واکاوی تبارگرایانۀ بنگاه‌های خانوادگی موفق در ایران (با تأکید بر شیرینی‌فروشی حاج خلیفه در یزد)

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه یزد

2 دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

3 دانشجوی کارشناسی‌ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه یزد

چکیده

درک مناسبات اقتصادی در متن بنگاه‌های خانوادگی با الگوی مدیریت تبارگرایانۀ آنها همبسته است. معمولاً بنگاه‌های کسب‌وکار خانوادگی از طریق ترکیب بهینۀ منابع، زمینه را برای درآمدزایی و موفقیت خود فراهم می‌کنند. مدیریت تبارگرایانه با انعطاف در مسائل حقوقی، مالکیت و رقابت‌ هماهنگ باعث موفقیت بنگاه می‌شوند. هدف این تحقیق بررسی و مطالعۀ رفتارهای تبارگرایانه از شیوۀ مدیریت شیرینی حاج خلیفه و پسران، به‌عنوان یک بنگاه خانوادگی موفق در شهر یزد بوده است. مسئلۀ محوری تحقیق بیان ویژگی‌ها و فضای روابط اجتماعی و فرهنگی و مدیریتی حاکم در این بنگاه خانوادگی و دلایل موفقیت تاریخی آن به مثابه یک برند بوده است. روش مورد استفاده در این تحقیق روش کیفی تئوری زمینه‌ای است که به شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند در میان 11 نفر از مدیران و کادر شیرینی حاج خلیفه و پسران انجام شده است. نتایج این تحقیق برآمده از تقطیع مجموع مصاحبه‌های انجام‌شده، 12 مقولۀ گزینشی و یک مقولۀ اصلی را نشان می‌دهد که تبیین‌کنندۀ نهایی منطق رفتارهای تبارگرایانه شیرینی حاج خلیفه و پسران است؛ این مقولات شامل «مشتری‌مداری»، «تعهد اجتماعی»، «حفظ اصالت و کیفیت محصول»، «مدیریت خلاقانه و مشارکتی»، «اهمیت به توانمندی نیروی کار»، «به‌روزرسانی سیستم تولید و فروش»، «شخصیت کارآفرین و نوآور»، «انسجام خانوادگی در مدیریت بنگاه»، «ارائۀ تسهیلات به نیروی کار»، «تنوع در بسته‌بندی»، «تعامل سازنده در محیط کار» و «بِرندشُدگی» بودند و مقولۀ محوری «کارآفرینی تبارگرایانۀ پایدار» به‌عنوان تبیین‌کننده نهایی بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Probationary study of successful family firms in Iran (With emphasis on Hajj Khalifa's Sweets in Yazd)

نویسندگان [English]

  • manouchehr alinejad 1
  • Ali asghar Saeidi 2
  • Fatemeh Birjandi Chahartaghi 3
1 assistant professor
2 university of Tehran
3 .
چکیده [English]


Abstract:
The understanding of economic relations in the context of family firms is correlated with the pattern of management, their entrepreneurial and heritability characteristics. The purpose of this research was to study the behavioral patterns of Haj Khalifa's and Sons' management of sweetmeat as a successful family owned company in Yazd. The expression of the characteristics and the space of social, cultural and managerial relationships in this family firm and the reasons for its historical success as a brand has been the central issue of the research. The method used in this research was qualitative method of ground theory which was conducted through targeted sampling among 11 managers and confectionery staff of Haj Khalifa and boys. The results of this study show that the fragmentation from the total number of interviews conducted consists of 14 selective categories and one main category that has been the final explanation of the logic of the behavioral behaviors and the pattern of pastoral management of Haj Khalifa and boys; these categories include selective categories of "customer orientation" "Social commitment", "preserving originality and product quality", "creative and participatory management", "importance to the workforce", "updating the production and sales system", "creative and participatory management", "entrepreneurial and innovative personality" , "Family cohesion in corporate governance", "becoming a family business", "providing facilities to the workforce" , "Packaging diversity" and "positive interaction in the workplace", "becoming brand" and a core category of "sustainable livestock entrepreneurship" as the ultimate explanator.

