تأثیر سرمایه اجتماعی، درگیری تحصیلی و استراتژی‌های کنار آمدن بر موفقیت تحصیلی (مطالعه موردی شهر ابرکوه)

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد پژوهشگری - دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

موفقیت تحصیلی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه والدین، معلمان و به ویژه مسئولان نظام آموزش وپرورش بوده است. موفقیت تحصیلی یکی از اهداف مهم هر نظام آموزشی است و شاخصی برای مطالعه و ارزشیابی عملکرد آموزشی معلمان، فعالیت‌های یادگیری دانش‌آموزان و همچنین سنجش میزان تحقق اهداف آموزشی محسوب می‌شود. تردیدی وجود ندارد که عدم دستیابی به نتایج مطلوب در این زمینه به منزله تلف شدن امکانات و منابع بالقوه انسانی است که آثار زیان بار وغیر قابل جبرانی را در سطوح خرد وکلان برجای می‌گذارد. از این‌رو بررسی موفقیت تحصیلی و شناخت عوامل اثر گذار حایز اهمیت است. در این راستا تحقیق حاضر با بهره گیری از نظریه‌های سرمایه اجتماعی، کنترل اجتماعی و دلبستگی، ضمن بررسی تأثیر متغیر تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان بر موفقیت تحصیلی، اثرات متغیرهای استراتژی‌های کنار آمدن و درگیری تحصیلی را به عنوان متغیرهای میانجی‌گر مورد آزمون قرارداده است. شرکت کنندگان دراین پژوهش 296 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه بودند که با روش پیمایش و با بهره‌گیری از پرسشنامه محقق ساخته مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته‌ها بیانگر آن است که متغیرهای رابطه والدین فرزندان، استراتژیهای کنارآمدن فعال و درگیری تحصیلی اثرات موثر و معناداری برموفقیت تحصیلی دارد. همچنین تحلیل مسیر نشان می‌دهد که تاثیرات غیر مستقیم متغیر های رابطه معلم شاگرد و والدین معلمان (اولیا ومربیان )برموفقیت تحصیلی قابل توجه می‌باشد. در مجموع نتایج تحلیل رگرسیون نشان می‌دهدکه متغیرهای اصلی تحقیق 40 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A study of the relationship between social capital and educational achievement:The case of Abarkooh

نویسندگان [English]

  • Mahdi Amirkafi 1
  • Aliasghar Akrami 2
1
2
چکیده [English]

