بدن مندی و برساخت مردانگی: روایت مردان از تجربه ی جراحی های زیبایی

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت‌علمی دانشگاه کردستان

2 کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تبیین بدن­مندی و برساخت مردانگی، به تحلیل روایت­های مردان از تجربه­کردن جراحی­های زیبایی می­پردازد. بر همین اساس، با استفاده از آرا و نظرات شیلینگ به عنوان متفکر برجسته­ی حوزه­ی بدن­مندی، درصدد ارایه­ی چارچوبی مفهومی حول بدن­مندی و برساخت مردانگی به منظور پاسخ به سوالات تحقیق برآمدیم. شیلینگ قایل به اهمیت بدن و بدن­مندی به عنوان واسطه­ی چندبُعدی ساخت جامعه است و جراحی زیبایی در عصر زندگی مدرن را ابزاری برای انطباق با محیط پیرامون و تجسم­یافتگی سوژه می­بیند. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل روایت، داده‌های خود را از طریق صاحبه‌ی باز با تعداد 20 نفر از مردان ساکن شهر سنندج که یکی از انواع جراحی زیبایی را تجربه کرده بودند و همچنین 4 نفر پزشک متخصص در زمینه­ی جراحی زیبایی به عنوان مرجع تایید داده‌ها گردآوری نموده است. شیوه نمونه­گیری در این پژوهش، گلوله­برفی بوده و برای تحلیل محتوای مصاحبه­ها از تکنیک تحلیل تماتیک استفاده شده است. در مجموع، داده­های تولیدشده در قالب 97 مفهوم عمده، 24 مقوله­ی محوری و 8 مفهوم اصلی کدگذاری و تحلیل شده­اند. مفاهیم اصلی به دست آمده شامل: ساخت بازاندیشانه‌ی خود، بازنمایی بدن، مدیریت تاثیرگذاری، معاشرت‌پذیری، خلق تکنولوژیکِ بدن، روئیت‌پذیری، مردانگیِ هژمونیک و مُدگرایی است. نتایج نشان می­دهد که بدن­مندیِ مردانه و برساخت مردانگی در شهر سنندج، متاثر از مولفه­هایی چون زوال سنت­گرایی و نظارت­های سنتی بر مردان، رشد فناوری­های ارتباطی نظیر شبکه­های اجتماعی در فضای مجازی، دسترسی آسان به تکنولوژی­های تغییرشکل بدن، تغییر نگاه جامعه نسبت به مردان ایده­آل، ارایه­ی تعاریف جدید از مردانگی و زوال مرزبندی­های مردانگی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

.

نویسندگان [English]

  • hossein daneshmehr 1
  • parviz sobhani 2
1 Assistant Professor of Sociology and Researcher of Kurdistan Studies Institute, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Master of Sociology, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

