توزیع امر محسوس و ناشمارش شده ها: بررسی کنش سیاسی مادران در دهه60 شمسی در ایران

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه

2 دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشجوی دکتری دانشگاه علاوه طباطبایی

10.22059/jsr.2024.352676.1831

چکیده

این مقاله به مادرانی اشاره می‌کند که از دسترسی به تفکر و تصمیم‌گیری‌های اجتماعی محروم شده‌اند. گروهی که به واسطه‌ی طبقه‌بندی جامعه بر اساس سیستم آموزشی، به عنوان طبقه‌ی فاقد رتبه‌ی اجتماعی، تابع ممتازانِ فکر تلقی می‌گردند. این پژوهش مادران را به عنوان افرادی با کنشگری و تاثیرگذاری در جامعه تلقی می‌کند، بدون اینکه آن‌ها را به عنوان یک قشر منفعل و وابسته به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان، همچنین حامی سنت‌های نابرابر موجود، بداند.
این تحقیق به بررسی کنش‌های مادرانِ فاقد تحصیلات در دهه 60 در ایران می‌پردازد و نشان می‌دهد که آن‌ها چگونه اقداماتی انجام داده‌اند که موجب تغییرات در امور قابل شنیدن، قابل رؤیت و طبیعی‌پنداشته، شده‌اند. این گروه از مادران، که بر اساس سیستم آموزشی به عنوان طبقه‌ای بدون دانش و آگاهی معرفی شده‌اند، در واقعیت به عنوان افرادی با کنش‌گری و تفکر تلقی می‌شوند. آن‌ها، عمدتاً ملهم از تجربه‌ی انقلاب اسلامی 57 و جنگ با تردید نسبت به نظم معمول، به تحقق اموری که به نظر ممکن نمی‌آمد، پرداخته‌اند.
در این تحقیق، شواهد با استفاده از مصاحبه‌های روایی با 12 نمونه جمع‌آوری شده‌اند. با استفاده از تکنیک تحلیل مضمونی، نتایج به عنوان "مادران محذوف: مولدان امر سیاسی" ارائه شده‌اند و شامل دو مضمون اصلی "قرائت برابری جویانه از دین در مقابل گفتار پلیسی" و "مراقبت برابری‌جویانه در برابر مراقبت پلیسی" همچنین پنج مضمون فرعی دیگر می‌شوند. نتایج نشان می‌دهند که این مادران به ایجاد ارزش‌های جدید در زندگی دختران جوان خود پرداخته‌اند و اهمیت تردید در روش‌های تفکر و عمل برابری‌جویی در جامعه را تاکید می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Distribution of the sensible and uncounted part: Investigating the political action of mothers in the 1980s in Iran

نویسندگان [English]

  • mihamad taghi karami ghahi 1
  • vahid shalchi 2
  • sara yousefikhah 3
1 Associate Professor of Sociology at Allameh Tabatabai University
2 Associate Professor of Sociology at Allameh Tabatabai University
3 candidate phd of Allameh Tabatabai University
چکیده [English]

This research, by listening to a part of the mothers, achieves an image of their actions to change the distribution of the sensible. With Rancière's literature, which focuses its theoretical lens on the exclusion of workers in the distribution of the sensible, the sample of mothers in this study can be considered among those excluded from the privilege of thinking. Rancière's point of view, which considers the working class not as a passive class and in need of a revolutionary intellectual, but as a group with active subjectivity, in this research will be a way to visualize the actions of mothers in the 1980s in Iran. A group that, due to the classification of the society based on the educational system, is considered as a class lacking institutional knowledge, in a double form on the ancestral form (smallness), subordinate to the privilege of thinking. However, they live the impossible by doubting the “considered natural order” and by looking for equality, which their raw materials were generally experienced in the event of the 1979 revolution. They have succeeded in changing the distribution of the sensible. A narrative interview was conducted with 12 samples. Findings were presented in the final theme "Mothers not destined to think, make the political" including two main themes "Egalitarian reading of religion against police speech", "Egalitarian care against police care" and contains five sub-themes. The narrators have created the adventurous values in the lives of girls. It seems necessary to doubt the habitude of seeking equality

