ماکس وبر و جنگ سرد فرهنگی در ایران

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسنده

گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) دانشگاه تهران ایران

10.22059/jsr.2025.372990.1951

چکیده

ماکس وبر امروزه وسیعاً به‌عنوان یکی از پدران بنیان‌گذار جامعه‌شناسی شناخته شده و آرای او در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. بسیاری از جامعه‌شناسان ایرانی نیز به انحای گوناگون خود را متأثر وبر دانسته و در تحقیقات خود از آرای او برای فهم وضعیت اجتماعی در ایران کمک می‌گیرند. در این مقاله، تلاش شده است تا با بررسی لحظه و موقعیتِ تاریخی ورود اندیشه‌های وبر به ایران در دهۀ 1340 شمسی، نشان داده شود که حضور وبر در ایران را بهتر می‌توان درک کرد اگر او را در بستر «جنگ سرد فرهنگی»‌ای در نظر بگیریم که در این دوران، فضای فکری ایران را متأثر ساخته بود. در این نگاه، وبر متفکری قلمداد می‌شود که از خلالِ تفاسیری جنگ سردی به ایرانیان رسیده، در نهادهایی جنگ سردی بازتولید شده و در بستری جنگ سردی بر ایرانیان تأثیر گذاشته است. در این چارچوب نشان داده خواهد شد که موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در دانشگاه تهران مهم‌ترین نقش را در معرفی اولیۀ وبر به ایرانیان داشته است و در این مسیر، متون دو تن از مهم‌ترین مفسران وبر، یعنی تالکوت پارسونز و ریمون آرون سهمی بسزا داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Max Weber and cultural cold war in Iran

نویسنده [English]

