بازتاب پیام های خانواده و مدرسه و تلویزیون در زندگی کودکان

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسنده

10.22059/jsr.1976.93748

چکیده

مشخصات‌ خانوار و صرف اوقات فرزند را از مادر پرسیده‌ایم و احساس کودک را نسبت خانواده و مدرسه و تلویزیون مشاهده و مطالعه نموده‌ایم،سپس برای آنکه مفهوم اختلاف سطح فرهنگی‌ را روشن‌تر سازیم ادراک طفل را نسبت به رابطه بین بزرگترها و جنبه‌های گوناگون عوالم آنها مورد بررسی قرار داده‌ایم بطور کلی ارتباط بین عقاید خانوادگی از یکسو و پیامهای تلویزیونی‌ و آموزش دبستانی از سوی دیگر و نیز مقایسه مقام طفل در خانواده و مدرسه فصول این بررسی‌ را تشکیل می‌دهد. حال باید دید تغییرات مزبور یا میزان درآمد خانوار چه ارتباط دارد؟ جدول 5 توزیع نسبی تغییرات پیشنهادی کودک درباره منزل برحسب میزان درآمد خانواده (تصویرتصویر) 1-پیشنهاد تغییر در جهت بهبود محله بیشتر در محلات کارگری دیده میشود (4/21%)یکنوع تمایل به ارتقاء اجتماعی از طریق مسکن در نزد این طبقه مشهود است. فرزندان کارگران 0/34% فرزندان پدران با مشاغل عالیرتبه 4/28% و این وضع دو علت می‌تواند داشته باشد اول اینکه مثلا در خانواده‌های کارگری‌ فرزندان علاوه بر کار تحصیل وظایف دیگری از قبیل خرید،کمک به مادر و پدر و غیره‌ به عهده دارند لذا فرصت آنها برای انجام تکالیف کمتر است. حالا به بینیم این‌ اختلاف‌دید بین معلم و پدر در ذهن چه کودکانی وجود دارد: جدول 14-توزیع نسبی برحسب شغل پدر توافق بین معلم و پدر کودک در مورد او (تصویرتصویر) با وجود اینکه تفاوتها بی‌معنی هستند ولی عدم توافق پدر با معلم در خانواده‌های‌ کارگری بیشتر از خانواده‌های مرفه است یکی از دلایل این وضع آنست که اگر تفاوت نظری در مورد جزئیات کار تحصیلی کودک بین معلم و پدر تحصیلکرده‌اش پدید آید یا حل میشود یا در سطح خود آنان باقی می‌ماند،و معمولا کودک از آن اطلاع نمی‌یابد."

عنوان مقاله [English]

.

نویسنده [English]

  • . .