- ابراهیم، احترام؛ بهشتی، سعید و کشاورز، سوسن. (1389). بررسی اندیشههای تربیتی دریدا و نقد آن. رویکردهای نوین آموزشی. 5(1)، 147-168
- ابراهیمی مینق، جعفر؛ امیری، محمد و عامری، مهدی. (1386). مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی (آراء و نظریهها). پژوهشنامه علوم اجتماعی، 1(4)، 66-86
- اسگندرپور، فاطمه. (1392). تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایه سوم ابتدایی از منظر مؤلفههای آموزش چند فرهنگی. همایش ملی آموزشوپرورش چند فرهنگی، دوم اسفندماه 1392، ارومیه
- اسلاتری، پاتریک. (2006). برنامهریزی درسی در عصر پستمدرن (ترجمه صمد ایزدی؛ مصطفی قادری و فاطمه حسینی). (1393). تهران: آوای نور
- اماناللهی بهاروند، سکندر. (1380). بررسی علل گونه گونی قومی در ایران از دیدگاه انسانشناسی. فصلنامه مطالعات ملی، 3(9)، 14-34
- امینی، محمد. (1391). تبیین برنامه درسی چند فرهنگی و چگونگی اجرای آن در نظام برنامهریزی درسی ایران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 7 (26)، 11-32
- ایمان، محمدتقی و نو شادی، محمود رضا. (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3(2)، 15-44
- بابلی بهمئی، عزیزالله؛ یارمحمدیان، محمدحسین و یوزباشی، زهرا. (1392) تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم بر اساس شاخص (مؤلفه) های چند فرهنگی مستخرج از اسناد بالادستی. همایش ملی آموزشوپرورش چند فرهنگی، دوم اسفندماه 1392، ارومیه
- باقری، خسرو (1375). تعلیم و تربیت در منظر پستمدرنیسم، فصلنامه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، شماره 4-1، ص 83-63
- بیرمی پور، علی؛ بختیار نصرآبادی، حسنعلی و هاشمی، سید حسن. (1389). پستمدرن و اصلاحات برنامه درسی. رویکردهای نوین آموزشی، 5(1)، 31-64
- پورشافعی، هادی و آذین، ناهید. (1388). پستمدرنیسم و دلالتهای آن در تربیت دینی. اسلام و پژوهشهای تربیتی. 1(2)، 5-60
- تقی پور ظهیر، علی. (1392). برنامهریزی درسی برای مدارس ابتدایی در هزاره سوم. تهران: آگاه
- تقی لو، فرامرز. (1386). تنوع قومی، سیاست چندفرهنگی و الگوی شهروندی: بررسی موردی ایران معاصر. فصلنامه مطالعات راهبردی، 10(1)، 10-31
- حاجیانی، ابراهیم. (1383). «مسئله وحدت ملی و الگوی سیاست قومی در ایران". مجموعه مقالات مسائل اجتماعی ایران، انجمن جامعهشناسی ایران
- حمیدی زاده، کتایون؛ ملکی، حسن؛ شیری، محمد و شیری، فاطمه. (1392). بررسی جایگاه برنامه درسی چند فرهنگی در کتابهای درسی (ادبیات، تاریخ و تعلیمات اجتماعی) دوره راهنمایی سال تحصیلی 1390-1391. همایش ملی آموزشوپرورش چند فرهنگی، دوم اسفندماه 1392، ارومیه
- خسروی، محبوبه. (1387). آموزش چند فرهنگی، الزامی برای جهانیشدن آموزش. همایش جهانیشدن و بومی ماندن برنامه درسی؛ چالشها و فرصتها. هشتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، مازندران. 8 و 9 آبان
- دهقانی اشکذری، محمدرضا و رحیمی زارچی، محمدرضا. (1390). پوشش ایرانیان در بستر تاریخ و تحلیل تطبیقی با فرنگ اسلامی. سومین کنفرانس ملی مهندسی نساجی و پوشاک، اردیبهشت 1390، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
- رحمانی، عذرا؛ فقیهی، علیرضا؛ حسینی مهر، علی و سرمدی، محمدرضا. (1395). اعتبارسنجی مؤلفههای آموزش چند فرهنگی برای طرح در دوره ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(4)، 233-250
- رضاپور قوشچی، محمد و نادری، محمود. (1393). جهانیشدن و تکثرگرایی قومی در ایران؛ چالشها و فرصتها. فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن، 5(14)، 56-91
- رضایی، محمد و غلامرضا کاشی، محمدجواد. (1384). چالشهای بازتولید هژمونی دولت از طریق گفتمان مدرسه. مجله جامعهشناسی ایران.6(4)، 34-58
- سید امامی، کاووس. (1387). هویتهای قومی از کجا برمیخیزند؟ مروری بر نظریههای اصلی. فصلنامه خط اول، 2(7)، 16-32
