Iranian students’ Uses and Gratifications of Television, Satellite and Internet

Document Type : علمی وپزوهشی

Authors

Abstract

In the present paper, the authors have attempted to explore Iranian students’ usese and gratifications of television, satellite channels and Internet.  Based on the theory of uses and gratifications, there is a competition among media to satisfy audiences’ needs, and we are aimed at comparing the extent of uses and gratifications of these three media by Iranian students. Students’ gratifications of media are measured by Katz’s Model in four aspects including awareness, social mutual action, personal identity and calmness/recreation. The findings indicate that the extent of students’ uses and gratifications on Internet is higher than other media. Internet has been able to meet all the above mentioned categories. Students’ gratifications on satellite channels is more in calmness/recreation need, while the scores on using televisions are not so high for any mentioned needs. It is indicated that 72% of Iranian students use television programs while this figure is 54% for satellite channels and 83% for Internet. The findings of correlation tests indicate that there is a positive correlation between uses and gratifications of all three media.

Keywords


  1. کتاب‌نامه‌ی فارسی

    1. بهار، مهری و حاجی‌محمدی، علی. (1387). «دانشجویان دانشگاه تهران و استفاده از اینترنت: مطالعه‌ی بهره‌وری و خرسندی». فصلنامه‌ی ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. سال سوم. شماره‌ی 10: 186-163.
    2. تقوی، نعمت الله. صباغ، صمد و بابایی اونبربگلو، لطف‌الله. (1388). «عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیله‌سوار به برنامه‌های تلویزیونی جمهوری آذربایجان». فصلنامه‌ی جامعه‌شناسی. سال اول. شماره‌ی دوم: 97-77.
    3. دواس، دی. ای. (۱۳۹۱). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. چاپ هفتم. ترجمه‌ی هوشنگ نایبی. تهران: نی.
    4. رضوی‏زاده، نورالدین. (1386). بررسی تأثیر مصرف رسانه‌ها بر سبک زندگی ساکنان تهران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
    5. ریاحی، محمد اسماعیل. علیوردی‌نیا،‌ اکبر و مرضیه، حقگویی اصفهانی. (1389). «زنان و سریال‌های تلویزیونی: سنجش انگیزه‌های تماشا و میزان رضایت‌مندی». فصلنامه‌ی زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان). دوره‌ی 8. شماره‌ی 1: 77-53.
    6. شهابی، محمود و جهانگردی، مجتبی. (1387). «خاست‌گاه اجتماعی الگوهای استفاده از تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در میان مخاطبان تهرانی». فصلنامه‌ی تحقیقات فرهنگی. سال اول، شماره‌ی 2: 55-23.
    7. فیسک، جان. (1381). «فرهنگ و ایدئولوژی». ترجمه‌ی مژگان برومند. فصلنامه‌ی ارغنون. ش20.
    8. متانی، مهرداد. حسن‏زاده، رمضان و فرهنگی، علی‌اکبر. (1392). «نگرش مخاطبان قائم‌شهری به شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌‌ای». فصلنامه‌ی فرهنگ-ارتباطات. سال 14. ش 21:  156-129.
    9. مک‌کوائیل، لوئیس. (۱۳۸۷). مخاطب‌شناسی. ترجمه‌ی پرویز اجلالی. تهران: مرکز مطالعات و توسعه‌ی رسانه‌ها.

    10. مهدی‌زاده، سید محمد. (1389). نظریه‌های رسانه؛ اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی. تهران: همشهری.

    11. نصرالهی، صادق و همایون، محمد هادی. (1390). «تبیین بنیان‌های نظری حاکم بر ارزش‌‌‌های خبری و نظریه‌ی استفاده و خشنودی؛ مقدمه‌ای بر مطالعه‌ی بومی خبر». فصلنامه‌ی دین و ارتباطات. سال نوزدهم. ش 1 (پیاپی 41): 229-195.

    12. نیکو، مینو. (1381). شناخت مخاطب با رویکرد استفاده و رضامندی. با همکاری وازگن سرکیسیان، ایما سعیدیان، سعادت شیخ. تهران: سروش. 

    13. سهراب‌زاده، مهران و عبدی، عباس. (1371). «بهره‌مندی مردم تهران از مطبوعات». فصلنامه‌ی رسانه. ش 10.

    14. سورین، ورنر و تانکارد، جیمز. (۱۳۸۹). نظریه‌های ارتباطات.‌ ترجمه‌ی علیرضا دهقان. تهران: دانشگاه تهران.

    کتاب‌نامه‌ی لاتین

    1. Baran, S. J., Davis, D. K. (2011). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment, and Future. Wadsworth series in Mass Communication and Journalism. Wadsworth: Cengage Learning. 
    2. Katz, E. & Blumler, J.G & Gurevitch, M. (1973-1974). “Uses and Gratifications Research”. The Public Opinion Quarterly. Vol. 37. No. 4. Winter.
    3. Katz, E. & Gurevitch, M. & Hass, H. (1973). “On the Use of Mass Media for Important Things”. American Socological Review. 38: 164-81.
    4. Littlejohn, S. W. & Foss, K. A. (2009). Encyclopedia of Communication Theory. London: Sage.
    5. Mcquail, D. & Blumler J.G & Brown J.R (1972). “The Telvision Audience: A Revised Perspective”. In D. Mcquail (Ed). Sociology of Mass Communications. pp. 135-165. Harmondsworth: Penguin. 
    6. Sanjit Kumar, R. (2009). Internet Uses and Gratifications: A Survey in Indian Context. Andhra Pradesh: ICFAI Business School
    7. Smock, D. Andrew & Ellison, B. Nicole (2011). “Facebook as Toolkit: A Uses and Gratification Approach to Unbundling Feature Use”. Cliff Lampe & Donghee Yvette Wohn. Computers in Human Behaviour. No. 27. PP. 2322-2329.
    8. Wang Zheng, Tcherney John M. (2012). “A Dynamic Longitudinal Examination of Social Media Use, Needs and Gratification”. Tylor Solloway. Journal of Computers in Human Behavior. No. 28: 1829-1839.