برگر، پیترلودویگ؛ برگر، بریجت و کلنر، هانسفرید (1394). ذهن بیخانمان: نوسازی و آگاهی. ترجمة محمد ساوجی. تهران: نشر نی.
بُژه، دیوید ام (1388). تحلیل روایت و پیشاروایت. ترجمة حسن محدّثی گیلوائی، تهران: دفتر مطالعات و توسعة رسانهها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
حسنی، محمد. (1395). بررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی. دوفصلنامة علمی- پژوهشی تربیت اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دورة بهاروتابستان،(28-1). 28-1.
تصدّیکاری، علی. (1388). نقدی بر عملکرد انسان از دیدگاه هابز و روسو با نگرش جامعهشناسی. چاپ دوم. تهران: نشر دانشپرور.
دورانت، ویلیام جیمز. (1385). مجموعه تاریخ تمدن، جلد نخست-مشرق زمین گاهوارة تمدن. ترجمه و ویراستاری احمد آرام، محمود مصاحب و گروه همکاران. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
رحمانپور، محمد، و میرشاهجعفری، سیّدابراهیم. (1395). آسیبهای تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامهریزی درسی. فصلنامة علمی پژوهشی در مسائل تعلیموتربیت اسلامی. دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دورة پاییز، صص 52-31.
شفرز، برنهارد. (1383). مبانی جامعهشناسی جوانان. ترجمة کرامتالله راسخ. تهران: نشرنی.
کرسول، جان دبلیو (1394). طرح پژوهش (رویکردهای کمّی، کیفی و شیوه ترکیبی). ترجمة حسن داناییفرد و علی صالحی، تهران: ناشر کتاب مهربان.
گولد، جولیوس، و کولب، ویلیام ل. و گروه همکاران (1384). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمة محمدجواد زاهدی و گروه همکاران. تهران: انتشارات مازیار.
فلیک، اووه (1387). درآمدی بر پژوهش کیفی. ترجمة هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
محدّثیگیلوائی، حسن. (1397). روایت ایرانی جامعهشناسی دین- جلد یکم، مبانی. چاپ دوم، تهران: انتشارات تیسا.
محمودی، سیروس. (1397). آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان دوره متوسطه دوم از نظر دبیران معارف اسلامی و مشاوران مدارس. فصلنامه علمی تخصصی رهیافت فرهنگ دینی. دورة پاییز، صص 105-90.
میرزایی، خلیل. (1396). کیفی پژوهی - پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامهنویسی. چاپ دوم، تهران: نشر فوژان.
خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا». (09/10/1400). حذف دروس اسلامی در مدارس عربستان:
Alexandrowicz, Viviana. (2021). School of Leadership and Education Sciences (ESL) and Cultures Resource Teachers & Tutors "Saudi Arabian". University of San Diego. USA. Publisher Online. Internet: https://sites.sandiego.edu/esl/saudi-arabian/ (12/03/2021).
Asrori, Achmad (2016). Contemporary Religious Education Model on the Challenge of Indonesian Multiculturalism. Journal of Indonesian Islam, Volume 10, Number 02, December.
Berger, P. L., & Berger, B., &Hansfried, K. (2015). The Homeless Mind; Modernization and consciousness. Translated by M. Saveji. Tehran, Iran: Publishing Nay. (In Persian).
Boje, David M. (2009). Narrative Methods for Organizational & Communication Research. Translated by H. Mohaddesi Gilvaee Tehran, Iran: Publishing Office of Media Studies and Development-Ministry of Culture and Islamic Guidance. (In Persian).
Creswell, John W. (2012) Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches Translated by Hasan DanaeeFard & Ali Salehi. Tehran, Iran: Publishing Mehraban. (In Persian).
Durant. William. James. (2006). Our Oriental Heritage (Being a History of Civilization In Egypt and…). Translated by Ahmad Aram, Askari Pashaei and Amirhossein Arianpour. Tehran, Iran: Publishing elmifarhangi. (In Persian).
Flick, Uwe. (2008). An Introduction to Qualitative Research. Translated by H. Jalili. Tehran, Iran: Publishing Nay. (In Persian).
Gearon, Liam (2014). The Paradigms of Contemporary Religious Education. Journal for the Study of Religion 27,1 (2014) 52 - 81. ISSN 1011-7601.
Grace, Gerald. (2003). First and Foremost, the Church Offers Its Educational Service to the poor': Class, Inequality and Catholic Schooling in Contemporary Contexts. International Studies in Sociology of Education. Volume 13, Number 1, Routledge. Published online: 4 Mar 2011.
Gould, Julius and Kolb, William L. (2005). A Dictionary of the Social Sciences. Translated by M. J. Zahedi Mazandarani and et. al. Tehran, Iran: Publishing Maaziar. (In Persian).
Kwon, Okyun. (2003). Buddhist and Protestant Korean Immigrants: Religious Beliefs and Socioeconomic Aspects of Life. LFB Scholarly Publishing LLC.
Mahmoudi, Sirus. (2018). Pathology of religious education of secondary school students from Islamic schools and school counselors. Volume 1, Issue 3. Pp 90-105 (in Persian).
Mirzaei, Khalil. (2016). Qualitative Researching: Research, Researching & Writing. Two-volume set. Tehran, Iran: Publishing fozhan. (in Persian).
Mohaddesi Gilvaee, Hassan. (2018). Iranian Narrative of Sociology of Religion - Basics. Volume 1, Tehran, Iran: Publishing Teesa. (in Persian).
Rahmanpour, Mohammad & Mir-Shah Jafari, Seyed Ebrahim. (2016). Harms of Religious Education and Providing Appropriate Solutions from the Perspective of Relevant Thinkers with the Curriculum Planning Approach. Scientific research Quarterly about Islamic Education Problems. Imam Hossein University. Volume Autumn, Issue 3. Pp 31-52. (in Persian).
Schafers, Bernhard. (2021). Sociology of Youth-Baisic. Translated by K. A. Rasekh. Tehran, Iran: Publishing Nay. (In Persian).
Tassaddi Kaari, Ali. (2009). A Critic of Human Perforamance with the Perspective of Thomas Hobbes and-Jean Jacques Roussrau from the Attitude of Sociology. Tehran, Iran: Publishing Daaneshparvar. (in Persian).