FA">دانشآموزان به وندالیسم انجام شده است. نوع پیمایش و ابزار مورداستفاده در جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر، پرسشنامه</span><em></em><span dir="RTL" lang="FA">ی محققساخته میباشد. جامعه</span><em></em><span dir="RTL" lang="FA">ی آماری، دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر تهران و حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران 384 نفر میباشد که با روش نمونهگیری خوشهایِ چندمرحلهای و تصادفی انتخاب شده</span><em></em><span dir="RTL" lang="FA">اند. چارچوب نظری پژوهش حاضر را نظریات ناکامی منزلتی کوهن، فرهنگ طبقه</span><em></em><span dir="RTL" lang="FA">ی پایین میلر، بیهنجاری آنومی، همنشینی افتراقی ساترلند ، نظریه آنومی و ساختار خانواده و جامعهپذیری تشکیل دادهاند. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی صوری و تکنیک تحلیلعاملی استفاده شده است و به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار </span><em>Spss</em><span dir="RTL"> <span lang="FA">و </span></span><em>Lisrel</em><span dir="RTL"> <span lang="FA">صورت گرفت و به منظور بررسی عوامل مؤثر بر گرایش </span></span><span dir="RTL" lang="FA">دانشآموزان به وندالیسم از آزمون همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای احساس محرومیت نسبی ، احساس بیهنجاری و همنشینی با همسالان بزهکار رابطه معکوس و معناداری با گرایش دانشآموزان به وندالیسم دارد و متغیرهای پایگاه اقتصادی </span><span dir="RTL" lang="FA">–</span><span dir="RTL" lang="FA"> اجتماعی و جامعهپذیری رابطه مستقیم و معناداری با گرایش دانشآموزان به وندالیسم دارد. همچنین نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که 24 درصد از تعییرات گرایش دانشآموزان به وندالیسم توسط مجموع متغیرهای مستقل تبیین میشود.</span>دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280923220170219Sociological factors influencing the tendency of students to vandalism (Case study: high school students in Tehran)نقدی بر برخی از مضامین پنهان و آشکار آثار دورکیم4334526104810.22059/jsr.2017.61048FAمنصوروثوقیعضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهرانحسینمیرزاییعضو هیئت علمی گروه توسعه دانشگاه تهرانیونساکبریدانشجوی دانشجوی دکتری جامعه شناسی توسعه اجتماعی روستایی و کارشناس پژوهشی پژوهشکده علوم انسانی واجتماعی جهاد دانشگاهیJournal Article20170319<span>This study was conducted sociological factors affecting the tendency of students to vandalism. This study is survey reaserch and tools information collection is questionaire. The population, high school students in Tehran Sample size with Cochran formula is 384 persons and inorder to acces to total population used simple random and cluster samplnig. The theoretical framework of this research is the failure theories Mnrlty Cohen, lower-class culture Miller, anomie, the differential companion Sutherland, anomie theory and family structure and socialization have formed. In order to assess the validity have used from methods face validity and techniques Confirmatory Factor analysis and In order to assess the Reliability used from Cronbach's</span><span>Coefficient Alpha. So inorder to analyze in formation, we have used spss and lisrel And to investigate the factors influencing the tendency of students to vandalism used from Pearson correlation and structural equation modeling. The results showed that relative deprivation feeling, the feeling of anomie and associate with delinquent peers is a significant inverse relationship with the tendency of students to vandalism And variables economic-social and socialization relationship direct and significant with tendency of students to vandalism, also results of structural equation modeling showed that 24 percent of changes tendency to vandalism explained by the independent variables.