بازار به مثابه میدان: تحلیل بوردیویی بازار با تاکید بر بازار سنتی تهران

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

2 دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

3 دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

چکیده

هدف مقاله‌ی حاضر تحلیل بازار به‌مثابه میدان است. تلاش شده است بااستفاده از نظریه‌ی میدان بوردیو و براساس رویکرد روش‌شناختی ترکیبی و استفاده از تکنیک‌هایی چون مشاهده، مشاهده‌ی مشارکتی، مصاحبه و استفاده از اسناد و منابع معتبر به تحلیل بازار سنتی تهران پرداخته شود. براساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان گفت که بازار برخاسته از نظم خودانگیخته نیست و کنش بازاریان در بستری از نظم و هماهنگی اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه بازار به‌مثابه میدانی است که بازاریان در آن بااتکا بر منابع و سرمایه‌های مختلف و به‌اقتضای خصوصیات عادت‌واره‌ای متفاوت به رقابت با یک‌دیگر می‌پردازند. هم‌چنین یافته‌ها نشان می‌دهد که بازار سنتی تهران در نیم‌ قرن گذشته در سه مرحله شاهد تغییرات ساختاری بوده و به‌تبع آن در هر مرحله از تغییر ساختاری، نیروهای درون بازار جابه‌جا شده و قواعد آن تغییر یافته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Bazaar as a Field: Bourdieuean Analysis of Tehran Traditional Bazaar

نویسندگان [English]

  • gholamreza Jamshidiha 1
  • abdolhossein Kalantari 2
  • Roholah Nosrati 3
1
2
3
چکیده [English]

The main target of the present study is analyzing Bazaar as a field. Analysis of Tehran traditional bazaar was performed based on compound methodological approach and Bourdieu’s field theory, and through applying techniques such as observation, participant observation, interviews and so on. Moreover, credible sources and documents were studied. Based on the findings, it can be said that contrary to the conventional economic (neo-classical) approaches, Bazaar does not act based on spontaneous order; and the Bazaaris’ interactions do not occur in an ordered and coordinated manner. Rather, Bazaar acts like a field in which Bazaaris compete against each other relying on their different sources and capitals, and in accordance with their particular habitual traits. Furthermore, the findings show that during the previous half century, Tehran’s traditional bazaar has experienced structural changes in three stages. Bazaar’s internal forces have been displaced in each stage and the rules have changed accordingly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bazaar
  • field
  • Bourdieu
  • Economic anthropology
  • Economic Sociology
  • آبراهامیان، یرواند. ۱۳۸۴. ایران بین دو انقلاب؛ درآمدی بر جامعه‌شناسی سیاسی ایران معاصر. تهران: نشر نی، چاپ یازدهم.
  • استونز، راب. 1379. متفکران بزرگ جامعه‌شناسی. ترجمه‌ی مهرداد میردامادی. تهران: نشر مرکز.
  • پرستش، شهرام. 1390. روایت نابودی ناب: تحلیل بوردیویی بوف کور در میدان ادبی ایران. تهران: نشر ثالث.
  • جمشیدیها، غلامرضا، شهرام پرستش. 1386. دیالکتیک منش و میدان در نظریه‌ی عمل بوردیو. نامه‌ی علوم اجتماعی. شماره‌ی 30.
  • رفیع‏پور، فرامرز. 1382. تکنیک‌های خاص تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
  • سوئدبرگ، ریچارد. 1391. مباحثی در جامعه‌شناسی اقتصادی منفعت‌طلبی و ساختار اجتماعی. ترجمه‌‌ی علی‌اصغر سعیدی. تهران: انتشارات لوح فکر.
  • معتمدنژاد، رامین. 1390. انحصارها بر اقتصاد ایران چیره شده‌اند. مجله‌ی مهرنامه. سال دوم. شماره‌ی 19.
    • Abolafia, M. 1998. Markets as Culture: an ethnographic Approach. In M, Callon (ed.) The Laws of the Markets. Oxford: Blackwell.
    • Bakhash, S. 1990. The Reign of the Ayatollahs: Iran and the Islamic Revolution. New York: Basic Books.
    • Bourdieu, P. 2005. The Social Structures of the Economy. Cambridge: Polity Press.
    • Bourdieu, P. 2004. Principles of an economic Anthropology. In N. Smelser and R.Swedberg (eds.) The Handbook of Economic Sociology. New York and Princeton: Russel Sage Foundation and Princeton University Press.
    • DiMaggio, P. 1994. Culture and Economy. In N. J. Smelser and R. Swedberg. (eds.) The Handbook of Economic Sociology. New York and Princeton: Russel Sage Foundation and Princeton University Press.
    • Milani, M. 1994. The Making of Iran’s Islamic Revolution. Colorado: Westview Press.