تغییرات فرهنگی و نام‌گزینی دختران در استان تهران در نیمۀ دوم دهۀ 1390

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 استادیار ارتباطات دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران

چکیده

در این مطالعه به تغییر در نام‌گزینی دختران متولد استان تهران در طول نیمۀ دوم دهۀ 1390، به مثابه بخشی از تغییرات فرهنگی در جامعۀ ایران پرداخته شده است. تغییر در عرصه‌ی نام‌گزینی در دوره‌های مختلف نسلی، نشانی از تغییرات فرهنگی بین نسل‌های مختلف جامعه است. تحلیل ثانویه، روش این پژوهش برای مطالعه و تحلیل آمار‌های ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال استان تهران و داده‌های پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی است. مولفه‌های مورد مطالعه در این پژوهش شامل سن و تحصیلات مادران و میزان استفاده از رسانه‌ها بوده است. جامعه‌ی تحقیق، دختران متولد سال‌های 1395تا 1399 و مادران آن‌ها هستند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین سن، تحصیلات و استفاده از رسانه‌ها به ویژه اینترنت توسط مادران، با گرایش‌های فرهنگی آن‌ها در انتخاب نام برای فرزندانشان همبستگی وجود دارد. در واقع نام‌های انتخابی توسط مادران جوان و تحصیل‌کرده از نام‌های انتخاب شده توسط نسل‌های پیشین متفاوت است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Cultural Changes and Naming Girls in Tehran Province in Second Half of 2010s

نویسندگان [English]

  • Abdollah Bicharanlou 1
  • Elmira Nuri 2
1 Assistant Professor of communication, Department of communication, faculty of social sciences, university of Tehran, Tehran. Iran.
2 M.A of Media and Cultural Studies
چکیده [English]

Cultural Changes and Naming Girls in Tehran Province in 2010s
In this paper, the girls naming born in Tehran Province at the late of 2010s as a part of cultural changes in Iranian Society has been studied. The girls naming in different generation eras signifies the cultural changes among different generations. Secondary analysis has been applied to study and analyze statistic data presented by Iranian Statistic Centre, Tehran Province organization for civil registration, and data of National Survey of Cultural Goods Consumption. The studied component in this paper includes age, Mother education and rate of media consumption. Research Population includes the girls born on 2016 to 2021 and their mothers. The findings show that the age, education and media consumption of mothers are correlated to their inclination to name their children. The girls` names chosen by young and high educated mothers to name their children are different to the names chosen by previous generations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Changes
  • Naming
  • Girls
  • Tehran Province
  • secondary Analysis
- اسمیت، فیلیپ؛ رایلی، الگزندر(1394). نظریه‌ی فرهنگی. مترجم: محسن ثلاثی. تهران: نشر علمی.
- جلیلی، روح‌الله؛ ایمان، محمدتقی؛ زندی، لیلا (1395). بررسی تغییرات انتخاب نام رضا در ایران. فرهنگ رضوی، سال چهارم، شماره‌ی سیزدهم.
- دانش، یونس؛ قربانی، علی‌اکبر (1396). بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی موثر بر نام‌گزینی کودکان توسط خانواده‌های ایرانی (مطالعه‌ی موردی استان هرمزگان). دوفصلنامه‌ی مشارکت و توسعه‌ی اجتماعی، دوره‌ی سه، شماره‌ی پنجم.
- روشه، گی (1386). تغییرات اجتماعی (چاپ نوزدهم). مترجم: منصور وثوقی. تهران: نشر نی.
- ریتزر، جورج (1388). نظریه‌ی جامعه‌شناسی در دوران معاصر (چاپ چهاردهم). مترجم: محسن ثلاثی. تهران: علمی.
- سیدمن، استیون (1395). کشاکش آرا در جامعه‌شناسی (چاپ هشتم). مترجم: هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
- طالبان، محمدرضا؛ مبشری، محمد؛ مهرآیین مصطفی (1389). بررسی روند دگرگونی ارزشی در ایران (1353- 1388). دانشنامه‌ی علوم اجتماعی، دوره‌ی یک، شماره‌ی سوم.
- طبیعی، منصور؛ موحد، مجید؛ مالمیر، سمیرا (1394). مطالعه‌ی رابطه‌ی هویت ملی و نوع نام‌گذاری موالید در شهر شیراز. دو فصلنامه‌ی علمی- پژوهشی دین و ارتباطات، سال بیست و دو، شماره‌ی اول.
- عبدی، عباس (1396). تحول نام‌گذاری کودکان تهرانی؛ 1375-1394. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
- عبدی، عباس (1378). تحول نام‌گذاری کودکان تهرانی؛ 1345- 1374. تهران: نشر حنانه.
- فلیک، اووه (1393). درآمدی بر پژوهش‌های کیفی در علوم انسانی (چاپ هفتم). مترجم: هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
- لنسکی، گرهارد؛ لنسکی، جین (1374). سیر جوامع بشری (چاپ دوم). مترجم: ناصر موفقیان. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- Aldrin, Emilia) 2011(. Choosing a Name = Choosing Identity? Towards a Theoretical Framework. XXIV ICOS International Congress of Onomastic Sciences, Barcelona 2011.
- Al-Qawasmi, Abeer Harb; Al- Abed. Fawwaz (2016). A Sociolinguistic Study of Choosing Names for Newborn Children in Jordan. International Journal of English Linguistics 6 (1): 177.
- Claude J. Smith Jr. (2009). Tamenicia or Tammy; James or Jim Bob; Bessie or Heather: Patterns and Significance of Choosing Names for American Babies. Studies in Popular Culture 31 (2): 123- 136.
- Raikhan, Sadykova; Moldakhmet, Myrzabekov; Ryskeldy, Myrzabekova; Alua, Moldakhmetkyzy (2014). The Interaction of Globalization and Culture in The Modern World. Social and Behavioral Science 122: 8- 12