</span><span> </span><span lang="FA" dir="RTL">دورکیم بهمانند هر محقق دیگری در رویه پژوهشی خود ناگزیر از داشتن رویکردی معرفتی مشخصی بوده است، حال ممکن است این موضع برای خود او آشکار یا نهان بوده باشد. این</span><span lang="FA" dir="RTL">رویه پژوهشی با خود یک سری مضامین به همراه دارد که در لابهلای نوشتار وی گاه مضمر و پنهان و گاه آشکار و عیان هستند. مشی دورکیم برای تبیین امور در قالب رویکرد هستیشناسی واقعگرای سطحی یا خام و معرفتشناسی تجربهگرایی یا شیءگرایی قرار میگیرد که با رویکرد هستیشناسانه وی ارتباط دارد. کارکردگرایی و جمعگرایی رویکرد روششناختی دورکیم در تحلیل و بررسی واقعیات اجتماعی هستند. دورکیم نقش دولت در جامعه مدرن را همانند نقش دین در جوامع بدوی همسان دانسته و همچنین بر آن نظر بود که یک نظریه اخلاق یا اصول اخلاقی باید بر اساس دادههای بهدستآمده از مطالعات تجربی باشد و قضاوتهای اخلاقی وابسته به ساختار جامعه مفروض هستند. پارادایمهای فکری مختلف از جنبههای گوناگون مضامین آشکار و نهان آثار دورکیم را مورد نقد و بررسی قرار دادهاند که مقاله حاضر سعی در برجسته کردن این انتقادات داشته است.</span>دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280923220170219Recurrence of the Ransom interpretation and depoliticizing the event of Karbala; Study of the ransom theories of the event of Karbala in post-revolutionary Iranبازگشت قرائت فدیهای و سیاستزدایی از رخداد کربلا مطالعه تفسیرهای فدیهای از رخداد کربلا در ایران پساانقلاب4534816139210.22059/jsr.2017.61392FAساراشریعتی مزینانیاستاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000-0000-0000-0000علیقاسمیکارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20161102The ransom theory of the martyrdom of Imam Hussain (pbuh) is briefly based on the idea that the martyrdom of Imam Hussain (pbuh) was the requirement of a covenant, made prior to the creation of the sensible world between God and him, on the basis of which the sins of the shias will ultimately be expiated. This interpretation that was elaborated in detail for the first time in the Qajar era by some of the Shi’i clergies, recently has emerged again in the Iranian discursive sphere after the Islamic revolution of 1979. In past ages, specifically during the Constitutional revolution (Enghelab-e Mashruteh) and Islamic revolution, this interpretation had been criticized strongly by the political discourse of the Karbala event, however at least just such criticisms witnessed to the partial popularity of ransom interpretation among the shi’i mass. It seems that the unprecedented transformations which has occurred in form of popular religiosity during past two decades as well as modifications in hegemonic political discourse in I.R. Iran corroborate the correlation between these changes and the reemergence of the ransom theory of the martyrdom of Imam Hussain (pbuh). <br />This article claims that the second generation of ransom theories in Iran usually tends to depoliticize the shiah understanding of the Karbala event along with neglecting the social reality of the sacred symbols and ideas. Moreover such theories were grounded on a strongly individualistic apperception of religion and religious life. Therefore, this article supports the claim that the aforementioned tendency in ransom theories, is related to the growing “religious individualism” and the other modifications that lead the traditional forms of religiosity in Iran to a kind of “religious neo-pragmatism”. On the other hand, the alterations which has occurred in political discourse of I.R. Iran parallel to the consolidation of its political sovereignty and the beginning of the post-revolutionary era, paved the way for some scholars and intellectuals to distance from political-revolutionary interpretation of Karbala event.تفسیر فدیهای از رخداد کربلا که اجمالاً مبتنی بر این ایده است که امام حسین (ع) در عالم میثاق پذیرفت شهادتش کفّارۀ گناهان شیعیان و مایۀ «نجاتِ» آنها باشد، پس از انقلاب اسلامی مجدداً در سپهر گفتمانی ایران ظهور کرده است. این قرائت از شهادت امام حسین (ع) که نخستین بار در دورۀ قاجار توسط برخی روحانیون شیعی صورتبندی شد، در ادوار گذشته بخصوص مقارن با نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی، از جانب قرائتهای سیاسی از رخداد کربلا مورد انتقاد قرار گرفته بود، هرچند دستکم به گواه همین انتقادات در میان عامۀ شیعیان از مقبولیت نسبی برخوردار بوده است. به نظر میرسد بروز تحولات کمسابقه در شکل دینداری در دو دهۀ اخیر و همچنین دگرگونیهایی در گفتمان سیاسی مسلط در ایران مؤید وجود پیوندهایی میان این تحولات و ظهور مجدّد نظریۀ شهادت فدیهای است.