کلیدواژه‌ها [English]

  • family business
  • management
  • parentage
  • Hajj Khalifa sweets
  • entrepreneurship
-         اسمارت، بری (1385): هویت مدرن و ظهور گفتمان مشروطیت، فصلنامه مطالعات ملی، 32، سال هفتم، شماره 4.
-         امن خانی، عیسی؛ مراد اسماعیلی (1389): تبارشناسی شهر خیام در غرب، فصلنامه کاوش نامه، سال یازدهم، شماره 20.
-         بوستانی، داریوش؛ احمد محمدپور (1388): مقدمه ای بر ابعاد و گسترده دستگاه نظری میشل فوکو، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره اول، بهار و تابستان.
-         درزبان عزیزی، عبدالهادی و رحیمی، فرج اله و اسداللهی دهکردی، الهه،(1394)، «بررسی تبلیغات و پیشبرد فروش بر خلق ارزش ویزه برند(مورد مطالعه: برند لوازم خانگی سامسونگ)،» مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 7، شماره 3
-         سعیدی، علی‌اصغر، شیرین‌کام فریدون(1388)؛ زندگی و کارنامه محمد تقی برخوردار، موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی، انتشارات گام نو، تهران.
-         شیرازی، محمد؛ قربانعلی آقااحمدی (1388): دیرینه شناسی و تبارشناسی فوکو به‌عنوان روشی در مثابل روش های تاریخی متداول در علوم اجتماعی، پژوهش نامۀ علوم اجتماعی، سال سوم، شماره چهارم، زمستان.
-         صامعی، حسین؛ فبض بخش، سید علیرضا (1362)، روش های توسعه کارآفرینی سازمانی در بنگاه‌های خانوادگی کارآفرین ایرانی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هشتم، شماره 31، پائیز 1392، صص 36-1.
-         مقیمی، سید محمد و سید امیری نادر (1389)، عوامل مؤثر بر رشد و توسعه شرکت‌های خانوادگی استان تهران: پژوهشی در دو صنعت نساجی و نفت،فصلنامه علوم مدیریت ایران : تابستان 1389، دوره5، شماره  18 .
-         ی.سو، آلوین (1378)، تغییرات اجتماعی و توسعه: مروری بر نظریات نوسازی، وابستگی و نظام جهانی، ترجمه؛ محمود حبیبی مظاهری، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی
-         Bellow, A. (2003). In Praise of Nepotism: A Natural History. Garden City, NY: Family Business Review 2009 22: 18
-         Chrisman, J.J., CHue, J.H. & Sharman, P. (2005). Trends and direction in the development of a strategic management theory of the family firm, Entrepreneurship Theory and practice, 29, 555-57.
-         Karen L. Vinton (1998), Nepotism: An Interdisciplinary Model, Family BusinessReview.
-         Jaskiewicz Peter, KlausUhlenbruck, David B. Balkin, and Trish Reay,(2013)  Is Nepotism Good or Bad? Types of Nepotism and Implications forKnowledge ManagementFamily Business Review 2013.
-          
-         Rauch, A., J. Wiklund, G.T. Lumpkin & Frese, M. (2009). Entrepreneurial orientation and business performance: an assessment of past research and suggestions for the future. Entrepreneurship Theory and practice, 33(3), 76-87.
-         Shea, Hubert Y-T. )2014 (Exploring entrepreneurial familism in Hong Kong and mainland China: second-generation family entrepreneurs. Creator Resource Type thesis
-         Zahra, S. A. , Hayton, J.C. & Salvato, C. (2004). Enterpreneurship in family vs. non-family frims: Aresource based analysis of the effect of organization culture. Entrepeneurship Theory and Practice,28(4),363-381.
-         Wong siu-lun  (1988)"The Applicability of Asian Family values to other sociocultural settings" in peter L.berger and Hsin_Huang Michael Hsiao (eds.) In Search of an East Asian Development model, New Brunswick, NJ: Transaction, , P.137.