  • Mohammad Mollaabbasi
Sociology Department, Allameh Tabatabayi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today, Max Weber is widely known as one of the founding fathers of sociology and his opinions are taught in universities. Many Iranian sociologists consider themselves influenced by Weber in various ways and take help from his opinions in their research to understand the social situation in Iran. In this article, an attempt has been made to show that Weber's presence in Iran can be better understood if we study him in the context of the "Cultural Cold War" which had affected the intellectual atmosphere of Iran during this period. In this view, Weber is considered a thinker who reached Iranians through Cold War interpretations, was reproduced in Cold War institutions, and influenced Iranians in the context of Cold War. In this framework, it will be shown that the Institute of Social Studies and Research at the University of Tehran played the most important role in introducing Weber's work to Iranians, and in this direction, the texts of two of Weber's most important commentators, Talcott Parsons and Raymond Aron, have played a significant role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Max Weber
  • Cultural Cold War
  • Institute of Social Studies and Research
  • Talcott Parsons
  • Reymond Aron
  • Marxism
  1. ارشاد، فرهنگ (1398) «نگاهی نقادانه بر جامعه‌شناسی تفسیری ماکس وبر و آموزه‌های آن برای پژوهش در جامعه‌شناسی تاریخی ایران» منتشره در: جامعه‌شناسی ایران، سال بیستم، شمارۀ دوم، تابستان 1398، صص: 4-25
  2. اسکندری قاجار، منوچهر (1394) «نه راه پیش و نه راه پس: تنگناهای سیاسی ایران در اوایل حکومت قاجار» در: جنگ و صلح در ایران دورۀ قاجار و پیامدهای آن در گذشته و اکنون، زیر نظر رکسانه فرمانفرمائیان، ترجمۀ حسن افشار، تهران: نشر مرکز.
  3. اشرف، احمد (1345) «سی رایت میلز و جامعه‌شناسی انتقادی» منتشره در: سخن، دورۀ 16، شماره 10، آذر 1345، صص: 989-995.
  4. اشرف، احمد (1346) «روش‌شناسی ماکس وبر» منتشره در: سخن، دورۀ 17، شماره 6و7، شهریور و مهر 1346، صص: 596-608.
  5. اشرف، احمد (1393) نقد و نظری در علوم انسانی و اجتماعی، به کوشش ابراهیم اشک شیرین، تهران: گستره.
  6. الوندی، رهام (1395) نیکسون، کیسینجر و شاه: روابط ایالات متحده و ایران در جنگ سرد، ترجمۀ غلامرضا علی‌بابایی، تهران: نشر کتاب پارسه.
  7. آرون، ریمون (1348) جامعه‌شناسی کشورهای صنعتی، ترجمۀ رضا علوی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
  8. آرون، ریمون (1349) «تاریخ و جامعه‌شناسی (ماکس وبر)» منتشره در: نگین، شمارۀ 70، اسفند 1349، صص: 41-43.
  9. آرون، ریمون (1351) مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه‌شناسی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران: موسسه انتشارات فرانکلین.
  10. آرون، ریمون و دیگران (1347)، تحول دانشگاه‌ها در اروپا و آمریکا، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
  11. آریان‌پور، امیرحسین (1388) زمینۀ جامعه‌شناسی، تهران: نشر گستره
  12. بروجردی، مهرزاد (1377) روشنفکران ایرانی و غرب: سرگذشت نافرجام بومی‌گرایی، مهرزاد بروجردی، ترجمۀ جمشید شیرازی، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
  13. بشیریه، حسین (1366) «بنیان‌های جامعه‌شناسی مذهبی ماکس وبر» منتشر شده در: مجلۀ دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، شمارۀ 23، صص: 129-146
  14. بشیریه، حسین (1368) «بنیان‌های جامعه‌شناسی مذهبی ماکس وبر (بخش دوم)» منتشر شده در: مجلۀ دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، شمارۀ 24، صص: 203-223.
  15. توکلی طرقی، محمد (1382) تجدد بومی و بازاندیشی در تاریخ، تهران: نشر تاریخ ایران.
