اقتصادسیاسی کنکور (تبیینی از گرایش دانش‌آموزان به رشته تجربی)

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

10.22059/jsr.2024.367242.1912

چکیده

مسأله‌ی مرکزی مکتوب حاضر تبیین گرایش دانش‌آموزان به رشته‌ی تجربی در کنکور است. به‌لحاظ نظری استدلال می‌کند وضعیت کنکور رشته تجربی حاصل مناسبات کلان اقتصادسیاسی است و تحلیل آن به ناگزیر مناسبات کلان جامعه را وارد تحلیل می‌کند. روش متبوع این تحقیق انتقادی است که داده‌های موجود را در پرتو نظریه تحقیق که اقتصادسیاسی است تحلیل می‌کند و دلالت‌های پنهان داده‌ها و عناصر مقوم وضع موجود را آشکار می‌کند.
پس از مرور داده‌های موجود این مقاله پزشکی‌سازی را علت شکل‌گیری بازار کنکور و گرایش به رشته‌تجربی معرفی می‌کند. پزشکی‌سازی که خود پاره‌ای مهم از خصوصی‌سازی است، این وضعیت را به آموزش نیز تسری داده و به خصوصی‌سازی آموزش نیز شتاب بخشیده است. به این ترتیب پزشکی‌سازی، مناسبات کلان اقتصادسیاسی را تغییر داده و سایر ترتیبات اجتماعی را به خدمت خود درآورده است. در توصیف پزشکی‌سازی می‌توان این فرایند را نیز بخشی از جریانی بزرگ‌تر که به نئولیبرالیسم معروف شده دانست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Political Economy of Concours (an explanation of pupils tendency to empirical field)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Farhadi
  • fatemah nori
  • vakiloraya ahmadei
Faculty of social science, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The central issue of the present article is to explain the tendency of students to empirical field in the entrance exam. Theoretically, he argues that the condition of the empirical field concour is result of political economy relations and its analysis inevitably includes the macroeconomic relations of society. The research method is critical and analyzes obtained datas by theoritical perspective which is political economy and realese hidden relations of status qua.
After reviewing the available data, this article introduces medicalization due to the formation of the concour market and the trend towards experimental fields. Medicalization, which is itself an important part of privatization, gives this situation to education as well, and special education is also accelerated. In this way, medicalization has changed macro-economic and political relations and brought other social arrangements to its service. In the description of medicalization, this process can be seen as a part of a larger trend known as neoliberalism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • concour
  • empirical field
  • privatization
  • medicalization
  • political economy
احمدی، غالمعلی؛ عباسزاده شهری، طاهر و همکاران )1395(. مروری بر نحوه تأمین منوابع موالی در آمووزش و پورورش . کنفورانس مودیریت
نخبگان
بطحائی، محمد )1397(. موسسات کنکور 40 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند. خبرگزاری دانشجو ea/0031ir.snn
https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1014547 )1400/7/11( .4بخش 25 الفماده بند .(1396 )ششم توسعه برنامه
پیروزراهی، ز. )1400(. مجموعه گزارشهای فقر چندبعدی؛ فقر آموزشی در ایران. دفتر مطالعات اجتمواعی، تهوران: وزارت تعواون، کوار و رفواه
اجتماعی.
حاجیمیرزایی، م. )1400(. وزیر آموزش و پرورش /1172211ir.mshrgh(1400/7/12)
حاتمی، محمد )1398(. مصاحبه با ایرنا. رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران. xjwLmW/ir.irna://https
حسنزاده، ن. و راغفر، ح. )1392(. اندازهگیری فقر چندبعدی در ایران. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشوگاه الزهورا: دانشوکده علووم اجتمواعی و
اقتصادی.
https://www.dmk.ir/dorsapax/userfiles/file/1399.pdf 1399 سووال بودجووه تفریووغ گووزارش .(1400 )کشووور محاسووبات دیوووان
)1400/7/10(
سازمان برنامه و بودجه )1399(. گزارش تحلیلی بودجه بخش آموزش و پرورش عمومی. مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری. گزارش شماره
160
سلیمی، یوسف؛ فرهادی، محمود و امیوری، نوادر ) 1401(. اقتصادسیاسوی سورطان در ایوران. مجلوه جامعوه شناسوی ایوران ، 23)3(130-107،
https://doi.org/10.22034/jsi.2023.546410.1521
شورای عالی انقالب فرهنگی )1390(. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهران: شورای عالی انقالب فرهنگی.