- شارع پور، محمود. (1392). جامعهشناسی آموزشوپرورش. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وابسته به اوقاف و امور خیریه. (کتاب اصلی در سال 1383 چاپشده است)
- صادقی، علیرضا. (1389). بررسی سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد آموزش چند فرهنگی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 5 (18)، 190-215
- صادقی، علیرضا. (1390). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیتمعلم چند فرهنگی ایران، رساله دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
- صادقی، علیرضا. (1391). ویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامه درسی چند فرهنگی در ایران؛ بررسی چالشها و ارائه راهکارها. راهبرد فرهنگ، (17 و 18)
- صالحی امیری، سید رضا. (1389). انسجام ملی و تنوع فرهنگی. تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک
- عبدلی سلطان احمدی، جواد؛ نادری، عزتالله؛ شریعتمداری، علی و سیف نراقی، مریم. (1395). نگاهی به آموزش چند فرهنگی در کتابهای ادبیات فارسی، بهارستان سخن (فصلنامه علمی- پژوهشی ادبیات فارسی)، 13(132)، 235-252
- عزیزی، نعمتالله؛ بلندهمتان، کیوان و سلطانی، مسعود. (1389). بررسی وضعیت آموزش چند فرهنگی در مراکز تربیتمعلم شهر سنندج از منظر دانشجویان. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 3(2)، 55-78
- علی پور، نسرین و علی پور لیلا. (1395). آموزش چند فرهنگی و قومیت در برنامه درسی. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2(11)، 167-182
- فاضلی، نعمتالله. (1390). مردمنگاری آموزش. تهران: انتشارات علمی
- فاضلی، نعمت الله و قلیچ، مرتضی. (1392). نگرشی نو به سیاست فرهنگی. تهران: تیسا
- فتحی واجارگاه، کورش. (1392). برنامه درسی بهسوی هویتهای جدید. تهران: آییژ
- فرخی نژاد، پریسا. (1395). بررسی تأثیر پستمدرنیسم بر تحولات فرهنگی و اجتماعی. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2(12)، 25-36
- فرمهینی فراهانی، محسن. (1389). پستمدرنیسم و تعلیم و تربیت. تهران: آییژ
- قادری، مصطفی. (1389). نظریه انتقادی تعلیم و تربیت: نقد برنامه درسی مدرنیته و سرمایهداری متأخر. تهران: دانش پژوه
- قادری، مصطفی وکرم کار، سودا. (1393). برنامه درسی و فرهنگ؛ رویاروییها و به هم آوری ها. تهران: آوای نور
- قاسمی، یارمحمد. (1395). پی جویی خاستگاههای ستیز اجتماعی. مجموعه مقالات همایش ملی اخلاق مهار جنگ، اخلاق صلح، اخلاق عفو و دوستی، 21 و 22 اردیبهشتماه 1395، شیراز
- قربان نژاد، ناهید و عبدلی سلطان احمدی، جواد. (1392). بررسی جایگاه نمادهای آموزش چند فرهنگی در کتابهای درسی بخوانیم پایه چهار و ششم ابتدایی در سال تحصیلی 91-92. همایش ملی آموزشوپرورش چند فرهنگی، 2 اسفندماه 1392، ارومیه
- کهنه پوشی، سید مصلح و کهنه پوشی، سید حامد. (1388). تحلیل محتوای مفهوم هویت کتابهای درسی جامعهشناسی 1 و 2(رشتهی ادبیات و علوم انسانی دورهی متوسطه). فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 4(13 و 14)، 125-140
- گرامشی، آنتونیو. (1971). دولت و جامعه مدنی (ترجمه عباس میلانی). (1383). تهران: اختران
- گوتک، جرالد آل. (1997). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. (ترجمه محمدجعفر پاکسرشت). (1389). تهران: سمت
- محرابی، علیرضا و یونسی، علی. (1387). تنوع قومی و انسجام ملی در ایران؛ فرصتها، چالش و راهبردها. مجله مطالعات میان فرهنگی، 3(7)، 41-70
- مکرونی، گلاله و بلندهمتان، کیوان. (1393). آموزش چند فرهنگی در کتابهای درسی دورهٔ ابتدایی. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(21)، 73-92
- مهرمحمدی، محمود. (1393). فرهنگهای برنامه درسی (نظریهها). تهران: سمت
- میلنر، آندرو و براویت، جف. (2002). درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر (ترجمه جمال محمدی). (1385). تهران: ققنوس
- نوربخش، یونس. (1387). فرهنگ و قومیت مدلی برای ارتباطات فرهنگی در ایران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 1(4)، 67-78