With the aim of specifying embodiment and masculinity construction, the present research analyzes men’s narratives of experiencing cosmetic surgeries. To do this, we respond the questions of research through presenting conceptual framework of embodiment and masculinity construction by means of Shilling theories as a well-known thinker in the field of embodiment. Shilling believes in the importance of body and embodiment as the multidimensional mean of society construction. He believes that cosmetic surgery in modern life is a mean of adaptation with surrounding environment and subject embodiment. Using qualitative approach and narrative analysis method, the data is gathered through open and semi-structured interviews with 20 men living in the City of Sanandaj in the Province of Kurdistan, Iran who had experienced one or more types of cosmetic surgery, and 4 surgeons in the field of cosmetic surgery as the authority of approving the data. Totally, the achieved data is coded and analyzed under 97 chief concept, 24 pivotal categories and 8 main concepts. The sampling method in this study was snowball and the thematic analysis technique was used to analyze the content of the interviews. The main concepts are Self-reflexive construction, Body representation, Management of effectiveness, Sociability, Technologic creation of body, Visibility, Hegemonic masculinity, Fashionism. The results show that masculine embodiment and masculinity construction in the City of Sanandaj have been impressed by the factors like: deterioration of traditionism and traditional supervisions over men, the progress of communicative technologies such as social channels in cyber space, easy access to the technologies of body modification, change of society toward ideal men, Presenting new definitions of masculinity, Decadence of masculinity bordering.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Body
  • Embodiment
  • Masculinity
  • Masculinity construction
  • Cosmetic surgery
  • اسمیت، فیلیپ و رایلی، الگزندر (1394). نظریه­ی فرهنگی، ترجمه­ی محسن ثلاثی، تهران: نشر علمی.
  • ترنر، برایان (1387). شرق­شناسی، پُست­مدرنیسم و جهانی­شدن، ترجمه­ی غلامرضا کیانی، تهران: فرهنگ گفتمان.
  • جعفری، زین­العابدین؛ موحد، مجید؛ زاهدانی، سیدسعیدزاهد؛ غفاری­نسب، اسفندیار(1399). جراحی زیبایی مردان در تهران؛ بررسی دیالکتیکی عاملیت و ساختار مبتنی بر واقع­گرایی انتقادی، جامعه­پژوهیِ فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 11، شماره اول، بهار 1399، 1-31. http://dx.doi.org/10.30465/SCS.2020.5182
  • ذوقی­پایدار، محمدرضا؛ کرمی، افسانه؛ نبی­زاده، صفدر (1397). مقایسه­ی اختلال تصویر تن، اختلال بدشکلیِ بدن و گرایش به مُد در افراد متقاضی و غیرمتقاضی جراحی زیبایی، فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی سلامت، 7 (26): 24-7.
  • عابدینی­فرد، مصطفی (1392). مردانگیِ هژمونیک و داغ جسمیت­های ناکام: جنسیت و ناهنجارمندیِ جسمی در آبجی خانم و داوود گوژپشت، نشریه­ی ایران نامه، 28 (1): 39-20.
  • فلیک، اووه (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه­ی هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
  • کریگان، کیت (2006)، "جامعه­شناسی بدن: نظریه­های مدرن، پست مدرن و پساساختارگرایانه"، ترجمه­ی محسن ناصری راد، تهران، نشر ونگار، 1396.
  • گافمن، اروینگ (1386). داغ ننگ: چاره­اندیشی برای هویت ضایع­شده، ترجمه­ی مسعود کیانپور، تهران: نشر مرکز.
  • لوبروتون، داوید (1396). جامعه­شناسی بدن، ترجمه­ی ناصر فکوهی، تهران: نشر ثالث.
  • محمودی، یسری؛ محدثی­گیلوایی، حسن؛ تاج­الدین، محمد باقر(1396). مطالعه­ی جامعه­شناختی دلایل و پیامدهای جراحی زیبایی زنان و مردان ساکن شهر تهران، فصلنامه­ی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، 20 (77): 167-139.
  • موسوی، سید ابوالفضل؛ پورحسین، رضا؛ زارع­مقدم، علی؛ موسویان­حجازی، سید اسد؛ گمنام، اعظم (1395). تصویر بدن در دیدگاه­ها و مکاتب روان­شناسی، نشریه رویش روان­شناسی، 5 (2): 266-209.
  • نعمتیان، ساره؛ نوغانی، محسن؛ اصغرپور، احمدرضا (1394)، "چیستی و چرایی روش تحلیل روایت"، تهران، سومین کنفرانس ملی جامعه­شناسی و علوم اجتماعی.
  • Alsop, R. and Lennon, K. (2017), Aesthetic Surgery and the Expressive Body, Los Angeles, SAGE Journal Publication.
  • Atkinson, M. (2006). Masks of Masculinity: (Sur)passing Narratives and Cosmetic Surgery, London, Ash gate
  • Atkinson, M. (2008). Exploring Male Femininity in the Crisis: Men and Cosmetic Surgery, Los Angeles, SAGE Publication
  • Goffman, E. (1959). The presentation of self in Everyday life, NewYork, Anchor
  • Hermanns, H. (1995). Narrative Interview in U. Flick, E, V, Kardorff, H, Keupp, L, V, Rosenstiel and Handbuch Qualitative Sozialfoeschung, 2nd edition, Munich, Psycohologie, Verlage Union, pp. 182-185.
  • Ricciardelli, R. and Clow, K. (2009). Men, Appearance and Cosmetic Surgery: The Role of Self-esteem and Comfort with the Body, Toronto, Canadian Journal of Sociology
  • Shilling, Ch (2003). The body and Social Theory, London, Sage
  • Shilling, Ch (2007). Sociology and The Body: Classical Traditions and New Agendas, Editorial Organization, The Editorial Board of the Sociological Review. Blackwell Publishing, Oxford.
  • Shilling, Ch. (1991), Educating The Body: Physical Capital and the Production of Social Inequalities, Sage Social Sciences Collections, November 1991, Vol 25, No 4, 653-672
  • Shilling, Ch. (2005). The Body in Culture, Technology and Society, London, Sage
  • Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, London. Sage.
  • Sullivan, D. (2004). Cosmetic Surgery: The Cutting Edge of Commercial Medicine in America, New Brunswick, Rutgers University Press
  • Waskul, D. and Vannini, Ph. (2006). Body/Embodiment: Symbolic Interaction and the Sociology of the Body, Ash gate Publishing Company, Burlington, USA