استراوس، انسلم و جولیت کوربین (1392). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینهای. ترجمۀ ابراهیم افشار. تهران: نشر نی.
امیدی، مهدی و قاراخانی، معصومه (1399). نظام ارتباطی و هنجاری اجتماع علمی در علوم انسانی ایران. فصلنامۀ جامعهپژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال یازدهم. شمارۀ دوم، ص 1تا 29.
آقایی، عاطفه (1393). فرهنگ نقد و گفتوگوی صاحبنظران علوم انسانی ایران در مطبوعات (تحلیل گفتوگوها و نقدهای منتشره در نشریات تخصصی علوم انسانی از سال 1386 تا 1391). استاد راهنما: علی انتظاری. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکدۀ علوم اجتماعی.
باقری حیدری، فاطمه (1393). عوامل موثر بر تعاملات و ارتباطات دانشجویان با استادان مطالعۀ موردی دانشگاههای (آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی). مجلۀ جامعهشناسی ایران. دورۀ پانزدهم، شمارۀ 4، زمستان 1393.ص 153تا171.
بوهم، دیوید (1381). دربارۀ دیالوگ. (لی نیکول، جمعآوری و تدوین. محمدعلی حسیننژاد، مترجم). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
پوپر، کارل (1384). اسطورۀ چارچوب (دردفاع از علم و عقلانیت). (علی پایا، مترجم). تهران: طرح نو.
توسلی، غلامعباس و ریاضی، نهال (1391). علم و توسعۀ علم: بررسی میزان پذیرفته شدن ارزشهای علم از سوی عاملان توسعۀ علمی (مطالعۀ موردی: دانشجویان علامه طباطبائی). مجلۀ جامعهشناسی توسعۀ اجتماعی ایران. سال پنجم. شمارۀ اول. ص 23تا 48.
جلیلی، مهناز؛ زاهدی، محمدجواد؛ ارشاد، فرهنگ و ربیعی، علی (1395). تحلیل جامعهشناختی رابطه بین اجتماع علمی و سرمایۀ علمی (مطالعۀ اجتماع علمی رشته جامعهشناسی). مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ هفدهم، شمارۀ3. ص 26تا 48.
خانیکی، هادی (1392). در جهان گفتوگو: بررسی تحولات گفتمانی در پایان قرن بیستم. تهران: هرمس.
دلانتی، جرارد (1384). علم اجتماعی فراسوی تعبیرگرایی و واقعگرایی. (محمدعزیز بختیاری، مترجم). تهران: دانش و اندیشۀ معاصر.
رفیعپور، فرامرز (1381). موانع رشد علمی ایران و راهحلهای آن، تهران: شرکت سهامی انتشار.
شریفزاده، رحمان (1397). مذاکره با اشیا: برونو لاتور و نظریۀ کنشگر ـ شبکه. تهران: نشر نی.
طاهریکیا، حامد (1400). زیست فرهنگی استادان دانشگاه به مثابه زیست از دست رفته. فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. دورۀ 17. شمارۀ 63. ص 129 تا 151.
عباسپور، عباس؛ مجتبیزاده، محمد؛ ملکی، حسن و فراستخواه، مقصود (1395). نظریهپردازی راجع به الگوی مطلوب اعتبارسنجی نظام آموزش عالی ایران به شیوۀ نظریۀ زمینهای. فصلنامۀ پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی. سال سوم، شمارۀ 9. ص 83تا 125.
عبداللهی، محمد (1375). جامعهشناسی در ایران: نگاهی به گذشته، حال و آینده. مجلۀ رهیافت. شمارۀ 13، تهران: شورای پژوهشهای علمی کشور". ص 81 تا 87.
عسکری، مریم (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر دانشآفرینی اعضای هیأت علمی در نظام آموزش عالی. استاد راهنما: فریبا عدلی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
علیکوچک، یونس (1390). بررسی عوامل اجتماعی موثر بر میزان فعالیت علمی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری (مطالعۀ موردی دانشگاه مازندران). استاد راهنما: نادر رازقی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد جامعهشناسی. دانشگاه مازندران، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی.
فراستخواه، مقصود (1396). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر «نظریۀ برپایه»(گرانددتئوری، GTM). تهران: نشر آگاه. چاپ چهارم.
قراخانی، معصومه و میرزایی، سیدآیتالله (1395). عوامل موثر بر ناراستیهای دانشگاهی در فضای آموزش علوم اجتماعی (مطالعه موردی دانشگاههای دولتی تهران). فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی ایران، دورۀ نهم، شمارۀ 2. ص 29 تا 48.
قاضی طباطبائی، محمود و ودادهیر، ابوعلی (1386). جامعهشناسی علم فناوری: تأملی بر تحولات اخیر جامعهشناسی علم. نامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ 31، پاییز 1386.ص 125تا 142.
قانعیراد، محمدامین (1397). پیدایش روشنفکر گفتوگویی در ایران؟ (مطالعهای تاریخی از روشنفکران سکوت تا روشنفکران ارتباطی). تهران: آگاه.
قانعیراد، محمدامین (1385الف). تعاملات و ارتباطات در جامعه علمی (بررسی موردی رشتۀ علوم اجتماعی). تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
قانعیراد، محمدامین (1385ب). وضعیت اجتماع علمی در رشتۀ علوم اجتماعی. نامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ پیاپی27.ص 27 تا56.
