بررسی پدیدارشناسانه‌ دین از منظر جان دی کاپوتو

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

2 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

چکیده

در این مقاله قصد داریم به بررسی نظرات پدیدارشناسانه‌ی کاپوتو در مورد دین بپردازیم. برای این منظور در ابتدا با بنیان‌های نظری وی آشنا می‌شویم که مهمترین آن‌ها رویکرد پدیدارشناسانه‌ی هایدگری، لویناسی می‌باشد. او در رویکرد خود با قایل بودن به حذف هرگونه متافیزیک و به تبع آن مفاهیم مطلق‌انگار در حوزه‌ی مطالعات دین‌شناختی به دنبال سوژه‌زدایی از معرفت دینی است و برای این مهم از رویکرد پدیدارشناسانه‌ی لویناس و رویکرد آنتولوژیک هایدگر برای تقرب به هستی دین مدد می‌جوید. در نهایت این‌که نبایستی رویکردهای دین‌شناختی پسامتجدد را جدای از فلسفه‌های پسامتجدد سده‌ی اخیر در نظر گرفت و این‌که این حوزه تا چه اندازه در معرفت‌بخشی مطالعات دینی شخص موثر است وابسته‌ی با نسبتی است که وی با پساتجدد و نظرات پیرامون آن برقرار می‌کند و این‌که چنین رویکردهایی تا چه اندازه در مقام اثبات ادعای خود برامده‌اند، وابسته به چنین نسبتی است و اصولا هم در چارچوب معرفت‌شناختی چنین نسبتی بایستی درک شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Phenomenological Study of Religion in John D. Kaputo

نویسندگان [English]

  • majid Movahed majd 1
  • Ali Fotovatian 2
1
2
چکیده [English]

In this paper, we are intended to study the phenomenological comments of Kaputo about religion. Thus, we first review his theoretical concepts, the most important of which are phenomenological approach of Heidegger and Levinas. He, in his approach, claiming to the elimination of all forms of metaphysics and consequently absolute concepts in religion studies, in order to gain access to the entity of religion, seeks to remove the subject in religious knowledge and resorts to the Phenomenological approach of Levinas and Heidegger's ontological approach. Eventually, the fact that post-modern theological approaches should not be considered apart from post-modern philosophy of recent century, as well as the fact that this field highly gives insight to one's religious studies, correlate to his connection of post- modernism and related ideas, and also the extent to which these approaches prove their claims, is related to such proportions and it understood with frame of such relation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kaputo
  • Levinas
  • Heidgger
  • phenomenology
  • Radical Hermeneutic
  • metaphysic
  • Religion
  • ethic
-        اباذری، یوسف (1386). “هایدگر و علم. ارغنون 11 و 12، صص:21 -58. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
-        اشمیت، ریچارد (1375). سرآغاز پدیدارشناسی. ترجمه شهرام پازوکی. تهران: فرهنگ، شماره ۱۸، تابستان. 
-        خاتمی، محمود (1391). مدخل فلسفه غربی معاصر. تهران: نشر علم.
-        --------- (1380). "لویناس و «آن دیگری»"، تهران: نامه‌ی فرهنگ، شماره42، صص:103-107.
-        دارتیگ، آندره (1373). پدیدارشناسی چیست؟. ترجمه محمد نوالی، تهران: سمت.
-        ژیلسون،اتین (1390). نقد تفکر فلسفی غرب(از قرون وسطی تا اوایل قرن بیستم)، ترجمه احمد احمدی، تهران: سمت.
-        کچوییان، حسین (1389). تجددشناسی و غرب شناسی: حقیقت های متضاد. تهران: امیرکبیر.
-        لیوتار، ژان فرانسوا (1392). مقاله‌ی وضعت پست‌مدرن: گزارشی درباره‌ی دانش در متن‌هایی برگزیده از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم اثر لارنس کهون. ترجمه کامران ساسانی. تهران: نی.
-        ویلم، پل (1377). جامعه‌شناسی ادیان. ترجمه عبدالرحیم گواهی. تهران: تبیان.
-        هایدگر, مارتین (1386). “عصر تصویر جهان.” تدوین توسط یوسف اباذری. ارغنون 11 و 12،صص:1-20 تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
-        هوسرل، ادموند (1381). تاملات دکارتی (مقدمه‌ای بر پدیده‌شناسی). ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی.
-        Berger, Peter (1961). The Noise of Solemn Assemblies. Garden City: Doubleday & Company Inc.
-        --------------- (1969). The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion, London: Faber and Faber.
-        --------------- (1979).The Heretical Imperative, Contemporary Possibilities of Religious affirmation, Anchor/Doubleday, Garden City : NY.
-        Caputo, JohnD (1993). “The Good News About Alterity: Derrida and Theology.” Faith and Philosophy 10.
-        --------------- (1999). On Mystics, Magi, and Deconstructionists, In Portraits of American Continental Philosophers, ed. James Watson. Bloomington: Indiana University Press.
-        --------------- (2000). More Radical Hermeneutics: On Not Knowing Who We Are, Bloomington: Indiana University Press.
-        --------------- (2001). On Religion, London and New York: Routledge.
-        --------------- (1997). The Prayers and Tears of Jacques Derrida: Religion without Religion, Bloomington: Indiana University Press.
-        --------------- (1987). Radical Hermeneutics: Repetition, Deconstruction and the Hermeneutic Project, Bloomington: Indiana University Press.
-        --------------- (1993). Against Ethics: Contributions to a Poetics of Obligation with Constant Reference to Decon- struction. Bloomington: Indiana University Press.
-        --------------- (2001). Blackwell Readings in Continental Philosophy: The Religious. Ed. John D. Caputo. Oxford: Blackwell.
-        --------------- (1993). Demythologizing Heidegger. Bloomington: Indiana University Press.
-        --------------- (1993). “Heidegger, Kierkegaard and the Foundering of Metaphysics.” In International Kierke- gaard Commentary, Vol. 6: “Fear and Trembling” and “Repetition,” ed. Robert Perkins. Macon, Ga.: Mercer University Press.
-         --------------- (1999). “Metanoetics: Elements of a Postmodern Christian Philosophy.” In Christian Philosophy Today. New York: Fordham University Press.
-        Gadamer, Hence George (1998). Truth and Method, Joel Weinsheimer ,New York: Continuum.
-        Lechte ,John (2008). Fifty Key Contemporary Thinkers (From Structuralism To Post-Humanism), New York: Routledge.
-        Levinas ,Emmanuel (1969). Totality and Infinity: An Essay on Exteriority, Alphonso Lingis, Pennsylvania: Duquesne University Press.
-        -------------- (1989a). ‘Ethics and politics’ (Levinas in discussion with Alain Fin- kielkraut) trans. Jonathan Romney in Sean Hand ed., The Levinas Reader, Oxford: Basil Blackwell.
-        Simpson, Christopher Ben(2009). Religion, Metaphysics, and the Postmodern(William Desmond and John D. Caputo). Bloomington: Indiana University Press.