امانی کلاریجانی، امرالله و تافته، منیره (1396) بررسی تاثیر عضویت در شبکه اجتماعی پیام رسان تلگرام بر رشد هویت بازاندیشانه جوانان(مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شرق)، فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان ، شماره 36. صص 175-194
ببی، ارل (۱۳۸۴)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، جلد دوم، ترجمهی رضا فاضل، تهران: سمت.
پیرجلیلی، زهرا؛ مهدوی، سیدمحمدصادق و ازکیا، مصطفی (1397) آسیبشناسی تاثیر شبکه اجتماعی تلگرام بر روابط خانوادگی زوجین (شهر تهران سال 1395)، بررسی مسائل اجتماعی ایران، دوره 9، شماره 1. صص 70-91
شیری، طهمورث و رحمانی، الناز (1394) تاثیر استفاده از وسایل نوین ارتباطی (لاین، تلگرام) بر وضعیت انسجام خانواده در سال 1394 (مطالعه موردی: منطقه 1 شهر تهران)، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال هشتم، شماره 1.
صفا، لیلا و ادیبی، منصوره (1395) اثر تعدیل گری متغیر جنسیت بر قصد استفاده دانشجویان از شبکه اجتماعی تلگرام در فعالیت های آموزشی (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)، فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، سال چهاردهم، شماره 1.
فتحی، آیت اله؛ موسویفر، بابک؛ رضایی، نورمحمد و نوری، ابراهیم (1395) تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر مولفه های احساس امنیت اجتماعی و هویت ملی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز،پژوهش نامه نظم و امنیت انتظامی، شماره 33.
فرامرزیانی، سعید؛ هاشمی، شهناز و فرهنگی، علی اکبر (1395) نقش رسانه های مجازی در تغییرات ارزش های اجتماعی با تاکید بر شبکه های اجتماعی تلگرام و فیس بوک، فصلنامه توسعه اجتماعی، سال دهم، شماره 1.
فلیک، اووه (۱۳۸۷)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمهی هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
کرمانی، حسین (1394) مطالعه رابطه سرمایه اجتماعی با استفاده از وایبر در بین کاربران ایرانی، فصلنامه جامعه، فرهنگ، رسانه. شماره 15.
کرمانی، حسین (1395) مشاهده مشارکتی در گروههای تلگرامی؛ راهنمای عمل و نمونه موردی، فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، دوره 17، شماره 35.
کرمانی، حسین، پاکدامن، یوسف و آشتیانی، محمد (1395) مطالعه عوامل ترجیح پیام رسان فوری تلگرام بر دیگر برنامه های مشابه توسط کاربران ایرانی ، فصلنامه جامعه ، فرهنگ، رسانه. شماره 18.
کوثری، مسعود (1386) جهان فرهنگی کاربران ایرانی اورکات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
مشرق نیوز (1392) چند میلیون ایرانی کاربر فیسبوک هستند؟ دریافت شده در تاریخ 25 آبان 1395 از:
https://goo.gl/ysQueX
ویمر، راجر دی و دومینیک، جوزف آر (۱۳۸۴)، تحقیق در رسانههای جمعی، ترجمهی کاووس سیدامامی، تهران: سروش.
ویندال، سون؛ اولسون، جین و سیگنایزر، بنو. ( 1389). کاربرد نظریه های ارتباطات( چاپ دوم). ترجمه: علیرضا دهقان. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
Chang, H.-C. (2010). A new perspective on Twitter hashtag use: Diffusion of innovation theory. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 47(1), 1–4. https://doi.org/10.1002/meet.14504701295
Coursaris, C. K., Yun, Y., & Sung, J. (2010). Twitter Users vs. Quitters: A Uses and Gratifications and Diffusion of Innovations Approach in Understanding the Role of Mobility in Microblogging. In 2010 Ninth International Conference on Mobile Business and 2010 Ninth Global Mobility Roundtable (pp. 481–486). Athens. https://doi.org/doi: 10.1109/ICMB-GMR.2010.44
English, Peter (2014) Twitter’s diffusion in sports journalism: Role models, laggards and followers of the social media innovation, New Media & Society, Vol 18, Issue 3, pp. 484 – 501.
Gan, C. (2018). Gratifications for using social media: A comparative analysis of Sina Weibo and WeChat in China. Information Development, 34(2), 139–147. https://doi.org/10.1177/0266666916679717
Gulati, G. J., & Williams, C. B. (2013). Social Media and Campaign 2012: Developments and Trends for Facebook Adoption. Social Science Computer Review, 31(5), 577–588. https://doi.org/10.1177/0894439313489258
Jin-Hyo, Joseph Yun; A Sangmoon, Park and A Mohan, V. Avvari (2011) Development and Social Diffusion of Technological Innovation, Science, Technology and Society, 16(2).
Kermani, Hossein (2018) Telegramming News: How have Telegram channels transformed the journalism in Iran? Turkish Reviews of Communication Studies, (31), 168-187. DOI: 10.17829/turcom.423307.
Laughey, Dan (2007) Key Themes in Media Theory, London: Open University Press.
McQuail, Denis (2010) McQuail's Mass Communication Theory, SAGE Publications Ltd.
Neo, Emily and Philip J Calvert (2012) Facebook and the diffusion of innovation in New Zealand public libraries, Journal of Librarianship and Information Science, Vol 44, Issue 4, pp. 227 – 237.
Papacharissi, Z. & Mendelson, A. (2011). Toward a New(er) Sociability: Uses, Gratifications and Social Capital on Facebook. Media Perspectives for the 21st Century. Stelios Papathanassopoulos (Ed.), Routledge.
Putnam, R.D. (2000) Bowling alone. The collapse and revival of American community, New York: Simon and Schuster.
Quan-Haase, Anable and L.Young, Alyson. ( 2010). Uses and Gratifications of Social Media: A Comparison of Facebook and Instant Messaging. Bulletin of Science Technology & Society, 30(5), 350-361. Retrieved from http://bst.sagepub.com/content/30/5/350. DOI: 10.1177/0270467610380009
Rahmandad, Hazhir, Sara Sarkhili, Mohammad Hafezi, Ali Mostashari, Farzan Parsinejhad, Nima Saeidi and Ali Khademhosseini (2006) Iranians on Orkut: Trends and Characteristics, ISG research report.
Rogers, Everett (2003) Diffusion of Innovations, Simon and Schuster.
Severin, Werner J. and Tankard, Jr, James W. (2013) Communication Theories: Origins, Methods, and Uses in the Mass Media. USA: Addison Wesley Longman, Inc.
Telegram.me. (2016). ). Retrieved December 10, from: http://www.alexa.com/siteinfo/telegram.me
Telegram.org. (2016). ). Retrieved December 10, from: http://www.alexa.com/siteinfo/telegram.org