قانعیراد، محمدامین (1383). گفتوگوهای پیش الگویی در جامعهشناسی ایران. مجلۀ جامعهشناسی ایران. دورۀ5، شمارۀ 1. ص 5 تا 39.
قانعیراد، محمدامین و خسروخاور، فرهاد (1390الف). جامعهشناسی کنشگران علمی در ایران. تهران: علم.
قانعیراد، محمدامین و خسروخاور، فرهاد (1390ب). ذهنیتهای پژوهشگران برجسته علوم پایه درباره اجتماع علمی در ایران. نشریۀ آموزش عالی ایران، دورۀ سوم، شمارۀ چهارم (پیاپی12).ص 7 تا 34.
قانعیراد، محمدامین؛ ملکی، امیر و محمدی، زهرا (1392). مطالعۀ دگرگونی فرهنگی در سه نسل دانشگاهی (مطالعۀ موردی: اساتید علوم اجتماعی دانشگاههای تهران). مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ چهاردهم، شمارۀ یک، بهار 1393. ص30تا 64.
کوهن، تامس (1394). ساختار انقلابهای علمی. (سعید زیباکلام، مترجم). تهران: سمت.
هایزنبرگ، ورنز (1387). جزء و کل. (حسین معصومی همدانی، مترجم). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
ماهر، زهرا (1389). بررسی عوامل جامعهشناختی موثر بر تولیدات علمی در اجتماعات علمی (مطالعۀ موردی دانشگاه اصفهان). استاد راهنما: علی ربانی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد جامعهشناسی. دانشگاه اصفهان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم اجتماعی.
مککارتی، ای.دی. (1388). معرفت به مثابه فرهنگ: جامعهشناسی معرفت جدید. (خالقپناه، کمال؛ شالچی، وحید؛ نبوی، سیدحسن و آروین، بهاره (زیر نظر دکتر محمد توکل)، گروه مترجم). تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
مولکی، مایکل (1384). علم و جامعهشناسی معرفت. (حسین کچوییان، مترجم). تهران: نشر نی.
Arnann, Klaus and Karin Knorr-Cetina (1989). Thinking through talk: an ethnographic study of a molecular biology laboratory. Knowledge and Society 8 (1989), pp. 3-26.
Brown, N. J., Furtak, E. M., Timms, M., Nagashima, S. O., & Wilson, M. (2010). The evidence-based reasoning framework: Assessing scientific reasoning. Educational Assessment, 15(3–4), 23–141.
Collins, R (2000). The sociology of philosophies, the Belknap Press of Harvard University Press.
Davies, S., McCallie, E., Simonsson, E., Lehr, J.L., & Duensing, S. (2009). Discussing dialogue: perspectives on the value of science dialogue events that do not inform policy. Public Understanding of Science, 18, 338-353.
Dascal, Marcelo (1998). The Study of Controversies and the Theory and History of Science. Science in Context / Volume 11 / Issue 02 / June 1998, pp 147 - 154
Duschl, R. A., & Osborne, J. (2002). Supporting and promoting argumentation discourse in science education.Studies in Science Education, 38(1), 39–72.
Derntl, Ml. Klamma, R (2012). Development Patterns of Scientific Communities in Technology Enhanced Learning.Journal of Educational Technology & Society. Vol. 15, No. 3, Learning and Knowledge Analytics (July 2012), pp. 323-335.
Fuller, Steve. Collier, James (2004). Philosophy, rhetoric, and the end of knowledge: A new beginning for science and technology studies: second edition. Mahwah. New Jersey.
Latour, Bruno and SteveWoolgar (1986). Laboratory life (The construction of scientific Facts. Published by Princeton University Press, 41 William Street, Princeton, New Jersey 08540. In the United Kingdom: Princeton University Press, Chichester, West Sussex
Lotfalian, M (2009). The Iranian Scientific Community and Its Diaspora after the Islamic Revolution”. Anthropological Quarterly. Vol. 82, No. 1 (winter, 2009), pp. 229-250.
Lynch, M (1985). Art and artifact in laboratory science: study of shopwork and shoptalk in a research laboratory. London, Routledge and kegan Paul.
Maton, Karl. Hood, Susan and Suellen Shay (2016). Knowledge-building (Educational studies in Legitimation Code Theory).Routlege. 711 Third Avenue, New York, NY 10017.
Morin, David (2018). To debate or not debate? Examining the effects of scientists engaging in debates addressing contentious issues. Journal of Science Communication 17(04)(2018)A02
Science in Dialogue) Towards a European Model for Responsible Research and Innovation (Odense, Denmark 23-25 April 2012. CONFERENCE REPORT.
Governor, Donna. Lompardi and Catie Duffield (2021). Negotiations in scientific argumentation: An interpersonal analysis. U.S.National Association for Research in Science Teaching.
Isaacs, W (1999) Dialogue and the Art of Thinking Together. New York: Currency Doubleday.
Johnwatts, Ch (2009). An Agent-Based Model of Energy in Social Networks, Master’s thesis, The University of Warwick, Warwick Business School.
Ryan, J (2004). An examination of the role of scientist’s motivations and the influence of the organisational environment on scientific research effectiveness. Doctoral thesis. Dublin City University. DCU Business School.
Secord, Tames A (2007).
How Scientific Conversation Became Shop Talk. Transactions of the Royal Historical Society, Sixth Series, Vol. 17 (2007), pp. 129-156Published by: Cambridge University Press on behalf of the Royal Historical SocietyStable URL:
http://www.jstor.org/stable/25593874.