- نیک نفس، سعید و علیآبادی، خدیجه. (1392). نقش تحلیل محتوا در فرایند آموزش و طراحی کتابهای درسی. مجله جهانی رسانه، 8(2)، 124-150
- نیکنام، زهرا؛ مهرمحمدی، محمود؛ فاضلی، نعمتالله و فردانش، هاشم. (1390). آموزش علوم تجربی و فرهنگ: تبیین انسانشناختی یادگیری علوم تجربی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 5، (20)، 8-36
- وفایی، رضا و سبحانی نژاد، مهدی. (1394). مؤلفههای آموزش چند فرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی. دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 3(5)، 111-128.
- Allan.L (1983), 'A Selective Annotated Bibliography of Multiculturalism'.Social Alternatives, 3(3), 65-72.
- Apple, M. (2004). Ideology and Curriculum. New York andLondon, RoutledgeFlamer.
- Arellano, J. (2011). The Use of Multicultural Literature in Elementary Classrooms: Teaching Acceptance and Understanding of Different Races, Ethnicities, and Cultures. A research paper, The Graduate School, University of Wisconsin-Stout.
- Arslan, H. (2009). Educational Policy vs. Culturally Sensitive Programs in Turkish Educationa. International Journal of Progressive Education, 5 (2).
- Banks,J, A. (1993). Multicultural Education: Development, Dimensions, and Challenges. The Phi Delta Kappan. 75(1), 22-28.
- Bloemraad, I. (2007). Unity IN Diversity? Bridging Models of Multiculturalism and Immigrant Integration.Du Bois Review, 4(2), 317-336.
- Christina Abdullah, A. (2009). Multicultural Education in Early Childhood: Issues and Challenges.Journal of International Cooperation in Education, 12 (1), 159 – 175.
- Derrida, G. (1978). Writing and Defference.Chicago, university of Chicago press.
- Feinberg, W. (1996). The Goals of Multicultural Education: A Critical Re-evaluation. Philosophy of education, 182/189.
- Hinton, S. (2011). Ethnic Diversity, National Unity and Multicultural Education in China. US-China Education Review 5,726-739. Earlier title: US-China Education Review, ISSN 1548-6613.
- Howard, T.C. (2010).Why race and culture matter in schools: Closing the achievement gap in America's classrooms. New York, NY: Teachers College Press. C 3: Culture, & Ch. 4: Culturally Responsive Pedagogy.
- Lipscomb, M. (2007)."Drrida Jacques» in Goerge Ritzer(ed) the black well encyclopedia of sociology, Oxford.
- Meira, L. (2010). Mapping Multicultural Education. In The Oxford Handbook of Philosophy of Education, ed. Harvey Siegel, 428-450. Oxford; New York: Oxford University Press.
- Şahin, I. (2001). Cultural responsiveness of school curriculum and students’ failure in Turkey. Interchange. Unpublished Manuscript. University of Kocaeli.
- Şahin, I. Gülmez, Y. (2000). Social sources of failure in education; the case in east and southeast Turkey, Social Indicators Research, 49. The Netherlands: Kluver Academic Publishers.
- Sestito. R. (1982).
The Politics of Multiculturalism, the Centre for Independent Studies, Sydney, New South Wales (
ISBN 0-949769-06-1).
- Smith, D.N. (1996).The social construction of enemies.Jews and the representation of Evil, Sociological Theory, 14 (3):203-240.
- Supriadi, D. (1999). Restructuring the Schoolbook Provision System in Indonesia: Some Recent Initiatives. Education Policy Analysis Archives, 7(7).
- Swartout, Deanna M. (2005).Multicultural education curriculum. Encyclopedia of Children’s Health. Available at: http://www.healthofchildren.com.