Educational achievement has usually been an important issue among authorities of educational system, parents and teachers. Also, educational achievement can be a clear indicator of both teachers and students performance and a measure of the effectiveness of educational goals in general. A failure of educational achievement dissipates both human and material resources. Therefore, addressing educational achievement is critical and this paper, combining social capital theory, control theory, and attachment theory, attempts to investigate the effect of student social interaction variable on educational achievement mediated by coping strategies and school engagement. A sample of 296 high school students were surveyed and responded to the researcher constructed questionnaire.
The findings indicate that variables of parent-children relationship, active coping strategies and school engagement have significant and meaningful effects on educational achievement. Also, a path analysis indicates that the indirect effects of teacher-student and parents-teachers relationships variables on educational achievement are remarkable. In sum, based on a multiple regression analysis, our findings indicate that the main variables of this study explain 40 percent of the variances of the dependent variable. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational achievement
  • Social capital
  • parents-children relationship
  • teacher-students relationship
  • school engagement
  • coping strategis
ادوار دز، جک ئی، ماری دی. تامس، پل رُزن فلد، و استنانی بوث ـ کیولی. بی تا. تحقیق پیمایشی: راهنمای عمل. ترجمه سید محمد اعرابی وداود ایزدی. 1379. تهران: ‌دفتر پژوهشهای فرهنگی ،.
امیرکافی، مهدی. 1380. اعتماد اجتماعی و عوامل موثر برآن. نمایه پژوهش 18. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بشارت، محمد علی، بهزاد شالچی و حمید شمسی پور. 1385. بررسی رابطه ی هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان.  اندیشه­های نوین تربیتی 2 (3 و4 ). 
بیابانگرد، اسماعیل. 1384. رابطه ای میان عزت نفس، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان های تهران. ‌مطالعات روان شناختی 1 (4 و 5).
پاشا شریفی، حسن. 1369. افت تحصیلی و چگونگی جلوگیری از آن و ایجاد انگیزش تحصیلی. چهارمین دورة مقاله نویسی علمی دانشگاه اصفهان، شماره 1.
پرکی، ویلیام دبیلو. بی­تا. خودپنداری و موفقیت تحصیلی. ترجمه سید محمد میرکمالی.  1378.  تهران: یسطرون.
چلبی مسعود .  1375. جامعه شناسی نظم : تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. چاپ اول. تهران: نی.
حسینی ، سید علی اکبر وعباس تشکری. 1365. اثر مختصات فردی و خانواگی برهوش و پیشرفت تحصیلی گروهی از دانش آموزان دوره ابتدایی. مجله علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز1(2).
زکی ، محمد علی. 1384. بررسی جامعه شناختی نقش عوامل اجتماعی ، رضایت اجتماعی وعزت نفس بر موفقیت تحصیلی. مجله علوم تربیتی وروان شناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان 2، شهریورماه.
سعادتمند، زهره، مریم سیف نراقی، علی شریعتمداری و عزت الله نادری.1380. مقایسه تأثیر روش تدریس حل مسأله با روش تدریس سنتی در دروس اجتماعی و ریاضی بر میزان پیشرفت تحصیلی، نگرش‌های آموزشی و میزان یادآوری دانش‌آموزان کلاس پنجم دبستان شهر اصفهان. دانش و پژوهش 9، پاییز.
شارع پور ، محمود. 1387. جامعه شناسی آموزش و پر ورش . چاپ ششم. تهران: سمت.
شکرکن، حسین و عبدالکاظم نیسی. 1373. تأثیر عزت نفس بر عملکرد دانش آموزان پسر و دختر دبیرستانی، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز 1(1)، تابستان.
فریره ، پائولو. بی تا.  آموزش ستمدیدگان. ترجمه احمد بیرشک وسیف الله داد، 1358. تهران: انتشارات خوارزمی.
فضلی، رخساره و محمد جعفر جوادی. 1383. بررسی مقایسه‌ای تأثیر روش تدریس فعال و غیرفعال بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس تعلیمات اجتماعی. فصلنامه تعلیم و تربیت 2 (78).
کلمن، جیمز. بی­تا. نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه انسانی. در سرمایه اجتماعی: اعتماد،‌ دموکراسی و توسعه. به کوشش کیان تاجبخش، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان. 1384. چاپ اول.  تهران: نشر شیرازه.
گلاسر ، ویلیام. بی­تا.  مدارس بدون شکست. ترجمه ساده حمزه. 1384. چاپ چهارم . تهران: انتشارات رشد.
لیاقت دار، محمدجواد، رضا عابدی، سید ابراهیم جعفری و فاطمه بهرامی. 1383. مقایسه میزان تأثیر روش تدریس بحث گروهی با روش تدریس سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 10(3).
مشایخ، پریوش. 1388. بررسی موفقیت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانش‌آموزان دبیرستانهای شهر شیراز. پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد، بخش علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان.
