اقتصاد چرخشی در ایران: مطالعۀ انگیزه‌های حضور در بازار خرید و فروش کالاهای دست‌دوم

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

پژوهشگر در مرکز پژوهش و نوآوری فانوس

10.22059/jsr.2025.381478.1996

چکیده

بحران محیط‌زیست از مهم‌ترین بحران‌های کنونی جامعۀ ایران است. حل این بحران بدون ایجاد تغییراتی در ارزش‌ها و نگرش‌ها و سبک‌ زندگی افراد جامعه ممکن نیست. «اقتصاد چرخشی» گره‌ خورده است با مجموعه‌ای از نظریه‌ها و سیاست‌ها برای تغییر ارزش‌ها و نگرش‌ها و سبک زندگی افراد جامعه در جهت ساختنِ رفتارهای پایدار دوست‌دار محیط‌زیست. یکی از سیاست‌های مهم در اقتصاد چرخشی، گسترش بازار مبادلۀ کالاهای دست‌دوم جهت طولانی‌شدن چرخۀ حیات کالاها و کاهش مصرف منابع کرۀ زمین است. از حیث تجربی سؤال این مقاله آن بوده است که بازار خرید و فروش کالاهای دست‌دوم در جامعۀ ایران تا چه حد گسترده است و چه‌ انگیزه‌هایی محرک حضور افراد در این بازار است؟
پاسخ به سؤالات تجربی تحقیق به روش پیمایش انجام شده است، با نمونه‌ای 1200 نفری در شهر تهران. نتایج پژوهش نشان می‌دهد بخش بزرگی از جامعه در بازار خرید و فروش کالاهای دست‌دوم حضور ندارند. محرک اصلی بخش‌هایی از جامعه که در این بازار حاضرند هم انگیزه‌های اقتصادی و کارکردی است. بنابراین ما در این حوزه شاهد شکل‌گیری رفتارهای پایدار محیط‌زیستی نیستیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Circular Economy in Iran: A Study of Motivations for Participation in the Second-Hand Goods Market

نویسندگان [English]

  • Alireza zakeri
  • payam roshanfekr
Researcher in Phanous Research & Innovation Centre
چکیده [English]