<br />مقالۀ حاضر بر آن است که تفسیرهای فدیهای جدید در ایران عموماً گرایش به «سیاستزدایی» از فهم رخداد کربلا و نادیده گرفتن واقعیت اجتماعی نمادها و ایدههای دینی داشته و مبتنی بر برداشتی «فردگرایانه» از دین و حیات دینی بودهاند. بنابر ادّعای این پژوهش، گرایش مذکور در تفسیرهای فدیهای، مرتبط با روند رو به رشد «فردگرایی دینی» و تعدیلاتی است که اشکال سنتی حیات دینی در ایران را به سوی نوعی نوپراگماتیسم دینی یا «دینداری اقتضایی» سوق دادهاند. از سوی دیگر تحول گفتمان سیاسی در ایران که به اقتضای ورود به دوران «تثبیت» نظام جمهوری اسلامی و آغاز دوران «پساانقلابی» رخ داد، راه را برای فاصلهگیری بخشی از جریان روشنفکری از قرائت سیاسی از رخداد کربلا هموار نموده است.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280923220170219Information and communication technology and globalization the effects of: digital thought slaveryفنآوری اطلاعات و ارتباطات و اثرات جهانیسازی - بردگی دیجیتالی اندیشهای4835146186410.22059/jsr.2017.61864FAخلیلمیرزاییدانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنJournal Article20170611<span style="font-family: Times New Roman;">Importing digital Communicative instruments to the world has revelutionized the life styles and word relations both in width and intensity and its effects has been greater then the industrial revolution and in a few decades changed the word more than the whole are of its history. ICT’s (Information and communication technology) with a new process called globalization encompasses not only the economy but also the whole structures governing in men’s Life and even his or her thougth and created a new condition called digital and thought slavery. In this article, it has been tried to pose and define such concepts as globalization, ICT’s and digital slavery and the relations among them and explain the new conditions created by them.</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">The method of this study has been fundemental – theoretical in its purpose and based on the rational – logical reasoning and documentary in its administration and based on theoretical base. The findings and reasonings of this article suggest that today slavery imoses in new form and condition and the gap between the developed contries reljed on Information and services indusrty and the nondigital contries relied on natural resources has been increased extraordinarily.</span>با ورود ابزارهای جدید موسوم به ابزارهای ارتباطی دیجیتالی به عرصۀ جهان، انقلابی در شیوۀ زندگی و مناسبات جهانی شکل گرفت که دامنه و شدت تأثیرگذاری آن بر نوع بشر بهمراتب بیشتر از انقلاب صنعتی بود و طی چند دهه چنان تغییراتی در جهان به وجود آمد که کل تاریخ بشر شاهد آن نبوده است. ورود ICTها (فنآوری اطلاعات و ارتباطات) با فرایندی به نام جهانیشدن همراه گشت که دامنۀ آن نهتنها اقتصاد بلکه کل ساختارهای دیگر حاکم بر زندگی بشر را در برگرفته و از آن مهمتر حتی اندیشۀ انسانها را نیز درنوردیده و چیرگی جدیدی بر انسانها مطرح شده که بهظاهر هویدا نیست و جنبۀ الزام فیزیکی ندارد، بلکه جنبۀ ایدئولوژیکی- اندیشهای دارد که با ابزارهای ارتباطی جدید صورت گرفته و عنوان بردگی دیجیتالی به خود میگیرد. در این مقاله تلاش میشود مفاهیم جهانیشدن،ICTها و بردگی دیجیتالی مطرح و تعریف و ارتباط آنها با همدیگر مشخص گردد و وضعیت جدید پیشآمده در جهان تبیین شود.<br />روش مطالعه در این پژوهش ازنظر هدف بنیادی نظری و مبتنی بر استدلال عقلانی- منطقی و ازنظر اجرا اسنادی و مبتنی بر مبانی نظری بوده است. یافتهها و استدلالهای این مقاله حاکی از این است که امروزه بردگی با شکل و شرایط جدیدی اعمال میشود و شکاف بین کشورهای توسعهیافتۀ دیجیتالی متکی بر صنعت اطلاعات و خدمات و کشورهای غیردیجیتالی مبتنی بر منابع اولیه بهشدت افزایش یافته است.