شرکت‌های استارت‌آپی و دولت نئولیبرالی

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2 دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران

چکیده

این روزها شرکت­های استارت­آپی بر محور ایده­ها و گفتاری رواج پیدا کرده­اند که در ذیل آن، شرکت­ها و نهادهای دولتی و شبه­دولتی نقد می­شوند و به­عنوان ساختارهای غیررقابتی معرفی می­شوند. این ساختارها ظاهراً بهره­وری اقتصادی پایینی دارند و نمی­توانند محصولات باکیفیت و قیمت مناسب را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. از سوی دیگر بیشتر سیاست­گذاران و اقتصاددانان بر این باورند که فضاهای تکنولوژی­محور به دلیل ساختار مرکزگریز و گسترده خود، توانایی زیادی برای برآورده­کردن تقاضای طیف­های گسترده­ای از سلایق افراد برخوردارند. این در حالی است که کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت، به­خصوص، شرکت­های استارت­آپی می­توانند این تقاضاهای روزافزون را پاسخ گویند و به رشد اقتصادی کمک کنند. بر اساس ادعای این پژوهش شرکت­های استارت­آپی با شکل­دهی مجدد به سیاست­های خصوصی­سازی و مقررات‌زدایی به­خصوص در حوزة پولی و توسعة بازارهای مالی، به گسترش گفتار نئولیبرالی کمک کرده­اند. این گفتار در چند دهة اخیر در کشورهای مختلف به اشکال نسبتاً متفاوتی اجرا شده است؛ ولی باوجود توسعة جغرافیایی ناموزون آن، گرایش کلی به افزودن نابرابری اجتماعی و قراردادن اغلب افراد و طبقات اجتماعی در معرض بحران­های مالیِ تکرارشونده دارد. به این ترتیب در این پژوهش از اشکال گوناگون نقد نئولیبرالیسم برای فهم موقعیت موضوع موردنظر در نسبت با کلیتِ اجتماعی فعلی استفاده شده است. بر اساس یافته­های این پژوهش، مکانیسم­های سرمایه‌دارانه­ای که مسئول وضعیت کنونی جهان هستند، به­صورت شدیدتری در شرکت­های استارت­آپی نیز برقرارند و مخاطرات اجتماعی و مالی پیچیده­تری را برجا می­گذارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Startup Companies and the Neoliberal Government

نویسندگان [English]

  • Mohammad Tavakol 1
  • mansooreh khaefi 2
1 University of Tehran
2 University of Tehran
چکیده [English]

These days, startup companies have been promoted based on ideas and discourses that criticize state-owned and pseudo-state-owned companies and institutions, describing them as non-competitive structures. These structures seem to have little economic efficiency and incapable of providing their customers with high-quality products at reasonable prices. On the other hand, most policymakers and economists argue that technology-based environments have a great capacity to meet the demands of a wide range of tastes, due to their wide, centrifugal structure. This is despite the fact that internet-based businesses, especially startups, can respond to these increasing demands, thus contributing to economic growth.
This study will argue that startups have helped to promote the neoliberal discourse by reshaping privatization and deregulation policies, especially in the monetary sphere and the development of financial markets. This discourse has been implemented in quite diverse forms in different countries over the past few decades; but despite its uneven geographical development, it has a general tendency to contribute to social inequality and to expose most individuals and social classes to recurring financial crises.
Thus, the present study employs various forms of critique of neoliberalism so as to understand the relevance of the topic in relation to the present society as a whole. The findings suggest that the capitalist mechanisms responsible for preserving the universal status quo are put into practice with more intensity in startups, giving rise to more complicated social and financial risks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • startup companies
  • information and communication technologies
  • neoliberalism
  • entrepreneur
  • firm
  • آدرنو، تئودور (1396)، دیالکتیک روشنگری، ترجمه مراد فرهادپور، امید مهرگان، تهران: هرمس.
  • آدورنو، تئودور (1382)، «نظریه فرویدی و الگوی تبلیغات فاشیستی»، ترجمه مراد فراهادپور، ارغنون، شماره 22.
  • استاوراکاکیس، یانیس(1392)، لاکان و امر سیاسی، ترجمه محمد علی جعفری، تهران: ققنوس.
  • فروید، زیگموند (1393)، روان­شناسی توده­ای و تحلیل اگو، ترجمه سایرا رفیعی، تهران: نی.
  • فوکو، میشل (1389)، تولد زیست سیاست، ترجمه رضا نجف­زاده، تهران: نی.
  • کاستلز، مانوئل(1380)، ظهور جامعه­ی شبکه­ای، ترجمه علیقیان و خاکباز، تهران: طرح نو.
  • لاتزاراتو، موریتزیو (1394)، ساخت انسان بدهکار، ترجمه پیمان غلامی.
  • مارکس، کارل (1388)، سرمایه، ترجمه حسن مرتضوی، تهران: آگاه.
  • هیلفردینگ، رودولف (1394)، سرمایه مالی، ترجمه احمد تدین، تهران: دنیای اقتصاد.
  • هابرماس، یورگن(1392)، دگرگونی ساختاری حوزه­ی عمومی، ترجمه جمال محمدی، تهران: افکار.
  • هاروی، دیوید(1391)، تاریخ مختصر نئولیبرالیسم، ترجمه محمود عبدالله زاده، تهران: دات.
  • هاروی، دیوید(1394)، هفده تناقض و پایان سرمایه­داری، ترجمه خسرو کلانتری، مجید امینی، تهران: کلاغ.
  • هایدگر، مارتین، «پرسش از تکنولوژی»، ترجمه شاپور اعتماد، ارغنون، شماره 1.
  • هگل، گئورگ ویلهلم فردریش (1387)، خدایگان و بنده، ترجمه حمید عنایت، تهران: خوارزمی.
  • Aronson, Daniel H, Singerman, Berger (2011), “Venture Capital, A Practical Guidebook for Business Owners, Managers and Advisors”, RR Donnelley.

 

  • Becker, “Investment in human capital: a theoretical analysis,” Journal of Political Economy.
  • Bjerg, Ole (2014), “Making Money,The Philosophy of Crisis Capitalism”, London. New York: Verso.
  • Castells, Manuel (2001), The Internet galaxy: Reflections on the Internet, business, and society. New York : Oxford University Press.
  • Feenberg, Andrew, Yong Jin, Dal (2015). Commodity and Community in Social Networking: Marx and the Monetization of User-Generated Content. The Information Society, 31: 52- 60.
  • Springer, Simon (2016), The Discourse of Neoliberalism. London: Littlefield International.