  16. حائری، عبدالهادی (1367) نخستین رویارویی‌های اندیشه‌گرایان ایران با دو رویۀ تمدن بورژوازی غرب، تهران: امیرکبیر.
  17. حجاریان، سعید (1373) «مسئلۀ مشروعیت سیاسی» منتشر شده در: اندیشۀ سیاسی، شمارۀ 3، صص: 78-93.
  18. حجاریان، سعید (1388) «اعترافات سعید حجاریان در دادگاه چهارم» منتشر شده در: فرارو. قابل‌دسترسی از: https://fararu.com/fa/news/30445/ (تاریخ بازیابی: 20/8/1402).
  19. راسخ، شاپور (1345) «پیشنهاد یک طرح مقدماتی تحقیق در تاریخ اجتماعی ایران با ذکر منابع آن»، منتشره در: مهر، سال دوازدهم، شمارۀ نهم، صص: 601-606.
  20. راسخ، شاپور (1350) «عوامل اجتماعی رشد و توسعۀ اقتصادی» منتشره در: مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال هجدهم، شمارۀ دوم، آذر 1350، صص: 125-147.
  21. زارع، عباس (1377) بحثی درباره مبانی مشروعیت و قدرت در جمهوری اسلامی ایران، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد در علوم سیاسی، موسسه آموزش عالی باقر‌العلوم.
  22. شهبازی، عبدالله (1382) سلطانیسم ماکس وبر و انطباق آن بر عثمانی و ایران: بررسی انتقادی، منتشره در: تاریخ معاصر ایران، شمارۀ 25، صص: 75-96.
  23. عظیمی، رضا (1398) «جامعه‌شناسی تاریخی-تطبیقی ماکس وبر، تئوری عام و برخی ملاحظات در مورد گفتمان شرق‌شناسی در ایران» در: جامعه‌شناسی ایران، سال بیستم، شمارۀ دوم، تابستان 1398، صص: 76-99.
  24. فروند، ژولین (1362) جامعه‌شناسی ماکس وبر، ترجمۀ عبدالحسین نیک‌گهر، تهران: نشر نیکان.
  25. کاتم، ریچارد (1396) ناسیونالیسم در ایران، ترجمۀ احمد تدین، تهران: انتشارات کویر.
  26. کچویان، حسین (1386) تطورات گفتمان‌های هویتی در ایران: ایرانی در کشاکش با تجدد و مابعد تجدد، تهران، نی.
  27. گرث، هانس و سی. رایت میلز (1347) «مردان و اندیشه‌ها: ماکس وبر و مارکس»، ترجمۀ فلوریا به‌بین، منتشره در: نامۀ علوم اجتماعی، شماره 1، صص: 59- 63.
  28. گنجوی، مهدی (1402) برنامۀ کتاب فرانکلین در ایران: آموزش و جنگ سرد فرهنگی در خاورمیانه، ترجمۀ زهرا طاهری، تهران: نشر شیرازه.
  29. گیدنز، آنتونی (1375) سیاست و جامعه‌شناسی در اندیشۀ ماکس وبر، ترجمۀ مجید محمدی، تهران. نشر قطره.
  30. مختارپور، رجبعلی (1399) مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران: مروری بر یک تجربه، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  31. مهدوی‌زادگان، داوود (1395) «زمینه حضور جامعه‌شناسی وبری در ایران» در: خبرگزاری مهر، قابل‌دسترسی از: https://www.mehrnews.com/news/3729629 (تاریخ بازیابی: 2/10/1402).
  32. میری، سید جواد (1398) «نگاهی غیریوروسنتریک به کلاسیک‌های جامعه‌شناسی بازخوانی قرائت شریعتی از ماکس وبر» در: جامعه‌شناسی ایران، سال بیستم، شمارۀ دوم، تابستان 1398، صص: 114-124
  33. نبوی، سید عبدالامیر (1376) «علل شکل‌گیری اندیشه سیاسی در جوامع در حال گذار» پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد در دانشکدۀ معارف اسلامی و علوم سیاسی.
  34. نبوی، نگین (1399) «خاطره‌ها و تحلیل‌ها: از کشف حجاب تا انقلاب اسلامی، گفتگوی نگین نبوی با احمد اشرف»، در: ایران‌نامگ، سال 5، شمارۀ 4، زمستان 1399، صص: 3-48.
  35. نراقی، احسان (1373) علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن، چاپ پنجم از ویراست دوم، تهران، فرزان روز.
  36. نراقی، احسان (1383) آزادی: مجموعه مقالات و مصاحبه‌ها، تهران: نشر افکار.
  37. هاپکرک، پیتر (1379) بازی بزرگ: عملیات سازمان‌های جاسوسی روس و انگلیس در آسیای مرکزی و ایران، ترجمۀ رضا کامشاد، تهران: انتشارات نیلوفر
  38. هاشمی، محمدمنصور (1396) دین اندیشان متجدد، تهران: کویر.
  39. هاشمی، محمدمنصور (1397) هویت‌اندیشان و میراث فکری احمد فردید، تهران: کویر
  40. یوسا، ماریو بارگاس (1402) «آرون در برابر سارتر»، ترجمۀ رضا خجسته رحیمی، منتشر شده در: اندیشۀ پویا، شمارۀ 87، آبان 1402، صص: 74-81.