شورای عالی انقالب فرهنگی )1400(. خبرگزاری فارس 4zuo/5ir.fna://http( 1400/6/17)
صفاتیان، سعید )1402(. آمار مراکز ترک اعتیاد کشور. خبرگزاری ایرنا xjJSWN/ir.irna://https
عامری، حسین )1392(. آمار دانشجویان کشور. مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم. /141580ai.tn://https
غفارزاده، جالل )1396(. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز 8JLTER/ir.fna://http
فردوس، فاطیما )1397(. صدا و سیما بزرگترین حامی کنکور 2Zf8x/ir.khabaronline(1400/5/17)
فرهادی، نوری و احمدی/ اقتصاد سیاسی کنکور )تبیینی از گرایش دانشآموزان به رشته تجربی( 25
فرهادی، محمد )1402(. روانشناسیسازی در تلویزیون؛ تحلیل گفتمان برنامه کتابباز. جامعهشناسی هنر و ادبیات. 15)1(. -169
10.22059/JSAL.2023.367240.666282 189
فرهادی، محمد و میری، ندا )1402(. رابطه بودجه دولتی و توسعه اقتصادی-اجتماعی استانهای کشور. مجله برنامهریزی رفاه و توسعه
اجتماعی. 14)56( . 142-121 .2022.65870.2309qjsd10.22054/
قوووووانون بودجوووووه سوووووال 1398 کووووول کشوووووور )1398(. بنووووود د تبصوووووره 20 مووووواده واحوووووده قوووووانون بودجوووووه 1398
)1400/7/10( https://shenasname.ir/budjet/budjet98/4962-budjet98
کاپوراسو، . ای. و لوین، د. پی. )1398(. نظریههای اقتصادسیاسی، ترجمه محمد عبداهللزاده. چ.3 نشر ثالث: تهران.
کریمیان، جالل و مقدسی، فاطمه )1399(. مجموعه گزارشهای فقر، نابرابری و تعارض منوافع؛ فقور و نوابرابری در آمووزش و پورورش، دفتور
مطالعات اجتماعی. تهران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
الیحه بودجه 1402 کشور )1401(. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسالمی. /1757425show/report/fa/ir.majlis.rc://https
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسالمی )1395(. گونهشناسی مدارس در نظام آموزش و پرورش ایران، تهران: مجلس شورای اسالمی.
مقدسی، ف. و کریمیان، . )1399(. تحلیل سیاستگذاری آموزش در ایران با تأکید بر عدالت آموزشی. دفتر مطالعات اجتمواعی، تهوران: وزارت
تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
وزارت آموزش و پرورش )1400(. بررسی و تحلیل آماری رتبههای برتر کنکور 1399 با رویکرد برابری و عدالت آموزشی، معاونت برنامهریزی و
توسعه منابع. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی )1399(. فقر و نابرابری در آموزش و پرورش، تهران: مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه.
Bondi, L. (2005). Working the Spaces of Neoliberal Subjectivity: Psychotherapeutic Technologies,
Professionalization and Counselling. Antipode, 37(3), 497–514.
https://doi.org/10.1111/j.0066-4812.2005.00508.x
1402 budget law of the country (1401). Islamic Council Research Center.
https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1757425. (In Persian)
2018 budget law of the country. (2018). Paragraph D, Note 20, Article One of the Budget Law 2018.
https://shenasname.ir/budjet/budjet98/4962-budjet98 (10/7/1400). (In Persian)
Ahmadi, Gholam Ali; Abbaszadeh Shahri, Taher et al. (2015). An overview of how to provide financial resources in
education. Elite Management Conference. (In Persian)
Ameri, Hossein (2012). Statistics of the country's students. Monitoring and Evaluation Center of the Ministry of
Science. https://tn.ai/141580. (In Persian)
Batahai, Mohammad (2017) concour institutes have a financial turnover of 40 thousand billion tomans. Student news
agency. snn.ir/0031ea. (In Persian)
Coleman, J. S (1966). Equal School or Equal Students?
https://www.nationalaffairs.com/public_interest/detail/equal-schools-or-equal-students
Conrad, P (2007). The Medicalization of Society; On the Transformation of Human Conditions into Treatable
Disorders. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Farhadi, Mohammad; Miri, Neda (1402). The relationship between the government budget and the socio-economic
development of the country's provinces. Welfare Planning and Social Development Journal. 14 (56)
. 10.22054/qjsd.2022.65870.2309 . (In Persian)
Farhadi, Muhammad (1402). psychologicalization on television; Discourse analysis of book opener program.
