Analysis of mother tongue adherence among Turkic, Kurdish and Lor ethnicities

Document Type : علمی وپزوهشی

Authors

1 Member of the faculty of Sociology Department of Tarbiat Modares University, Tehran, iran

2 M.A degree in sociology

10.22059/jsr.2024.342438.1764

Abstract

The purpose of this study is to measure and compare the degree of adherence to the mother tongue between the three ethnicities of Turks, Kurds and Lors, and to identify the factors that explain the differences in the degree of adherence of different ethnic groups to the mother tongue. For this purpose, a questionnaire was distributed among a sample population of 300 people, equal to 100 students of Turkish, Kurdish and Lori who were studying at Tarbiat Modares University. These indicators were used among the three ethnicities of Turks, Kurds and Lors. The results show that the level of adherence and attitude of the Lor people towards their mother tongue is significantly different from that of the two ethnic groups, Kurds and Turks. Although the Lors have less adherence to their mother tongue than the Turks and Kurds, but their tendency towards ethnic identity has been as great as theirs. Therefore, it can be concluded that the degree of adherence to the mother tongue is influenced by the amount of objective opportunities that a language provides for its speakers in order to communicate more and improve the economic and social situation, rather than being influenced by mental factors such as ethnic identity. Both Kurdish and Turkish, as languages belonging to foreign language communities, provide more opportunities for their speakers than Lori, which is limited to the borders of Iran; As a result, speakers have a more positive attitude towards these languages and a greater degree of adherence.

Keywords


امان الهی بهاروند، اسکندر (1393). قوم لر: پژوهشی درباره پیوستگی قومی و پراکندگی جغرافیایی لرها در ایران، تهران، آگه.
بشیرنژاد، حسن (1379). بررسی جایگاه و کاربرد زبان فارسی و مازندرانی در میان دانش‌آموزان و معلمان دوره متوسطه شهرستان آمل، پایان‌نامه کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبایی.
بشیرنژاد، حسن (۱۳۸۶). زبان مازندرانی: جایگاه، کاربرد و نگرش گویشوران در مازندران، رساله دکترا، تهران: دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی.
ترادگیل، پیتر (1376). زبان‌شناسی اجتماعی. ترجمه محمد طباطبایی، تهران: انتشارات آگاه.
داوری اردکانی، نگار (1392). جامعه‌شناسی زبان، چاپ اول، تهران، انتشارات جامعه‌شناسان.
ذوالفقاری، سیما (1376). گویش بختیاری، بقا یا زوال؟ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی.
ساعی، علی (1395). روش تحقیق در علوم اجتماعی: با رهیافت عقلانیت انتقادی، تهران: انتشارات سمت.
صفایی‌اصل، اسماعیل (1383). بررسی نگرش دانش‌آموزان دوزبانه شهر مرند نسبت به کاربرد زبان فارسی با تکیه بر جنسیت و طبقه اجتماعی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبایی.
صفایی‌اصل، اسماعیل و آرام، یوسف (1395). حفظ یا تغییر زبان؟، فصلنامه ادبیات و زبان­های محلی ایران، شماره 15.
عبداله، عبدالمطلب (1395). بررسی میزان توجه به مولفه‌های هویت قومی و ملی در بین دانشجویان کرد و آذری در دانشگاه‌های تهران، فصلنامه پژوهش‌های راهبردی سیاست، سال چهارم، شماره شانزدهم.
کیخائی، یحیی (۱۳۸۹). بررسی نگرش زبانی در محیط­های دو زبانه در بین گویشوران زبان­های در حال انقراض، رساله دکترا، تهران: دانشکده ادبیات و زبان­های خارجی دانشگاه تهران.
مدینا، خوسه (1968). زبان: مفاهیم بنیادی در فلسفه، مترجم: محمود کریمی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
محمدزاده، فاطمه (1390). بررسی ریشه‌های اجتماعی تطور و شکل‌گیری زبان فعلی مردم آذربایجان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه مازندران.
مشایخ، طاهره (1382). بررسی کاربرد فارسی و گیلکی در میان دانش‌آموزان دوره پیش­دانشگاهی و والدین آن­ها در شهر رشت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مهری،کریم و مهری، رضا (1395). چگونگی تغییر زبان گفتاری از ترکی به فارسی در گذشته و مقاومت در مقابل تغییر در حال حاضر، مطالعات فرهنگ و ارتباطات، شماره 35.
میرزایی، حسین و قربان‌پور، سجاد (1392). بررسی عوامل مرتبط با هویت ملی و هویت قومی، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال سوم، شماره نهم.
نساج، حمید (1387). جهانی شدن و هویت اقوام ایرانی (با تاکید بر مولفه‌های زبان و آداب و رسوم)، دوفصلنامه تخصصی پژوهش سیاست نظری، شماره پنجم.
 
Clingingsmith, David (2006), “Bilingualism, Language Shift, and Economic Development in India 1931-1961, Department of Economics, USA: Harvard University:1-40.
Habtoor, H. A. (2012), “Language maintenance and language shift among second generation Tigrinya-speaking Eritrean immigrants in Saudi Arabia", Theory and Practice in Language Studies, Vol. 2, No. 5, pp. 945-955.
Umaña-Taylor& Yazedjian, A. (2006). Generational Differences and Similarities among Puerto Rican. And Mexican mothers experiences with familial ethnic Socialization. Journal of Social and Personal Relationships, Vol.2.
 Umana-Taylor, A. J. (2008). "A Longitudinal Examination of Latino Adolescents' Ethnic Identity, Coping with Discrimination, and Self-esteem", Journal of Adolescence. Vol. 28, No. 1: 16-50.
Xia,N.(1992), "maintenance of the Chinese language  in the united states", the bilingual Review, vol,17,N, 3, pp.195-209.
Anonby, E. J. (2003). Update on Luri: How Many Languages?. Journal of the Royal Asiatic Society, 13 (2), 171-197.
Mackinnon,C (2011). “Lori dialects”. Encyclopædia Iranica 18. New York: Center for Iranian Studies, Columbia University.