The environmental crisis is one of the most significant current crises in Iranian society. Solving this crisis is not possible without creating changes in values, attitudes, and lifestyles of the society members. "Circular economy" is intertwined with a set of theories and policies to change values, attitudes, and lifestyles of individuals in society towards building environmentally-friendly sustainable behaviors. One of the important policies in the circular economy is the expansion of the second-hand goods exchange market to prolong the life cycle of goods and reduce the consumption of Earth's resources. The empirical question of this article has been to what extent the market for buying and selling second-hand goods is widespread in Iranian society and what motivations are driving individuals to participate in this market?
The answer to the empirical questions of the study has been conducted through a survey method, with a sample of 1200 people in Tehran. The research findings indicate that a large part of the society does not participate in the market for buying and selling second-hand goods. The main motivation for those sectors of society that are present in this market is also economic and functional motives. Therefore, we are not witnessing the formation of sustainable environmental behaviors in this area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • circular economy
  • natural environment
  • exchange
  • second hand goods
  • motivations
آنانیچو، ک.و (1374) دشواری‌های زیست‌محیطی یا بحران اکولوژیکی، ترجمۀ هنریک مجنونیان، مجلۀ چیستا، شمارۀ 122 و 123، 187-203
بررسی صنعت ایران در سالی که گذشت(اسفند ۹۷)‌ گزارش دیوار؛ بی‌جا
بودریار، جان (1403) جامعۀ مصرفی، ترجمۀ پیروز ایزدی، نشر ثالث
شیرزادی، هایده (1386) طرح مدیریت پسماندهای بسته‌بندی به روش DSD، مدیریت پسماندها، شمارۀ 8، 89-101
جلال‌پور، هانیه(1400) اقتصاد چرخشی در صنعت پوشاک، مدیریت پسماندها، شمارۀ 19، 68-70
جونز، استیون (1401) پیاده‌سازی اقتصاد چرخشی(آیندۀ بدون پسماند)، ترجمۀ علی‌اکبر رودباری و دیگران، تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف
سجادی‌فر، سیدحسین و دیگران (1397) اقتصاد چرخشی، مفاهیم پایه، تئوری‌ها و تجربه‌ها، تهران: دریچۀ نو
مارکس، کارل (1396) سرمایه (جلد اول) ترجمۀ حسن مرتضوی، تهران: نشر لاهیتا
ذاکری، آرمان (1400) همبستگی اجتماعی و دشمنان آن، تهران: نشر نی
 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (1403) گزارش بودجۀ حامی فقرا
خدادادی، محمدرسول و دیگران (1395) شناسایی و اولویت‌بندی انگیزۀ مشتریان از خرید کالای ورزشی دست‌دوم در ایران، جامعه‌شناسی ورزش، 2(5)، 71-101
منصوری، حسین و دیگران (1395) موقعیت فروش کالاهای ورزشی دست‌دوم برندهای معتبر خارجی از دیدگاه مصرف‌کنندگان، مطالعات مدیریت ورزشی، شمارۀ 39، 155-169
مک‌دانو، ویلیام؛ برانگارت، مایکل (1387) از گهواره تا گهواره: مدیریت سبز و محیط زیست پایدار، ترجمۀ ساناز منصف و مهدی ایران‌نژاد پاریزی، تهران: مؤسسۀ تحقیقات و آموزش مدیریت
وبلن، تورستین (1401) نظریۀ طبقۀ تن‌آسا، ترجمۀ فرهنگ ارشاد، تهران: نشر نی
      ‌    ‌ 
Bellamy Foster, John (September 2018) Making War on the Planet, Geoengineering and Capitalism's Creative Destruction of the Earth, vol70.n4,
Borusiak, Barbara, Andrzej Szymkowiak, Elena Horska, Natalia Raszka, and Elżbieta Żelichowska. (2020) Towards Building Sustainable Consumption: A Study of Second-Hand Buying Intentions, Sustainability 12, no. 3: 875.
Bressers, H. et al (2019) Towards Zero Waste, Circular Economy Boost, Waste to Resources, Springer
Bronner, F., & de Hoog, R. (2021). Conspicuous leisure: The social visibility of cultural experiences. International Journal of Market Research63(3), 300-316.
D’Amato, D. & Korhonen, J. (2021) Integrating the green economy, circular economy and bioeconomy in a strategic sustainability framework, Ecological Economics, Vol 188, Article107143
Fontaine, Laurence(ed.) (2008) Alternative Exchanges, Second-hand Circulations from the Sixteenth Century to the Present, New York & Oxford: Berghahn Books
Frijters, P., & Leigh, A. (2008). Materialism on the March: From conspicuous leisure to conspicuous consumption? The Journal of Socio-Economics, 37(5), 1937-1945.
Goldsmith, E. (2015) Social Influence and Sustainable Consumption, Springer
Hamilton, Clive (2003) Growth Fetich, Allen & Unwin
Lacy, P. & Long, J. & Spindler, W. (2020) The Circular Economy Handbook, Palgarave
Liu, L. & Ramakrishna, S. (2021) An Introduction to Circular Economy, Springer
Mattern, Mark (2021) The Trickle-Up Economy, How We Take from the Poor and Middle Class and Give to the Rich, Boulder & Colorado: Lynne Rienner  Publishers
Meyer, A., Schneider, P. (2019). Cradle-to-Cradle for Sustainable Development: From Ecodesign to Circular Economy. In: Leal Filho, W. (eds) Encyclopedia of Sustainability in Higher Education. Springer, Cham.
OECD (2002) Towards Sustainable Household Consumption? TRENDS AND POLICIES IN OECD COUNTRIES, OECD Publications Service
Pearce, D. W. and Turner, R. K. (1990) Economics of natural resources and the environment, New York, London, Harvester Wheatsheaf.
Pearce, David (2002) An Intellectual History of Environmental Economics, Annu. Rev. Energy Environ. 2002. 27:57–81
Roux, D.; Guiot, D. (2008) Measuring second‐hand shopping motives, antecedents and consequences. Recherche et Applications en Marketing, 23, 63–94.
Savini, F. (2022). Futures of the social metabolism: Degrowth, circular economy and the value of waste. Futures, 150, 103-180
Savini, F. (2022). Futures of the social metabolism: Degrowth, circular economy and the value of waste. Futures, 150, 103-180
Stahel, W. (2019) The Circular Economy, A User’s Guide, Routledge: London&NewYork
Villalba - Eguiluz, Unai & Sahakian, Marlyne & González-Jamett, Catalina & Etxezarreta, Enekoitz. (2023). Social and solidarity economy insights for the circular economy: Limited-profit and sufficiency. Journal of Cleaner Production. 418. 138050. 10.1016/j.jclepro.2023.138050.
Weetman, Cathrine (2021) A Circular Economy Handbook, Kogan Page
Yi-Chen Han, Jenny & Sweet, Susanne (2021) Consumers Practicing Sustainable Consumption: Value Construction in Second-Hand Fashion Markets, In Sweet, Susanne & Bali Swain, Ranjula (2021) Sustainable Consumption and Production, vol2, Circular Economy and Beyond, Palgrave & Macmillan
Top of Form
Ananichev, k(1995) Environmental problems or ecological crisis, translated by Henric Majnunian, Chista, vol122-123, 187-203
An Examination of Iran's Industry in the Past Year (Esfand 97- March 2019), Diwar Report; (In Persian)
Baudrillard, Jean (2024). The Consumer Society, translated by Pirouz Izadi, Tehran: Saless (In Persian)
Shirzadi, Haydeh (2007). "Packaging Waste Management Plan Using the DSD Method," Waste Management, Issue 8, 89-101(In Persian)
Jalalpour, Hanieh (2021). "Circular Economy in the Apparel Industry," Waste Management, Issue 19, 68-70(In Persian)
Jones, Steven (2022). Advancing Circular Economy (A Future Without Waste), translated by Ali Akbar Rudbari and others, Tehran: Jihad Daneshgahi, Sharif University of Technology
(In Persian)
Sajadi-Far, Seyed Hossein, and others (2018). Circular Economy: Basic Concepts, Theories, and Experiences, Tehran: Daricheh No (In Persian)
Marx, Karl (2017). Capital (Volume I), translated by Hassan Mortazavi, Tehran: Lahita (In Persian)
Zakeri, Arman (2021). Social Cohesion and Its Enemies, Tehran: Ney (In Persian)
Parliament Research Center (2024). Budget Report Supporting the Poor (In Persian)
Khodadadi, Mohammad Rasool, and others (2016). "Identifying and Prioritizing Customers' - Motivations for Buying Second-Hand Sports Goods in Iran," Sociology of Sport, 2(5), 71-101 (In Persian)
Mansouri, Hossein, and others (2016). " The Position of Selling Foreign Second-Hand Sporting Goods from Customers’ Point of View," Sport Management Studies, Issue 39, 155-169 (In Persian)
McDonough, William, and Braungart, Michael (2008). Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things, translated by Sanaz Monsef and Mehdi Iran-Nejad Parizi, Tehran: Institute of Management Research and Education (In Persian)
Veblen, Thorstein (2022). The Theory of the Leisure Class, translated by Farhang Ershad, Tehran: Ney (In Persian)