Breaking Taboos, the Main Strategy for attracting Audience in Iranian Cinema

Document Type : علمی وپزوهشی

Authors

Abstract

Drawing on the importance of economy in new media, this essay introduces taboo-breaking as the main strategy of Iranian filmmakers for attracting audience. In the course of reviewing 25 bestselling Iranian movies from early 1990s to 2014, some signs and indications of breaking taboos were traced. This essay applied qualitative approach; first movies were analyzed by applying semiotic narration analysis, then taboo-breaking categories were extracted and analyzed through thematic analysis strategy. Through purposive sampling, five movies were selected from all the Iranian movies produced from early 1990s to 2014..

Keywords


  • ایمان، محمدتقی. 1390. مبانی پارادایمی روش­های تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  • بیچرانلو، عبدالله. 1389. سینمای ایران در تقابل با ماهواره، تلویزیون و ویدئو. نامه‌ی پژوهش فرهنگی. شماره‌ی 9.
  • ترادگیل،‌ پیتر. 1376. زبان‌شناسی اجتماعی؛ درآمدی بر زبان و جامعه.‌ ترجمه‌ی محمد طباطبایی.‌ تهران: نشر آگه.
  • حسین­نژاد،‌ محمدعلی. 1386.‌ پژوهش‌نامه‌ی سینما.‌ تهران: پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات.
  • سفیری،‌ خدیجه. 1387. ‌روش تحقیق کیفی. تهران:‌ انتشارات پویش.
  • محمدپور، احمد. 1390. روش تحقیق کیفی: ضد روش 2. تهران: جامعه­شناسان.
  • فرهنگی، علی­اکبر، علیرضا قراگوزلو و سیاوش صلواتیان. 1389. توجه؛ حکم‌رانی جدید در اقتصاد رسانه. فصل‌نامه‌ی پژوهش‌های ارتباطی. شماره‌ی 63.
    • Allen, R. 2004. Psychoanalytic Film Theory. In T. Miller and R. Stam. (Eds.) A Companion to Film Theory. Oxford: Blackwell Publishing.
    • Denzin, N. K. 1970. The Research Act in Sociology. Chicago: Aldine.
    • Finney, A. 2010. The International Film Business: a Market Guide beyond Hollywood. London: Routledge.
    • Freud, S. 2004. Totem and Taboo; Some Points of Agreement between the Mental Lives of Savages and Neurotics. Taylor & Francis e-Library.
    • 12.sourehcinema.com