شرایط، استراتژی‌ها و پیامدهای اجرای آموزش چندفرهنگی(مورد مطالعه: معلمان و دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان ایلام)

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

10.22059/jsr.2023.339666.1751

چکیده

زمینه: آموزش چندفرهنگی یکی از موضوعات بسیار مهم در نظام‌‌های تعلیم و تربیت است و اهمیت این موضوع در جوامع چندفرهنگی و چندقومی بیشتر نمایان است.
هدف: هدف اصلی این پژوهش چگونگی مواجهه با آموزش چندفرهنگی از دیدگاه معلمان و دانشجو – معلمان دانشگاه فرهنگیان ایلام است.
روش پژوهش: پارادایم پژوهش از نوع تفسیری، رویکرد پژوهش کیفی، استراتژی پژوهش گراندد تئوری و میدان مطالعه مشتمل بر معلمان دوره آموزش ابتدایی و دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان است. روش نمونه‌گیری، هدف‌مند و از نوع نمونه­گیری نظری است. تعداد مشارکت‌کنندگان در پژوهش برابر با 28 نفر تا مرحله اشباع نظری برآورد شد. اطلاعات شرکت‌کنندگان در پژوهش مبتنی بر جنسیت، درجه تحصیلی و سابقه کار بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختارمند و تاکتیک مورداستفاده از نوع تحلیل محتوای پنهان بوده است. فرمت داده‌ها  نیز در قالب صوت بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد.
یافته‌ها: با بررسی داده‌های به‌دست‌آمده 341 مفهوم؛ 66 زیرمقوله و 30 مقوله حاصل شد و بر مبنای عناصر سه‌گانه مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین در ابعاد شرایطی، تعاملی و پیامدی دسته‌بندی شدند و مقوله هسته یا مرکزی تحت عنوان «اجتناب ناپذیری گفتمان آموزش چندفرهنگی» نام‌گذاری شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به آنچه معلمان در خصوص آموزش چندفرهنگی بیان داشتند می‌توان گفت معلمان دیدگاه مثبتی نسبت به آموزش چندفرهنگی دارند و آن را یکی از ضرورت‌های عصر حاضر می‌دانند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Conditions, strategies and consequences of multicultural education (Case study: teachers and pre-service teachers of Farhangian University of Ilam)

نویسندگان [English]

  • fatemeh havas beigi 1
  • yarmohammad ghasemi 2
  • habib allah ghadermarzi 1
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Ilam University, Ilam, Iran
چکیده [English]

Background: Multicultural education is one of the most important issues in educational systems and the importance of this issue is more visible in multicultural and multi-ethnic societies.

Aim:The main purpose of this research is how to deal with multicultural education from the perspective of teachers and pre-service teachers of Farhangian University of Ilam.

Methods: The research paradigm is interpretive, the research approach is qualitative, the research strategy is grounded theory, the study field includes primary school teachers and pre-service teachers of Farhangian University of Ilam. The sampling method is purposeful and theoretical sampling. The number of participants in the research was estimated to be 28 until the theoretical saturation stage. The information of the participants in the research was based on gender, educational level and work experience. The data collection tool was a semi-structured interview and the tactic used was hidden content analysis. The data format was also in audio format. Three stages of Open,Axial and Selective coding were used to analyze the data.

Finding: By examining the obtained data, 341 concepts; 66 subcategories and 30 categories were obtained, and based on the three elements of Strauss and Corbin's paradigmatic model, they were categorized into conditional, interactive, and consequential dimensions, and the core or central category was named "the inevitability of multicultural education discourse".

Conclusion: According to what the teachers said about multicultural education, it can be said that teachers have a positive view of multicultural education and consider it as one of the necessities of the present age.

