نوع مقاله : علمی وپزوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران
2 دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران
3 کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه تهران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Inrecent decades literary theory doesn’t limit itself to the text or the author, and pays attention to the readers and the quality of their understanding of a literary text. Now, the reader as an active audience in understanding of a literary text has taken a role in the creation of a work by an author. This point is observable in the reading of literary works written about the Iraqi war against Iran. Since these works intend to transfer the post-war values to the next generation, so the reader understanding of those works can be considered very important.
Using the views of thinkers such as Wolfgang Iser, Stanley Fish and Julia Kristeva, this paper intends to reach the understanding of the readers of imposed war novels. For this purpose, using a qualitative analysis of the content of the mentioned novels and doing deep interviews, we have conducted a research among two groups of university and religious schools students. The results show that there is a difference between two groups of students in some respects such as the spiritual view of the students of religious schools and the worldly views of the students of universities towards these types of novels.
کلیدواژهها [English]
10. جوادی یگانه، محمدرضا و کاظمی، مریم. (1390). «نگرش دانشجویان به خواندن رمان جدی» فصلنامهی نقد ادبی. شمارهی 13.
11. جواری، محمدحسین و حمیدی کندول، احد. (1386). «سیر نظریههای ادبی معطوف به خواننده در قرن بیستم». ادبپژوهی. شمارهی 3: 176-143.
12. دهقان، احمد. (1375). سفر به گرای 270 درجه. تهران: نشر صریر.
13. رومانو، کارلین. (1387). جستارهایی در زیباییشناسی. ترجمهی مشیت علایی. تهران: نشر اختران.
14. ریچاردز. آی. ا. (1375). اصول نقد ادبی. ترجمهی سعید حمیدیان. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
15. علیاحمدی، امید. (1386). مصرف ادبیات داستانی ایرانیان. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
16. فلیک، اووه. (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمهی هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
17. کریپندورف. کلوس. (1386). تحلیل محتوا؛ مبانی روششناسی. ترجمهی هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
18. مکاریک، ایرناریما. (1384). دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر. ترجمهی مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: نشر آگه.
کتابنامهی لاتین
10. Mailloux, S. (1981). “Reading in Critical Theory”. The Johns Hopkins University Press. MLN, Vol. 96, No. 5, Comparative Literature.
11. Roser, N. L. & Martinez, M. G. (Ed) (1995). Book Talk and Beyond: Children and Teachers Respond to Literature. International Reading Association.
12. Rosenblatt, L. M. (1994). The Reader, the Text, the Poem: The Transactional Theory of the Literary Work. Southern Illinois University Press.