نویدی ، احد. 1382. بررسی سهم مشترک واختصاصی عملکرد تحصیلی قبلی ، خود پنداره تحصیلی و هوش عمومی درپیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه تعلیم وتربیت  19(4)1382 .
Andrzejewski, Carey E. and Heather A. Davis. 2008. Human contact in the classroom: exploring how teachers talk about and negotiate touching students, Teaching and Teacher Education 24: 779-794.
Anderson, Joan B. 2008 . Social capital and student learning: Empirical results from Latin American primary schools .Economics of Education Review 27: 439-449.
Archambault, Isabelle, Michel Janosz, Jean-Sebastien Fallu and Linda S. Pagani, 2008. Student engagement and its relationship with early high School dropout. Journal of Adolescence .
Bateman, Helen vrailas. 2002. Sense of community in the school, In A. T. Fisher, C. C. Sonn and B. J. Bishop (Eds.), Psychological sense of community (pp 161-179),  New York: Kluwer academic / plenum publishers.
Coleman J. S. 1988. Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology94: 95-120.
Eisenhower, Abbey, S., Bruce L. Baker & Jan Blacher. 2007. Early student - teacher relationships of children with And without intellectual disability: Contributions of behavioral, social, and self-regulatory competence. Journal of School Psychology 45: 363-383.
Green, Gillian, et al. 2008. Supportive adult relationships and the academic engagement of Latin American immigrant youth". Journal of School Psychology 46: 393-­412.
Goksen, Fatos and Zeynep cemalcilar. 2010. Social capital and cultural distance as predictors of early school dropout: implications for community action for Turkish internal migrants. International Journal of Intercultural Relations 34: 163-175.
Hughes,J. N.& Oi-man Kwok. 2006. Classroom engagement mediates the effect of teacher-student support on elementary students' peer acceptance: A prospective analysis. Journal of School Psychology 43 : 465-480.
Kesner, John E. 2000. Teacher Characteristics and the Quality of Child - Teacher Relationships. Journal of School Psychology 28(2): 133-l49.
Klem, Adena M. & James P. Connell, (2004) . Relationships matter: Linking Teacher Support to Student Engagement and Achievement.  Journal of School Health  74(7).
Lee, V. E. & Robert C. Croninger. 200l. The elements of social capital in the context of six High schools. Journal of Socio-Economics 30: 165-167.
Murray, Christopher           &             Mark      T. Greenberg. 2006. Children's Relationship with Teachers and Bonds with School An Investigation of Patterns and Correlates in Middle Childhood. Journal of School Psychology 38 (5): 423-445.
National Institute of Child Health and Human Development (NICHD). 2008. Mothers' and Fathers' Support for Child Autonomy and Early School Achievement. Development Psychology 44(4): 895-907.
Newberry, M., & H. A. Davis. 2008. The role of elementary teachers' conceptions of closeness to students on their Differentail behaviour in the classroom. Teaching and Teacher Education. Doi:10.l0l6/j.tate.02.0l5.
Pianta, Robert, C.& Megan W. Stuhlman. 2004. Teacher Child Relationships and Children s Success in the First Years of School. School Psychology Review, 33(3): 444-458.
Pianta Robert, C. 1999. Enhancing relationships between children and teachers. Washington, DC: American Psychological Association.
Sava, Florin A. 2002. Causes and effects of teacher conflict-inducing attitudes Towards pupils: a path analysis model. Teaching and Teacher Education 18: 1007­- 1021
Smith, M.H., Lionel J. Beaulieu & Glenn D. Israel. 1992. Effects of Human Capital and Social Capital on Dropping out of High School in the South. Journal of Research in Rural Education 8:75-87.
Spera, Christopher. 2005. A review of the Relationship among Parenting Practices, Parenting Styles, and Adolescent school Achievement. Educational Psychology Review 17(2):125-146.
Sun Yongmi. 1999. The Contextual Effects of Community Social Capital on Academic Performance. Social science research 28:403-426.
Wubbels, Theo & Mieke Brekelmans. 2005. Two decades of research on teacher­ - student relationships in class. International Journal of Educational Research 43: 6-24.
Zimmer-Gembeck M. J. and Elizabeth M. Locke. 2007. The socialization of adolescent coping behaviours: Relationships with families and teachers. Journal of Adolescence 30: 1-16.