کلیدواژه‌ها [English]

  • multicultural education
  • teachers
  • pre-service teachers
  • Farhangian university
  • Ilam
اشتراوس، آنسلم و جولیت، کوربین (1994). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و روش‌ها (ترجمه بیوک محمدی). (1393). تهران: پژوهشگاه علوم و انسانی و مطالعات فرهنگی.
باینگانی، بهمن و کاظمی، علی (1389). بررسی مبانی تئوریک مفهوم سرمایه انسانی، برگ فرهنگ، 8-21.
جوادی، محمدجعفر (1379). آموزش چندفرهنگی به‌مثابه رویکردی در آموزش. فصلنامه تعلیم و تربیت، (63)، 9-26.
حسینی، مریم (1394). معرفی روش گروه کانونی و کاربرد آن در تحقیقات. تهران: مرکز پژوهش و سنجش افکار
زینال تاج، فرزانه؛ دهقانی، مرضیه و پاک‌مهر، حمیده (1393).  بررسی مقوله فرهنگ و قومیت در محتوای برنامه‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. پژوهش‌های برنامه درسی، 4(2)، 117-130.
صادقی، علیرضا (1391). ویژگی‌ها و ضرورت‌های تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران؛ بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارها. راهبرد فرهنگ، (17 و 18).
عسگریان، مصطفی (1385). جایگاه فرهنگ‌های قومی در تربیت شهروند. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 5 (17)، 133-162.
قاسمی، یارمحمد و هواس بیگی، فاطمه (1395). بازخوانی پروبلماتیک نسبت قدرت و فرهنگ، مطالعات جامعه‌شناختی، 23(2)، 567-599.
ملکی، حسن (1389). برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: انتشارات پیام اندیشه.
هواس بیگی، فاطمه (1397). طراحی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی برای دوره آموزش ابتدایی ایران. رساله دکترای تخصصی، علوم تربیتی گرایش مطالعات برنامه درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
جهانگردی، مجتبی (1401). تحلیلی بر کاربرد مفهوم پارادایم در جامعه شناسی،فلسفه علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 12(2)،79-103
Arellano, J. (2011). The Use of Multicultural Literature in Elementary Classrooms: Teaching Acceptance and Understanding of Different Races, Ethnicities, and Cultures. A research paper, The Graduate School, University of Wisconsin-Stout.
Aslan, D&Aydin, H. (2016). Teachers’ Awareness of Multicultural Education and Diversity in School Settings, Eurasian Journal of Educational Research, 64, 1-28.
Bartolome, L. I. & Trueba, E. T. (2000). Beyond the Politics of Schools and the Rhetoric Fashionable Pedagogies: The significance of teacher ideology. In E.T. Trueba & L.I. Bartolome (eds.) Immigrant Voices: In search of Educational equity. New York: Rowman &Littlefield.
Cochran-Smith, M. (1997). Knowledge, Skills and Experiences for Teaching Culturally Diverse Learners: A Perspective for Practicing Teachers. In J. Irvine (ed.) Critical Knowledge for Diverse Teachers and Learners, pp.27-88. Washington, D. C.: AACTE.
Fueyo, V., & Bechtol, S. (1999). Those who can teach: Reflecting on teaching diverse populations. Teacher Education Quarterly, 26, 1–10.
Gursoy, A&Akyniyazov, M. (2016). Teacher’s sense of self-effecacy and attitudes towards multicultural education regarding an out of school activity. Romanian Journal of Eepremental Applied Psychology.7 (3),38-55.
Kaya, I. & Aydin, H. (2014). Pluralism, Multicultural and Multilingual Education. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 1(1), 35-37.
Ladson-Billing, G. (1994). The dream keepers: Successful teachers of African-American children. San Francisco: Jossey-Bass.
Lee, C.D. (2006). Culture, Literacy, AND Learning: Taking bloom in the midst of the whirlwind. New York: Teachers College Press.
Sleeter, C, E. (2005). Un-standardizing Curriculum: Multicultural teaching in the standard-based classroom. New York: Teachers College Press.