تدوین مدل ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم ارتباطات، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

2 گروه جامعه شناسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران

3 گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

4 گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

10.22059/jsr.2022.93698

چکیده

تحقیق حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره انجام پذیرفت. پژوهش حاضر، مطالعه‌ای کیفی است که به شیوه گراندد تئوری در سال 1401انجام شد. گردآوری داده‌ها با استفاده از روش مصاحبه عمیق به عنوان اصلی‌ترین ابزار جمع آوری داده‌ها صورت گرفت. جامعة مورد مطالعه شامل متخصصین، نخبگان، اساتید دانشگاه و کارشناسان در زمینه ارتباطات اجتماعی می‌باشد که با استفاده از نظرات آنها شرایط علی، مداخله گر، زمینه‌ای، راهبرد و پیامد ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره استخراج شد. برای انتخاب افراد نمونه، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. تعداد نمونه مورد استفاده جهت انجام مصاحبه‌های عمیق 15 نفر از خبرگان بود. سه معیار مورد نظر برای انتخاب شرکت کنندگان در پژوهش شامل سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و زمینه فعالیت تخصصی افراد بود. در مطالعه حاضر، جمع آوری داده‌ها تا مرحله اشباع نظری کدهای اصلی و به بیان واضح‌تر، تا جایی که امکان دست یابی به داده‌های جدید دیگر فراهم نبود، ادامه یافت. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش گراندد تئوری و با نرم افزار مکس کیودا (2022) صورت گرفت که در نهایت منجر به تدوین مدل ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره شد. یافته های تحقیق شامل 164 کد اولیه با 281 مرتبه تکرار در قالب 27 مقوله فرعی می باشد که گویای مدلی است که ضرورت، شاخص ها، بسترها و زیرساخت ها، موانع و عوامل مزاحم، راهبردها و پیامدهای ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره را نشان می­دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing communication model of interpersonal relationships in everyday life

نویسندگان [English]

  • Samaneh Pourmohammad 1
  • Keramat allah Rasekh 2
  • Mohammadreza Ghaedi 3
  • Hassan Soltani 4
1 Department of Communications Science, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
2 Corresponding Author, Department of Sociology, Jahrom Branch, Islamic Azad University, Jahrom, Iran
3 Department of Political Science and International Relations, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
4 Department of Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