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: mothers of the 60s
  • the distribution of the sensible
  • production of the political
  • Rancière
  • egalitarian care
افراسیابی، بهرام و دهقان، سعید (1360). طالقانی و تاریخ، نشر نیلوفر
باقری دولت آبادی، علی و ابراهیمی، حسین (1395). توسعه محوری در دولت سازندگی و الزامات آن برای سیاست خارجی ایران، دولت پژوهی، سال دوم، شماره 6.
بیات، آصف (1390). زندگی همچون سیاست، ترجمه فاطمه صادقی، برگرفته از: https://bayanbox.ir/view/3486238481723723902
رانسیر، ژاک (1388). ده تز در باب سیاست، ترجمه امید مهرگان، تهران: رخداد نو
رانسیر، ژاک (1394). عدم توافق، ترجمه رضا اسکندری، تهران: گهرشید
فلیک، اوه (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
محمدپور، احمد (1390). فراروش، بنیان­های فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری، تهران، انتشارات جامعه­شناسان، چاپ سوم.
مرکز آمار ایران، https://www.amar.org.ir
میر فخرایی، تژا (1385). زبان، رسانه و بازنمایی هویت، پژوهش­های ارتباطی، شماره 48.
Citton, Y. (2014). “The ignorant schoolmaster”: knowledge and authority. In Jacques Ranciere: key concepts. (pp. 25-37). Routledge.
CokSen, S. (2021). Time-Space and Politics in Understanding of Jacques Ranciere (Master's thesis, Middle East Technical University).
Davis, O. (2010). Jacques Rancire. Polity.
Firestone, S. (2015). The dialectic of sex: The case for feminist revolution. Verso Books.
Fraser, N. (2014). Justice Interruptus: Critical reflections on the "postsocialist" condition. Routledge.
Fraser, C. (2021). Deep Interviewing: Methods, Challenges, and Solutions. London: SAGE Publications Ltd.
Glaser, Barney, G. (2001). The Grounded Theory Perspective: Conceptualization Contrasted with Description. Mill Valley, CA: The Sociology Press.
Hallward, P. (2009). Staging Equality: Ranciere's Theatrocracy and the Limits of Anarchic Equality. In G. Rockhill, & P. Watts (Eds.), Jacques Ranciere: History, Politics, Aesthetics. Durham & London: Duke University Press.
Hooks, B. (2000). Feminist theory: From margin to center. Pluto Press.
Low, J. (2019). A pragmatic definition of the concept of theoretical saturation. Sociological Focus, 52(2), 131-139.
Mahdavi, H. (1970). “The Patterns and Problems of Economic Development in Rentier States: The Case of Iran”, in M. A. Cook, editor, Studies in the Economic History of the Middle East, London: Oxford University Press.
May, T. (2008). Political Thought of Jacques Rancière: Creating Equality. Edinburgh University Press.
Nussbaum, M. C., & Capabilities, C. (2011). The human development approach. Creating capabilities. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard.
Patton, P. (2012). Ranciere’s utopian politics. In Jacques Ranciere and the Contemporary Scene: The Philosophy of Radical Equality (pp. 129-144). Continuum.
Ranciere, J. (1991), The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation.Trans. K. Ross, Stanford: Stanford University Press
Ranciere, J. (1995). On the shores of politics. Verso.
Ranciere, J., Guénoun, S., Kavanagh, J. H., & Lapidus, R. (2000). Jacques Ranciere: Literature, politics, aesthetics: Approaches to democratic disagreement. SubStance, 29(2), 3-24.
Ranciere, J. (2004). Introducing disagreement. Angelaki: journal of the theoretical humanities, 9(3), 3-9.
Ranciere, J. (2009). The method of equality: An answer to some questions. Jacques rancière: History, politics, aesthetics, 273-288
Ranciere, J. (2010). Dissensus: On Politics and Aesthetics. (S. Corcoran, Ed., & S. Corcoran, Trans.) Continuum International Publishing Group.
Ranciere, J. (2016). The Method of Equality: Politics and Poetics. In Honneth, A., & Rancière, J. Recognition or disagreement. In Recognition or Disagreement. Columbia University Press.
Spivak, G. C. (2015). Can the Subaltern Speak? In Colonial discourse and post-colonial theory (pp. 66-111). Routledge.
Tanke, J. J. (2011). Jacques Ranciere: an introduction. A&C Black.