انگروزینو، مایکل (۱۳۹۶). درآمدی بر مردمنگاری. برگردان جبار رحمانی و محمد رسولی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
پاپلی یزدی، محمدحسین و سقایی، مهدی (۱۳۹۰)، گردشگری: ماهیت و مفاهیم، تهران: سمت. چاپ ششم.
پویافر، محمدرضا (۱۳۹۷)، حیران در مسیر، وامانده در خود، روایت پیادهروی اربعین: روایت مردمشناسانه و جامعهشناسانه از پیادهروی اربعین و آیین جاماندگان ۱۳۹۶، تهران: مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران. صص: ۲۹۵-۲۳۷.
پویافر، محمدرضا (۱۳۹۸)، سفر به تنهایی: روایتی مردمنگارانه از تجربه دینی اعتکاف، اصفهان: آرما.
تیموتی، دالن و السن، دانیل (۱۳۹۲). گردشگری و سفرهای زیارتی. گردشگری، دین و سفرهای معنوی. ترجمه محمد قلیپور و احسان مجیدیفرد. تهران: جامعهشناسان. ۳۰-۱۳.
جواهری، فاطمه (۱۳۹۷). اربعین: رسانه اجتماعی شیعیان، روایت پیادهروی اربعین: روایت مردمشناسانه و جامعهشناسانه از پیادهروی اربعین و آیین جاماندگان ۱۳۹۶. تهران: مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، ۳۴۱-۲۹۷.
شرفیخبوشان، محمدرضا (۱۳۹۹). چای عراقی: مجموعه داستان گروهی اربعین، تهران: دفتر نشر معارف.
دیگانس، جاستین (۱۳۹۲). زیارت دینی و سکولار، گردشگری، دین و سفرهای معنوی. ترجمه محمد قلیپور و احسان مجیدیفرد. تهران: جامعهشناسان. ۵۶-۴۳.
سرافراز، یوسف و فکوهی، ناصر (۱۴۰۲). «زیستن میان فرهنگها: مردمنگاری چندفرهنگی بودن در میان معاودین محله دولتآباد تهران». پژوهشهای انسانشناسی ایران، ۱۲ (۲۳)، ۱۴۰-۱۲۱:
https://doi.org.10.22059/IJAR.2023.361610.459825
شرافت، نعیم (۱۳۹۷). روزگار مشائیان کربلا. روایت پیادهروی اربعین: روایت مردمشناسانه و جامعهشناسانه از پیادهروی اربعین و آیین جاماندگان ۱۳۹۶. تهران: مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران. ۶۹-۱۳.
قمی، عباس (۱۳۸۶). مفاتیحالجنان، تهران: مشعر.
گونلو، ابرو (۱۳۹۱). حج: تجربه زائران زن ترک. جعفری، جعفر و نوئل اسکات. گردشگری در جهان اسلام. برگردان مهدی رمضانزاده، محمود حسنپور و نازنین تبریزی. تهران: مهکامه. ۲۴۵-۲۳۱.
گی، چاک و فایوسولا، ادواردو (۱۳۹۰). جهانگردی در چشماندازی جامع، برگردان علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ هفتم.
مظاهری، محسن حسام (۱۳۹۷). اربعین ایرانی: رشد تصاعدی آمار ایرانیها در پیادهروی اربعین: دلایل و پیامدها. پیادهروی اربعین: تاملات جامعهشناختی. به کوشش محسن حسام مظاهری. تهران: آرما. ۲۴۰-۱۹۹.
هاشمی مقدم، امیر (۱۳۸۹). راهنمای عملی بحث گروهی متمرکز. در سعیدی احمد، هاشمی مقدم، امیر و میرزایی، حسین. روشهای کمی و کیفی تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: جهاد دانشگاهی و جامعهشناسان.
Balsari, S. et al. (2016). Public health aspects of the world’s largest mass gathering: The 2013 Kumbh Mela in Allahabad, India. Public Health Policy. 37(4), 411-427.
Butler. R.W .1980. The concept of a tourist area cycle of evolution: implications for management of resources, The Canadian Geographer / Le Geographe canadien, 24: 1. pp: 5–12.
Cole, S. (2007) Beyond authenticity and commodification. Annals of Tourism Research. 34 )4(, 943-960
Cohen, E. (1979). A Phenomenology of Tourist Experiences. Sociology. 13: 2, 179-201.
Greenwood, D. J. (1977). Culture by the pound: An Anthropological Perspective on Tourism as Cultural Commoditization. Smith, V. (ed). Hosts and Guests: The anthropology of Tourism.
Blackwell Publishers. 129-138.
Moghaddam, H. A. (2019). Anti-tourism against the commodification of culture: Varf Chal (pour snow in pit)/ Zan Shahi (Kingdom of Women) ceremonies in the North of Iran. Hassan, A. and Sharma, A. Tourism Events in Asia. Routledge. 148-162.
Frey, N. L. (1998). Pilgrim stories: On and off the road to Santiago. University of California Press.
Nunez, T. (1989). Touristic Studies in Anthropological Perspective. Smith, V. (ed). Hosts and Guests: The anthropology of Tourism (2nd ed). University of Pennsylvania Press. 265-279.
Williams, E.L. (2009). Anxious Pleasures: Race and The Sexual Economies of Transnational Tourism in Salvador, Brazil. PhD thesis in Cultural and Social Anthropology. Stanford University.
Nash, D. (1989). Tourism as o Form of Imperialism. Smith, V (ed). Hosts and Guests: The anthropology of Tourism (2nd ed). University of Pennsylvania Press. 37-52.
Urry, J. & Larsen, J. (2011). The Tourist Gaze (3rd ed). London: Sage.
Chris, R & Aicken, M. (2005). Indigenous tourism: The commodification and management of culture. Amsterdam: Elsevier.
Xu, K.; Yan, T. & Zhu, X. (2013). Commodification of Chinese heritage villages. Annals of Tourism Research, 40. 415-419.
Ye, Sh; Xiao, H. & Zhou, L. (2018). Commodification and perceived authenticity in commercial homes. Annals of Tourism Research, 71. 39-53.
MacLeod, D. (2006). Cultural commodification and tourism: A very special relationship. Tourism Culture & Communication. 6. 71–84.
Olsen, D. H. & Wilkinson, G. (2016). Are fast pilgrims true pilgrims? The Shikoku pilgrimage. Annals of Tourism Research, 61(3), 228-230.
Turner, V. and Turner, E. (1978). Image and Pilgrimage in Christian Culture. Columbia University Press.
Van Gennep, A. (1960), The rites of passage: a classic study of cultural celebrations, translated by Monika Vizedom and Gabrielle Caffee, England: Routledge and Kegan Pual.
Vilaca, H. (2010). 2Pilgrims And Pilgrimages Fatima, Santiago De Compostela and Taize. Nordic Journal of Religion and Society. 23 (2), 137-155.
Moscarelli, R. (2023). Planning a Pilgrimage Route: Public Policies and Actors to Develop the Via Francigena in Italy. Geography of World Pilgrimages:
DOI: 10.1007/978-3-031-32209-9_13 In book:
Noreen, K. (2018). The Virgin of Guadalupe, Juan Diego, and the Revival of the Tilma Relic in Los Angeles. Cambridge University Press.