بررسی تجارب زیسته دانش‏آموزان موفق تحصیلی با پایگاه اجتماعی و اقتصادی ضعیف

نوع مقاله : علمی وپزوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی- دانشگاه رازی کرمانشاه

2 دانشیار،گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

10.22059/jsr.2023.339347.1748

چکیده

این پژوهش به منظور شناسایی و آگاهی از تجربه زیسته دانش‏آموزان موفق با پایگاه اجتماعی و اقتصادی پایین طراحی و تدوین شد. در واقع این پژوهش بر آن است تا نشان دهد که پایگاه اجتماعی- اقتصادی که دارا بودن آن به باور روان‏شناسان اجتماعی، تاحدودی اکتسابی است، چه تاثیری بر موفقیت دانش‌آموزان دارد. شیوه انجام تحقیق به صورت کیفی بوده و محقق با استفاده از مصاحبه نیمه‏ساختاریافته با پاسخگویان داده‏ها را به دست آورده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‏آموزان موفق استان کرمانشاه، و نمونه آماری شامل 18 پاسخگو از برخی از شهرهای این استان بوده است. داده‏ها با استفاده از شیوه تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. یافته‏ها نشان دادند که 45 مقوله در مرحله نخست قابل شناسایی است که قابل تبدیل به 4 مقوله بوده‏اند. مقولات اصلی شامل تجربیات ذهنی- عینی و تجربیات مثبت- منفی بوده‏اند. همچنین یافته‏ها نشان دادند که رابطه منظمی میان شکل‏گیری این تجربیات وجود دارد، به این ترتیب که نخست تجربیات ذهنی- مثبت و سپس تجربیات عینی- منفی در فرایند موفقیت دانش‏آموزان دخیل می‏باشند و در نهایت در یک فرآیند غلبه‌ورزی، موفقیت حاصل می‏گردد. براساس یافته‏ها انگیزه- مانع، دو مقوله اصلی است که به عنوان رابط میان این 4 مولفه اصلی نقش ایفا می‏کند. این دو مقوله نقش محوری یا مرکزی را ایفا می‌کنند و نشان می‏دهند که تاثیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی بر موفقیت دانش‏آموزان در قالب تجربه زیسته، به دو طریق مانع یا انگیزه بودن، عمل می‏کند. به طوری که پایگاه، هم می‌تواند مانع باشد و هم انگیزه.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the lived experiences of successful students with poor social and economic status

نویسندگان [English]

  • moein sadeghi 1
  • jahangir karami 2
  • Khodamorad Momeni 2
1 master of educational psychology, Razi Kermanshah university
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Abstract
This study designed and developed in order to identify and be aware of the lived experience of successful students with low social and economic status. Successful students are those who been admitted to desirable academic disciplines with relatively low grades. The research method is qualitative and the researcher has obtained the data using semi-structured interviews with the respondents. The statistical population included Kermanshah province and the statistical sample included 18 respondents from some cities of this province. Data were analyzed using content analysis method. The findings showed that 45 categories were identifiable in the first stage, which could be converted into 4 categories. The main categories included subjective-objective experiences and positive-negative experiences. The findings also showed that there is a systematic relationship between the formation of these experiences so that first mental-positive experiences are involved in the process of student success and then objective-negative experiences and finally in a process of overcoming success. To be. Based on the findings, motivation-barrier are the two main categories that play a role as a link between these four main components.

کلیدواژه‌ها [English]

  • lived experience
  • socio،economic status
  • successful students
  • Kermanshah
صالحی، رضوان؛ عابدی، محمدرضا و نیل‏فروشان، پریسا (1398). تدوین مدل مفهومی موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی، نشریه فرهنگ مشاوره و روان درمان، سال دهم، شماره 38.
علاقه‏مند، علی (۱۳9۵). روان‏شناسی آموزش و پرورش، (ویرایش چهارم)، چاپ هجدهم، تهران: انتشارات نشر روان.
عینی‏پور، جواد و شباهنگ، نیلوفر (1397). تجارب زیسته مادران از والدگری موفق در تحصیل: مطالعه پدیدارشناختی، نشریه سلامت روانی کودک، دوره پنجم، شماره 4 (پیاپی 17).
گیدنز، آنتونی (۱۳۸۲). جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، چاپ نهم، تهران: نشر نی.
لگال، آندره (2019). شکست‏های تحصیلی: شناخت و جبران. ترجمه محمدرضا شجاع رضوی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
محمدی، میثم (1398). مطالعه تجربه زیسته دانش‏آموزان موفق در آزمون‏های سراسری سال‏های 1388 تا 1398، پایان نامه دکترای دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
Bidwell, Charles E. & Noah, E. Friedkin. (2014). "The sociology of Education" in Handbook of sociology edited by Neil j. smelser. Newbury Park, California: sage publication, Inc.
Foker, L. (2020). Sex differences in the development of talent. Women and the mathematical mystique. Baltimore, MD: Johns Hopkins.
Gardon, L. (2020). “Social impacts of electronic mail in organizations: a review of research Literature”, in communication Yearbook vol.18, 441.
Gobena, Gemechu Abera (2018). Family Socio-economic Status Effect on Students’ Academic Achievement at College of Education and Behavioral Sciences, Haramaya University, Eastern Ethiopia, Journal of Teacher Education and Educators, 4 (2): 207-222.
Haralambos, Mike, & Martin Holborn. (2008) .Sociology: Themes and perspectives. London: Harper Collins blishers. Huang, lihong. (2008). "Social capital and school achievement in Norwegian secondary schools".
Keyford, H. S (2019). Retention and student success in higher education. UK: McGraw- Hill Education.
Bhat, H. S (2016). Effect of Socio Economic Status on Academic Performance of Secondary School Students. The International Journal of Indian Psychology, 3 (4): 32-37.
White, P., Mcteer, W. (2012). “Socioeconomic status sport participation at different Developmental stages During childhood and youth: Multivariate analyses using Canadian national survey Data”, sociology of sport Journal, vol 29, 186-209.
Axo, E., Drma, N, (2019). “Determinants of sport participation among Canadian adolescents”, sport management Review, vol 11, 277-307.
Salvisano, P., (2020). “How can the social theory of Bourdieu assist sport management research”, sport management Review, vol 16, 123-134.
Webler, N. (2018). “Sport participation across national contexts: A multilevel investigation of individual and systemic influences on Adult sport participation”, European sport management Quarterly, vol. 11, no 3, 197-224.