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280923220170219Iranian Post-Revolutionary Working-class Associational Powerقدرت سازمانی کارگران ایرانی در سالهای پس از انقلاب5155396186510.22059/jsr.2017.61865FAیوسفاباذریدانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهرانعلیرضاخیراللهیدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170611Union decline is one of the common characteristics of the world economies in the recent decades. This causes dramatic changes in the global <em>working-class associational power</em>. In this article, by using a documentary method, Iranian post-revolutionary working-class associational power has been studied in three spheres (production, exchange and politics). The results show that in <em>the sphere of production</em>, Iranian contemporary working-class is organized into three depended and limited works council forms including Islamic Works Council, Syndicates (Anjoman Senfi) and workers representatives. In <em>the sphere of exchange</em> they have been organized in the same trade unions (in regional and national levels) as those that have originated from the works council in the sphere of production. Furthermore, the results show that in <em>the sphere of politics</em> there was only one ideological and undemocratic labor party (Khaneh Karegar) which has permission to work after the revolution (1979). On the other hand, after Islamic revolution <em>trade union density</em> (membership) rate has been dramatically low. Finally, we can argue that the constant weakness of the working-class associational power has compatibility with the global union decline in <em>neoliberal order</em>.تشکلزدایی از نیروهای کار را میتوان یکی از ویژگیهای مشترک و اصلی نظامهای اقتصادی جهان در چند دهۀ اخیر بهحساب آورد؛ این مسئله باعث تحولات بسیار شدیدی در قدرت سازمانی و تشکیلاتی کارگران شده است و طبیعتاً سامان اقتصادی و رفاهی جوامع را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در این مقاله با استفاده از روش اسنادی، مسئلۀ قدرت سازمانی کارگران ایرانی در مقطع پس از انقلاب، در سه قلمرو تولید، مبادله و سیاست، موردبررسی قرار گرفته است و نتایج بهدستآمده، نشان از آن دارد که تشکلهای موجود در سطح کارگاهی (قلمرو تولید) شدیداً وابسته به دولت و کارفرمایان هستند و شرایط عضویت و حق انتخاب شدن در آنها آزادانه نیست؛ ساختار تشکلهای استانی و سراسریِ کارگران (قلمرو مبادله) نیز تفاوت معناداری با تشکلهای کارگاهی ندارد؛ وضعیت احزاب کارگری (قلمرو سیاست) هم با توجه به اینکه عملاً غیر از یک حزب شبهدولتی و غیردموکراتیک، هیچ حزب کارگری دیگری در ایران پس از انقلاب فعالیت نداشته است، از وضعیت تشکلهای کارگری بهتر نیست. غیر از این موارد، در بررسیهای آماری مشخص شد که گسترۀ پوششی تشکلهای یادشده، در میان کارگاهها و جمعیت کارگران کشور بسیار کوچک است و این تشکلها را نمیتوان سازماندهندۀ قدرت طبقاتی کارگران ایرانی بهحساب آورد. نهایتاً میتوان مدعی شد که ضعف مداوم قدرت سازمانی کارگران ایرانی در سالهای پس از انقلاب، با روند تشکلزدایی از نیروهای کار در سطح جهانی مطابقت تاریخی دارددانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280923220170219Importance of Subject and Action in German Idealistic Philosophy and Its Reflection in Marx’s Thought and Philosophyچگونگی اهمیت سوژه و کنش در فلسفهٔ ایدئالیستی آلمان و به تبع آن در اندیشهٔ مارکس5405666209310.22059/jsr.2017.62093FAسیدحمیدطالب زادهعضو هیئت علمی گروه فلسفهٔ دانشگاه تهرانمحمدصادقیانکارشناسی ارشد فلسفهٔ علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20160626In this article we are in pursuit of explaining the importance of subject in German idealism philosophy. We want to show the strong relevance of subject with action in idealist philosophers’ thoughts. One of the significant aims of the article is showing that Marx’s thought is exactly the continuance of the same tradition in idealism as to both subject and action play substantial role in Marx’s philosophy and thought. In another words, the central and main scheme of the article is showing the relation