پیامدهای مدرنیته برای معنویت‌گرایی: بررسی انتقادی دیدگاه چارلز تیلور

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای دین پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب و دانش‌آموختۀ حوزۀ علمیّۀ قم

2 استادیار گروه دین‌پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب

چکیده

چارلز تیلور، یکی از مهم­ترین متفکرانی است که به چگونگی شکل‌گیری جهان مدرن و هویت انسان مدرن، پرداخته است. این مقاله سعی دارد تا به بررسی دیدگاه وی در باب پیامدهای مدرنیته برای معنویت­گرایی بپردازد. به این منظور، ابتدا شرحی از تحلیل وی از چگونگی شکل­گیری جهان مدرن ارائه و سپس به پیامدهایی از مدرنیته پرداخته می­شود که بر جریان معنویت‌گرایی تاثیرگذار بوده است؛ پیامدهایی چون گردش به درون، استقلال معنویت از دین، تنوع گزینه­های معنوی و رقابت معنویت دینی و غیر دینی. پس از گزارش دیدگاه تیلور، انتقاداتی نسبت به دیدگاه وی طرح شده است که از جمله می­توان به عدم امکان تفکیک معنویت از دین و نیز ناممکن‌بودن معنویت الهی در چارچوب مادی اشاره کرد. در نهایت اگرچه دیدگاه تیلور در باب پیامدهای مدرنیته برای معنویت، دارای اشکالاتی دانسته شده است که آن را نیازمند اصلاح می­کند ولی همچنان کلان­تحلیل تیلور، ارزشمند و در بسیاری از موارد کارآمد ارزیابی شده است. روش پژوهش در این مقاله نیز بر اساس روش تحلیل­ محتوای هرمنوتیکی است که بر اساس آن، محتوای آثار تیلور مورد بررسی قرار گرفته است و مفاهیم کلیدی و چارچوب‌های مفهومی آن‌ها استخراج شده است و با تحلیل و بررسی آن‌ها سعی بر پاسخ دادن به پرسش این مقاله بوده است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impacts of modernity upon spirituality: a critical study of Charles Taylor

نویسندگان [English]

  • vahid sohrabifar 1
  • bagher talebi darabi 2
1
2
چکیده [English]

Charles Taylor is one of the most influential philosophers that studied the modern age and the identity of the modern human being. In this paper, the authors try to discuss the ideas of Taylor on the impacts of modernity upon spirituality. In doing so, first they present an image of how the modern world emerged, then focus on the impacts of modernity on spirituality such as a shift toward within, independency of spirituality, diversity of spiritual options and, competition between religious and non-religious spirituality. Finally paper comes to the critical part and argues that differentiation between religion and spirituality and also the claim of Taylor for creating an open spirituality within the immanent frame in self-contradictory are not acceptable. As a conclusion, Taylor’s great analysis is still valuable and it can explain many phenomena, but it needs to be revised. The method of this research is a hermeneutical analysis of the content of the Taylor’s work.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spirituality
  • Charles Taylor
  • impacts of modernity
  • new spirituality
  • Religious spirituality
- آلیستر مک گراث. (1382). مقدمه ای بر تفکر نهضت اصلاح دینی. (ترجمه: بهروز حدادی) قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
- امانوئل کانت. (1384). در پاسخ به پرسش روشنگری چیست؟ تألیف لارنس کهون، (عبدالکریم رشیدیان)، از مدرنیسم تا پست مدرنیسم (سیروس آرینپور، مترجم، صص 51-58). تهران: نشرنی.
- آیزایا برلین. (1387). ریشه های رومانتیسم. (ترجمه: عبدالله کوثری) تهران: نشر ماهی.
- بهزاد حمیدیه. (1386). معنویت گرایی های نوین از سه دیدگاه جهانی شدن، شرقی شدن، سکولاریزاسیون. کتاب نقد، 17-56.
- جرج کریسایدز، و باقر طالبی دارابی. (1382). تعریف معنویت گرایی جدید. هفت آسمان، 127-140.
- چارلز تیلور. (1393). بحران زمان؛ کناکنش دین و تجدد. تألیف چارلز تیلور، و رجایی فرهنگ، زندگی فضیلتمند در عصر سکولار (فرهنگ رجایی، مترجم، صص 69-110). تهران: نشر آگاه.
- چارلز تیلور. (1393). راه حل؛ تدبیر و سلوک اعتبار بخشی. تألیف چارلز تیلور، و فرهنگ رجایی، زندگی فضیلتمند در عصری سکولار (فرهنگ رجایی، مترجم، صص 149-209). تهران: نشر آگاه.
- عباس یزدانی. (1389). دشواری تعریف دین و رهیافت ها. فلسفه دین، 29-46.
- فرهنگ رجایی. (1393). طرح مسئله؛ چالش مهم امروز. تألیف چارلز تیلور، و فرهنگ رجایی، زندگی فضیلتمند در عصر سکولار (صص 19-69). تهران: نشر آگاه.
- محمدرضا بیات. (1390). دین و معنای زندگی در فلسفه تحلیلی. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
 
- A.T. Lincoln. (2011). Spirituality in a secular age: from Charles Taylor to study of the Bible and spirituality. Acta Theologica Supplementum80-61.
- Charles Taylor. (1985). Atomism in Charles Taylor، Philosophy and Human sciences187-210 New York: Cambridge University press.
- Charles Taylor. (1989). Sources of the Self: The Making of the Modern Identity. cambridge: Harvard University Press.
- Charles Taylor. (1991). The Ethics of Authenticity. Cambridge: Harvard University Press.
- Charles Taylor. (2007). A Secular Age. Cambridge: Harvard University Press.
- Charles Taylor. (2010). Afterword in Michael Warner، Jonathan Vanantwerpen، و Calhoin Craig، Varieties of Secularism in A Secular Age (300-324). Cambridge: Harvard University Press.
- David B. Perrin. (2007). Studying Christian Spirituality. New York: Routledge.
- David Tacey. (2004). The Spirituality of Revolution: The emergence of contemporary spirituality. london and New York: Routledge.
- Gordon Lynch. (2007). The new spiritulaity: An introduction to progressive belief in twenty-first century. New York: I.B.Tauris.
- James K.A. Smith. (2014). How (not) to be secular; reading Charles Taylor. Cambridge: Erdamans.
- James M. Nelson.  (2009). Psychology, Religion, and Spirituality. New York: Springer.
- James Smith. 16 may, 2014). Spiritual But Not Religious: Seeking Transcendence in a Secular Age)  https://www.youtube.com/watch?v=CDU_pz4g9os
- JOHN A. SALIBA.  (2003). Understanding New Religious movements. Oxford: ALTAMIRAP .
- Paul Heelas، Linda Woodhead، Benjamin Seel، Bronislaw Szerszynski، و Karin Tusting . (2005). The spiritual revolution: Why religion is giving way to spirituality. Oxford: Blackwell.
- Philip Sheldrake. (2007). A brief history of spirituality. Oxford: Blackwell .
- Sam Harris. (2014). Waking Up: A GUIDE TO SPIRITUALITY WITHOUT RELIGION. New York: Simon & Schuster.
- Simon During.  (2010). Completing secularism: the munane in the neoliberal era in Michael Waner, Jonathan Vanantwerpen, & Craig Calhoun، Varieties of secularism in a secular age (105-126). Cambridge: Harvard university press.
- William Bristow .(21 June, 2011) Enlightenment The Stanford Encyclopedia of Philosophy: http://plato.stanford.edu/entries/enlightenment/