به همین منظور،یکبار هزار خانوار تلویزیوندار نمونه را در تهران و بار دیگر 540 خانوار نمونه را در شهرستانهای اصفهان و شیراز و رشت مورد بررسی قرار داد1تا میزان تأثیر آوردههای تلویزیون،یعنی نوترین وسیلهء ارتباطی را،بر زندگی مادی و معنوی مردم برآورد کند و همچنین عکس العمل آنها را در برابر این آوردهها بررسی نماید و با جمع کردن اطلاعات اولیه زمینهء بیشتری برای فهم مسائل اجتماعی ما فراهم آورد. دلایل اظهار شده برای خرید تلویزیون در تهران تفریح و سرگرمی و رفع بیکاری 53% آموزش و تنویر فکر و بالا بردن معلومات عمومی 5/19% نشاندن افراد خانواده و جلوگیری از سر و صدا 5/7% جلوگیری از فعالیتهای تفریحی متفرقه مثل رفتن به سینما و گردش 5/3% کسب خبر 2% رقابت و همچشمی 5/1% نیاز اجتماعی،تربیتی،و اخلاقی 5/9% پاسخهای متفرقه 5/9% بدون پاسخ 5/1% جمع 100% اگر دلایل خرید را در شهرستانها مطالعه کنیم،همان اظهارنظرها چه نزد کسانی که تلویزیون دارند(گروهی از اصفهانیان)و چه نزد کسانی که ندارند(مردم شیراز و رشت)،(آمار مربوط به 1347 است)به صورت پاسخهای اغلب سطحی دوباره دیده میشود. دلایل اظهارشدهء مردم شهرستانها برای خرید تلویزیون اصفهان\شیراز\رشت تفریح و سرگرمی بطور کلی\5/39%\13%\5/33% دیدن فیلمهای خوب و هنری\6%\2%\5/16% کمتر سینما رفتن\5/2%\5/0%\1% استفاده از برنامههای آموزنده\21%\5/5%\16% استفاده از اخبار و فیلمهای خبری\5/8%\5/1%\4% استفاده از برنامهها بطور کلی\5/7%\5/2%\5/18% سایر مطالب\5/14%\5/67%\5/10% بدون جواب\5/0%\5/67%\- جمع 100%\100%\100% استقبال روزافزون مردم از تلویزیون در سالهای اخیر و زمینهء مساعدی که از هر نظر جهت بسط و تکمیل آن در ایران وجود دارد به مسئولان اسکان داده است که به توسعهء شبکهها بپردازند و میدان وسیع و حتی اغراقآمیزی به این وسیلهء توانا بدهند و حتی در این اواخر از سیستم رله با قمرهای مصنوعی سخن به میان آورند."