This study was conducted to study the importance of communication in interpersonal relationships in everyday life. The present study was carried out to develope a model of communication in interpersonal relationships. This is a qualitative study conducted by theoretical method in 1401. Data collection was carried out by in-depth interview method as the main data collection tool. The interviewees include professionals, elites, university professors and experts in the field of social communication. Their opinions, causes, interventions, condition contexts, strategies and consequences of communication of interpersonal relationships in everyday life were investigated. Purposeful sampling was used to select people in the sample. The number of samples used for in-depth interviews was 15 experts. Three criteria for selecting research participants include the person's education level, field of study and area of ​​professional activity. In the present study, data collection continued until the theoretical saturation stage of the main codes, and more specifically, until no more new data could be obtained. Data analysis was performed using Grounded Theory method and Max Kyuda software (2022), which eventually led to the development of a model of communications of interpersonal relationships in everyday life. The results include 164 key codes with 281 repetitions in 27 subcategories. The finding showed the inducative pattern for relationships based on  needs, indicators, platforms and infrastructure, barriers and constrains, strategies and consequences of communication in interpersonal relationships in everyday life. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication
  • Interpersonal relationships
  • Youth
  • Mashhad
ﺑﺮﻛﻮ، ری؛ وﻟﻮﯾﻦ، دارلین و ولوین اندرو(1392). ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ارﺗﺒﺎﻃﺎت: فردی و عمومی. ﺗﺮجمه: اعرابی، سیدمحمد، ایزدی، داود. تهران: نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ ششم. ص30.
Alshenqeeti, H. (2016). Are emojis creating a new or old visual language for new generations? A socio-semiotic study. Advances in language and Literary Studies, 7(6). https://ssrn.com/abstract=3709343
Ayee, E. S. (2013). Human communication revisited-A Biblical perspective. Koers: Bulletin for Christian Scholarship= Koers: Bulletin vir Christelike Wetenskap, 78(1), 1-16. http://dx.doi. org/10.4102/koers.v78i1.549
Bente, G., & Krämer, N. C. (2011). Virtual gestures: embodiment and nonverbal behavior in computer-mediated communication. In A. Kappas & N. C. Krämer (Eds.), Face-to-Face Communication over the Internet: Emotions in a Web of Culture, Language, and Technology (pp. 176–210). Cambridge: Cambridge University Press. http://doi.org/10.1017/CBO9780511977589.010
Bitti, P. E. R., & Garotti, P. L. (2011). Nonverbal communication and cultural differences: issues for face-to-face communication over the internet. In A. Kappas & N. C. Krämer (Eds.), Face-to-Face Communication over the Internet: Emotions in a Web of Culture, Language, and Technology (pp. 81–99). Cambridge: Cambridge University Press. http://doi.org/10.1017/CBO9780511977589.006
Drago, E. (2015). The Effect of Technology on Face-to-Face Communication. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 6(1). Retrieved from http://www.inquiriesjournal.com/a?id=1137
Hartman, J. L., & McCambridge, J. (2011). Optimizing Millennials’ Communication Styles. Business Communication Quarterly, 74(1), 22–44. https://doi.org/10.1177/1080569910395564
Heng, C. Y., & Yazdanifard, R. (2013). Generation Gap; Is There any Solid Solution? From Human Relation Point of View. International Journal of Economy, Management and Social Sciences, 2(10), 837-840.
Jiang, L.C., Bazarova, N.N. & Hancock, J.T., (2010). The Disclosure–Intimacy Link in Computer-Mediated Communication: An Attributional Extension of the Hyperpersonal Model, Human Communication Research, 37(1), 58–77. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2010.01393.x
Krohn, F. B. (2004). A Generational Approach to Using Emoticons as Nonverbal Communication. Journal of Technical Writing and Communication, 34(4), 321–328. https://doi.org/10.2190/9EQH-DE81-CWG1-QLL9
Lamichhane, Y. R. (2016). Non-verbal Skills: Unavoidable in Communication.  The Journal of Business and Hospitality, 1, 91-98. https://doi.org/10.3126/repos.v1i0.16046
Lo, S. K. (2008). The Nonverbal Communication Functions of Emoticons in Computer-Mediated Communication. Cyberpsychology & behavior, 11(5), 595-597. doi:10.1089/cpb.2007.0132.
Lowenthal, P. R., & Snelson, C. (2017). In Search of a Better Understanding of Social Presence: An Investigation into How Researchers Define Social Presence. Distance Education, 38(2), 1-19. doi:10.1080/01587919.2017.1324727
Mandal, F.B. (2014). Nonverbal Communication in Humans. Journal of Human Behavior in the Social Environment 24(4), 417–421. https://doi.org/10.1080/10911359.2013.831288
Nagel, P. & Lubinga, E., (2015). Nonverbal Communication. In S. Steinberg & G. Angelopulo (Eds.), Introduction to Communication Science for Southern African Students, (pp. 85–106), South Africa: Juta and Company.
Narunsky-Laden, S., (2015). Language and Communication. In S. Steinberg & G. Angelopulo (Eds.), Introduction to communication science for Southern African students, (pp. 107–138), South Africa: Juta and Company.
Parkinson, B., & Lea, M. (2011). Video-linking emotions. In A. Kappas & N. C. Krämer (Eds.), Face-to-Face Communication over the Internet: Emotions in a Web of Culture, Language, and Technology (pp. 100–126). Cambridge: Cambridge University Press. http://doi.org/10.1017/CBO9780511977589.007
Turnbull, C. F. (2010). Mom Just Facebooked Me and Dad Knows How to Text: The Influences of Computer-Mediated Communication on Interpersonal Communication and Differences Through Generations. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 1(1), 5-16. Retrieved from https://www.elon.edu/u/academics/communications/journal/archive/spring-2010-issue/
Venter, E. (2017). Bridging the communication gap between Generation Y and the Baby Boomer generation. International journal of Adolescence and Youth, 22(4), 497-507. doi: 10.1080/02673843.2016.1267022