پیدایش گفتمان عقب ماندگی در ایران.

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 دکتری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

10.22059/jsr.2024.362524.1883

چکیده

در این مقاله، با استفاده از چارچوب نظری - روشیِ تبارشناسانۀ فوکو، چگونگیِ پیدایشِ گفتمانِ عقب‌ ماندگی به مثابۀ هسته های سامان بخشِ نظامِ قدرت- دانش در ایران را از طریق پیوندِ مفاهیم، موضوعات و راهبردها، مطمح نظر قرار داده ایم. فریدون آدمیت، به ‌مثابه کارگزار و حاملِ اصلیِ «گفتمان عقب ‌ماندگی»، با دسترسیِ منحصرانه و تصادفی ای که در دهه‌های 1340 و 1350 ش. به مکتوبات، نوشته‌ها و آثارِ ناسیونالیست های رمانتیکِ ایرانی (میرزا فتحعلی آخوندزاده و میرزا آقاخان کرمانی) پیدا می‌کند و با تأکید، استفاده و استنادِ همدلانه به آثار و بیانِ پارادوکسیکال و دوگانۀ این دو منورالفکرِ متقدمِ پیشامشروطه که شاملِ ترکیبی [معجونی] از متون ایدئولوژیکِ دساتیریِ [آسمانی] آذر کیوانیان (هم عصرِ صفویان) و آموزه‌های ناشی از آن که بدل به یک ایدئولوژی التقاطی ای گشت، با محوریتِ تأکید بر «ایران باستان»، «عرب ستیزی» [بخوانید اسلام‌ستیزی]، «پارسی نویسی» و «برتریِ نژادی» مشخصاً «نژاد آریایی» ، با درهم ریختن نظمِ گفتاری مستقرِ پیشین در سنتِ تاریخ‌نگاری ایران، گفتاری نوپدید آورد و از خلالِ این گفتارها، مفهوم فربۀ عقب‌ماندگی، یک اسلوب بیانی مشخص و منسجم پیدا می‌کند، مفاهیم و موضوعات آن متعین می‌گردد، نظامِ دانش و نظمِ گفتار، پیرامونِ آن شکل می‌گیرد و حوادث، رخدادها به‌واسطة آن درک و فهم می‌شود. در نتیجۀ، نظمی جدید و رژیمِ حقیقتِ جدیدی برساخته شد. تا پیش‌ از تاریخ‌نگاریِ آدمیت، چنین صورت ‌بندی و نظم گفتمانی ای ظهور نیافته بود. در این صورت‌بندیِ گفتمانی، ایرانِ «پیشااسلامی»، نماد و نشانگرِ عصر «قدرت و عظمت» و «دورۀ اسلامی» نمایانگرِ «ضعف و نابسامانی» ایران انگاشته می‌شود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The emergence of backwardness discourse in iran

نویسندگان [English]

  • reza parsamoghadam 1
  • qasem zaeri 2
1 Faculty of Social Sciences, University of Tehran
2 Member of Faculty of Social Sciences, University of Tehran
چکیده [English]

we have hypothesized how the discourse of backwardness emerged as the core of the system of power-knowledge in Iran through the connection of concepts, issues and strategies. Adamit, as the main agent and bearer of the "discourse of backwardness", with the unique and random access that he had in the 1340s and 1350s. He finds in the letters, writings and works of Iranian romantic nationalists (Akhundzadeh and Mirza AKermani) and by emphasizing, using and empathetically referring to the works and paradoxical and dual expression of these two pre-conditional advanced enlighteners, which includes a mixture of ideological texts. Dasatiri of Azar Kivanian (contemporary of the Safavids) and the teachings resulting from it, which turned into an eclectic ideology, focusing on "ancient Iran", "anti-Arabism" [read anti-Islamism], "Persian writing" and "superiority of Nejadi', specifically "Aryan race", created a new discourse by disrupting the previously established discourse order in the Iranian historiography tradition, and through these discourses, the fat concept of backwardness finds a specific and coherent style of expression, its concepts and subjects are determined, the system of The knowledge and order of speech is formed around it and events are understood through it.a new order and a new regime of truth were built. Until the historiography of mankind, such a discourse structure and order had not appeared. In this discourse formulation, "pre-Islamic" Iran is considered to be the symbol and indicator of the era of "power and greatness" and "Islamic period" represents the "weakness and chaos" of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Discourse of backwardness
  • event
  • current history
  • Fereydoun Adamit
  • archaism
  • anti-Islamism
  • break