 

References

 

  1. Adair-Toteff, C. (2019). Raymond Aron's Philosophy of Political Responsibility: Freedom, Democracy and National Identity. Edinburgh University Press.
  2. Allen, K. (2004). Max Weber: A critical introduction. Pluto Press.
  3. Alvandi, R. (2016). Nixon, Kissinger, and the Shah: The United States and Iran in the Cold War (G. Alibabayi, Trans.). Tehran: Ketab Parseh. (in Persian)
  4. Ansari, A. M. (2013). L’état, c’est moi: the paradox of sultanism and the question of ‘regime change’in modern Iran. International Affairs89(2), 283-298.
  5. Arianpour, A. H. (2009). Foundations of sociology. Tehran: Gostareh. (in Persian)
  6. Aron, R. (1969). The sociology of industrial societies (R. Alavi, Trans.). Tehran: Institute for Social Studies and Research. (in Persian)
  7. Aron, R. (1971). History and sociology (Max Weber). Negin, (70), 41-43. (in Persian)
  8. Aron, R. (1972). Main stages in the development of sociological thought (B. Parham, Trans.). Tehran: Franklin Publishing Institute. (in Persian)
  9. Aron, R., & Others. (1968). The transformation of universities in Europe and America (N. Movafaghian, Trans.). Tehran: Institute for Social Studies and Research. (in Persian)
  10. Ashraf, A. (1966). Wright Mills and critical sociology. Sokhan, 16(10), 989-995. (in Persian)
  11. Ashraf, A. (1967). Max Weber’s methodology. Sokhan, 17(6-7), 596-608. (in Persian)
  12. Ashraf, A. (2014). Criticism and perspectives in humanities and social sciences (E. Ashk Shirin, Ed.). Tehran: Gostareh. (in Persian)
  13. Azimi, R. (2019). Max Weber’s historical-comparative sociology, general theory, and some considerations on the Orientalist discourse in Iran. Iranian Sociology, 20(2), 76-99. (in Persian)
  14. Baehr, P. (2001). The “iron cage” and the “shell as hard as steel”: Parsons, Weber, and the Stahlhartes Gehäuse metaphor in the Protestant ethic and the spirit of capitalism. History and Theory40(2), 153-169.
  15. Bannister, R. C. (2003). Principle, Politics, Profession: American Sociologists and Fascism, 1930–1950. In Sociology responds to fascism(pp. 167-206). Routledge.
  16. Bashiriyeh, H. (1987). The foundations of Max Weber’s religious sociology. Journal of the Faculty of Law and Political Science, (23), 129-146. (in Persian)
  17. Bashiriyeh, H. (1989). The foundations of Max Weber’s religious sociology (Part II). Journal of the Faculty of Law and Political Science, (24), 203-223. (in Persian)
  18. Bayatrizi, Z. (2016). From Marx to Giddens via Weber and Habermas: The politics of social thought in Iran. European Journal of Social Theory19(4), 521-537.
  19. Boroujerdi, M. (1998). Iranian intellectuals and the West: The failed narrative of nativism (J. Shirazi, Trans.). Tehran: Farzan Rouz Research and Publishing. (in Persian)
  20. Cohen, J., Hazelrigg, L. E., & Pope, W. (1975). De-Parsonizing Weber: A critique of Parsons' interpretation of Weber's sociology. American sociological review, 229-241.
  21. Cohen, J., Hazelrigg, L. E., & Pope, W. (1975). De-Parsonizing Weber: A critique of Parsons' interpretation of Weber's sociology. American sociological review, 229-241.
  22. Connell, R. (2020). Southern theory: The global dynamics of knowledge in social science. Routledge.
  23. Cottam, R. (2017). Nationalism in Iran (A. Tadayon, Trans.). Tehran: Kavir. (in Persian)
  24. Engerman, D. C. (2010). Social science in the Cold War. Isis101(2), 393-400.
  25. Ershad, F. (2019). A critical review of Max Weber’s interpretive sociology and its lessons for historical sociology research in Iran. Iranian Sociology, 20(2), 4-25. (in Persian)
  26. Eskandari Qajar, M. (2015). Neither a way forward nor back: Iran’s political dilemmas in the early Qajar era (H. Afshar, Trans.). In R. Farmanfarmaian (Ed.), War and peace in Qajar Iran and its consequences in the past and present (pp. xx-xx). Tehran: Markaz Publishing. (in Persian)
  27. Freund, J. (1983). Max Weber’s sociology (A. Nikgohar, Trans.). Tehran: Nikan. (in Persian)
  28. Ganjavi, M. (2023). The Franklin Book Program in Iran: Education and the cultural Cold War in the Middle East (Z. Taheri, Trans.). Tehran: Shirazeh Publishing. (in Persian)
  29. Gerhardt, U. (2005). The Weberian Talcott Parsons: Sociological theory in three decades of American history(pp. 208-239). New York: Russell Sage Foundation.
  30. Gerth, H., & Mills, C. W. (1968). Men and ideas: Max Weber and Marx (F. Behin, Trans.). Nameh-ye Oloum-e Ejtemai, (1), 59-63. (in Persian)
  31. Giddens, A. (1996). Politics and sociology in the thought of Max Weber (M. Mohammadi, Trans.). Tehran: Qatreh. (in Persian)
  32. Haddadian-Moghaddam, E. (2014). Literary translation in modern Iran. Literary Translation in Modern Iran: A Sciological Study. John Benjamins Publishing Company.