between Marx and German idealism philosophy addendum explaining the role of subject and action in his thought. In this article we claim Marx have trod in and continued German idealism philosophy; and although his thought has some differences with the mainstream of the tradition, but should be understood in terms of it. For demonstrating the mentioned claim, first we have scrutinized the importance of subject and its relation with action in thoughts of three landscape idealist philosophers Kant, Fichte, and Hegel; and then have showed the continuance of Marx’s thought in exactly the same trace in terms of explaining the reason of his divergence from Feuerbach.آنچه در این مقاله در صدد بیان آن هستیم، توضیح دربارهٔ اهمیت سوژه در فلسفهٔ ایدئالیسم آلمانی و پیوند وثیقی است که سوژه در اندیشهٔ هریک از فیلسوفان ایدئالیست با کنش دارد. سپس توضیح و تبیین این مطلب که آنچه در تفکر مارکس شاهد آن هستیم، دقیقاً به نوعی ادامهٔ همین سنت است، به نحوی که هم سوژه و هم کنش آن نقشی محوری و اساسی را در اندیشهٔ مارکس ایفا میکنند. به عبارت دیگر، ایده و طرح خاص این مقاله نشاندادن پیوند مارکس با فلسفهٔ ایدئالیسم آلمان، ذیل توضیح دربارهٔ نقش سوژه و کنش آن در اندیشهٔ وی است. آنچه اساس این مقاله را شکل میدهد طرح این ادعاست که مارکس در درون و ادامهٔ سنت فلسفهٔ ایدئالیستی آلمان گام برداشته است و تفکر وی امتدادی بر آن تفکر است، هرچند اختلافاتی نیز با آن دارد. بدین منظور اهمیت سوژه و پیوند آن با کنش را در تفکر و فلسفهٔ سه فیلسوف بزرگ ایدئالیست یعنی کانت، فیخته و هگل بررسی کرده و سپس نحوهٔ ادامه همین مسیر در تفکر مارکس را در ذیل توضیح دربارهٔ علت جدایی مارکس از فلسفهٔ فوئرباخ نشان خواهیم داد.دانشگاه تهرانمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)1010-280923220170219The Problematic rereading of Relationship
Between Power and Cultureبازخوانی پروبلماتیک نسبت قدرت و فرهنگ5675996220510.22059/jsr.2017.62205FAیارمحمدقاسمیدانشگاه ایلامفاطمههواس بیگیدانشجو دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20170118The purpose of this paper is presenting a new reading of relationship between power and culture in new society. According to this purpose and based on a theoretical analysis we tried to search the known approaches about the meaning of Power and culture and their relationship From the Past to the present century writer has been recognized three approaches about this relation according to typo logic approaches, first, conservational and formal, second, idealistic and theological which means neoconserrational and third, radical and critical. The conclusion of these arguments is that beyond Marx's idea (which believes culture is produced by Power and it Saves economical Profits) culture is produced by power, but for achieving other purposes like economic, social and cultural. In fact power seekers with manipulating, producing and reproducing of culture not only interested in continuity and strengthening of the economical profits but also interested in symbolic using of it which means symbolic capital and social prestige.هدف مقاله حاضر، ارائه یک خوانش جدید از رابطه قدرت و فرهنگ در جامعه نوین است. بر این اساس، تلاش گردیده بر مبنای یک توصیف مفهومی، رویکردهای متعارف در خصوص معانی قدرت و فرهنگ و نیز نسبت این دو سازه اجتماعی از گذشتههای دور تا آستانه قرن حاضر، پیجویی گردد. نگارندگان بر اساس یک سنخشناسی از رویکردها، سه رویکرد: اول، محافظهکارانه و رسمی. دوم، ایدهآلیستیک و الهیاتی و بنابراین نو محافظهکارانه و سوم رادیکال و انتقادی را در باب نسبت قدرت و فرهنگ، شناسایی نمودهاند. برآمد مجموعه بحثهای مطرحشده در نوشتار حاضر، این نتیجه کلی است که فراتر از ایده مارکس (که فرهنگ را دستپرورده سلطه و صرفاً به خاطر حفظ منافع اقتصادی میدانست)، فرهنگ همچون برساخته قدرت و مواد آن اما برای نیل به مقاصدی چون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. درواقع قدرتمندان با دستکاری، ایجاد و بازتولید فرهنگ علاوه بر استمرار و تحکیم منافع اقتصادی، به استفاده نمادین از آنکه همان کسب سرمایه نمادین و پرستیژ اجتماعی است، علاقهمندند.