In this paper we have tried to study the characteristics of ethnic – community culture of some parts of Azerbaijan in Iran with an emphasis on three elements of ethnic tourism, media, and food and their roles in development. We have taken a socio- anthropological approach. Our main argument is that ethnic marketing, as a means of strengthening cultural identity and economic development is an important issue to study. Azerbaijan region in Iran shares long borders with neighboring countries and ethnic people in the region are eager to preserve their ethnic and national cultures. In this paper our goal is to introduce the local elements in ethnic marketing and promote economic development and to identify goods at the local, national and global levels.
· رجبزاده، احمد. 1381. رفتارهای فرهنگی ایرانیان. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
· سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.1382.قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (83 ـ 1379). تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
· سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.1383.بخشنامه بودجه سال 1384 کل کشور. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
· سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور. 1383. ماده واحده و تبصرههای قانون بودجه سال 1383 کل کشور. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
· سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور. 1382. ماده واحده و تبصرههای قانون بودجه سال 1382 کل کشور. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
· شهشهانی، سهیلا. 1383. مجموع مقالات انسانشناسی. تهران: آگاه.
· عاملی، سعید رضا. 1383. جهانی شدنها: مفاهیم و نظریهها. ارغنون 24.
· فکوهی، ناصر. 1384. فرهنگ ملی، فرهنگهای قومی – محلی و جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
· مرکز آمار ایران.1381. سالنامه آماری کشور. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
· الوانی، مهدی و زهره دهدشتی شاهرخ. 1373. اصول و مبانی جهانگردی. تهران: بنیاد مستضعفان و جانبازان.
· وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.1382. گزارش فرهنگی کشور. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
· فکوهی، ناصر. 1383. انسانشناسی خوراک با نگاهی به مفهوم غذاهای قومی– جماعتی. همایش خوراک و فرهنگ. تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.
· Appadurai, A. 1990. Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy. in Theory. Culture and Society 7:295-310.
· Arce, A. and N. long. 2000. Reconfiguring modernity and development from an anthropological perspective. In anthropology development and modernity. arce & long (eds). 1-31. London. Routledge.
· Bourdieu. P.1984. Distinction:A Social Critigue Of The Judgment Of Taste. Cambridge.MA: Harvard university press.
· Hobsbawm .E. and T. Ranger. (eds). 1983. The Invention Of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
· Hannerz, u. 1990. Cosmopolitans and Locals in World Culture. In global cultur:Nationalism, Globalization and Modernity. M. Featherstone (eds). 237-251.
· London. Sage.
· Morineau, M. 1996. Anthropologie Historique- Histoire de l’alimentation. In Encyclopédie Universalis.
· Martinon, J. P. 1980. Gastronomie. In Encyclopédie Universalis. Supplement. 4: 641-644.
· Pottier, J. 2000. Food. In Encyclopedia of Social and Cultural Anthropology. Barnard, A., Spencer, J. (eds). 361-370. London and New York. Routledge.
· Rabertson, R. 1992. Globalization: Social Theory and Global Culture. London: Sage.
· World Trade Organization. 2007. International trade statistics. Geneva. Switzerland.
· World Trade Organization. 2007. International trade statistics. Geneva. Switzerland