  33. Haeri, A. (1988). The first encounters of Iranian intellectuals with the two faces of Western bourgeois civilization. Tehran: Amir Kabir. (in Persian)
  34. Hajjarian, S. (1994). The issue of political legitimacy. Andisheh-ye Siyasi, (3), 78-93. (in Persian)
  35. Hajjarian, S. (2009). Saeed Hajjarian’s confessions in the fourth court session. Fararu. Retrieved from https://fararu.com/fa/news/30445/ (Accessed: November 11, 2023). (in Persian)
  36. Hashemi, M. M. (2017). Religious modernists. Tehran: Kavir. (in Persian)
  37. Hashemi, M. M. (2018). Identity thinkers and the intellectual legacy of Ahmad Fardid. Tehran: Kavir. (in Persian)
  38. Hopkirk, P. (2000). The Great Game: The operations of Russian and British intelligence organizations in Central Asia and Iran (R. Kamshad, Trans.). Tehran: Niloufar Publications. (in Persian)
  39. Kachouyan, H. (2007). The evolution of identity discourses in Iran: Iranians in conflict with modernity and postmodernity. Tehran: Ney. (in Persian)
  40. Kurzman, C (2009) ‘Reading Weber in Tehran’. in: The Chronicle of Higher Education, availble in: https://www.chronicle.com/article/reading-weber-in-tehran/
  41. Mahdavizadegan, D. (2016). The context of Weberian sociology’s presence in Iran. Mehr News Agency. Retrieved from https://www.mehrnews.com/news/3729629 (Accessed: December 23, 2023). (in Persian)
  42. Makhtarpour, R. (2020). The Institute for Social Studies and Research at the University of Tehran: A review of an experience. Tehran: Institute for Cultural and Social Studies. (in Persian)
  43. Miri, S. J. (2019). A non-Eurocentric view of sociology classics: Revisiting Shariati’s reading of Max Weber. Iranian Sociology, 20(2), 114-124. (in Persian)
  44. Mirsepassi, A. (2010). Democracy in modern Iran: Islam, culture, and political change. NYU Press.
  45. Nabavi, N. (2020). Memories and analyses: From unveiling to the Islamic Revolution, a conversation with Ahmad Ashraf. Iran-Nameh, 5(4), 3-48. (in Persian)
  46. Nabavi, S. A. (1997). The causes of the formation of political thought in transitional societies (Master’s thesis). Faculty of Islamic Studies and Political Science, Imam Sadeq University, tehran, Iran. (in Persian)
  47. Naraqi, E. (1994). Social sciences and their evolutionary process (5th ed., 2nd rev.). Tehran: Farzan Rouz. (in Persian)
  48. Naraqi, E. (2004). Freedom: A collection of articles and interviews. Tehran: Afkar. (in Persian)
  49. Nassehi, R., & Alvandi, R. (2018). Domesticating Cold War Economic Ideas: The Rise of Iranian Developmentalism in the 1950s and 1960s. The Age of Aryamehr: Late Pahlavi Iran and its Global Entanglements, 35-69.
  50. Parsons, T. (1937). The structure of social action. New York: Free press.
  51. Parsons, T. (1942). Max Weber and the contemporary political crisis. The Review of Politics4(2), 155-172.
  52. Parsons, T. (1942). Max Weber and the contemporary political crisis. The Review of Politics4(2), 155-172.
  53. Rasekh, Sh. (1966). A proposal for a preliminary research project in Iran’s social history with a reference to its sources. Mehr, 12(9), 601-606. (in Persian)
  54. Rasekh, Sh. (1971). Social factors of economic growth and development. Journal of the Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, 18(2), 125-147. (in Persian)
  55. Shahbazi, A. (2003). Max Weber’s sultanism and its application to the Ottoman Empire and Iran: A critical review. Contemporary History of Iran, (25), 75-96. (in Persian)
  56. Shannon, M. K. (2018). Reading Iran: American academics and the last Shah. Iranian Studies51(2), 289-316.
  57. Staubmann, Helmut, and Victor M. Lidz. "Talcott Parsons and the Tradition of Max Weber: Influence on German-speaking sociology 1." The Routledge International Handbook of Talcott Parsons Studies. Routledge, 2021. 295-307.
  58. Stewart, I. (2020). Raymond Aron and Liberal Thought in the Twentieth Century(Vol. 124). Cambridge University Press.
  59. Tavakoli-Targhi, M. (2003). Indigenous modernity and rethinking history. Tehran: Tarikh-e Iran Publishing. (in Persian)
  60. Tribe, K. (2007). Talcott Parsons as translator of Max Weber's basic sociological categories. History of European Ideas33(2), 212-233.
  61. Vargas Llosa, M. (2023, November). Aron vs. Sartre (R. K. Rahimi, Trans.). Andisheh Pouya, (87), 74-81. (in Persian)
  62. Zare, A. (1998). A discussion on the foundations of legitimacy and power in the Islamic Republic of Iran (Master’s thesis). Baqir al-Olum Institute of Higher Education, Qom. Iran. (in Persian)
  63. Zaret, D. (1980). From Weber to Parsons and Schutz: The eclipse of history in modern social theory. American Journal of Sociology85(5), 1180-1201.