نوع مقاله : علمی وپزوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه تهران
3 کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In the present paper, the authors have attempted to explore Iranian students’ usese and gratifications of television, satellite channels and Internet. Based on the theory of uses and gratifications, there is a competition among media to satisfy audiences’ needs, and we are aimed at comparing the extent of uses and gratifications of these three media by Iranian students. Students’ gratifications of media are measured by Katz’s Model in four aspects including awareness, social mutual action, personal identity and calmness/recreation. The findings indicate that the extent of students’ uses and gratifications on Internet is higher than other media. Internet has been able to meet all the above mentioned categories. Students’ gratifications on satellite channels is more in calmness/recreation need, while the scores on using televisions are not so high for any mentioned needs. It is indicated that 72% of Iranian students use television programs while this figure is 54% for satellite channels and 83% for Internet. The findings of correlation tests indicate that there is a positive correlation between uses and gratifications of all three media.
کلیدواژهها [English]
کتابنامهی فارسی
10. مهدیزاده، سید محمد. (1389). نظریههای رسانه؛ اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری.
11. نصرالهی، صادق و همایون، محمد هادی. (1390). «تبیین بنیانهای نظری حاکم بر ارزشهای خبری و نظریهی استفاده و خشنودی؛ مقدمهای بر مطالعهی بومی خبر». فصلنامهی دین و ارتباطات. سال نوزدهم. ش 1 (پیاپی 41): 229-195.
12. نیکو، مینو. (1381). شناخت مخاطب با رویکرد استفاده و رضامندی. با همکاری وازگن سرکیسیان، ایما سعیدیان، سعادت شیخ. تهران: سروش.
13. سهرابزاده، مهران و عبدی، عباس. (1371). «بهرهمندی مردم تهران از مطبوعات». فصلنامهی رسانه. ش 10.
14. سورین، ورنر و تانکارد، جیمز. (۱۳۸۹). نظریههای ارتباطات. ترجمهی علیرضا دهقان. تهران: دانشگاه تهران.
کتابنامهی لاتین