تحلیل میزان پایبندی به زبان مادری در میان قومیت‌های ترک، کرد و لر

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس

2 کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی

10.22059/jsr.2024.342438.1764

چکیده

هدف از این پژوهش سنجش و مقایسه میزان پایبندی به زبان مادری در بین سه قومیت ترک، کرد و لر، و شناخت عواملی است که تفاوت در میزان پایبندی اقوام مختلف به زبان مادری را تبیین می‌کنند. بدین منظور پرسشنامه‌ای در بین جمعیت نمونه‌ای با حجم 300 نفر، به صورت مساوی از هر قومیت 100 نفر از دانشجویان ترک، کرد و لری که در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تحصیل بوده‌اند، توزیع گردید. نتایج نشان می‌دهد که میزان پایبندی و نگرش قوم لر نسبت به زبان مادری تفاوت معنا داری با دو قوم کرد و ترک دارد و لرها نسبت به ترک‌ها و کردها میزان پایبندیشان به زبان مادری به مراتب کمتر و نگرش منفی تری نسبت به زبان مادری‌شان دارند. با وجود اینکه لرها میزان پایبند‌ی‌شان به زبان مادری کمتر از ترک‌ها و کردها است، اما میزان گرایش‌شان به هویت قومی به اندازه آن‌ها بوده است. بنابر این می توان نتیجه گرفت که میزان پایبندی به زبان مادری بیش از آنکه تحت تاثیر عوامل ذهنی همچون هویت قومی باشد، متاثر از میزان فرصت های عینی است که یک زبان برای گویشورانش در جهت ارتباطات بیشتر و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی، فراهم می‌کند. دو زبان کردی و ترکی نیز به عنوان زبان‌هایی که متعلق به جوامع زبانی برون مرزی هستند در مقایسه با زبان لری که محدود در مرزهای ایران است، فرصت‌های بیشتری برای گویشوران‌شان فراهم می‌کنند؛ در نتیجه گویشوران نگرش‌شان نسبت به این زبان‌ها مثبت‌تر و میزان پایبندی‌شان بیشتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of mother tongue adherence among Turkic, Kurdish and Lor ethnicities

نویسندگان [English]

  • Bahare Arvin 1
  • Fateme Mirzaei Habil 2
1
2 M.A degree in sociology
چکیده [English]

The purpose of this study is to measure and compare the degree of adherence to the mother tongue between the three ethnicities of Turks, Kurds and Lors, and to identify the factors that explain the differences in the degree of adherence of different ethnic groups to the mother tongue. For this purpose, a questionnaire was distributed among a sample population of 300 people, equal to 100 students of Turkish, Kurdish and Lori who were studying at Tarbiat Modares University. These indicators were used among the three ethnicities of Turks, Kurds and Lors. The results show that the level of adherence and attitude of the Lor people towards their mother tongue is significantly different from that of the two ethnic groups, Kurds and Turks. Although the Lors have less adherence to their mother tongue than the Turks and Kurds, but their tendency towards ethnic identity has been as great as theirs. Therefore, it can be concluded that the degree of adherence to the mother tongue is influenced by the amount of objective opportunities that a language provides for its speakers in order to communicate more and improve the economic and social situation, rather than being influenced by mental factors such as ethnic identity. Both Kurdish and Turkish, as languages belonging to foreign language communities, provide more opportunities for their speakers than Lori, which is limited to the borders of Iran; As a result, speakers have a more positive attitude towards these languages and a greater degree of adherence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mother tongue
  • adherence to mother tongue
  • language change
  • language attitude
  • ethnic identity