نوع مقاله : علمی وپزوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی پژوهشکدهی مطالعات فرهنگی و اجتماعی
2 عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Ethics in education, as a part of professional academic ethics, consist of a set of professional affirmative and negative rules and regulations agreed upon by the scientific community. Accordingly, the actors in the field of education are required to comply with ethical rules and avoid unethical practices in the processes of science education. Faculty members, students and managers are the main groups of actors in the educational space who, proportional to their roles and the expectations of them, have to abide by professional ethics and academic ethical codes. Since complying with scientific ethics in the space of academic education has been challenging, the present research deals with the types of nonconformity to the norms relevant to the roles of the major actors (professors, students and managers) in the space of social science education in Iran. Using a qualitative content analysis technique, the authors conducted a semi-structured interview to gather information about the experiences of PhD students of social sciences at the University of Allameh Tabataba'i University, Tehran University, Shahid Beheshti University, Alzahra University and Tarbiat Modares University. The authors aim to identify different types of violation of professional ethical norms in the space of social science education in Iran, considering the status and role of the main actors in this field. The results show that the norms of scientific ethics in social science education are extensively violated. This violation include all important actors, namely professors, students and managers. It is also, affected by the structure of education at university, faculty and department levels, including rules, regulations and the procedures of the educational organization. It seems that adopting a mutual approach to identifying the types of nonconformity to scientific ethics at two levels of actor and structure and avoiding one-sidedness in examining this issue will result in an enlightened understanding of the state of scientific ethics in the structure of higher education in Iran.
کلیدواژهها [English]
عسگری، حمیدرضا. 1390. از مقالات ISI تا میدان انقلاب.روزنامهی آفرینش یا -روزنامه سراسری صبح ایران، تاریخ دسترسی در 18 اسفندماه 1390
http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=97431
10. فرهود، داریوش. 1387. بلندپروازی، علمبازی، مدرکسازی (واژگان پلجریسم). فصلنامهی اخلاق در علم و فناوری. سال سوم. شمارهی 3 و 4. صص 1-5.
11. فلیک، اووه. 1387. درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمهی هادی جلیلی. تهران:نشرنی.
12. قانعیراد، سید محمدامین. 1385. نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایهی اجتماعی دانشگاهی. مجلهی جامعهشناسی ایران. دورهی هفتم. شمارهی 1. بهار. صص 3 – 29.
13. قانعیراد، محمدامین و حسین ابراهیمآبادی. 1389. تاثیر ساختار اجتماعی آموزش بر عملکرد دانشجویان. فصلنامهی انجمن آموزش عالی ایران. سال دوم. شمارهی 4.
14. محسنی، منوچهر. 1378. نگاهی به شکلگیری و توسعهی علوم اجتماعی در ایران. در وضعیت تحقیقات فرهنگی اجتماعی در ایران. تهران: نشر رسانش.
15. محقق داماد، سیدمصطفی؛ عبدالعزیز ساشادینا و محمود عباسی. 1389. درآمدی بر اخلاق زیستی. تهران: موسسهی فرهنگی حقوقی سینا. انتشارات حقوقی، چاپ دوم.
16. مرجایی، سیدهادی. 1391. بررسی وضعیت اخلاق علم در دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران. موسسهی پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
17. نورشاهی، نسرین. 1389. بررسی ابعاد و عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری اعضای هیات علمی دانشگاههای وابستهبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. موسسهی تحقیقات و برنامهریزی آموزش عالی.
18. وبر، ماکس. 1376. دانشمند و سیاستمدار. ترجمهی احمد نقیبزاده. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
Retrieved from http://old.ei-ie.org/ethics/file/(2007), 2/10/2013.
10. International Association of Universities. 2010. Value – Based Education and University Ethical Leadership. Retrieved from http://policies.uws. edu.au/ dowonload. Php2.id =637 24/5/2013
11. The Bucharest Declaration on Ethical values and Principles of Higher Education in Europe Region. 2004. International Conference on Ethical and Moral Dimensions for Higher Education and Science in Europe, September Bucharest, Romania.