Sociology of art and literature. 15(1). 169-189 10.22059/JSAL.2023.367240.666282. (In Persian)
Ferdous, Fatima. (2017). Television is the biggest supporter of Konkur. Khabaronline.ir/x8Zf2 (17/5/1400). (In
Persian)
26 مطالعات جامعهشناختی )نامه علوم اجتماعی( ، دورة سیام، شمارة ،2 پاییز و زمستان 1402
Ghafarzadeh, Jalal (2016). Vice President of Food and Drug of Alborz University of Medical Sciences
http://fna.ir/JLTER8. (In Persian)
Haji Mirzaei, M. (1400). Minister of Education. mshrgh.ir/1172211 (12/7/1400). (In Persian)
Hassanzadeh, N.; Raghofer, H. (2012). Measuring multidimensional poverty in Iran. Master's thesis, Al-Zahra
University: Faculty of Social and Economic Sciences. (In Persian)
Hatami, Mohammad (2018). Interview with IRNA. Head of the Organization of Psychological System of Iran.
https://irna.ir/xjwLmW. (In Persian)
Islamic Council Research Center (2015). Typology of schools in Iran's education system, Tehran: Islamic Council.
(In Persian)
Kapuraso, J. Oh you.; Levin, D. Pi (2018). Political economy theories, translated by Mohammad Abdullahzadeh.
Ch3. Third publication: Tehran. (In Persian)
Karimian, Jalal and Moghdisi, Fatemeh (2019). Collection of reports on poverty, inequality and conflict of interest;
Poverty and Inequality in Education, Bureau of Social Studies. Tehran: Ministry of Cooperation, Labor and
Social Welfare. (In Persian)
Lasswell, H. D (1936). Politics: Who Gets What, When, How. New York: Whittlesey House.
Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare (2019). Poverty and inequality in education, Tehran:
Governance and Society Empowerment Center. (In Persian)
Ministry of Education. (1400). Statistical review and analysis of the top ranks of the entrance exam of 2019 with the
approach of equality and educational justice, Vice-Chancellor of Planning and Development of Resources.
Tehran: Ministry of Education. (In Persian)
Moghdisi, F.; Karimian, J. (2019). Analysis of education policy in Iran with emphasis on educational justice. Office
of Social Studies, Tehran: Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare. (In Persian)
Muncie, J (2006). Critical Research. In The Sage Dictionary of Social Research Methods. Victor J (Ed). Sage Pub:
London.
Pirozrahi, Z. (1400). The collection of multidimensional poverty reports; Educational poverty in Iran. Office of
Social Studies, Tehran: Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare. (In Persian)
Program and budget organization (2019). Analytical report of the budget of the public education department.
Development and Foresight Research Center. Report No. 160. (In Persian)
Safatian, Said (1402). Statistics of addiction treatment centers in the country. IRNA news agency
https://irna.ir/xjJSWN. (In Persian)
Salimi, Yusuf; Farhadi, Mohammad; Amiri, Nader (1401). Political economy of cancer in Iran. Iranian Journal of
Sociology, 23(3), 107-130 https://doi.org/10.22034/jsi.2023.546410.1521. (In Persian)
Sixth Development Program (2016). Clause 25 of Al-Fadah, Section 4. (11/7/1400)
https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1014547. (In Persian)
State Accounting Court. (1400). 2019 budget deduction report https://www.dmk.ir/dorsapax/userfiles/file/1399.pdf
(10/7/1400). (In Persian)
Supreme Council of Cultural Revolution (1400). Fars News Agency. http://fna.ir/5zuo4 (6/17/1400). (In Persian)
Supreme Council of Cultural Revolution. (2018). Document on the Fundamental Transformation of Education,
Tehran: Supreme Council of Cultural Revolution. (In Persian)
Türken, S.; Nafstad, H, E.; Rolv, M, B. & Roen, K (2016). Making Sense of Neoliberal Subjectivity: A Discourse
Analysis of Media Language on Self-development, Globalizations, 13:1, 32-46,
https://doi.org/10.1080/14747731.2015.1033247
Verger, A; Fontdevila, A; Zancajo, Z (2016). The privatization of education; a political economy of global
education reform. London: Teachers College Press.